Wsio co na temat tego nieszczęsnego napinacza ja uważam że jest na miejscu, choć też słyszałem że napiecie paska jest odwrotnie proporcjonalne do obrotów.
Wsio co na temat tego nieszczęsnego napinacza ja uważam że jest na miejscu, choć też słyszałem że napiecie paska jest odwrotnie proporcjonalne do obrotów.
Hej . A mam pytanko czy ktos by mogl dac namiary na gdzie mozna kupic napiacz mechaniczny ?
---------- Post dodany o godzinie 14:34 ---------- Poprzedzający go post został napisany o godzinie 14:07 ----------
hej sorki pomyliam sie dokadnie koni jest 220km. i 320 momentu.Auto kupilismy od goscia z Kielc ktory sie scigal. mial go tylko do scigania . Silnik zostal profesjonalnie zakuty w niemieckiej firmie,zmienione zostaly kolektory ssace od 3,2 gta pompa paliwa Wallbro , wtrzski ale niepisze jakie.zamontowane jest ospojlerowanie firmy ZENDER, zawiesszenie gwintowane KONI uklad wydehowy 3 cale przelotowy.a i 2kw naglosnienia JBL w bagarzniku.
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Wcześniej:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8V 160KM
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110CV
Alfa Romeo 147 2.0 16V Selespeed
Alfa Romeo Spider 916 1.8 16V
Alfa Romeo 166 3.0 V6
Alfa Romeo 147 1.9 8V JTD
Lancia Delta 1.8 8V
Alfa Romeo 156 SW 1.8 16V M1.5.5
Alfa Romeo 164 2.5 TD VM
Alfa Romeo 146 1.6 Boxer
Lancia Dedra Kombi 1996 1,6 MPI
Alfa Romeo 155 2.5 V6
Alfa Romeo 33 1.7 Boxer
Wszędzie jest napisane że pasek luzuje się wraz ze wzrostem obrotów silnika czyli też ciśnienia, w końcu robił to nie byle chłopek z ulicy tylko jakiś inżynier więc wszystkie "wydaje mi się że jest inaczej" można o kant potłuc, chyba że mamy pośród nas jakiegoś inżyniera![]()
Pokaż mi to "wszędzie".
Ja rozbierałem ten napinacz i wiem jak wygląda w środku.
BTW: wyobraż sobie, że Twoj silnik ma prędkość 6000obr/min, a napięcie paska jest mniejsze niż w przypadku gdy jest na wolnych obrotach. Pasek jest wtedy zadowolony i wcina chipsy![]()
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Wcześniej:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8V 160KM
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110CV
Alfa Romeo 147 2.0 16V Selespeed
Alfa Romeo Spider 916 1.8 16V
Alfa Romeo 166 3.0 V6
Alfa Romeo 147 1.9 8V JTD
Lancia Delta 1.8 8V
Alfa Romeo 156 SW 1.8 16V M1.5.5
Alfa Romeo 164 2.5 TD VM
Alfa Romeo 146 1.6 Boxer
Lancia Dedra Kombi 1996 1,6 MPI
Alfa Romeo 155 2.5 V6
Alfa Romeo 33 1.7 Boxer
Więc jedziemy
Widzieliście jak działa a nie wiecie jak działa. Wzrastające ciśnienie oleju powoduje podciągnięcie tłoczka do góry i ściśnięcie znajdującej się tam sprężyny. To chyba jest oczywiste. Tak więc w stanie bez ciśnienia oleju tłoczek jest na dole. Oś obrotu jest tak dobrana że podciągając ten tłoczek w górę pasek się luzuje. Nie ma co się kłócić bo to dokładnie widać, zresztą jak to ktoś kiedykolwiek robił to wyraźnie czuć że pasek jest luźniejszy a jak tłoczek opadnie to pasek się napina bardziej. Niedowiarkom popełniłem nawet szkic.
Załączam także rysunek gdzie ten napinacz jest przyłączony do instalacji oleju.
Jak widać doskonale geometria jest tak dobrana ze działa to jak opisałem.
Aby poprawnie zrobić i ustawić ten napinacz jest potrzebny przyrząd specjalny nr 1.820.053.000 ale jest to zwykły podtoczony pręt. Ja używam wkrętaka lub wiertła w zależności co tam jest pod rękąUstawiamy silnik wałki na znaki , pierwszy tłok GMP, wciskamy tłoczek napinacza do góry ( podciągamy dźwignie) i tym super przyrządem blokujemy w tym położeniu napinacz. W ramieniu i korpusie napinacza jest stosowna dziurka . Następnie luzujemy dwie śruby mocujące cały napinacz do korpusu silnika. Musi dać się poruszyć dość lekko i bez zacięć. Sprężyna która ma wstępnie napiąć pasek musi go móc swobodnie przesuwać co jest chyba oczywiste. Zakładamy pasek i na tym poluzowanym napinaczu obracamy wałem silnika zgodnie z kierunkiem pracy ze 2-4 obroty. Dokręcamy napinacz , wyjmujemy przyrząd, zakładamy dolną sprężynkę i to wszystko. Zalecane jest użycie nowych sprężyn , tej w cylinderku i tej napinającej . Można je skontrolować i parametry powinny mieć :
1. W cylinderku długość w stanie wolnym 93 mm, po obciążeniu 100 N długość 48 mm
2. Wstępnie napinająca odpowiednio 45 mm 100 N 30 mm.
Napiszę jeszcze raz - podczas pracy silnika na pasek działają siły największe podczas rozruchu, zdrowy rozsądek podpowiada co innego ale prawa fizyki są nieubłagalne. Dla dociekliwych proponuje wyjaśnić jak to się może stać że pasek potrafi się przestawić w przód ? Jeśli ktoś kręcił sobie wałkiem rozrządu to zrozumie. Dziwnym trafem paski pękają podczas spokojnej jazdy czy podczas pracy na luzie.
Zasadniczy błąd przy montażu tego napinacza jest właśnie nie blokowanie dźwigni w górnym położeniu co powoduje że pasek jest zbyt luźny podczas pracy i nieszczęście gotowe. To że napisałem że zaślepienie kanału olejowego nie przynosi większych negatywnych skutków jest całkowicie zasadne . Nie piszę to z przekory tylko widziałem masę tych silników tak działających i maja się całkiem dobrze. Nie interesuje mnie że ktoś ma inne zdanie bo rozwiązanie jest sprawdzone w praktyce wielokrotnie. Dziwnym trafem są rozwiązania które mają rolki napinaczy na stałe przykręcone do korpusu bez jakiejkolwiek regulacji i takie auta jakoś jeżdżą. Mechaniczne napinacze też potrafią się uszkodzić tak że nie można ich na tej regulacji ruszyć a często także ta sprężyna pęknie i jakoś rozrządy nie padają szczególnie na nowym typie wzoru zęba .
Pozdrawiam Janusz
inż zresztą hehe
LANCIA KAPPA V6, Fiat CROMA 2.0, Fiat CROMA V6, RITMO 1,5 ie - 32V i 550 kM w sumie
www.lanciapolska.org/forum - forum Lancii
W takim razie, żeby było tak jak mówisz do olej musiałby wpływac pod tłoczek
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Wcześniej:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8V 160KM
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110CV
Alfa Romeo 147 2.0 16V Selespeed
Alfa Romeo Spider 916 1.8 16V
Alfa Romeo 166 3.0 V6
Alfa Romeo 147 1.9 8V JTD
Lancia Delta 1.8 8V
Alfa Romeo 156 SW 1.8 16V M1.5.5
Alfa Romeo 164 2.5 TD VM
Alfa Romeo 146 1.6 Boxer
Lancia Dedra Kombi 1996 1,6 MPI
Alfa Romeo 155 2.5 V6
Alfa Romeo 33 1.7 Boxer