Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Temat: [147] błąd selespeed: P1769-Pump driving relay stuck – jak naprawiłem.

  1. #1
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2007
    Mieszka w
    Lubasz
    Auto
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm automat 2013r.
    Postów
    185

    Domyślnie [147] błąd selespeed: P1769-Pump driving relay stuck – jak naprawiłem.

    Witam tak jak obiecałem w innym poście opisuję naprawę tego błędu w alfie 147.
    Jak się do tego zabrałem.
    1. Gdy na wyświetlaczu auta żony pojawił się napis SELESPEED SYSTEM FAILURE a do tego denerwująco auto piszczało na kierowcę w odstępach, najpierw co 20 minut, potem coraz częściej kupiłem na allegro od firmy viaken interfejs za ok. 50zł oraz dodatkowo kupiłem licencje programu FiatECUScan za jakieś 200zł.
    2. Po podłączeniu się do auta okazało się że pojawił się błąd: P1769-Pump driving relay stuck.
    3. Z opisu błędu wynikało jasno: wymienić przekaźnik pompy selespeed. Co niezwłocznie uczyniłem. Efektu niestety nie było.
    4. Ponieważ błąd cały czas się pojawiał zdecydowałem się na wymianę szczotek pompy wysokiego ciśnienia selespeed. Po rozbiórce pompy okazało się że szczotki są w porządku (przy okazji wymiar przekroju szczotek to 7.2mm x 7.2mm). Wnętrze silnika pompy dokładnie wyczyściłem szczególnie przerwy na komutatorze. Niestety nie przyniosło to efektu.
    5. Ponieważ w/w czynności nic nie dały podłączyłem się z interfejsem i zacząłem obserwować co się dzieje i tak: pompa działała, ponieważ po zmianie biegów pompa załączała się i ciśnienie rosło w układzie. Rosło ale wzrastało ponad 55 bar i uwaga pompa załączała się po każdej zmianie biegów oraz dodatkowo po każdej zmianie biegów ciśnienie szybko spadało poniżej 45bar – nawet do 25bar. Tak więc każda zmiana biegów powodowała spadek ciśnienia poniżej dopuszczalnego a szybkie załączenie się pompy powodowało wzrost ciśnienia powyżej dopuszczalnego, przy czym czas pracy pompy był bardzo krótki (jakieś 2-3 sekundy). Jedyne rozsądne wytłumaczenie tego zjawiska to: padł akumulator ciśnienia. I to był szczał w 10-tkę. Kupiłem akumulator ciśnienia w serwisie fiata o numerze zamówienia: 71751195 (chyba od fiata stilo abarth). Po wymianie akumulatora czas pracy pompy po załączeniu znacznie się wydłużył. Ciśnienie w układzie waha się od 45 do 55 bar. Zakumulowane ciśnienie w układzie wystarcza na zmianę minimum 3 biegów dopiero potem załącza się pompa ciśnienia.

    Mogę jeszcze dodać tyle, że na początku, gdy pierwszy raz podłączyłem się interfejsem (jeszcze przed wymianą przekaźnika) ciśnienie w układzie wydawało się ok. tzn. wahało się między 45 a 55 bar, przynajmniej tak wyglądało na ekranie komputera - tak jakby odświeżanie danych było zbyt wolne bo błąd selespeed cały czas się pojawiał. Potem po pracach z demontażem pompy, wymianie oleju i odpowietrzaniem układu pompa załączała się częściej i ciśnienie w układzie spadało poniżej 45bar. Myślę, że wyglądało to tak, że gdy padła membrana w akumulatorze ciśnienia do czasu kiedy nie odpowietrzyłem układu – część gazu z drugiej strony membrany pracowała na korzyść układu i powoli układ sam pozbywał się gazu (sam się odpowietrzał). Po tym jak go dobrze odpowietrzyłem to już była katastrofa – bo pompa załączała się co każdą zmianę biegu no i zdarzało się że cały układ się zawieszał, pomagało wtedy tylko odłączenie na chwilę klemy akumulatora. Do zawieszenia układu dochodziło gdy ciśnienie w układzie było na poziomie 46bar i chciałem zmienić bieg. Wtedy ciśnienie spadało poniżej 20bar i siłownik zatrzymywał się w pół drogi zmiany biegu – wtedy pompa się załączała a efekt był taki, że pompa pracowała bez przerwy a cały układ stukał próbując zmienić bieg.
    Mam nadzieję, że całość w miarę czytelnie opisałem i komuś pomorze to w zaoszczędzeniu kasy.
    Dodam jeszcze, że akumulator ciśnienia od fiata stilo abarth kosztował mnie 260zł a koszt części zamiennej do alfy czyli cały komplet układu z siłownikami i akumulatorem ciśnienia kosztuje ponad 9000zł.
    wal_kon

  2. #2
    elbarto
    Gość

    Domyślnie

    czy na podstawie swoich prac i znajomosci systemu doradzsz mi jak się zabrać do wymiany kompletnego oleju w układzie, + prawidłowe odpowietrzenie i wszystko co wymagane?
    teraz tego robił nie będę ale chce wrocic do oryginalnej tuteli cs.
    mam interface, soft... tak że potrzebuję troche informacji jak mechanicznie do tego podejsc... tu lub na prv, ja opisze to na forum starannie jak zrobię.

  3. #3
    lemione
    Gość

    Domyślnie

    Witam!!!
    Mam pytanie ile czasu potrzeba na wymiane akumulatora cisnienia w warunkach warsztatowych?
    Pozdrawiam!!!

  4. #4
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2007
    Mieszka w
    Lubasz
    Auto
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm automat 2013r.
    Postów
    185

    Domyślnie

    Cytat Napisał elbarto Zobacz post
    czy na podstawie swoich prac i znajomosci systemu doradzsz mi jak się zabrać do wymiany kompletnego oleju w układzie, + prawidłowe odpowietrzenie i wszystko co wymagane?
    teraz tego robił nie będę ale chce wrocic do oryginalnej tuteli cs.
    mam interface, soft... tak że potrzebuję troche informacji jak mechanicznie do tego podejsc... tu lub na prv, ja opisze to na forum starannie jak zrobię.
    Nie da się (bez demontażu całego układu i rozebrania na części) do sucha opróżnić z oleju układu siłowników.
    Wymianę oleju można zrobić na dwa sposoby:
    Wersja 1.
    Odłączasz pompę selessped wysokiego ciśnienia od zasilania.
    Bez demontażu czegokolwiek: dużą strzykawką zakończoną w wężyk małej średnicy możesz odessać olej ze zbiorniczka.
    Po odessaniu oleju ze zbiorniczka podłączasz się z interfejsem i przeprowadzasz operację obniżenia ciśnienia w układzie (najlepiej kilka razy).
    Po tej operacji odessać należy wszystko ze zbiorniczka oleju.
    Teraz możesz zalać nowym olejem układ.
    Na chwilę podłącz pompę do zasilania (jeżeli nie ruszyła to otwórz drzwi kierowcy).
    Odłącz pompę od zasilania gdy za bardzo obniży się poziom płynu w zbiorniczku.
    Po uzupełnieniu płynu ponownie podłącz pompę do zasilania (operacja jak wyżej).
    Nie musisz odpowietrzać układu - bo nie powinien się zapowietrzyć.
    Dla pewności jakości oleju po jakimś czasie np. po tygodniu możesz ponowić operację wymiany.

    Wersja 2.
    Wykonujesz wszystko jak wyżej - ale po obniżeniu ciśnienia oleju demontujesz akumulator ciśnienia w celu pozbycia się maksymalnej ilości oleju z układu.
    Po tym jak ostatnie krople oleju wypuścisz z układu selespeed oraz akumulatora ciśnienia - montujesz akumulator ciśneinia do układu.
    Układ zalewasz olejem.
    Odkręcasz śrubę odpowietrzającą. Czekasz aż zacznie z niej wypływać olej.
    Dokręcasz śrubę.
    Uzupełniasz olej jak wyżej opisałem - kontrolując by pompa nie chodziła na sucho.
    Ponownie (tym razem delikatnie) popuszczasz śrubę odpowietrzającą tak aby pompa trochę popracowała z użyciem obejścia odpowietrzającego.
    Uzupełniasz olej. Dokręcasz śrubę odpowietrzającą. I gotowe.
    Możliwe, że po tej operacji będzie trzeba kilka / kilkanaście razy wymusić ruch siłowników za pomocą interfejsu (żeby pozbyć się powietrza z siłowników).

    Sam wybierz, którąś metodę.
    Ja wybrałbym tę pierwszą. Olej aż tak dużo nie kosztuje.

    ---------- Post added at 11:40 ---------- Previous post was at 11:37 ----------

    Cytat Napisał lemione Zobacz post
    Witam!!!
    Mam pytanie ile czasu potrzeba na wymiane akumulatora cisnienia w warunkach warsztatowych?
    Pozdrawiam!!!
    Nie mierzyłem czasu wymiany.
    Ale cała zabawa z demontażem akumulatora prądowego, podstawki pod akumulator, dekompersją ciśnienia w układzie (wraz z odciąganiem oleju),
    potem napełnianie układu i odpowietrzanie oraz ponowny montaż wszystkiego to może potrwać 2 może 3 godziny.
    wal_kon

  5. #5
    lemione
    Gość

    Domyślnie

    Witam!!!
    Bardzo dziekuje za pomoc
    Pozdrawiam!!!

  6. #6
    elbarto
    Gość

    Domyślnie

    dzięki serdeczne,
    dokonam wymiany, pewnie metodą pierwszą. narazie dolałem co trzeba i jezdzi. zobaczymy zimą cz wszystjkio będzie ok.
    serdeczne dzięki za taki opis - myślę że nie tylko mnie się przyda!

Podobne wątki

  1. [159] Błąd P0645 A/C Clutch Relay Control Circuit
    Utworzone przez lobov w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 19-05-2017, 20:59
  2. Odpowiedzi: 13
    Ostatni post / autor: 16-07-2014, 22:44
  3. Selespeed - Błąd 1758
    Utworzone przez blank w dziale 156
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 12-06-2010, 15:40

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory