- szukam informacji jakie są fabrycznie ustalone kąty otwarcia zaworów: wydechowego i ssącego, oraz tzw. fazy przekrycia w pracy zaworów w zakresie 0 do 720 stopni.
- dotyczy silnika 156 TS.
- szukam informacji jakie są fabrycznie ustalone kąty otwarcia zaworów: wydechowego i ssącego, oraz tzw. fazy przekrycia w pracy zaworów w zakresie 0 do 720 stopni.
- dotyczy silnika 156 TS.
_______________________________________
- AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
- 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
- G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
+ e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm
- ponawiam pytanie ponieważ czujnik do pomiaru kątów już zrobiłem, brakuje tylko danych fabrycznych, z czym bedę porównywał wyniki.
--
--
http://img38.imageshack.us/i/longpx2.jpg/
Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 01-12-2009 o 18:50
_______________________________________
- AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
- 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
- G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
+ e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm
Witam,
zastrzegam się, że dane faz rozrządu cytuję za DTE silnik 1.8, 2.0 TS są takie same. Użyte oznaczenia:
GZP - górny zwrotny punkt tłoka
DZP - dolny zwrotny punkt tłoka
zawory ssące:
otwarcie - 3 stopnie przed GZP, (22 stopnie przy załączonym wariatorze),
zamknięcie - 51 stopni po DZP, (26 stopni przy załączonym wariatorze).
zawory wydechowe:
otwarcie - 47 stopni przed DZP,
zamknięcie - 4 stopnie po GZP.
- czyli bez załączonego wariatora :
zawory ssące (bez wariatora) - otwierają się na 3 stopnie przed GZP i są otwarte przez 234 stopnie obrotu wału.
zawory wydechowe - otwierają się na 47 stopni przed DZP i są otwarte przez 231 stopni obrotu wału.
pozdrawiam
Ostatnio edytowane przez stanlizak ; 02-12-2009 o 14:13
- podesłany plik z danymi.
_______________________________________
- AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
- 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
- G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
+ e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm
http://img222.imageshack.us/img222/6543/kontyzaworw.png
ja mialem takie cośDodam nowy plik do kolekcji
![]()
DolnySlask - Boleslawiec. Zgorzelec. Jelenia Gora
Chetnie Pomoge w zakresie:
AlfaDiag FiatEcuScan MultiEcuScan - diagnostyka
MPPS KWP2000 Galletto - zgrywanie map paliwa
STAG KME - instalacje LPG
dzieki, podałeś CF3 do kolekcji.
- z moim silnikiem CF2 to juz mała baza danych i mozna porównywać.
- jak na razie to wszędzie widze tylko przestawiony rozrząd o 1 ząbek do tyłu lub przodu, chyba trzeba jeszcze potrenować.
_______________________________________
- AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
- 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
- G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
+ e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm
1 Bubu w jaki sposób mierzysz kąty otwarcia czy zamknięcia? Ten czujnik gdzie go umieszczasz, bez pokrywy zaworów mierzysz?
2 Żeby zobaczyć czy zawór się otwiera/zamyka musi chyba być coś co "patrzy" na ten zawór.
3 Kąt obrotu wałka obliczasz z czujnika wałka i prędkości obrotowej czy jak?
4 Już wiesz jakie podciśnienie jest w kolektorze ssącym przy szczelnych zaworach i kolektorze ssącym? Może być w przybliżeniu. I czy uwzględniałeś przy tym ilość powietrza idącego przez zaworek odmy bo chyba w zależności od nacisku sprężynki, nagaru itd. rózne owstaje podciśnienie przez ten "bypass".
Jestem pod wrażeniem Twoich badań.
Pzdr.
- dane dla silnika 1.6 do kolekcji.
- metody pomiaru:1.6 TS
Inlet cam
opens at 8 (17) degrees BTDC
closes at 46 (21) degrees ABDC
Exhaust cam
opens at 26 degrees BBDC
closes at 4 degrees ATDC
- jak zawór sie otwiera lub zamyka to skutkuje to spadkiem, zwyżką cisnienia w kolektorze ssacym lub kolektorze wydechowym.
- problemem jest jak mierzyć te spadki cisnienia,
- dość czułym i dobrym miernikiem róznicy ciśnień jest przetwornik piezoelektryczny.
- takie czujniki sa dość drogie na zachodzie ( nie wiem dlaczego, bo elementy są tanie ).
-- http://www.autonerdz.com/firstlook.htm
- można je wykonać prawie domowym sposobem, przetwornik piezo to obecnie cena 0.80 zł + obudowa która z jednej strony musi być szczelna.
- taki przetwornik ma też swoje wady, najgorsza z nich to brak powtarzalnosci oraz dość szerokie pasmo , prawie 4 khz.
- należy to pasmo ograniczyć do 700 - 800 Hz.
- taki czujnik należy umieścić w rurze wydechowej, prawie 30 cm.
- oscyloskopem należy mierzyć ten czujnik oraz sygnał synch, np. z czujnika wału obrotowego lub z cewki zaplonowej 1 świecy.
- a potem analiza otwarcia poszczególnych zaworów , na kazdym z cylindrów i tutaj to już kolejność zaplonu nie wystarczy.
- takie umiejscowienie czujnika pozwala mierzyć od razu impulsy z wszytkich cylindrów.
- pomiar cisnienia w cylindrach mierzy tylko wartość z jednego cylindra.
- jak tylko otrzymam nowa obudowe czujnika to zamieszczę otrzymane wyniki.
- ponizej impulsy z rury wydechowej oraz z karteru ( wskaznik poziomu oleju )
P.S.
- a może czujnik spalania stukowego użyć do analizy zatkania, zapchania wtryskiwaczy ?
--
--
![]()
Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 17-12-2009 o 12:23
_______________________________________
- AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
- 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
- G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
+ e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm
- czujnik zakupiony o FI 27 mm, przyklejony Hermetikiem i zamknięty w obudowie.
- obudowa trochę za ciezka , zrobiona z mosiądzu MO58, należy zrobić cieńsze ścianki.
- zrzut otrzymany z takiego czujnika włozonego do rury wydechowej na glebokośc 30 cm poniżej.
- oznaczenia na zrzucie:
dolne czerwone punkty to początek otwarcia zaworu ssacego, górne to punkt zamkniecia zaworu wydechowego.
- przebieg numer 2 to synchronizacja od iskry 1 cylindra, kolejnośc zapłonu w alfie to 1-3-4-2 cylinder.
- czujnik zaś rejestruje impulsy z wydechu w kolejności 4-2-1-3.
- iskra powstaje na 14 impulsie z czujnika położenia i obrotów wału korbowego, punkt TDC lub GMP zas powinien być na 20 impulsie oraz na 50 impulsie z czujnika wału.
- wykres ostatni nie jest zbyt poglądowy dlatego szukam możliwosci zweryfikowania czujnika oraz metody pomiarowej.
- na wykresie pulsacji z rury wydechowej pierwszy pik zawsze powinien być wyższy od drugiego ( zaznaczone jako 4, 2, 1 od kolejnych cylindrów).
- punkt zwrotny TDC , GMP powinien być zawsze za impulsem zapłonu, tutaj jest przesuniety przed impuls zaplonu.
- katy otwarcia zaworu ssacego to 3 stopnie przed TDC, zamknięcia zaworu wydechowego to 4 stopnie za TDC, kat przekrycia zaworów to 7 stopni, tutaj to prawie aż 30 stopni.
- kolega twierdzi że ma włączony cały czas VVT, policzmy 22 + 4 to daje 26 stopni przekrycia zaworów, prawie że mozliwe ale auto by chyba nie zapaliło z zimnego silnika.
- za to nie bardzo wiem czy to jest na rozrzadzie przestawione do tyłu, czy do przodu ? o te prawie 2 ząbki.
--
--
--
--
--
Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 25-12-2009 o 11:47
_______________________________________
- AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
- 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
- G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
+ e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm
- jeszcze dwa przykłady na współpracę wszystkich cylindrów w silniku.
- ponizej dwie alfy, jedna podejrzana o wypadanie zaplonów.
- zielona linia to przyspieszenie silnika od danego cylindra.
- czerwone pole to wkład cylindra do pracy sinika.
- wykresy uzyskane w czasie pracy silnika i po lekkiej przygazówce.
- i jak ładnie widać niedoróbkę konstruktorow: 2 i 3 cylinder zawsze gorszy od 1 i 4, a może cewki W.N na tych cylindrach są na małych świecach ?
p.s.
- zip --> na RAR
Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 27-12-2009 o 16:54
_______________________________________
- AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
- 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
- G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
+ e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm