Strona 7 z 158 PierwszyPierwszy 123456789101112131415161757107 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 70 z 1578

Temat: JTS - badania testowe dla ustalenia parametrów - prośba o wzięcie udziału w testach.

  1. #61
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar bubu321
    Dołączył
    09 2007
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    G 1.4 MA 170CV ECU Nexus 8GMF
    Postów
    6,112

    Domyślnie

    - parametry na zimnym, parametry na ciepłym to taka wstepna diagnostyka aby okreslić minimalne konieczne parametry do dalszej dynamicznej diagnostyki.
    - z powyższych parametrów można tylko określić wstępnie status sondy lambda i jak została wykonana adaptacja ECU.
    - diagnostyka z dużej litery D to ta robiona pod obciążeniem i w czasie jazdy.
    - czyli wykres sondy, korekcja DTV, TRA, katalizator, przepływ, czasy wtrysku, wyprzedzenie zapłonu, zawór dwukomorowy.
    - ale na instrukcję to czekamy do niedzieli, jak powiedział autor_(ka) tematu.
    Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 19-11-2011 o 07:07
    _______________________________________
    - AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
    - 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
    - G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
    + e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm

  2. #62
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    Uprzedzam – duży 2 posty

    - Warunki pomiarów – w różnych dniach, ale temp. otoczenia mniej więcej 5-6 st.
    - Opony zmieniłam na zimowe 15’ – nie wiem czy ma znaczenie przy logach z jazdy, ale dla porządku piszę.

    1. Od zimnego --- cd

    Zmieniłam nazwę na post-cat, bo to są raczej post-cat, po napięciach patrząc. Czy słusznie? W mojej wersji – są dwa rodzaje pre-cat1 i dwa pre-cat2, ale dają inne wskazania, stąd taka zamiana. W logach są oryginalne nazwy plików.








    (!) logi:

    Załącznik 39816

    1244.zip

    Załącznik 39818


    (?) Możliwe, że znowu schrzaniłam pomiary – mam wrażnie, że powinnam była jeszcze trochę poczekać, ale nie wiem. Najwyżej do poprawki.


    2.Testy dynamiczne:




    (!) logi:
    1510_dyn.zip

    Resztę zrobię jak coś ustalimy. Jakie inne?


    3.Testy z jazdy:

    - spokojna jazda





    - Z tym FRA i TRA sprawa dziwna nie mogę otworzyć plików, ale wklejam logi, a na wykresie umieszczam wartości, nad stosownymi rpm.











    -I tu nie pamiętam, które lambda voltage wybrałam – są dwa razy pre-cat, ale sądzę, że to są post cat. Słusznie? Tu nie zmieniałam nazw tytułowych.








    (!) logi:
    jaz0931.zip
    jaz0926.zip
    jaz0925.zip
    jaz0912.zip
    jaz0905.zip
    jaz0904.zip
    jaz0901.zip
    jaz0857.zip
    jaz1248.zip
    jaz1237.zip


    cd w następnym poście, bo mam ogranicznik liczby wklejanych załączników

  3. #63
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    - nieco mniej spokojna jazda – na ile warunki miejskie mi pozwoliły.














    (!) logi:
    2jaz1654.zip
    2jaz1652.zip
    2jaz1646.zip
    2jaz1643.zip
    2jaz1628.zip
    2jaz1627.zip


    (?)Tak FRA mam na plusie cały czas. Zaczynam się zastanawiać, czy ta wartość w JTS nie jest odwrotna niż w TS – w sensie plus i minus, i czy ta wartość koniecznie musi być równa 1 po resecie, czy może jest zdefiniowana przez producenta i może przybierać inną wartość? Ale się tylko zastanawiam. Jeszcze sobie analizuję, bo materiał spory, więc póki własnych przemyśleń nie prezentuję.

    A to po ostatniej mniej spokojnej jeździe – jak mi FRA ewoluowało. Muszę jednak stwierdzić, że przy tym FRA samochód b. sprawnie chodzi.

    Błędów ECU nie ma.

    Jutro robię dalsze testy + FES kąt wyprzedzenia zapłonu i pełne odczyty na zimnym i nagrzanym. W alfadiag jest masę parametrów, warto, by chyba prześledzić wszystkie, ale nie wiem? Parametry adaptacyjne przepustnicy jutro prześledzę, mam wrażenie z tego co pisał bubu321 i widzę, że one mogą być wykładnikiem konieczności wykonania resetu p.a. ale może źle interpretuję.

    No i poproszę o komentarze i sugestie.
    Ostatnio edytowane przez Majka ; 22-11-2011 o 00:08

  4. #64
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar bubu321
    Dołączył
    09 2007
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    G 1.4 MA 170CV ECU Nexus 8GMF
    Postów
    6,112

    Domyślnie

    - jeśli opisy w skryptach przekraczają 52 znaki, powstaje bląd programu Alfadiag log viewer.
    - poniżej dowolnie dobrane skrypty po zmianie skróceniu nazwy.
    --

    --
    _______________________________________
    - AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
    - 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
    - G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
    + e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm

  5. #65
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    Ok. dzięki.

    Korzystam teraz z wersji alfadiag 3.1 bo w wersji 3.3 nie zapisywało mi czasami jednego parametru. Dzisiaj nie testowałam, brak czasu. Jutro może coś porobię – ten zestaw przypadkowy, ale informatywny pokazany przez bubu321 i ten kąt wyprzedzenia zapłonu od zimnego. Jednak zanim to zrobię muszę zapytać. Nie mogę sama improwizować.

    Bubu321 - muszę się dlatego zapytać o parę rzeczy.

    Reset p.a. chciałam jednak zobaczyć parametry adaptacyjne po resecie. Ty u kolegi kurzyk nie zrobiłeś resetu p.a. – dlaczego? Przepraszam, że pytam, ale chciałam wiedzieć. Z moich obserwacji wynika, że FRA i DTV się zmieniają po zgaszeniu silnika i odczekaniu jakiegoś czasu. Czy żeby zobaczyć te parametry trzeba tak zrobić? Czy ich się nie da zresetować? Bo w sumie zaryzykowałabym może… po testach, ale się trochę boję. Czytałam jak opisywałeś dla TS – czy tu będzie tak samo? W rzeczy samej czy istnieje choć minimalne prawdopodobieństwo, że załatwię ECU? Po testach i tak zrobię, żeby sprawdzić – najwyżej pojadę do ASO, ale w sumie szkoda mi 120 PLN... poza tym nie wiem czy ich przekonam, żeby poczekali, sprawdzili po 15 minutach i po 30 minutach.

    Z czym korelować kąt wyprzedzenia zapłonu – z jakimi parametrami? Z czasem wtrysku i czym?

    Czy mam badać temp. silnika w korelacji z obrotami w jeździe?

    Dlaczego zmienia się FRA? Czy to znaczy, że ono się na nowo ustawia z jakiegoś powodu? Jeśli tak – z jakich może tak robić? Czy to pociąga za sobą wejście statusu uczenia przepustnicy w fazę 0, czy nie. Po ponownym uruchomieniu mam 11, ale w trakcie jazdy nie wiem. Czy warto ten parametr badać w korelacji z FRA? I dlaczego się zmienia tylko o 0.001?

    Czy muszę zrobić wszystkie testy na jednej jakby bieżącej adaptacji i załączyć odczyt z FES na zimnym i na ciepłym? Nie tak jak zrobiłam, że w różnych dniach i bez tego? Czy bez tego te dane są bezużyteczne?

    Zauważam różnice w pewnych parametrach między biegami 2 i 3 oraz wyższymi. Czy tak ma być?

    Temperatura silnika – tu mam problem – jak mam sprawdzić przy zbieraniu logów z zimnego, że zakończył proces warm up? Skąd mam wiedzieć, że to już. Widać na moich ostatnich wykresach, że potem temp. spada – tak ma być? Jak patrzyłam sobie w alfadiagu na ten parametr to on się zmienia, więc nie wiem jak poradzić temu? Z zimnym silnikiem sobie poradziłam po prostu sprawdzam temp. katalizatora w pozycji MAR i jeśli jest 30-50 st to robię badanie, ale kiedy zakończyć badanie to nie mam pomysłu.

    Czy wykonane testy są przeprowadzone poprawnie, czy nie?

    Czy wskazania są poprawne, czy nie? Bądź inaczej, czy coś Ciebie w nich niepokoi?

  6. #66
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar bubu321
    Dołączył
    09 2007
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    G 1.4 MA 170CV ECU Nexus 8GMF
    Postów
    6,112

    Domyślnie

    - zobacz te zrzuty, coś w nich cię zastanawia.( nie patrz na daty, poniewaz zostały zintegrowane sondy banku 1 na jednym wykresie i sondy banku drugiego na drugim bez zależności czasowych ).

    --

    --

    --

    --

    --
    Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 23-11-2011 o 12:12
    _______________________________________
    - AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
    - 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
    - G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
    + e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm

  7. #67
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    Zastanawia mnie wiele rzeczy, ale miałam nie gdybać:

    1. TRA, które do tej pory bagatelizowałam, bo parametr się nie zmieniał specjalnie. TRA wynosi 3064 i zmienia się nieznacznie, ale nie na jałowym, a w czasie jazdy. To jeśli patrząc po wartościach – czas wtrysku korekta dodana na jałowym i do 3000 rpm. Skoro autor programu podaje czas wtrysku w milionach ms, podczas gdy w rzeczywistości 100000 w programie to 1 ms, to 3064 stanowi ok. 0,03 ms. To zdaje się jest – add. długoterminowa adaptation value.
    Normalnie na jałowym i na niskich obrotach jako, że są małe zmiany przepływu powietrza dodaje lub odejmuje z czasu wtrysku 0.0015 ms czyli 1550 jednostek z alfadiaga.

    Nowe wtryski, po resecie, wykasowaniu ścieżek, coś jest nie tak , to TRA factor = 1, a TRA value = 0,0 ms

    U mnie – TRA factor 1,03, a TRA adaptation value = 0,03 ms – o tyle wydłużony czas wtrysku
    Jeśli czas wtrysku jest skrócony z jakiegoś powodu, to TRA factor w zakresie 0<TRA factor <1 – czyli wartość dodatnia. Np.: TRA value = (-0,1) to TRA fator = 0,99.

    I wszystko byłoby fajnie, gdyby nie jeden fakt, że na jałowym lambda są w open loop i ECU powinien je olewać i dawkę paliwa precyzyjnie ustalać z map. TRA nie powinno być :/ Ale niezaprzeczalnie jest to działa w zakresie obrotów jałowego lub w całym zakresie – tu właśnie całkowicie nie rozumiem tej koncepcji i tego parametru. Pytanie skąd sobie bierze tą wartość? Z jakiejś stałej mapy?

    2. krótkoterminowy (multiplicative). FRA mógłby być tym parametrem. Tyle, że znowu te open loop psują mi cały tok rozumowania. Zmienia się w czasie jazdy zarówno wysoko, jak i nisko. Więc drugi długoterminowy tyle że multi?

    Lamda regulation factor – to zdaje się analog integratora lambda – działa tylko w closed loop. Lamda correction - add? Krótkoterminowe? Nie wiem...

    2. „Analizowałam” logi Twojego TSa i tak:
    - co mnie wprawiło w osłupienie – że masz TRA nie jako value, a faktor i w dodatku ujemny?
    - masz ujemne TRA i ujemny add. correction oraz dodatnie FRA i to się trzyma kupy, bo zubaża krótkoterminowo i długoterminowo.
    - ja mam dodatanie TRA i dodatnie add.correction i to się kupy trzyma – wzbogaca, ale mam też dodatnie FRA – stąd zastanawiałam się, czy tu nie jest odwrotnie dodatnia wartość FRA (powyżej 1?) = wzbogaca – wydłuża czas wtrysku, a ujemna (poniżej 1 i powyżej 0) – zuboża – skraca czas wtrysku?

    4. Lambda correction factor – to faktor addytywny, jak w TS. Niestety nie mogę tego pokazać – świetnie było widać na ekranie laptopa, kiedy na banku 1 wzbogacała, a kiedy nie, logi mi nie zapisało… Jutro powtórzę to zobaczycie. Otóż wzbogaca co jakiś czas na jałowym – możliwe, żeby obniżyć temp. spalin, a może nie. Zauważam pewną korelację z lambda post-cat, które potrafią się nieoczekiwanie zamknąć na moment (na jeden interwał czasowy), periodycznie co jakiś czas na jałowym. W jeździe czasami też. Wzbogaca przy przyspieszaniu do 3000 rpm, potem niezależnie od stopnia otwarcia przepustnicy już nie wzbogaca. Tak jest dla 1,2,3, 4 bieg – a 5. To odrębne zagadnienie – tam wszystko jest inaczej.

    5. Zastanawiające dla mnie, a wręcz zadziwiające jest jednak to, że lambda corr. factor jest zawsze taki sam i na jednym banku i na drugim. Póki co nie znajduję na to wyjaśnienia, nawet z zakresu gdybologii. Nie mam pojęcia czemu faktor jest taki sam i czemu tak się różni na obydwu bankach. Bo w sumie TRA jest takie samo na jałowym… i FRA potem też. To zresztą jakby powrót do punktu wyjścia z innego wątku.
    Tyle gdybanio-zastanawiania. Ty możesz więcej powiedzieć – widziałeś te parametry w JTS u kolegi kurzyk.

    Ale mam wiadomość nie wiem czy dobrą. Udało mi się połączyć z ECU dla TSa alfadiagiem (FES nie wpuszczał), ale padła mi bateria, więc nic nie zobaczyłam, ale wpuścił. Robić testy adaptation value i adaptation factor dla tego ECU? Czy to będzie informatywne?

    Potem wkleję kąt wyprzedzenia zapłonu od zimnego i w jeździe.

    ---------- Post added at 10:09 ---------- Previous post was at 08:54 ----------

    FRA - drugi parametr długoterminowy? Tyle ze multi? Dłuogoterminowe mogą działać niezaleznie od loop lambda.

    A krótkoterminowe - lambda regulation i lambda correction?

    Nie wiem...

    PS trochę edytowałam swój wyżej zamieszczony post (nad linią przerywaną), bo wkradł mi sie brak logiki.
    Ostatnio edytowane przez Majka ; 24-11-2011 o 10:12

  8. #68
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar bubu321
    Dołączył
    09 2007
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    G 1.4 MA 170CV ECU Nexus 8GMF
    Postów
    6,112

    Domyślnie

    - firma taka jak FIAT (alfa ) stosuje swoje własne określenia.
    - nie ma tam parametru krótko lub długoterminowego, są parametry korekcji (correction ) i wartości, wspólczynnik (factor).
    - tak np. podaje aldfadiag dla 147, zrzut 1.
    - z tego zrzutu widac wyraznie że parametr corr to parametr króko-terminowy, z niego po "wygładzeniu", scałkowaniu powstaje parametr Factor.
    - aby rozwiać rózne mity i niedomówienia , należy zrobić testy z pomoca alfadiaga dla parametrów
    -- lambda additive Bank 1 actual load (pre-cat)
    -- lambda correction Factor Bank 1 (pre-cat)
    -- lambda regulation Factor Bank 1 (pre-cat)
    -- lambda multiplication Bank 1 Actual Load (pre-cat)
    - czas pomiaru np. 5 minut jazdy dynamicznej, logowanej do pliku.
    - potem ten samy odcinek, te same parametry ale dla banku 2.
    - ważne aby zalożyć sobie charakterystykę trasy, tj. 30 sek na 2 biegu, 30 sek na 3 biegu, 1 minuta na 4 biegu, 1 minuta na 3 biegu np do odcięcia, a napewno powyżej 5.000 obr.
    - wtedy zobaczymy czy parametry additive się zmieniają podcza jazdy, co robi Corr a co Factor, czy stoi multiplicative.
    - wyniki musza być z dwóch co najmniej aut!!!.
    - Majka twój correction na jednej sondzie ma 16 a na drugiej 0.000, to nie są reprezentacyjne wyniki.
    - poniższe wykresy to twoje , oprócz pierwszego z alfy 147.
    --

    --

    --

    --

    --
    Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 24-11-2011 o 10:53
    _______________________________________
    - AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
    - 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
    - G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
    + e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm

  9. #69
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    Bubu321 – ok. są specyficzne terminy fiata, ale one muszą być analogiczne jak w innych markach – to wszystko OBDII oraz TSa spokojnie przebadasz innym niż fiat serwisie – mają go na liście dla swojego softu, więc muszą to być odpowiedniki korekty – długo lub krótkoterminowej, ze swoją value i faktorem.
    Sam zresztą pisałeś w innych wątkach czy na innych forach, o parametrach długoterminowych i krótkoterminowych w ujęciu TRA i FRA oraz o TRA value w zakresie +- 5000 us, jako normie. Więc nie rozumiem…

    Owszem – moje faktory corr. nie są reprezentatywne – 0,03 vs 16, ale FRA i TRA są analogiczne mimo tego i samochód dobrze i równo pracuje. Być może każdy bank jest inaczej kompensowany – krótkoterminowo. Nie wiem. Co mam wymienić, co naprawić? Wklejam tony innych parametrów – nie sugerujesz, że coś nie tak… Zostają zatem sondy. Czytałam, że duża liczba korekt krótkoterminowych dla sondy szrokopasmowej zwiastuje jej powolny koniec = wymiana. Brak tej korekty – nie wiem… Ale nie wiem, co myślisz na ten temat? I kwestia katalizatora – jest kwestią otwartą… Mam zebrać logi temp. w jeździe?

    Pominąłeś milczeniem możność połączenia się z ECU TSa, a sam to wcześniej sugerowałeś. Więc to zrobiłam. Zajrzałam na razie tylko z ciekawości - lambda corr. na obu bankach są takie same…. I tak samo się zachowują . A TRA – diametralnie inne i zmienia się przy dodawaniu gazu co jest widoczne na monitorze, inaczej niż jak się łączę z ECU JTS… Jedynie FRA takie samo – current. Robić testy dla porównania na ECU 7.3.1? Nie chcesz tego zobaczyć?

    W ogóle najlepiej byłoby się spotkać – sam byś ocenił jak pracuje, ale jak to zrobić nie mam pomysłu, na razie.

    Drugi samochód – będzie drugi. Zwlekam z telefonem do kolegi z LDZ – czekam, bo muszę być pewna, że wiem, co badać i jak długo to potrwa. Więc drugi będzie – mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu – o ile ustalimy ostatecznie, co i jak badać. Osoby tu obecne z JTSami nie zechcą wykonać podobnych badań i wkleić danych, to już wiemy…

    Ale na pewno widziałeś u kolegi kurzyk – te parametry choćby na rozgrzanym. Napisz jakie były. Podaj proszę TRA1 i TRA2 z rozgrzanego.
    Ok – zrobię co napisałeś + od rozgrzania na wszelki wypadek, na w moim JTS. Jutro biorę urlop to potestuję, choć poprzeczkę mi podwyższasz. Nie wiem jak będę mierzyć czas w międzyczasie, ale spróbuję
    Ostatnio edytowane przez Majka ; 24-11-2011 o 12:29

  10. #70
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar bubu321
    Dołączył
    09 2007
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    G 1.4 MA 170CV ECU Nexus 8GMF
    Postów
    6,112

    Domyślnie

    Kod:
    P0300 - Misfires detected (generic) - Signal high - Fatal - Light on
    P0303 - Cylinder 3 ignition failures - Signal high - Fatal - Light on
    P1151 - Lambda 2 signal upstream (plausibility) - Invalid Signal - Fatal - Light on
    - taki zestaw bledów często wystepuje w JTS, czym jest spowodowany nie wiem. ( może jednak sonda powoli odmawia pracy )
    --
    http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-...303-p1151.html
    --
    - o tutaj chłopaki się męczą z tym problemem.
    - u kolegi kurzyk był bład wypadania zapłonu, czyli parametry adaptacyjne nie są reprezentacyjne.
    - ale jak prosisz o dane, masz to zresztą w jego logach.
    Adaptation bank 1 (mul) (FRA Factor 1): 1,09329
    Adaptation bank 2 (mul) (FRA Factor 2): 0,98801
    Adaptation bank 1 (add) (DTV Factor 1): 3,60
    Adaptation bank 2 (add) (DTV Factor 2): -3,37
    - silnik zimny, ciepły nie ma znaczenia.
    - nie mam parametrów z alfadiaga, a szkoda.
    - bo być może DTV z FES-a to klasyczny parametr TRA z alfadiaga, dzielony przez 1000.
    - czyli mamy TRA1== 3600 msek i TRA2 == - 3370, to taka hipoteza robocza.
    - jak widzisz poruszamy się po omacku, należy zrobić wiele pomiarów FES-em i równolegle alfadiagiem.

    P.S.
    - kiedyś chyba padła propozycja zmiany miejscami banku sond lambda, tych przed katalizatorem.
    - jest to wykonalne dla JTS ?
    Ostatnio edytowane przez bubu321 ; 24-11-2011 o 14:43
    _______________________________________
    - AR 156 TS 2.0 ecu M1.5.5
    - 147 1.6 16v 105CV ecu ME7.3.1.
    - G 1.4 MA 170CV@190CV ecu 8GMF przebieg 91000 km.
    + e-Niro KIA 64 kWh battery, 200CV, 400 Nm

Podobne wątki

  1. Reset parametrów, logi i ich ocena-prośba o pomoc
    Utworzone przez stopczyk26 w dziale 156
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 27-06-2013, 18:53
  2. Prośba o pomoc ocena parametrów - falowanie obrotów 2.5 V6
    Utworzone przez lucek_lukasz w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 09-03-2013, 12:06
  3. Prośba o sprawdzenie parametrów
    Utworzone przez milek_22 w dziale 147
    Odpowiedzi: 87
    Ostatni post / autor: 25-03-2012, 20:26
  4. Prośba o przeanalizowanie parametrów silnika
    Utworzone przez kak-tus w dziale 156
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 28-01-2012, 10:47
  5. Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 22-07-2011, 08:35

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory