Strona 1 z 4 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 35

Temat: Wentylatory w 2.4 JTDm

  1. #1
    Użytkownik Fachowiec Avatar Tomek_KRK
    Dołączył
    05 2011
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    AR 159
    Postów
    2,706

    Domyślnie Wentylatory w 2.4 JTDm

    Ponieważ od dłuższego czasu nie dawała mi spokoju przedziwna rzecz z załączaniem się wentylatorów chłodnicy w samochodach z silnikami 2.4 JTDm (159/Brera) - wraz z kolegą @sdero postanowiliśmy rzucić okiem na algorytm włączania poszczególnych biegów wentylatora. I jak się okazało - Włosi postanowili sukcesywnie ugotować chyba wszystkie 2.4, bo drugi bieg wentylatora jest fabrycznie zaprogramowany na włączenie się powyżej 100 stopni temperatury płynu chłodzącego. W praktyce temperatura (szczególnie latem) często dochodzi do wartości ok. 104-105 stopni nim zaobserwować można spadek temperatury. Być może jest to przyczyna częstych problemów z pęknięciami głowicy w 2.4 - które to obecnie są towarem niemal reglamentowanym (zarówno głowice jak i słupki silnika) - a kupno takiej, w której nie doszło jeszcze do pęknięcia gniazda zaworowego graniczy z cudem.
    Na szczęście da się fabrykę poprawić - wystarczy zjechać o ok. 4 stopnie w dół (w sofcie centralki wtryskowej) jeśli chodzi o progi załączania pierwszego i drugiego biegu wentylatorów, aby nawet pod dużym obciążeniem silnika temperatura nie przekroczyła 98 stopni. I szczerze polecam taki zabieg każdemu posiadaczowi 2.4 JTDm, bo nie jest niczym fajnym remont tej jednostki napędowej (ani pod względem zakresu robót, ani pod względem finansowym).
    WWW.AUTKA.PL - kompleksowa obsługa samochodów

  2. #2
    Użytkownik Rowerzysta Avatar porterneon
    Dołączył
    02 2009
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    Stelvio Veloce
    Postów
    395

    Domyślnie

    Ile kosztuje taka przyjemność? I czy pierwszy bieg nie będzie się załączał zbyt często?
    Ostatnio edytowane przez porterneon ; 03-03-2015 o 16:36

  3. #3
    Użytkownik Fachowiec Avatar maly_777
    Dołączył
    08 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR 156 FL SW 1.9 16V
    Postów
    2,520

    Domyślnie

    Zakresy temperatur w 1.9/2.0 dot. włączania się wentylatorów są mniej więcej takie same.
    Rozumiem że różna jest ilość "mięsa". Czy to jest rozwiązanie problemu w 100% (powtarzam: 100%) to nie jestem pewien.

    KODOWANIE KLUCZY (Giulia Stelvio 159 inne)
    Konwersje USA->EU
    UPDATE MAP DO NAJNOWSZYCH 2023 (1,2,3 generacja), również z rynków USA
    KODOWANIE (używanych) RADARÓW ACC/DASM, BLISSów, zmiana radia i aktywacja AA/CP offline

  4. #4
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar Maciek-156
    Dołączył
    05 2007
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
    Postów
    8,618

    Domyślnie

    W tych samych silnikach montowanych w AR156 temperatury załączenia wentylatorów były o wiele niższe:
    I bieg 92C
    II bieg 94C
    AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
    Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
    Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
    AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
    AR156 1.6TS 2000
    Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)

  5. #5
    Użytkownik Romeo Avatar .Andrzej.
    Dołączył
    10 2014
    Mieszka w
    Opole
    Auto
    wiele
    Postów
    678

    Domyślnie

    Tak się zastanawiam, czy jest sens zmieniać wartość załączania 2 biegu, jeśli latem i tak się jeździ z włączoną klimą, a wtedy wentylatory i tak się kręcą praktycznie nonstop.
    Ostatnio edytowane przez .Andrzej. ; 03-03-2015 o 19:34

  6. #6
    Użytkownik Fachowiec Avatar maly_777
    Dołączył
    08 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR 156 FL SW 1.9 16V
    Postów
    2,520

    Domyślnie

    Bo wtedy temp. załączenia jest ciut ciut niższa - i może starcza.

    KODOWANIE KLUCZY (Giulia Stelvio 159 inne)
    Konwersje USA->EU
    UPDATE MAP DO NAJNOWSZYCH 2023 (1,2,3 generacja), również z rynków USA
    KODOWANIE (używanych) RADARÓW ACC/DASM, BLISSów, zmiana radia i aktywacja AA/CP offline

  7. #7
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar Belfer
    Dołączył
    01 2007
    Mieszka w
    Gorlice
    Auto
    Chwilowo: 156 GTA Q2, 159 TBI, Lancia Phedra FL, 147 2.0 3D, RAV4 04' i GT JTD
    Postów
    7,540

    Domyślnie

    Cytat Napisał .Andrzej. Zobacz post
    Tak się zastanawiam, czy jest sens zmieniać wartość załączania 2 biegu, jeśli latem i tak się jeździ z włączoną klimą, a wtedy wentylatory i tak się kręcą praktycznie nonstop.
    Oczywiście, że jest. Nie zawsze jeździsz z klimą. Przykładowa trasa Gorlice- Limanowa (70 km) i temp około 19'. Duże różnice poziomów, częsta potrzeba wyprzedzania, jazda w sznurku aut (za TIR'ami, autobusami w quasi tunelu aerodynamicznym) pod dużym obciążeniem silnika, korki, światła na wielu skrzyżowaniach i wentylator włączał się co najmniej kilkanaście razy. Stan chłodnic miałem bdb, termostat ok. Moim zdaniem pomysł przedni. W obecnej 156 20V nie zauważyłem tego problemu mimo, że jest podniesiona na około 200KM i to potwierdza różnicę w algorytmach.
    Ostatnio edytowane przez Belfer ; 03-03-2015 o 21:11

  8. #8
    Użytkownik Romeo Avatar .Andrzej.
    Dołączył
    10 2014
    Mieszka w
    Opole
    Auto
    wiele
    Postów
    678

    Domyślnie

    a pytanie, czy ta temperatura (>100'C ) zanim włączy się 2 bieg jest widoczna na wskaźniku tempetaruty? czy też komputer sprytnie to maskuje. Bo ja do tej pory latem nie zauważyłem żeby wskazówka drgnęła powyżej 90'C.

  9. #9
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar Belfer
    Dołączył
    01 2007
    Mieszka w
    Gorlice
    Auto
    Chwilowo: 156 GTA Q2, 159 TBI, Lancia Phedra FL, 147 2.0 3D, RAV4 04' i GT JTD
    Postów
    7,540

    Domyślnie

    Cytat Napisał .Andrzej. Zobacz post
    a pytanie, czy ta temperatura (>100'C ) zanim włączy się 2 bieg jest widoczna na wskaźniku tempetaruty? czy też komputer sprytnie to maskuje. Bo ja do tej pory latem nie zauważyłem żeby wskazówka drgnęła powyżej 90'C.
    Rożnica rzędu 5-10 stopni czasem jest prawie niewidoczna na wskaźniku. One zresztą nie są idealnym wyznacznikiem temp. W 156 notorycznie przekłamują nawet 20'.

  10. #10
    Użytkownik Romeo Avatar .Andrzej.
    Dołączył
    10 2014
    Mieszka w
    Opole
    Auto
    wiele
    Postów
    678

    Domyślnie

    tu nie ma co porównywać ze 156, bo w 159 wskazania są sterowane przez komputer, a w 156 jest bezpośrednie przełożenie z czujnika.

    [edit]
    żeby uściślić, moje poprzednie pytanie dotyczy 159
    Ostatnio edytowane przez .Andrzej. ; 03-03-2015 o 21:46

Podobne wątki

  1. Wentylatory
    Utworzone przez Zymelka w dziale 156
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 20-06-2014, 18:10
  2. Wentylatory
    Utworzone przez Kakawrc w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 01-10-2011, 09:22
  3. [146] Wentylatory 146 1,4 boxer
    Utworzone przez dj2102 w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 09-07-2011, 19:09
  4. Wentylatory
    Utworzone przez inobart w dziale 156
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 08-02-2011, 13:38
  5. Wentylatory
    Utworzone przez Bartosz w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 19-04-2010, 11:17

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory