Troszeczkę opisu klimatronika dla rozjaśnienia zasady działania:
KLIMATYZACJA z automatyczną kontrolą temperatury
Prezentacja
System klimatyzacji jest następującego typu:
- automatyczna temperatura - wentylacja - kontrola dystrybucji powietrza
- z recyrkulacją
- sterowanie kierunkiem przepływu powietrza.
Użytkownik może wybrać żądany przepływ powietrza i temperaturę.
Pracą systemu steruje specjalny sterownik.
Układ sterowania realizuje regulację temperatury na podstawie sygnałów otrzymywanych z:
- czujnika temperatury zewnętrznej
- czujnika temperatury wewnętrznej
- czujników temperatury w otworach wylotowych
- czujnika nasłonecznienia
Na podstawie sygnałów otrzymanych, następujące działania są realizowane do osiągnięcia i utrzymania komfortowej temperatury wewnątrz kabiny:
- sterowanie siłownikiem mieszacza
- sterowanie siłownikiem recyrkulacji
- sterowanie siłownikiem kierunku nawiewu
- sterowanie wentylatorem nawiewu
- sterowanie kompresorem klimatyzacji.
Ponadto, jednostka sterująca steruje ogrzewaniem tylnej szyby za pomocą zintegrowanej jednostki.
System klimatyzacji składa się zasadniczo z:
• jednostki wlotu powietrza
• filtra powietrza
• wentylatora
• klimatyzatora
• jednostki mieszanina
• jednostki grzania
• jednostki dystrybucji.
Jednostka wlotu powietrza
Urządzenie wlotu powietrza umożliwia:
• wpuszczanie powietrza z zewnątrz do kabiny
• cyrkulację powietrza wewnątrz kabiny.
Siłownik, sterowany przez jednostkę sterującą, porusza klapą wlotu powietrza do dwóch różnych pozycji.
Filtr powietrza jednostki
Składa się z filtra, który pozwala na zmniejszenie zanieczyszczenia, ilości pyłków i nieprzyjemnych zapachów.
Jednostka wentylatora
Składa się z silnika który, w zależności od napięcia przyłożonego do zacisków, reguluje prędkość wentylatora, a tym samym przepływ powietrza.
Klimatyzator
Składa się z:
• sprężarki
• zaworu rozprężnego
• parownika
• skraplacza
• osuszacza
• Rury
• 4-ro stopniowego przełącznika ciśnienia
Umożliwia on chłodzenie i / lub osuszanie powietrza wprowadzonego do przedziału pasażerskiego.
Jednostka mieszanina
Składa się ze specjalnych klap i kanałów, które pozwalają na kontrolowanie temperatury powietrza wprowadzanego do kabiny.
Jednostka grzejnika
Składa się ona z chłodnicy zasilanej przez płyn chłodzący silnika, który pozwala na ogrzewanie powietrza wprowadzanego do kabiny.
Moduł dystrybucji
Składa się z serii klap i kanałów o specjalny otworach.
Pozwala na dystrybucję powietrza do różnych części przedziału pasażerskiego.
Przełączniki panelu klimatyzacji
Interfejs użytkownika, zintegrowany z systemem ICS, systemu klimatyzacji składa się z:
• przycisków
• Monitora z kolorowym wyświetlaczem.
Ekran klimatyzacji systemowej pojawiaja się na jednej stronie, po naciśnięciu przycisku "CLIMA".
Wyświetlane są następujące parametry:
• wewnętrzne ustawienia temperatury (w ° C lub ° F)
• symbol ustawienia wentylatora
• symbol dystrybucji powietrza (szyby, centrum pojazdu, podłoga)
• symbol odszroniania (odszranianie wentylacji włączone / wyłączone)
• symbol recyrkulacji (recyrkulacja włączona / wyłączona)
• "MANUAL" lub "AUTO" lub "FULL AUTO", ostrzeżenie o zmianie trybu regulacji tryb ręczny/automatyczny.
Tryby pracy
Wprowadzenie
Logika sterowania jest zaprojektowana tak, aby nie stwarzała problemów dla użytkownika (zimne strumienie powietrza i / lub usuwania zaparowania z przedniej szyby) w określonych warunkach temperatury podczas rozruchu.
W trybie "FULL AUTO", realizowane są następujące funkcje:
• jednostka dystrybucji powietrza ustawiana na "FLOOR" a następnie "DEF"
• klapa mieszająca powietrza w pełni otwarta (maksymalne ciepło)
• klapy recyrkulacji powietrza w pozycji "dynamicznego sterowania powietrza"
• kompresor włączony
• wzrost zmienności w przepływie powietrza do poziomu obliczonego za pomocą jednostki sterującej.
Ta logika jest przerwana przez następujące opcje:
• żądanie maksymalnego zimna (LO)
• żądanie maksymalnego ciepła (HI)
• żądanie odszraniania (FRONT).
Żądanie maksymalnego ciepła (HI)
Jest aktywowane przez ustawienie wartości temperatury powyżej 28 ° C co odpowiada "HI".
Aby spełnić ten wymóg system z automatyczną kontrolą regulacji termicznej ((FULL Auto) zmienia funkcje systemu, jak opisano poniżej:
• klapa mieszania powietrza w pełni otwarta (maksymalne ciepło).
• automatyczna dystrybucja powietrza: klapy dystrybucji w pozycji "FLOOR”
• manualna dystrybucja powietrza: pozycja klapy dystrybucji w zależności od wybranego ustawienia.
• automatyczna wentylacja: maksymalne dopuszczalne natężenie przepływu
• wentylacji ręczna: wartość przepływu powietrza zgodna z wstępnie wybraną.
Przerwanie funkcją wentylacji ma miejsce, gdy klucz zostanie przekręcony do pozycji OFF, lub zostanie wciśnięty przycisk "OFF" lub "rozmrażanie".
Żądanie maksymalnego zimna (LO)
Jest aktywowane przez ustawienie wartości temperatury poniżej 16 ° C co odpowiada "LO".
Aby spełnić ten wymóg system automatycznej regulacji temperatur regulacji (FULL AUTO) modyfikuje funkcjonuje w następujący sposób:
• klapa mieszania powietrza całkowicie zamknięta (maksymalnie na zimno)
• automatyczna dystrybucja powietrza: klapy dystrybucji w pozycji "VENT"
• manualna dystrybucja powietrza: pozycja klapy dystrybucji w zależności od wybranego ustawienia.
• automatyczna wentylacja: maksymalne dopuszczalne natężenie przepływu
• wentylacji ręczna: wartość przepływu powietrza zgodna z wstępnie wybraną.
• Recyrkulacja: klapa wlotu powietrza ustawiona do pozycji recyrkulacja.
Przerwanie funkcją wentylacji ma miejsce, gdy klucz zostanie przekręcony do pozycji OFF, lub zostanie wciśnięty przycisk "OFF" lub "rozmrażanie".
Żądanie odszraniania
Jest aktywowane za pomocą przycisku "FRONT" i kieruje przepływ powietrza w zależności od temperatury powietrza wlotowego do otworów wentylacyjnych w celu odszronienia szyb wewnątrz kabiny.
Zarządzanie funkcją odszraniania obejmuje następujące funkcje systemu, jak opisano poniżej:
• sprężarka włączona.
• dystrybucja powietrza początkowo do "FLOOR" a następnie "DEF".
• klapa mieszania powietrza w pełni otwarta (maksymalne ciepło)
• Wentylacja: zarządzanie automatycznym przepływem powietrza w zależy od temperatury powietrza wlotowego.
• recyrkulacja: klapa wlotu powietrza jest ustawiona w pozycji dynamicznej.
• zarządzanie ogrzewaniem tylnej szyby: podgrzewane szyby tylnej jest aktywowane przez zintegrowaną jednostkę sterującą, zgodnie z logika (patrz: OPIS I DZIAŁANIE: Zintegrowane sterowanie multiservices - 5505).
Funkcja ta jest przerwana przez wciśnięcie przycisku "OFF".
Funkcja rozmrażania ma priorytet nad następującymi funkcjami:
- Maksymalne zimno (LO)
- maksymalne ciepło (HI).
Funkcja "FULL-AUTO"
W pełni automatyczne dostosowanie regulacji temperatury realizowane jest poprzez naciśnięcie przycisku AUTO z ustawieniem temperatury od 16 ° C i 28 ° C.
Funkcja "AUTO"
Częściowa termo-dynamiczna kontrola cieplna realizowana jest w chwili:
• naciśnięcia przycisku AUTO z ustawiona temperaturą w zakresie od 16 ° C do 28 ° C oraz
• zmiany jednego z następujących parametrów: natężenia przepływu powietrza, dystrybucji powietrza i recyrkulacji.
Funkcja ta jest przerwana przez:
• wciśniecie przycisku "OFF"
• żądanie maksimum ciepła (HI)
• żądanie maksimum zimna (LO)
Praca kompresora klimatyzacji
Sprężarka jest włączona gdy:
• temperatura parownika jest zbliżona do temperatury 5 ° C
• została wybrana funkcja odszraniania
• Funkcja recyrkulacji została wyłączona i temperatura zewnętrzna powyżej 5 ° C.
Sprężarka jest wyłączona gdy:
• została wybrana funkcja recyrkulacji i temperatura zewnętrzna poniżej - 5 ° C
• została wyłączona funkcja recyrkulacji i temperatura zewnętrzna wynosi 3 ° C.
Sprężarka może być wyłączona przez wielostopniowy przełącznik ciśnienia sterowania układu lub przez jednostkę sterującą silnika (patrz OPIS I DZIAŁANIE: wtrysku / układ zapłonowy - 1056).
I jeszcze lokalizacja czujników temperatury klimatronika: