Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Wyświetlany wątek znajduje się w dziale Forum ogólne o Alfa Romeo - Ogólne rozmowy na temat Alfa Romeo i podzespołów, kiedy dyskusja nie dotyczy żadnego konkretnego modelu. Rozmowy natury filozoficznej, sprzedaż, informacje, decyzje kierownictwa marki.
  1. #1
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    Toruń
    Auto
    Stilo 1,9 JTD 16V
    Postów
    74
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    1 d 17 h 32 m

    Domyślnie Moduł świec żarowych Fiat/Alfa/Lancia jak to działa?

    Mam Fiata Stilo 2005, 1.9 JTD 16V 140KM, czyli prawie to samo co w Alfie..

    Wszystko było ładnie pięknie, dopóki nie zaczęły się mrozy - przy -5st jeszcze jakoś sobie radził, ale jak dzisiaj w nocy przymroziło -17st to fiacik poległ...

    Na szybkiego posprawdzałem - po przekręceniu stacyjki i sprawdzeniu napięcia na zdjętej "fajce" od świecy - pojawia się ono czasem i tylko na ułamek sekundy przy czym są to jakieś szczątkowe wartości (1V-1,5V) - ale przeważnie nic się nie pojawia..

    Podczas prób uruchomienia napięcie na akumulatorze spadło poniżej 12V (podejrzewam) - pojawiła się kontrolka silnika na liczniku.

    Po podpięciu interfejsu Fiata pojawił się jeden błąd:

    P0683

    Według definicji z przyrządu którym wykonywany był odczyt błędu:

    Anomaly in the external power module for the glow plugs pre-heating.
    Possible causes:
    1)connections interruptions or short circuits from the ECU to the module
    2) lack of power supply to the module
    3) module breakdown

    Powodem tego błędu jest to, że ECU otrzymał bardzo niski sygnał z czujnika. Błąd jest aktywny. Podejmij odpowiednie działania w celu rozwiązania tego problemu (błędu czujnika). Lampka na desce nie została aktywowana przez ten błąd.


    Przy próbie skasowania błędu za chwilkę pojawia się on znowu (lampka silnika na desce nie gaśnie a spiralka symbolizująca grzanie silnika mruga oraz pojawia się komunikat na liczniku "check glow plugs".

    Zdjęcie modułu:



    Schemat modułu:



    Sprawdziłem:

    - bezpiecznik główny 1 (50A) dostarczający prąd do modułu grzania świec
    - dojście +12V do wejścia 30
    - dojście masy 31
    - +12V po stacyjce do modułu 87
    - wejście diagnostyczne DI
    - pin K (tylko ten jest wykorzystywany - ST jest dla 5-cio cylindrowców)
    - świece - wszystkie mają ok 1-1.1 Ohm-a rezystancji, więc wydają się być ok

    Wyniki:

    Bezpiecznik ok, prąd dochodzi do modułu 30, masa ok, +12V po stacyjce pojawia się na wejściu modułu, na wejściu DI również po zapłonie jest ok. +12V.

    Jedyne co budzi moje wątpliwości to pin K..

    Odnalazłem schemat zachowania się tych sygnałów:



    Na pinie K dopóki nie ma zapłonu nie ma nic.. Po zapłonie miernik na ułamek sekundy zaświruje, po czym wskazuje prawie 0V i jak tylko zgaśnie kontrolka podgrzewania świec na desce słychać jakiś przekaźniczek i pojawia się tam ok +8V tylko po to, żeby zaraz znowu opaść do 0V... Wydaje mi się, że jest to ok, ale pewności nie mam..

    Niestety nie mam innego modułu na podmiankę, żeby się upewnić, że to on jest walnięty..

    Jedyne co jeszcze przychodzi mi do głowy to pozakładać wszystkie kable na świece tak jak powinny być i sprawdzić miernikiem rezystancję ale przy samym module podgrzewania świec... Jeśli to będzie ok to spróbuję jeszcze załączyć świece manualnie jedna po drugiej...

    I teraz prośba o pomoc:

    1. Ma ktoś jeszcze jakieś pomysły co mogę sprawdzić?
    2. Ewentualnie schemat elektryczny tego modułu (jest on solidnie sklejony - jutro postaram się otworzyć tą puszeczkę i sprawdzić co jest w środku..)?
    3. Czy moduły wyglądające podobnie (na takie same kostki i ilość pinów + podobny wygląd) są zamienne?
    4. Czy w momencie, gdy jedna świeca jest "nadpalona" i moduł rozpoznaje ją jako uszkodzoną to odcina do niej dopływ prądu? A może odcina do wszystkich lub w ogóle?

  2. #2
    Użytkownik Pirat drogowy Avatar zulek1986
    Dołączył
    09 2010
    Mieszka w
    Bystrzyca Kłodzka
    Auto
    Alfa 166 2.4JTD, Alfa 145 1.6TS
    Postów
    285
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    14 d 14 h 36 m

    Domyślnie

    Kolego moduł da się rozebrać bo ja to robiłem. Musisz delikatnie wciskać coś cienkiego po bokach i jak już go troche poluzujesz to musisz użyć siły gdyż jest on wciskany i ma cztery zaczepy które trzymają całość w środku.. nie bój się nie powinieneś ich połamać..
    Co do centralki to jest różnie.. najlepiej jakbyś miał do podmianki o takim samym numerze co orginał.. bo ja podmieniałem moduły z Puntem II 1.9 JTD i moduł z punta w alfie działał a z Alfy w puncie nie mimo ze też był sprawny i wyglądał na taki sam.. Napewno się różnił numer modułu bo Alfa chyba miała końcówkę 15 a punto 18..

    Więc jeśli będziesz chciał podmienić moduł to pamiętaj żeby był ten sam numer bo w przeciwnym wypadku może nie działać w aucie mimo że sam moduł jest sprawny..

    ---------- Post dodany o godzinie 13:49 ---------- Poprzedzający go post został napisany o godzinie 13:45 ----------

    Jeśli Ci to pomoże to mogę jeszcze raz rozebrać ten swój moduł i zrobić fotki żebyś mógł zobaczyć co jest w środku bez rozbierania swojego.. Jeśli tak to daj cynka to jeszcze dzisiaj to zrobię jak wrócę z pracy..

  3. #3
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    Toruń
    Auto
    Stilo 1,9 JTD 16V
    Postów
    74
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    1 d 17 h 32 m

    Domyślnie

    No fajnie by było...

    Chociaż mój moduł już się grzeje na grzejniku - później opalarką (jest zaklejony) i pewnie też otworzę..

    O identyczny moduł będzie ciężko - mało tych fiacików wychodziło...

    Zastanawia mnie co tam jest innego, że moduły nie są zamiennie... Wejścia/wyjścia te same... Sygnały sterujące prawdopodobnie też te same... Więc CO

  4. #4
    Użytkownik Pirat drogowy Avatar zulek1986
    Dołączył
    09 2010
    Mieszka w
    Bystrzyca Kłodzka
    Auto
    Alfa 166 2.4JTD, Alfa 145 1.6TS
    Postów
    285
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    14 d 14 h 36 m

    Domyślnie

    tego to nie wiem:/ mnie też to mocno zdziwiło bo ten moduł który mam w Puncie m wyjścia na 6 cylindrów, czyli na 6 świec a kostka jest na 4 więc dwa piny są wolne.. i on w mojej alfie działa a odwrotnie nie.. mimo tego że kostki są takie same rozmieszczenie ich też jedna różnica to ze mój z Alfy miał wyjścia na 5 cylindrów i końcówka numeru seryjnego była inna.. Dziwne że w Puncie nie działał a ten z Punta w Alfie tak..

    Jak możesz to odczytaj te numerki z boku obudowy to zobaczę jaki mam w puncie a jaki a Alfie.. ale z tego co pamiętam to w jednym chyba było na końcu 15 a w drugim 18.. Ale teraz nie pamiętam który był który..:/ Jak będę robił Ci zdjęcia to uchwycę go na zdjęciu

  5. #5
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    Toruń
    Auto
    Stilo 1,9 JTD 16V
    Postów
    74
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    1 d 17 h 32 m

    Domyślnie

    Mój moduł jest firmy BITRON B047

    Numery:

    551930073
    12V
    38430003
    >PA66GF30<

  6. #6
    Użytkownik Pirat drogowy Avatar zulek1986
    Dołączył
    09 2010
    Mieszka w
    Bystrzyca Kłodzka
    Auto
    Alfa 166 2.4JTD, Alfa 145 1.6TS
    Postów
    285
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    14 d 14 h 36 m

    Domyślnie

    M&#243;j to BOSCH o numerach 0 281 003 015 a Punto ma BOSCH 0 281 003 018

  7. #7
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    Toruń
    Auto
    Stilo 1,9 JTD 16V
    Postów
    74
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    1 d 17 h 32 m

    Domyślnie

    Dalsza część historyjki..

    Rozkleiłem moduł...

    Wygląda to tak, że układ monitoruje prąd na każdej świecy..

    Sprawdziłem przekaźnik i tranzystor sterujący tym przekaźnikiem - są ok..

    Auto odpaliłem podgrzewając świece ręcznie, po czym zamontowałem moduł podgrzewania świec bez wierzchniej obudowy..
    Auto było nagrzane, więc przekaźnik (według mnie) powinien zadziałać, ale tylko na moment pomiaru a nawet nie drgnął..

    Na desce wciąż pojawia się błąd modułu świec żarowych..
    Poczekam aż auto ostygnie i kiedy podgrzewanie świec będzie potrzebne - spr&#243;buję raz jeszcze..

    Ale czy nie wydaje się Wam, że nawet teraz przy ciepłym aucie przekaźnik powinien na chwilkę podać napięcie na świece (dla kontroli świec)?

    Metoda na żar&#243;wkę pokazuje, że świece są ok - jednak mimo wszystko to nie jest metoda w 100&#37; skuteczna w nowszych autach, gdyż monitorowane są też moce świec (prąd) i jeśli ta jest za niska pojawia się błąd..

    Czy wejście Di (diagnostyczne) podczas gdy wszystko jest ok powinno być zwarte? Teraz podczas odpalania auta jest 12V non stop (zapewne stąd ten błąd na desce)

    Wejście 86 to plus i powinien być cały czas jak tylko jest zapłon.. (jest połączone z jednym ze styk&#243;w przekaźnika bezpośrednio)
    Wejście 31 to masa i też jest cały czas.. (to właśnie masa jest tym co tranzystor sterujący "puszcza" na drugi styk przekaźnika gdy wszystko pasuje)

    Wejście K? Ma ktoś pojęcie jakiego rodzaju jest to sterowanie? Impulsy na "start-stop"? Czy może powinno być +12V cały czas podczas grzania świec?

    ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

    No i jestem po drugiej fazie test&#243;w...

    Przekaźnik zwiera po zapłonie, ale dosłownie na ułamek sekundy... Po czym rozwiera i na desce można zobaczyć ten sam błąd...

    Pomierzyłem stany wejść do modułu:

    wejście K - wydaje mi się, że jest to wejście sterujące załączeniem i wyłączeniem świec. Przed załączeniem zapłonu jest tam 7,8V, po zapłonie spada do 0V, lampka grzania świec na desce gaśnie, mija jeszcze kilka sekund i na tym wejściu pojawia się znowu ok. 7,8V (co według mnie świadczy o tym, że świece są zasilane nawet po starcie silnika - tzw. dogrzewanie, oraz o tym, że sygnał sterujący K jest wysyłany przez ECU prawidłowo nawet, kiedy moduł grzania świec wykrywa uszkodzenie kt&#243;rejś świecy)

    wejście DI (a właściwie chyba wyjście do ECU) - wciąż nie mogę rozgryźć jaki stan tego wyjścia m&#243;wi komputerowi silnika o uszkodzeniu centralki - po zapłonie jest ok 10,7V, utrzymuje się tak długo, jak wejście K ma 0V i p&#243;źniej się zmieniają - znaczy w momencie, kiedy grzanie świec się kończy (całkowicie) wyjście to ustawia się znowu na 0V..

    Wejście prądowe (po zapłonie) - tam pojawia się +12,11V - napięcie takie jak na aku..

    Napięcie akumulatora podczas test&#243;w - +12,11V

    Op&#243;r zastępczy wszystkich świec r&#243;wnolegle - ok. 0,2Ohma..

    Dla mnie wygląda to tak, jak by ten kr&#243;tki zestyk przekaźnika na samym początku wystarczał układowi pomiarowemu na zbadanie świec i po niespełnieniu określonych wymagań układ rozłączałby zasilanie na przekaźnik..

    Pytanie.. Jest ktoś z okolic Szczecina, kto udostępniłby sw&#243;j moduł do test&#243;w? Przekładka tego to 5 minut - jest szansa, że moduły są zamienne - ten o moich numerach znalazłem na allegro jako "przekaźnik świec Fiat Doblo"

    Wolałbym najpierw sprawdzić czy to na pewno to zanim wydam pieniądze.. Pomożecie?

  8. #8
    bania_mb
    Gość

    Domyślnie

    Witam,

    pozwolę sobie odkurzyć ten temat. Posiadam Fiata Punto z silnikiem 1.9 JTD 80KM i również mam problem z odpalaniem i migającą kontrolką świec żarowych. Myślałem, że to wina świec, jednak po ich wymianie auto dalej ciężko odpala przy niskich temperaturach. Wymontowałem przekaźnik świec, żeby go sprawdzić, i po podłączeniu masy na wejście 31 i 12V na wejście K i 86 nie słychać załączania przekaźnika. Czy dobrze myślę, że to on jest przyczyną problemów? Jak na razie nie udało mi się rozebrać modułu, żeby naocznie to zweryfikować.

  9. #9
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    04 2010
    Mieszka w
    Rypin
    Auto
    159 żony / GTV moje
    Postów
    88
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    1 d 5 h 5 m

    Domyślnie

    też mam ten sam problem - 159 jtdm 16v 150KM
    swiece nowe bosch'a - prady dochodza - wywala kontrolke swiec i nie zapala - jutro dzieki grzecznosci "siostry alfy" podmieniam sterownik swiec i testy - mam nadzieje ze bedzie ok - sterownik kosztuje cos ok 400zl
    o ile nie da sie go zreanimowac..

    jesli auto nie zapali pozostanie dokladnie sprawdzenie przewodow i jesli to nie pomoze (nie bedzie zonka) wtedy zakup drugiego rozwiaze problem..

    bedziemy kopac dalej
    3.9L, R8, 320KM = 159 1.9 JTDm 150KM + mentos 20KM (żony) / GTV T.S. 150KM + wydechy (moja)

  10. #10
    Użytkownik Romeo Pokaż na mapie Avatar sebaaaaaaaa
    Dołączył
    06 2009
    Mieszka w
    Płock
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.9 J T D
    Postów
    995
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    47 d 14 h 37 m

    Domyślnie

    Jaktob i co dałeś rade odpalić ? Bo ja podejrzewam że moją boli to samo, że coś centralka szwankuje :|
    Moja Alfa pochłania fortunę na ubezpieczenie, serwis i paliwo. Ale kiedy ją prowadzę, czuję się, jakbym miał milion dolarów i uśmiech na mej twarzy trwa cały dzień! [...]

    Nowe części do samochodów Włoskich i nie tylko !!! Atrakcyjne ceny !!!

Informacje o temacie

Users Browsing this Thread

Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten temat. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

Podobne wątki

  1. Migająca kontrolka świec żarowych- przekaźnik świec?
    Utworzone przez Abidibi1509 w dziale 147
    Odpowiedzi: 46
    Ostatni post / autor: 03-06-2013, 15:23
  2. Test świec żarowych. Mrugająca lampka świec.
    Utworzone przez kak-tus w dziale 156
    Odpowiedzi: 35
    Ostatni post / autor: 09-03-2012, 12:29
  3. Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 14-01-2011, 13:55

Tagi dla tego tematu

Tagi użytkowników

0 281 003 015

0281003018 bosch scheme

fiat doblo 1 3 co steruje swiecami

jak rozebrać moduł świec żarowych

DOGRZEWANIE ŚWIEC żarowych 1.3

centralka świec żarowych doblo

bitron b047 38430003

MODUŁ ŚWIEC ŻAROWYCH FIAT DOBLO 1.3

swiece zarowe fiat punto

38430003

WYMIANA PRZEKAŹNIKA ŚWIEĆ ŻAROWYCH DOBLO

sprawdź świece żarowe fiat

bitron video lancia

51771823

przekaźnik świec żarowych fiat

przekaźnik świec alfa 2.4jtd schemat

błąd temperatury świec doblo

jak sprawdzic czy dzialaja swiece zarowe w alfie

komunikat check glow plugs

tranzystor swiecy zarowej

opalarka schemat elektryczny

świece żarowe w punto

jak sprawdzic przekażnik bo47

przekaźnik świec żarowych doblo

dogrzewanie świec żarowych fiat stilo

awaria podgrzewacza świec żarowych fiat doblo

zasada działanie przekaźnika swiec żarowych

lancia ypsilon 1.3 jtd 2005 r. świece żarowe gdzie się znajdują

przekaźnik świec żarowych opis wyjść

zasada dzialania przekaznika swiec zarowych

czujnik swiec zarowych fiat

sterownika świec żarowych bosch

Doblo jaki sterownik do swiec

przekaźnik świec żarowych doblo 1.3

demontaz stacyjki alfa

Jakie świece żarowe są orginalnie w Doblo 1.3 JTD

przekaznik bitron BO47 232300 ceny

Zakładki

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
regeneracja wtryskiwaczy kraków - regeneracja turbosprężarek warszawa - regeneracja turbosprężarek mielec - Amortyzatory