Zobacz wyniki ankiety: Jaki olej byś wybrał/wybrała?

Głosujących
36. Nie możesz głosować w tej sondzie
  • Motul

    13 36.11%
  • Vavoline

    15 41.67%
  • Castrol

    3 8.33%
  • Shell

    5 13.89%
  1. #6841
    Użytkownik Romeo Avatar wkamil
    Dołączył
    04 2013
    Auto
    156 SW 2.4 JTD Ti '05, 159 SW 2.0 '11
    Postów
    794

    Domyślnie

    Taka ciekawostka, Ravenol VMO 5w40 w ub. roku był "low saps", a w tym roku jest "mid saps" mimo, że specyfikacja wygląda na identyczną.

  2. #6842
    Użytkownik Romeo
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Giulietta 1.4 TB MA 2010
    Postów
    1,821

    Domyślnie

    C3 i SAPS 0,77% to typowy mid saps.
    Może ktoś się pomylił w tłumaczeniu z "low friction" czyli niskim tarciem ;-)
    Serdecznie pozdrawiam,
    wlyszkow@vp.pl
    ANALIZY OLEJU

  3. #6843
    Użytkownik Romeo Avatar wkamil
    Dołączył
    04 2013
    Auto
    156 SW 2.4 JTD Ti '05, 159 SW 2.0 '11
    Postów
    794

    Domyślnie

    Chyba Niemcy w fabryce To z naklejek odczytane

    Wysłane z S3

  4. #6844
    Użytkownik Romeo
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Giulietta 1.4 TB MA 2010
    Postów
    1,821

    Domyślnie

    Czasem to opis marketingowy a nie zgodny z normami ACEA.
    Znam 504/507 reklamowany jako low saps a de facto 0,6% czyli dolny zakres mid saps...
    Serdecznie pozdrawiam,
    wlyszkow@vp.pl
    ANALIZY OLEJU

  5. #6845
    Użytkownik Romeo Avatar piter
    Dołączył
    07 2008
    Mieszka w
    Katowice
    Auto
    146 1,6 TS 2000r
    Postów
    589

    Domyślnie

    Cytat Napisał eddi87 Zobacz post
    10 postów wyżej przeczytaj poradnik naszego kolegi a jeżeli nie masz przekonania poczytaj trochę MSDS olejów jakie Cię interesują i na tej podstawie sam wybierz najlepszy.
    Tylko że tym poradniku kolega Artih stanowczo radzi, żeby trzymać się lepkości zalecanej przez producenta, a w instrukcji do TSa jak byk 10W40 jest. Potem w tym naszym temacie o olejach ciągle powtarza, że każden jeden 10W40 jest dziadowski i trza wlać 5W40 bo lepszy

  6. #6846
    Użytkownik Alfa i Omega
    Dołączył
    04 2011
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    147
    Postów
    350

    Domyślnie

    Zabijecie mnie ale zaryzykuje. Do TS'a 1,6 105 km lepszy mid czy low saps. Swieta sie zblizaja wiec miejcie litosc dla mnie :-)

  7. #6847
    Użytkownik Romeo Avatar Andrzejsr
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Rzeszów
    Auto
    156sw 2.5V6, 166 3.2V6, 156 2.0TS 'cup'
    Postów
    3,187

    Domyślnie

    Cytat Napisał piter Zobacz post
    Tylko że tym poradniku kolega Artih stanowczo radzi, żeby trzymać się lepkości zalecanej przez producenta, a w instrukcji do TSa jak byk 10W40 jest. Potem w tym naszym temacie o olejach ciągle powtarza, że każden jeden 10W40 jest dziadowski i trza wlać 5W40 bo lepszy
    Ale w instrukcji (przynajmniej mojej z 2004r ) wcale nie stoi jak byk że ma być tylko i wyłącznie 10W40 ! - owszem, ale dla temperatur od -5 do +40 (otoczenia), a w naszym klimacie jest mniej znacznie zimą
    Instrukcja dla benzyny podaje 5W30 (selenia performer multipower) oraz 5W40 przy ogólnym wykresie biorącym pod uwagę temperatury (od -30 w górę) i dla diesla, plus parę dopisków o warunkach klimatycznych i celach sportowych. No i bierzmy pod uwagę, że w tym czasie fiat tylko selenię podawał i tylko spośród olejów selenii mogli wybierać. Więc takie podali.

  8. #6848
    Moderator Romeo Avatar Artih
    Dołączył
    02 2009
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Auto
    Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
    Postów
    1,925

    Domyślnie

    Brawo Andrzejsr ... jak widać niektórzy jeszcze potrafią ruszyć głową i interpretować to, co jest napisane

    Cytat Napisał andy1980 Zobacz post
    Zabijecie mnie ale zaryzykuje. Do TS'a 1,6 105 km lepszy mid czy low saps. Swieta sie zblizaja wiec miejcie litosc dla mnie :-)
    Ani jeden, ani drugi - to oleje ekologiczne, do aut z DPF/FAP.
    Do Ciebie, jak już - Full-SAPS.


    Alfa Romeo 145 Boxer 1.7 16V (1995)
    Alfa Romeo 147 Progression 1.9 JTD-M 16V (2004)
    Alfa Romeo 147 Distinctive 1.9 JTD-M 16V (2004) SPRZEDAM!
    Alfa Romeo 155 Super 2.0 TS 8V (1992)

    Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6 12V (1992)
    Alfa Romeo 156 Distinctive 1.9 JTD 8V (2002)
    Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V (1998)

    Alfa Romeo 159 Q4 2.4 JTD-M 20V (2007)
    Alfa Romeo 166 Distinctive 2.5 V6 24V (2004)
    SPRZEDAM!

  9. #6849
    Użytkownik Romeo
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Giulietta 1.4 TB MA 2010
    Postów
    1,821

    Domyślnie

    Tak dla zobrazowania co się dzieje (latem) temp zewn 21-22C z ciśnieniem rozgrzanego oleju vs rpm kiedy zalewamy ten sam silnik 5W-40 i 15W-40 oba syntetyki z podobnym HTHS ok. 4. Silnik to niestety 2006 Duramax 6.6 t-diesel ale warto wg mnie to zjawisko sobie uzmysłowić a może kiedyś Pablo wrzuci takie pomiary z różnych silników AR...:

    rpm 5W40 15W40
    750 17 28
    1000 20 35
    1250 22 41
    1500 25 48
    1750 29 51
    2000 33 58
    2250 36 58
    2250 37 58
    2500 37 59
    2750 38 59
    3000 39 59

    Wartości podane po klasami lepkości olejów to ciśnienie w PSI - max 59 to ok. 4 bar, początkowe 17psi dla 5W-40 to niecałe 1,2bar a początkowe 28psi dla 15W-40 to niecałe 2bar. 39psi czyli max dla 5W-40 to ok. 2,7bar. Zawór przelewowy pompy oleju jak widać otwiera się przy 58-59psi bo ciśnienie wyżej nie rośnie.

    Silnik jest oczywiście specyficzny ale co widać z tego przykładu:
    1. mimo umiarkowanego lata 15W-40 jest nadal zbyt lepkim olejem bo już przy 2000rpm otwiera się na nim zawór przelewowy i olej zamiast smarować/płukać/chłodzić silnik częściowo wraca do miski. Może sprawdziłby się przy temp 30-40C albo holowaniu kiedy pojawiłyby się problemy z chłodzeniem i temp oleju znacząco by wzrosła.
    2. 5W-40 nie osiąga max ciśnienia oleju i nie otwiera zaworu nawet przy wyższych rpm - cały wydatek pompy płynie przez silnik - to jest OK.
    3. ciśnienie na 5W-40 przy podwyższonych rpm rośnie dość wolno ale najważniejsze że nadal rośnie

    Na 10W-40 pewnie byłoby pomiędzy czyli wyżej od 5W-40 także na start i przy wyższych rpm gdzieś w okolicach otwarcia zaworu co też byłoby OK.

    Dlaczego mimo podobnej lepkości kinematycznej ok 14cSt (SAE 40) i HTHS ok 4 (odpowiednich dla pasowania tego silnika) te oleje generują inne ciśnienia w układzie?
    Dlatego, że ciśnienie oleju to opór stawiany przepływowi oleju a 15W i 5W nawet oba syntetyczne nie tylko zimą ale także latem różnią się pompowalnością także w temp operacyjnej a nie tylko podczas zimnego rozruchu.

    W związku z tym warto pamiętać, że musimy zapewnić wymagane minimalne ciśnienie oleju bo ono konieczne jest dla utrzymania wymaganego przepływu (czyt. dostępności oleju kiedy elementy tego potrzebują) w każdym punkcie smarowania i że nie we wszystkich zwłaszcza starszych konstrukcjach, może lekko zużytych i bez chłodnicy oleju da się latem zalać np. 0W-40 zamiast 10W-40 twierdząc, że lepkość w 100C i HTHS jest taka sama a zakres temp pracy od -50C do +40C przecież im szerszy tym lepiej.

    To dla tych, którzy zdecydowali się na całoroczne syntetyczne 5W-40 (słusznie) zamiast 10W-40 bo zbyt lepkie na nasze zimy ale teraz może się zastanawiają nad 0W-40 - nie dla każdego na lato
    Serdecznie pozdrawiam,
    wlyszkow@vp.pl
    ANALIZY OLEJU

  10. #6850
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar eddi87
    Dołączył
    09 2013
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.9 JTD 105hp 1998
    Postów
    143

    Domyślnie

    Panowie a taka krótka piłka fuchs titan gt1 5w40 xtl czy helix ultra diesel 5w40 do cf2

Podobne wątki

  1. temat rzeka, jaki olej lejecie/polecacie??
    Utworzone przez Administracja w dziale 147
    Odpowiedzi: 222
    Ostatni post / autor: 22-01-2018, 16:26
  2. Temat rzeka, jakich żarówek używacie/polecacie??
    Utworzone przez KlaudioOs w dziale Forum ogólne o Alfa Romeo
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 24-02-2013, 21:26
  3. Temat rzeka, jaki olej lejecie/polecacie??
    Utworzone przez Administracja w dziale 166
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 04-01-2012, 09:55
  4. Temat rzeka, jaki olej lejecie/polecacie??
    Utworzone przez Administracja w dziale GT
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 04-06-2010, 14:07

venol opinie

specol opinie

specol gold 5w40

olej elf 10w40 opinie

jaki olej

olej

valvoline synpower 5w40 opinie

olej specol opinie

elf 10w40 opinie

specol 10w60 opinie

valvoline maxlife 5w40 karta charakterystyki

specol 10w50

valvoline durablend diesel 5w40 forum

liqui moly visco stabil opinie

olej venol opinie

lotos 5w40 opinie

motul 6100 synergie 10w40 forum

motul 2100 power plus 10w40 opinie

olej specol forum

olej k2 opinie

oleje rowe opinie

valvoline 10w40 durablend

olej diesel synthoil

valvoline 10w40 durablend opinie

valvoline durablend 10w40

valvoline durablend 5w40 opinie

shell ultra diesel

olej silnikowy lotos 10w40 opinie

lotos 10w40 opinie

olej valvoline synpower 5w40 opinie

olej lotos 10w40 opinie

motul 10w40 6100 opinie

motul 10w40 opinieolej silnikowy elf 10w40 opiniemax life dieselolej elf opinieolej k2 10w40 opiniespecol spec gold 5w40motul 6100 synergie 10w40 opinieoleje k2 opinieolej venolvisco stabil opinieolej lotos opinieolej fuchs opinieoleje lotos opinieolej fuchs 10w40 opinielotos semisyntetic 10w40 opiniele spot sur shell ultra diesel s trouve en combien d languesvalvoline synpower 5w40 forumoleje elf opinie forum

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory