Zobacz wyniki ankiety: Jaki olej byś wybrał/wybrała?

Głosujących
36. Nie możesz głosować w tej sondzie
  • Motul

    13 36.11%
  • Vavoline

    15 41.67%
  • Castrol

    3 8.33%
  • Shell

    5 13.89%
  1. #9471
    Użytkownik Romeo Avatar Andrzejsr
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Rzeszów
    Auto
    156sw 2.5V6, 166 3.2V6, 156 2.0TS 'cup'
    Postów
    3,327

    Domyślnie

    No z tą temperaturą to różne czynniki mogą mieć znaczenie - w trakcie "obserwacji" zmiana chłodnicy, dodanie chłodnicy oleju, inna/brak/jest osłona pod silnikiem, inny płyn chłodzący/woda, pompa oleju... No to nie takie proste. No i warunki jazdy - upalny Poznań cały dzień jak Wojtek pisze a 5 raptem kółek na classicauto to różne światy dla obciążenia wozu.
    A badanie - jeśli jednorazowe to pewnie, tylko że ono powie o tym co "było" . A jak to się będzie miało do tego co będzie - bardziej zużyty silnik już, albo po wymianie profilaktycznej panewek , czy wręcz po wymianie cały silnik Cały czas coś się dzieje, wiec bardziej przydatne byłoby obserwowanie jakiegoś parametru "na żywo" . To co Wojtek pisze - wzrost o 10 stopni to już konkret jest jakiś i zauważalne (o ile - zakładając - nie będzie wspomnianych robót powyższych).
    Do badania miałem dawać w zeszłym roku, ale się rozleciała pompa oleju - to po badaniu raczej bo metalu pełno w oleju z pompy. A wcześniejsze zmiany, też z jakichś robót przy silniku wynikały , więc z tą analizą to nie tak prosto.
    Może teraz dożyje do 3 tysięcy Ale co mi z tego, jak po tych 3 tys jak dobrze pójdzie , zmienię silnik i na nic całe badanie

  2. #9472
    Użytkownik Romeo Avatar Pływak
    Dołączył
    07 2010
    Auto
    Megane 3 R.S.
    Postów
    3,531

    Domyślnie

    W normalnym aucie do codziennego użytku jest to po prostu zbędne tam trzeba sobie sztywno ustawić interwał wymiany na 10-15K km i tego przestrzegać. Coraz częściej w normalnych drogowych autach zaleca się oleje o niskich lepkościach 0W30 czy nawet 0w20 i one praktycznie już bez problemu chronią elementy silnika w temperaturach rzędu 50 stopni o których wspomniałeś czy nawet niższych ale też taki olej nie jest przystosowany do latania kilkaset kilometrów autostrada non stop z v-maxem czy upalania na torze i to trzeba brać pod uwagę i rozróżnić auta do codziennego użytku od aut do upalania. Można pogodzić jedno z drugim ale wtedy interwały wymiany i oleje dobierać indywidualnie na podstawie obserwacji. Podejrzewam, że skoro taki Golf wywala alert to czujnik temperatury posiada, a skoro posiada zapewne istnieje możliwość odczytu przez EOBD. Wystarczy zlogowac raz czy dwa podczas upalania i mniej więcej będziemy wiedzieli co się dziele z temperaturą i na ile sobie możną pozwolić.


    Andrzejsr jak ktoś chce sobie dokładnie dobrać interwały i dowiedzieć się na ile kilometrów można sobie pozwolić wtedy musi kombinować i robić analizy, obserwować ciśnienie, temperatury i milion innych czynników. Jak ktoś nie lubi się zastanawiać bo zawsze znajdzie jakieś ALE wtedy woli wymieć olej po każdym upalaniu i nie rozmyślać czy może dało by rade jeszcze jeden lub dwa TD więcej zaliczyć na tym samym oleju.
    Ostatnio edytowane przez Pływak ; 13-02-2017 o 11:47

  3. #9473
    Użytkownik Romeo Avatar Andrzejsr
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Rzeszów
    Auto
    156sw 2.5V6, 166 3.2V6, 156 2.0TS 'cup'
    Postów
    3,327

    Domyślnie

    Tak, tak, ale padło tu o jakimś oleju stwierdzenie że "nie wytrzymał". Pada zresztą często w różnych miejscach i z różnych ust, ale nieczęsto z uzasadnieniem konkretnym - com jakie parametry za tym świadczą. Tu Wojtek opisał.
    Zastanawiam się , na ile to faktycznie wystarczające do wylania oleju parametry, a na ile z tej kategorii "na wszelki wypadek" takie stwierdzenie po odczytach wspomnianych.
    Była kiedyś dyskusja na racingforum na temat - jaka temperatura jest ok dla oleju. Nie było konkluzji z tego co pamiętam , rozstrzał od 100 do 150 stopni

  4. #9474
    Użytkownik Romeo Avatar Pływak
    Dołączył
    07 2010
    Auto
    Megane 3 R.S.
    Postów
    3,531

    Domyślnie

    No, a jak mogla być konkluzja jak każdy silnik i każdy olej będzie miał inną graniczną temperaturę oleju. I tak dla 10W60 120 stopni to nic szczególnego dla 0W30 już sporo. Zalewasz olej monitorujesz temperatury na świeżym i z czasem po zużyciu. Jak różnice będą już pokroju 10% to masz pierwszy sygnał, ze coś już jest nie tak i wzrost temperatury może być wynikiem zwiększonego tarcia czyli pogorszonych właściwości smarnych oleju. Jak Ci się nie chce bawić w takie rzeczy wtedy profilaktycznie wymieniasz olej częściej i nie zaprzątasz sobie głowy analiza parametrów.

  5. #9475
    Użytkownik Romeo Avatar Andrzejsr
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Rzeszów
    Auto
    156sw 2.5V6, 166 3.2V6, 156 2.0TS 'cup'
    Postów
    3,327

    Domyślnie

    No, raczej jest jakaś graniczna temp. (dla oleju) która "niszczy" olej i po przegrzaniu , przekroczeniu jej - nie jest wiele wart. Czy to się stanie w takim czy innym silniku nie ma znaczenia. Oczywiście, to się odbywa płynnie na pewno, nie zero-jedynkowo, stąd trudność w określeniu dla użytkowników zwykłych tej granicy .
    Ktoś kto projektuje oleje pewnie wie, ale my amatorzy nie wiemy Podpowiedzią może być to, że większość wsk temp oleju kończy skalę na 150stopniach

  6. #9476
    Użytkownik Romeo Avatar Pływak
    Dołączył
    07 2010
    Auto
    Megane 3 R.S.
    Postów
    3,531

    Domyślnie

    No ale każdy olej będzie miał inna graniczną temperaturę. Dla przykładu Millers twierdzi, że maksymalna temperatura pracy dla ich olejów serii motorsport to chwilowo do 150*C niezależnie nawet od lepkości. Oleje na bazie HC raczej przy 150*C będą już do wywalenie o ile silnik na tanim oleju przy tej temperaturze nie wywinie panewki. Sam silnik tez ma znaczenie, konstrukcja, pasowanie itp. Dla jednych olej w zalecanej lepkości w temperaturze 130*C będzie już zbyt rzadki do utrzymania klina smarnego dla innych przystosowanych do małych lepkości klin smarny nadal będzie wystarczający. To sa już takie aspekty, w które wnikają profesjonalne zespoły bo są miliony rożnych czynników i nikt Ci nie powie zmień po tylu albo po tylu kilometrach olej dlatego albo sam robisz obserwacje i analizy albo z góry obierasz bezpieczny interwał wymiany nie przejmując się czy może szło by jeszcze parę kilometrów więcej przejeździć na tym oleju.

    Na co dzień zajmuje się parkiem maszynowym wartym kilkaset milionów plnów i do układów centralnego smarowania lejemy olej rodzimego producenta, a nie jakieś wynalazki z gumijagód, a dlaczego? Ano dlatego, że droższe oleje przy nastawach jakie zaleca producent się nie sprawdzały i okazało się, ze lepiej lać olej tańszy, a po prostu zwiększyć częstotliwość podawania oleju w układzie centralnego smarowania. Oleju idzie więcej ale dzięki temu, ze jest tańszy koszt sumaryczny wychodzi ten sam i jest mniej problemów z maszynami. W aucie możesz zrobić to samo zamiast LM kup tańszego Meguina, a zmniejsz interwał wymiany.
    Ostatnio edytowane przez Pływak ; 13-02-2017 o 13:01

  7. #9477
    Użytkownik Romeo Avatar Andrzejsr
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Rzeszów
    Auto
    156sw 2.5V6, 166 3.2V6, 156 2.0TS 'cup'
    Postów
    3,327

    Domyślnie

    Mequina i LM uznaję za to samo , zresztą zamiennie stosuję . Bo przyjąłem że to to samo. Jedynie się zastanawiałem nad Specolem 10W60 czy 10W50 i właśnie częstszymi zmianami, bo to jedyny 10W60 czy zbliżony , dość wyraźnie tańszy . Ale znów nie tak bardzo (stówka na zmianę) żeby tu wiele zaoszczędzić przy 1-2 zmianach , a czas, kombinacje (nie mam kanału, podnośnika...) nie warte chyba tego.

  8. #9478
    Użytkownik Ogier Avatar Robalgis
    Dołączył
    10 2012
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR 159 SW 1.9 16v JTD 2006, Fiat 126p 1988, Ducati Monster 695 2007, AR 145 1.4 TS 1998 (2005-2010)
    Postów
    194

    Domyślnie

    w moim Ducati Monster 695, producent zaleca olej o lepkości 10W-40. Informacja o zbyt wysokiej temperaturze oleju pojawia się dopiero po osiągnięciu 170*C. Z tego co piszecie wynika, że olej już w okolicach 140-150*C może już się zacząć poddawać, tak? Przez dwa sezony najwyższą wartość jaką zaobserwowałem to 139*C (monster 695 chłodzony jest powietrzem, brak chłodnicy oleju).

  9. #9479

  10. #9480
    Użytkownik Romeo Avatar Andrzejsr
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Rzeszów
    Auto
    156sw 2.5V6, 166 3.2V6, 156 2.0TS 'cup'
    Postów
    3,327

    Domyślnie

    Ciekawe jak ceny, bo te poprzedników popularności nie wróżą (pamiętam że coś prawie 2x Liquy Moly 10W60).
    Te współczynniki tarcia trudno odnieść do innych marek bo jakoś o nich nie piszą. A może ktoś wie jakie są te wsp tarcia dla innych olejów ?

Podobne wątki

  1. temat rzeka, jaki olej lejecie/polecacie??
    Utworzone przez Administracja w dziale 147
    Odpowiedzi: 224
    Ostatni post / autor: 03-07-2018, 14:11
  2. Temat rzeka, jakich żarówek używacie/polecacie??
    Utworzone przez KlaudioOs w dziale Forum ogólne o Alfa Romeo
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 24-02-2013, 21:26
  3. Temat rzeka, jaki olej lejecie/polecacie??
    Utworzone przez Administracja w dziale 166
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 04-01-2012, 09:55
  4. Temat rzeka, jaki olej lejecie/polecacie??
    Utworzone przez Administracja w dziale GT
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 04-06-2010, 14:07

venol opinie

specol opinie

specol gold 5w40

olej elf 10w40 opinie

jaki olej

olej

olej specol opinie

specol 10w50

valvoline synpower 5w40 opinie

elf 10w40 opinie

specol 10w60 opinie

valvoline maxlife 5w40 karta charakterystyki

liqui moly visco stabil opinie

valvoline durablend diesel 5w40 forum

olej venol opinie

lotos 5w40 opinie

motul 6100 synergie 10w40 forum

motul 2100 power plus 10w40 opinie

lotos 10w40 opinie

olej specol forum

olej k2 opinie

oleje rowe opinie

valvoline 10w40 durablend

olej diesel synthoil

valvoline 10w40 durablend opinie

valvoline durablend 10w40

valvoline durablend 5w40 opinie

shell ultra diesel

olej silnikowy lotos 10w40 opinie

olej valvoline synpower 5w40 opinie

olej lotos 10w40 opinie

motul 10w40 6100 opinie

motul 10w40 opinieolej silnikowy elf 10w40 opiniemax life dieselolej elf opinieolej k2 10w40 opinieolej fuchs 10w40 opiniespecol spec gold 5w40motul 6100 synergie 10w40 opinieoleje k2 opinieolej venololej rowe opinievisco stabil opinieolej lotos opinieolej fuchs opinieoleje lotos opinielotos semisyntetic 10w40 opiniele spot sur shell ultra diesel s trouve en combien d languesvalvoline synpower 5w40 forum

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory