hej
witam wszystkich fanów AR.
Jestem na razie na etapie przemyśliwań w temacie zakupu AR 159.
Zgłębiam temat i pozdrawiam
hej
witam wszystkich fanów AR.
Jestem na razie na etapie przemyśliwań w temacie zakupu AR 159.
Zgłębiam temat i pozdrawiam
Ciao!
Podstawowe info przy kupnie ,które może pomóc a jest zamieszczone w poradach naszego klubu to :
Używane auto jest zawsze zagadką. Większości ludzi kupuje oczami, a sprzedający doskonale o tym wiedzą odpicowując wóz do sprzedaży, maskując jego niegdysiejsze przygody.
Używane auto kupujemy nie "na przebieg" czy tym bardziej "na wiek", ale "na stan".
Dlatego zawsze warto udać się do zaufanego warsztatu znającego markę. Na forum możesz spodziewać się podpowiedzi, gdzie w Twojej okolicy takowy warsztat znaleźć i dokonać tam dokładnego przeglądu:
blach (pod kątem obecności szpachli, ilości powtórnie (niefabrycznie) malowanych elementów, rdzy itp.
zawieszenia i podwozia
elementów mechanicznych (silnika), układu przeniesienia napędu, układu wydechowego itp.
elektryki
legalności pojazdu
Przegląd taki z reguły kosztuje ok. 100 zł. Nie powinien być robiony w warsztacie, który dotychczas serwisował auto (bo przecież nie przyzna się on do jakiejkolwiek fuszerki), ani w warsztacie wskazanym przez sprzedającego, (bo to nie gwarantuje obiektywizmu). Warto być w trakcie prac przy aucie - mechanicy są zwykle gadatliwi i pokażą drobiazgi, o których mogliby później nie wspomnieć. Warto zażyczyć sobie wyniku przeglądu na piśmie, co zwykle dyscyplinuje warsztat i powoduje chęć dokładniejszych oględzin.
Prócz zasięgnięcia opinii mechanika proponujemy przeprowadzenie szeregu testów we własnym zakresie. Pomoże to stwierdzić, z jakim autem macie do czynienia. Oczywiście fakt, że któryś z testów wypadł niepomyślnie nie musi oznaczać rezygnację z zakupu, ale lepiej kupować auto ze świadomością jego wad niż żyć (krótko) w błogiej nieświadomości. Poza tym znajomość wad auta daje nam mocniejszą pozycję podczas negocjacji ceny...
Nadwozie
Sprawdź dokładnie spasowanie poszczególnych części, zwłaszcza szczeliny miedzy błotnikami a pokrywą silnika oraz między tylnymi słupkami a pokrywą bagażnika; analogicznie zderzaki, przedni pas, drzwi boczne, reflektory i kierunkowskazy - wszelkie nierówności szczelin, nacieki lakieru, mogą świadczyć o naprawach blacharskich
Drobne zarysowania, zwłaszcza na krawędziach zderzaków czy pod klamkami, świadczą raczej na korzyść auta - właściciel nie "odpicował" go na sprzedaż
Wszystkie drzwi powinny się lekko otwierać i zamykać
Kod na szybach zawiera informację o dacie produkcji - powinna być zgodna z odnotowaną w dowodzie rejestracyjnym (ew. rok wcześniejsza), choć wymiana szyby mogła być spowodowana np. włamaniem do auta. Nasze podejrzenia powinna wzbudzić wymiana większej ilości szyb, a szczególnie tych nietypowych dla włamywaczy- przedniej i tylnej.
W komorze silnika warto dobrze obejrzeć przedni pas i końcówki podłużnic (lub wózka) - spawy, nacieki, śruby pomalowane w kolorze nadwozia, mogą świadczyć o naprawach blacharskich
W bagażniku należy obejrzeć podłogę pod wykładziną - po uderzeniu w tył podłogi nie da się wyprostować idealnie, zawsze zostaną jakieś klepane załamania
Nadkola, progi, dolne części drzwi i klap mogą być ogniskami korozji - trzeba te miejsca dokładnie obejrzeć
Hak jest przydatnym elementem wyposażenia, ale jego posiadanie może świadczyć o nadwyrężaniu podwozia i silnika ciężkimi przyczepami - trzeba dokładnie obejrzeć, czy był używany. To widać po głowicy.
Podwozie
Nie powinno być jakichkolwiek wycieków - jedynie w upalne dni, przy włączonej klimatyzacji może z auta kapać woda (skropliny z parownika), co jest normalne
Tłumik nie powinien być skorodowany i przyczepiony do podwozia drutami
Ślady korozji na elementach podwozia i układu wydechowego mogą świadczyć o długim postoju samochodu, co źle wróży na przyszłość. Auto, które nie jeździ, psuje się szybciej niż jeżdżące.
Każdy narożnik auta po silnym dociśnięciu powinien się ugiąć i wrócić natychmiast do poprzedniej wysokości, bez dodatkowego bujnięcia.
Opony - ich zużycie, zwłaszcza niesymetryczne, świadczą o długotrwałej jeździe z uszkodzonym zawieszeniem (luzy, zużyte amortyzatory)
Dobre, drogie opony mogą świadczyć o dbałości właściciela o samochód
Silnik ogólnie
Przy okazji wizyty w warsztacie warto sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach oraz czystość spalin, (co wykazać może czy olej nie przedostaje się do komory spalania)
Ogólny wygląd - czy są jakieś wycieki oleju?
Komora silnika - zbyt czysta może wskazywać na niedawne mycie, co może mieć na celu chęć ukrycia wycieków
Komora silnika - wszelkie nieoryginalne kable, złączki, króćce z opaskami łączące rury układu chłodzenia, mogą świadczyć o kiepskim serwisowaniu i źle zwiastować na przyszłość
Uwaga - w komorze silnika może być gdzieś naklejka (lub karteczka przyczepiona do jakiegoś kabla czy rurki opaską) informująca o ostatniej wymianie oleju - warto porównać wpisany tam przebieg z przebiegiem aktualnym…
Sprawdź poziom: oleju, płynu chłodzącego, oleju hamulcowego, oleju układu wspomagania
Olej - powinien być czysty i klarowny (w dieslu może być czarny), bez zapachu paliwa, po roztarciu między palcami nie powinien się zerwać film olejowy (opuszki palców nie powinny się zetknąć "na sucho"
Uruchamianie - czy zapala łatwo, czy z trudem, po długim kręceniu, czy rozrusznik pracuje głośno, czy cicho
Praca silnika- cicho, czy głośno, czy słychać jakieś niepokojące dźwięki, szum łożyska, stuki itp.
Po rozgrzaniu do włączenia wentylatora w zbiorniku wyrównawczym nie mogą pojawiać się pęcherzyki powietrza - podczas dodawania gazu przewód do chłodnicy nie może twardnieć. Takie objawy świadczą o wypaleniu uszczelki pod głowicą lub o mikropęknięciach głowicy i/lub bloku silnika
Przy pracującym silniku trzeba skręcić maksymalnie koła w prawo i w lewo - głośna praca pompy wspomagania przy skrajnych położeniach kół świadczy o jej zużyciu
Dla silnika doładowanego (turbo): Podczas jazdy testowej daj pojeździć sprzedawcy (szczególnie jeśli był długoletnim użytkownikiem auta). Jeśli po ostrej jeździe natychmiast gasi silnik- można spodziewać się złego stanu łożysk turbiny i w konsekwencji- jej wymiany w niedługim czasie.
Silnik benzynowy
Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalić po kilku obrotach wału, nie więcej niż po ok. 5 sek. kręcenia rozrusznikiem
Silnik musi na obroty wkręcać się płynnie, bez szarpnięć
Nie powinien kopcić na niebiesko ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w czasie jazdy - niebieski dym świadczy o zużyciu bądź uszczelniaczy zaworowych, bądź, co gorsza pierścieni tłoków i gładzi cylindrów
Silnik wysokoprężny (diesla)
Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalać po pierwszym zagrzaniu świec (kontrolka na desce)
Nie powinien kopcić na czarno ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w czasie jazdy
Praca turbiny, (jeżeli silnik jest doładowany) powinna być prawie niesłyszalna - świsty i gwizdy mogą świadczyć o nieszczelności kolektora ssącego lub o zużyciu łożyskowania turbiny.
Sprawdź wtedy czy nie ma wycieku oleju w układzie dolotowym- wystarczy rozpiąć rurki układu i zobaczyć, czy w środku są ślady oleju.
Wnętrze
Wewnątrz auta należy sprawdzić stan koła kierownicy (zbyt nowe przy dużym przebiegu może świadczyć o kombinacjach sprzedawcy, podobnie jak stare i zniszczone koło i mieszek lewarka skrzyni biegów przy autach o podejrzanie niskim przebiegu)
Jakość i stan tapicerki, zwłaszcza wykładziny w okolicach pedałów, jest trudnym do odmłodzenia świadkiem przebiegu auta. Mocno zmechacona alcantara, szczególnie w jasnym kolorze może być niemożliwa do doczyszczenia
Nie polecam kupowania auta po palaczu - smród jest w zasadzie niemożliwy do usunięcia - trzeba sprawdzić popielniczkę. Chyba, że sam jesteś palaczem
Po przekręceniu kluczyka należy sprawdzić kontrolki - czy gaśnie kontrolka silnika airbagów, ABS, (o ile występują). Np. brak kontrolki ABS w aucie, które ABS posiada, może świadczyć o niesprawnym ww. układzie i chęci zatajenia tego faktu przez właściciela poprzez odłączenie kontrolki
Kontrola ładowania powinna się zapalić po przekręceniu kluczyka i zgasnąć po uruchomieniu silnika - inny stan może świadczyć o uszkodzeniu alternatora
Wytarta, brudna i pozadzierana tapicerka bagażnika (lub/i podsufitka) mogą świadczyć o przeciążaniu auta
Trzeba sprawdzić wszystkie przyciski, urządzenia, oświetlenie
Klimatyzacja - sprawna, po włączeniu przyciskiem, powinna podnieść lekko obroty silnika. W komorze silnika trzeba poszukać osuszacza - w "oczku" powinno być widać przepływ czynnika.
Piana świadczy o zbyt niskim poziomie czynnika - do sprawdzenia i uzupełnienia w serwisie klimatyzacji. Można też spojrzeć na sprężarkę - przy włączonej klimatyzacji obraca się także zewnętrzna tarcza na jej kole pasowym.
Dokumenty
Dowód rejestracyjny:
Zgodność numerów, zwłaszcza nr nadwozia
Termin ubezpieczenia
Termin badań
Ew. współwłaściciele, zastawy bankowe
Książka serwisowa
Książka pojazdu (czerwona; dot. aut rejestrowanych po raz pierwszy w Polsce po 01.05.2000)
Trzeba sprawdzić czy w polisie AC są adnotacje o wypłaconych odszkodowaniach
Dokumenty celne oraz oryginalne dokumenty - dot. aut sprowadzonych
Ew. faktury za naprawy, części - co i kiedy było zrobione, przy jakim przebiegu
Jazda próbna
Przed rozpoczęciem jazdy można sprawdzić, czy auto na luzie i z wyłączonym hamulcem postojowym, toczy się lekko, czy z oporami - blokujące hamulce mogą wpływać na przyspieszone zużycie łożysk piast i przegubów napędowych
Przy pracującym silniku, przy wciśnięciu i puszczeniu sprzęgła nie powinno być różnicy w dźwiękach dochodzących z układu napędowego - jeżeli jest duża różnica, może być zużyty docisk sprzęgła lub/i łożyska
Podczas ruszania nie powinno nic stukać - stuki zwiastują problem z półosiami (przegubami wewnętrznymi) lub ze skrzynią biegów (dyferencjałem)
Głośne stuki podczas ruszania ze skręconymi kołami świadczą o zużyciu przegubów napędowych zewnętrznych
Trzeba spróbować ruszyć z włączonym hamulcem postojowym - to prosty test jego sprawności
Silnik powinien na każdym biegu osiągać obroty maksymalne - równomiernie i bez szarpnięć
Podczas przyspieszania na wprost, po równej drodze, bez trzymania kierownicy, auto nie może zmieniać kierunku jazdy
Podczas ostrego przyspieszania z niskich obrotów, wzrost obrotów bez wzrostu prędkości świadczy o ślizganiu się sprzęgła
Stuki przedniego zawieszenia na krótkich nierównościach świadczą o wybiciu sworzni, łączników stabilizatora, tulei wahaczy lub poduszek kolumn zawieszenia
"Pływanie" auta po drodze z koleinami świadczy o zużyciu tulei wahaczy
Stuki tylnego zawieszenia to zwykle poduszki tylnej belki lub np. łożyskowanie wahaczy
Szum narastający wraz ze wzrostem prędkości świadczy o zużyciu łożyska/łożysk piast lub podporowego półosi
Krzywo stojące tylne koła to efekt uszkodzonego łożyskowania tylnych wahaczy wleczonych
Głośny szum opon świadczy bądź o ich zużyciu (lub kiepskiej jakości), bądź o wyząbkowaniu spowodowanym długotrwałą jazdą na zużytych amortyzatorach
Podczas gwałtownego hamowania na wprost, na równej drodze, należy puścić kierownicę - auto nie może zmienić kierunku jazdy