Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 18
Wyświetlany wątek znajduje się w dziale Tuning mechaniczny - Modyfikacje mające na celu poprawę parametrów silnika
  1. #1
    Foxtrot
    Gość

    Domyślnie Chip tuning dla początkujących

    Jak już wspominałem gdziesik, chciałbym zwiększyć moc silnika mojej Alfy poprzez tuning elektroniczny. W związku z tym poczytałem trochę na różnych forach żeby zorientować się w temacie.

    Streszczę tutaj najważniejsze kwestie, może takie podsumowanie przyda się komuś w podobnej sytuacji. Zastrzegam jednak że nie mam żadnej praktycznej wiedzy w sprawie.

    Wygląda na to że jeśli chodzi o elektroniczne podkręcanie silnika z turbo (z wolnossącymi jest ciężko) to są do wyboru dwie opcje:

    1. chip tuning, czyli przeprogramowanie komputerka sterującego silnikiem (ECU - engine control unit)

    2. podłączenie powerboxa

    Zacznę od tego drugiego, bo jest to tańsza i prostsza opcja. Najtańszy box do Common Raila kosztuje obecnie ok. 700 złotych. Podłącza się go do fabrycznego złącza między komputerem a elementem odpowiedzialnym za wtrysk paliwa (szyna common rail, pompa wtryskowa lub pompowtryskiwacze). Boks z jednego samochodu z wtryskiem common rail będzie pasował do innego z common rail, najwyżej adapter do podłączenia będzie inny. Montaż jest prosty.

    Box działa w ten sposób, że "oszukuje" ECU skłaniając go do zwiększenia dawek paliwa. Stąd większa moc i moment obrotowy. Jak widać zasada działania jest bardzo prosta, wręcz prymitywna.

    Jeśli chodzi o spalanie, to przy spokojnej/normalnej jeździe może być nawet mniejsze. Wynika to z większej elastyczności silnika, tzn. nie trzeba go piłować żeby uzyskać takie osiągi jak wcześniej. Przy dociskaniu do dechy spalanie prawdopodobnie wzrośnie.

    Niektórzy krytykują boksy ale fakt jest taki, że większość firm tuningujących ma je w swojej ofercie. Różnica pomiędzy przysłowiowym boksem z Allegro a z renomowanej firmy tuningowej polega głównie/między innymi (niepotrzebne skreślić) na tym, że firma przeprowadzi badanie na hamowni przed i po instalacji, co pozwoli im dodatkowo zarobić. Hamownia jest jednak dobrym pomysłem, ponieważ pozwala zorientować się w osiągach silnika przed modyfikacją i po niej.

    Chip tuning jest bardziej skomplikowaną operacją. Pozwala na modyfikację również innych parametrów pracy silnika, np. ciśnienia doładowania. Jest też droższy od boxa, cena wynosi przynajmniej 1300-1500zł.

    Przy chip tuningu hamownia jest właściwie obowiązkowa. Teoretycznie można wgrać nowy soft na ślepo, ale nikt tego nie poleca.

    Jeśli chodzi o programy, to albo są to gotowce dla konkretnego typu pojazdu i silnika, albo indywidualnie modyfikowane dla konkretnego samochodu. Oczywiście lepiej mieć program dobrany indywidualnie do stanu silnika i oczekiwań kierowcy.

    Chip tuning jest rozwiązaniem bardziej permanentnym. Żeby przywrócić stary soft, trzeba ponownie podłączyć samochód do komputera przez odpowiednie złącze. No i trzeba mieć ten stary soft gdzieś zgrany.

    Zarówno profesjonalnie wykonany chip tuning, jak box, są bezpieczne dla silnika. Wynika to z tego, że nowoczesne silniki turbodiesel mają spory zapas mocy i szczególnie momentu obrotowego, tak że spokojnie można te wielkości zwiększyć o ok. 25%. Z momentem trzeba uważać żeby nie przesadzić, bo elementy przeniesienia napędu mogą nie wytrzymać. Mogą się też pojawić problemy z chłodzeniem. Przy mocnym tuningu elektronicznym wypadałoby pójść za ciosem i wymienić elementy mechaniczne, np. dolot, wydech, itd.

    Więcej grzechów nie pamiętam, a jak coś pomyliłem to proszę mnie poprawić.
    Ostatnio edytowane przez Foxtrot ; 24-05-2010 o 00:24

  2. Thanks themim, stalek thanked for this post
  3. #2
    sstuning
    Gość

    Domyślnie

    Co do boxów, to niestety ich działanie polega (najprościej mówiąc) na zwiększaniu dawki paliwa, a inne parametry, np. ciśnienie doładowania, limiter momentu obrotowego itp. pozostają niezmienione.

    A jak wiadomo - jak się polało, to wypada i dmuchnąć - niestety nie z boxem

  4. #3
    Użytkownik Alfa i Omega Avatar iwok
    Dołączył
    11 2009
    Mieszka w
    okolice Poznania
    Auto
    166 2.4 JTD distinctive nero volcano 2002
    Postów
    489
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    11 d 9 h 5 m

    Domyślnie

    [QUOTE=sstuning;336053]Co do boxów, to niestety ich działanie polega (najprościej mówiąc) na zwiększaniu dawki paliwa, a inne parametry, np. ciśnienie doładowania, limiter momentu obrotowego itp. pozostają niezmienione.

    /QUOTE]

    No dobrze to wiadomo, ale czy to oznacza Twoim zdaniem, że box jest destrukcyjny dla silnika? Czy tylko tyle, że nie jest dość efektywny?

  5. #4
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar G-CS
    Dołączył
    05 2010
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    Focus 3 ST 2.0EB 250/290KM :)
    Postów
    102
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    23 h 9 m

    Domyślnie

    [QUOTE=iwok;337463]
    Cytat Napisał sstuning Zobacz post
    Co do boxów, to niestety ich działanie polega (najprościej mówiąc) na zwiększaniu dawki paliwa, a inne parametry, np. ciśnienie doładowania, limiter momentu obrotowego itp. pozostają niezmienione.

    /QUOTE]

    No dobrze to wiadomo, ale czy to oznacza Twoim zdaniem, że box jest destrukcyjny dla silnika? Czy tylko tyle, że nie jest dość efektywny?
    ...po kolei..
    -zwiększanie dawki paliwa :..a czymże innym jest chiptuning
    -ciśnienie doładowania :rośnie nieznacznie z powodu wcześniejszego wkręcania się dmuchawki
    -limiter momentu : sterownik nie widzi dawkowania, więc nie zareaguje na zwiększony moment
    ...to wszystko dotyczy oczywiście cyfrowego RedBoxa Vtech...który nie tylko podpinamy i ew. regulujemy przełącznikiem ...ale dostrajamy pod obciążeniem na hamowni...w całym przebiegu obr....


    Uploaded with ImageShack.us
    ..jak znajdę wyniki Alfy to wrzucę...a na razie inne przykłady...nap. Insignia, która tak a'propos jest na JTD



    Uploaded with ImageShack.us

    ...i jeśli to nie są "efekty"...no to nie wiem

    ...ja rozumiem tunerów którzy wolą napisać "za darmo" moda...zamiast sprzedać boxa za którego muszą zapłacić...i to nie mało...ale nie można całkowicie negować czegoś co przynosi wymierne efekty...i jest dobrą opcją nap. do autek na gwarancji...albo nap. gdy klient ma zamiar w niedługim czasie sprzedać autko...a boxa może wykorzystać do następnego...nie ponosząc żadnych kosztów

    ...no i znalazłem...Alfy ..i grupę z tymi samymi silnikami ..
    http://img196.imageshack.us/g/alfaro...jtdm140hp.jpg/
    Ostatnio edytowane przez G-CS ; 07-06-2010 o 23:11

  6. #5
    sstuning
    Gość

    Domyślnie

    Nie wiem czemu twierdzisz, że box jest najlepszy do aut na gwarancji? Masz na myśli możliwość wypięcia go przed przeglądem, czy to że serwisy aktualizują oprogramowanie sterownika silnika przy przeglądach?

    Co do wypinania - przewaga softu polega na tym, że go nie widać.
    A co do drugiej opcji - my ją rozwiązaliśmy w następujący sposób - klient robiąc u nas soft dostaję gwarancję, w której zawarte jest również darmowe wgranie programu w razie zaktualizowania przez aso w czasie przeglądu. Jest też grupa klientów którzy przed przeglądem chcą wrócić do oryginału. Wpięcie wtyczki dużo czasu nie zajmuje, a zadowolenie klienta jest bezcenne.

    A co do różnic między boxem i programem - po pierwsze (i chyba nie zaprzeczysz) - modyfikacja programu daje dużo lepsze efekty niż box, daje większe możliwości dostosowania charakterystyki silnika do życzeń klienta... (wymieniać można bez końca).
    Oczywiście są specyficzne auta, do których nie ma się jak dobrać (np. niektóre wersje NISSANA X-Trail, Opel Vectra C 2.2 DTR...) i wtedy jak najbardziej jestem na tak w stosunku do boxów.

    A co do aspektu ekonomicznego - że klient może wymontować boxa i założyć do kolejnego auta - i tak chyba trzeba go później dostroić, więc znów trzeba ponieść koszty. Kolejna rzecz - kupując auto, nie kupujemy go na pół roku/rok, tylko najczęściej jeździ się nim 2-3 lata - więc koszt modyfikacji programu nie jest jakimś wielkim wydatkiem w stosunku do okresu czasu.

    Pozdrawiam
    Marek (SS Tuning)

  7. #6
    Użytkownik Alfa i Omega Avatar iwok
    Dołączył
    11 2009
    Mieszka w
    okolice Poznania
    Auto
    166 2.4 JTD distinctive nero volcano 2002
    Postów
    489
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    11 d 9 h 5 m

    Domyślnie

    No, to widzę, że profesjonaliści się lekko spięli, ale nie uzyskałem odpowiedzi na moje pytanie: czy box jest bardziej szkodliwy (o ile w ogóle) dla silnika niż chip, czy też jedynie mniej efektywny?

  8. #7
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar G-CS
    Dołączył
    05 2010
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    Focus 3 ST 2.0EB 250/290KM :)
    Postów
    102
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    23 h 9 m

    Domyślnie

    ...myślę że możliwość wypięcia i tak jest najpewniejsza (na gwarancji)..szczególnie w przypadku "W"...
    ...my także wgrywamy gratisa w razie aktualizacji..a także na życzenie klienta fabrykę przed wizytą w ASO..albo proponujemy RTS...i klient robi to sobie sam..mając prócz fabryki do dyspozycji 2 różne modyfikacje..
    ...dzisiejsze RedBoxy w brew pozorom dają wcale nie małe możliwości dostosowania charakterystyki pod klienta...
    ... a dostrojenie boxa do nowego autka to koszt 150zł. więc także niewiele..

    ...a wracając do meritum sprawy...czy boxy są beee..??...bo właściwie o to mi głównie poszło ...nie sadzę...to jedna z możliwości...i osobiście także wolę namówić klienta na modyfikację...ale nie wszyscy tego pragną...i dlatego jest tak duża sprzedaż boxów
    ...nie sprzeczajmy się bo w sumie mamy podobne zamiary...zadowolić klienta i zarobić trochę kasy
    ...no i co do pytania kolegi ivok...nie sądzę ze boxy w jakikolwiek sposób mogą być szkodliwe dla silnika...szczególnie że nie ingerują w sposób bezpośredni w działanie turbiny...chyba ze masz inne zdanie???

  9. #8
    elpaco
    Gość

    Domyślnie

    a jak by to wyglądało gdyby najpierw zmienić mapę a potem wpiąć boxa??

  10. #9
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar G-CS
    Dołączył
    05 2010
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    Focus 3 ST 2.0EB 250/290KM :)
    Postów
    102
    Podziękowania za post / Lubię to
    Czas spędzony na forum
    23 h 9 m

    Domyślnie

    Cytat Napisał elpaco Zobacz post
    a jak by to wyglądało gdyby najpierw zmienić mapę a potem wpiąć boxa??
    "check"

  11. #10
    elpaco
    Gość

    Domyślnie

    aha hehe bo to mnie zawsze nurtowało

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Informacje o temacie

Users Browsing this Thread

Aktualnie 1 użytkownik(ów) przegląda ten temat. (0 zarejestrowany(ch) oraz 1 gości)

Podobne wątki

  1. Chip Tuning, EGR DPF OFF, W-WA
    Utworzone przez maly_777 w dziale Mazowieckie
    Odpowiedzi: 55
    Ostatni post / autor: 22-10-2014, 21:30
  2. Chip Tuning
    Utworzone przez Blumen w dziale 156
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 31-03-2013, 14:39
  3. Chip tuning 1.8 TS
    Utworzone przez Plemek4 w dziale GT
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 30-10-2012, 23:59
  4. [146] Chip tuning
    Utworzone przez Michele87ar w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 25-03-2009, 20:49
  5. Chip tuning TS
    Utworzone przez MARIN w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post / autor: 26-11-2007, 12:15

Tagi dla tego tematu

Tagi użytkowników

ds tuning chip box opinie

problem przy podłączeniu chip boxa

chip box jak dziala

chip box działanie

chip-box ds-tuning alfa jtd opinie

jak działa chipbox

control box zasada dzialania

gdzie podłacza sie chip tuning

chip tunning jak to dziala

ds-tuning opinie

ds-tuning.strefa.pl

zasady dzialania chip boxa

ds tuning chip focus

chip

jak dzialla chip mocy forum

chip box czy to bezpieczne

czy chip box jest bezpieczny

zasady działania chip boxa

chiptuning gdzie podłączyć

czy chip box jest bezpieczny dla

jak działa chip-box

chip zasada działania

podłączenie power boxa

gdzie zamontować chip tuning

chip boxz dyialaja

chip zasada dzialania

chiptuning zasady

chip box lublin

działanie chip box

chip tuning box ds

cz czip box jest bezpieczny

ds tuning opinie

Zakładki

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
regeneracja wtryskiwaczy kraków - regeneracja turbosprężarek warszawa - regeneracja turbosprężarek mielec - Amortyzatory