Witam,

Jak zauważyłem wielu z Was ma problem z odpowietrzeniem układu wspomagania. Poniżej napiszę kilka słów o tym fakcie a w wolnej chwili przygotuje jakieś materiały na temat diagnostyki hydraulicznego układu wspomagania kierownicy oraz typowe usterki i błędy popełniane przez niektórych użytkowników pojazdów z hydraulicznym układem wspomagania kierownicy.

INSTRUKCJA ODPOWIETRZENIA UKŁADU WSPOMAGANIA KIEROWNICY

- Przed montażem pompy wspomagania należy zalać ją płynem (olejem do wspomagania), obracając kołem tak aby zassała olej.
- dokładnie sprawdzić przewód łączący zbiorniczek z pompą w razie wątpliwości wymienić go na nowy a nie jest to przecież duży koszt. Należy również pamiętać o nowych opaskach zaciskowych. To właśnie na tym przewodzi bardzo często zachodzi do zapowietrzenia układu wspomagania, a właśnie na ten przewód wielu mechaników nie zwraca uwagi. Układ może zapowietrzać się również poprzez pompę wspomagania w przypadku gdy jest uszkodzony simmering, ale to już inna bajka.
- po zamontowaniu pompy i podłączeniu przewodów nalewamy płyn hydrauliczny do zbiorniczka.
-uruchamiamy silnik. UWAGA ze zbiorniczka zniknie płyn i należy go uzupełnić

• Należy podnieść temperaturę płynu hydraulicznego do temperatury 60 C podczas pracy silnika.
• Obracaj kierownicą w lewo i prawo. Czynność tę należy powtórzyć, co najmniej 5 lub 6 razy. Unikaj przytrzymywania kierownicy do oporu na końcu suwu przekładni.
• Sprawdź poziom płynu.
• Sprawdź kolor płynu. Jeżeli jest brązowy, jasno czerwony, lub się pieni oznacza to, że w układzie nadal znajduje się powietrze. Wyłącz silnik, odczekaj, co najmniej 30 minut, a następnie podążaj zgodnie w procedurami zawartymi w punktach 1 i 2 (w zależności od koloru użytego płynu. Najbezpieczniej jest uzywać to co przewiduje producent).
• Jeżeli w układzie pomimo odpowietrzania dalej znajduje się powietrze, to pompa wspomagania będzie charakteryzowała się głośną pracą, również na kierownicy odczujesz wibracje podczas prowadzenia pojazdu. W takich sytuacjach należy sprawdzić cały układ oraz usunąć powietrze, które być może znajduje się w przewodzie łączącym zbiornik olejowy z pompą. W tym celu należy powtórzyć czynności według instrukcji odpowietrzenia układu wspomagania.
UWAGA: Należy sprawdzić czy wszystkie połączenia i węże hydrauliczne w układzie wspomagania są szczelnie zamontowane. W układzie występuję wysokie ciśnienie ,które może spowodować zasysanie powietrza do wewnątrz układu ,a co za tym idzie skutkować to może głośna pracą pompy wspomagania a w skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia pompy wspomagania.
ZALECENIA
• WYMIANA PRZEWODÓW HYDRAULICZNYCH
Jeżeli pojazd jest kilkuletni, zaleca się dokonania wymiany przewodów hydraulicznych łączących przekładnie kierowniczą z pompą wspomagania. Stare i uszkodzone przewody mogą stanowić zagrożenie w postaci odrywających się z nich resztek starego oplotu lub gumy, które to z kolei mogą powodować wadliwe działanie całego układu.
• UWAGA
Jeżeli układ wspomagania kierownicy zostanie zatrzymany na 10-15 sekund na końcu skoku (suwu) przekładni kierowniczej to niektóre części mogą zostać uszkodzone z powodu wysokiej temperatury, lub wysokiego ciśnienia panującego w układzie. Dotyczy to zarówno przekładni kierowniczej jak i pompy wspomagania.
• WAŻNE
Po przejechaniu 500 km należy wymienić płyn w układzie wspomagania w celu wypłukania pozostałych zanieczyszczeń.


Pozdrawiam