Cześć. Właśnie jestem po wymianie filtra oleju napędowego (ON) w Alfie 156 1.9JTD 115KM SportWagon.

Na świeżo to wyglądało tak.

Potrzebne były.

- Kluczyk imbusik by odkręcić plastikową pokrywę silnika, by ją zdjąć trzeba też odkręcić korek oleju ( przy okazji zobaczyłem jak czyściutki jest silnik i wałek rozrządu, wszystko dzięki Active Clean Agents w oleju Shell Ultra .

- klucz 13tka (oczkowy-nasadowy) by odkręcić 2 śruby mocujące pokrywę filtra do auta ( te śrubki na górze, do prawej śrubki jest kabel minus )

-cieńki śrubokręt płaski, by podważyć złączki we wtyczkach, by można było je zsunąć. Dodatkowo na samym dole filtra, w czujniku stwierdzającym ewentualną wodę w paliwie jest, zawleczka i ją też zdjąłem używając małego płaskiego śrubokręta.

- kluczyk (opaska) do wymiany filtrów oleju.

- filtr paliwa ON - w moim przypadku był to filtr marki MANN.

Mając już zdjętą pokrywę silnika,odłączyłem przewody paliwowe, mają taki pstryczek który trzeba wcisnąć po czym pociągamy i zsuwamy przewody - są dwa.

Odpinamy dwie wtyczki po prawej stronie, pomocny wspomniany wyżej śrubokręcik. Tak z dołu pomiędzy wtyczkę, a jej zatrzask wkładamy śrubokręt i lekko odchylamy by wyskoczyło z zatrzasku, no i zsuwamy. Mam już zdjęte te dwie wtyczki.

Teraz dopiero bierzemy klucz 13tjke i odkręcamy mocowanie filtra. Po tym bierzemy całość, delikatnie do góry i na bok, tak by mieć elegancki dostęp do czujnika wody w paliwie. Tam jest stalowe zabezpieczenie - wspomniana wyżej zawleczka, która to zdejmujemy mały nie zawodnym płaskim śrubokrętem. Gdy już ją wyjmiemy wysuwamy wtyczkę.

Odkręcamy czujnik, idzie leciutko od razu należy przygotować jakąś tackę, wyleje się ok 300 ml ropy.

Czujnik dokręcony, teraz bierzemy klucz od wymiany Oleju... taka obejma stalowa ( są i na łańcuch ), i odkręcamy w stronę przeciwną do kierunku wskazówek zegara. U mnie był lekko dokręcony, może gdybym miał ktosia do pomocy to kawałek szmatki silne ręce i by poszło, druga osoba musi trzymać obudowę, a ty za filtr i odkręcone. Mając klucz do wymiany filtra oleju, można samemu poradzić, nawet gdy jest mocno dokręcony.

Montaż:
smarujemy uszczelki filtra ( są dwie zewnętrzna i ta mała co jest w środku) olejem, ja użyłem oleju do dwusuwów Orlean 2T semisynthetic (dolewam go do ropy, lepsze smarowanie wtrysków - ta sucha polska ropa ). Dzięki temu elegancko będzie można docisnąć-dokręcić nowy filtr do obudowy. A później po kolei, czujnik wody z wtyczką i zawleczką, i montaż do grodzi auta, na 2 śruby 13 tki ( a raczej nakrętki 13 tki ). Później tylko wpięcie 2 wtyczek po prawej, i wciśnięcie przewodów paliwowych.

Pierwsze uruchomienie silnika po wymianie filtra paliwa: przekręcamy kluczyk, słychać będzie jak się długo uzupełnia filtr ropą, później raz jeszcze, raz jeszcze, u mnie było słychać jak się odpowietrza. No i odpalamy, odpala bez szarpnięcia.

To wszystko. Pozdrawiam