Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1
    Użytkownik Romeo Avatar sedici
    Dołączył
    10 2007
    Mieszka w
    OPL
    Auto
    Stilo Multiwagon jtd115 CV 322tys km...
    Postów
    1,731

    Domyślnie Wymiana świec żarowych , na przykładzie Multijet 16v

    w kolejnym odcinku A.Słodowy wymienimy świece żarowe , na przykładzie 1910 jtd 16v .

    Garść faktów : po przekręceniu kluczyka w pozycję MAR , kontrolka grzania świec powinna zaświecić na kilka sekund i zgasnąć (czas grzania zależny od temp zewnętrznej , generalnie w JTD-kach przy dużych mrozach dopiero zaczyna świecić wyraźnie dłużej ) , jeżeli po zgaśnięciu owa kontrolka zaczyna mrugać (około 30sek) to należy się przyjrzeć układowi podgrzewania, w którego skład wchodzą :
    - grzałka paliwa
    - świece żarowe
    - centralka podgrzewania świec

    po podpięciu pod komp diagnostyczny wyskoczy błąd w układzie podgrzewania , jednak nie wskaże jednoznacznie powodu , to już nasze zadanie . W moim przypadku był to błąd P0683 , a sprawcą była 1 świeca żarowa ,jako iż multimetr nie daje 100% pewności , dodatkowo sprawdziłem to prostą metodą , mianowicie kabelek do + akumulatora i dotykałem świecy żarowej , jeżeli przy kontakcie z główką świecy iskrzyło to sprawna , jeśli nie - to uszkodzona . Metoda ta jest prosta i bezbłędna , co potwierdziło się po wyjęciu na warsztat świec , 3 ładnie grzały po podaniu napięcia , 1 zrobiła fakju.



    Uploaded with ImageShack.us

    Pomoce ''naukowe'':
    - świece żarowe
    - klucz dynamometryczny ( minimum od 10Nm , najkorzystniej od jakieś 5Nm)
    - nasadka 9mm - długa
    - smar do świec
    - wd40 lub podobne (np często polecany Wurth)



    Uploaded with ImageShack.us

    Przed odkręceniem świec ,warto prysnąć środkiem penetrującym w gniazda świec , najlepiej kilka razy , i najlepiej już kilka dni przed robotą , i nie żałować sobie , i oczyścić okolice świecy z paprochów .



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Istnieją różne teorie dotyczące wykręcania świec , zdania są podzielone , jednak zazwyczaj poleca się wykręcać na zimnym lub letnim , na gorącym silniku zazwyczaj polecają w ostateczności , jeśli w innych przypadkach nie chce się wykręcić , bo wtedy łatwo uszkodzić gwint w głowicy . Na pewno natomiast nie wolno wkręcać nowych świec do rozgrzanego silnika , bo je wtedy ''zaspawamy''.



    Uploaded with ImageShack.us

    Fabrycznie w jtd16v były Bosch 0 250 203 001 (model Duraterm ) , jednakże po dobrych doświadczeniach ze świecami zapłonowymi w innym aucie , postanowiłem skorzystać z BERU GN059 . Mając na uwadze często wspominane problemy z ukręcaniem świec podszedłem do tematu od strony technicznej , ale niestety nie znalazłem danych technicznych Boscha , więc niejako skorzystałem z danych BERU ( w zasadzie typ świec jest ten sam - pencil glow plug) , które na swojej stronie internetowej podaje iż graniczny moment gnący świecy GN059 wynosi 20Nm i tym się sugerowałem przy odkręcaniu starych świec , czyli na kluczu ustawiłem poniżej 20Nm i powoli odkręcałem (jeżeli przy odkręcaniu klucz by kliknął , to znaczy że przekraczam graniczny moment , i może dojść do ukręcenia świecy) . W moim przypadku wszystkie świece wykręciły się bez problemu . Jeżeli jednak przy odkręcaniu poczujecie w pewnym momencie opór , najlepiej lekko wtedy wkręcić , znów prysnąć środek penetrujący i próbować dalej odkręcać , i tak stopniowo , lub też poleca się wtedy odkręcać na bardzo gorącym silnku . Tak więc istnieją różne teorie. Pole do dyskusji w temacie .



    Uploaded with ImageShack.us


    Przykręcanie świec , świece wkręcamy ręcznie a dopiero później kluczem dynamometrycznym , eLearn do modelu 156 nakazuje wartość 7-9Nm (producent świecy podaje 10Nm), ja zastosowałem 9Nm dodatkowo gwinty świec delikatnie pokryłem specjalnym smarem do świec żarowych ( Beru GKF , może być inny odporny na wysokie temp ) . Uwaga : Jeśli zbyt słabo dokręcimy świece to świeca nie będzie prawidłowo umieszczona w gnieździe , może wystąpić nieszczelność , nagar na gwincie i będzie ciężko takie coś kiedyś wykręcić .



    Jeżeli ktoś z szanownych forumowiczów chce coś pożytecznego dodać to zapraszam , tylko proszę o wypowiedzi praktyków .


    Powered by BastardJTD vel Sedici
    All rights reserved

    Zakaz umieszczania dokumentu na innych stronach internetowych bez zgody właściciela .
    this is my truth tell me yours
    "Polityka została wymyślona po to, aby kłamstwo brzmiało jak prawda." G.Orwell
    http://www.youtube.com/watch?v=liSxjtd16xQ - bastard

  2. #2
    Użytkownik Romeo Avatar Jimmy
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Trójmiasto
    Auto
    AR159 SW 2.4JTDm 20V TI
    Postów
    549

    Domyślnie

    Cytat Napisał sedici Zobacz post
    (...)
    Pomoce ''naukowe'':
    (...)
    - klucz dynamometryczny ( minimum od 10Nm , najkorzystniej od jakieś 5Nm)
    (...)
    kluczu ustawiłem poniżej 20Nm i powoli odkręcałem (jeżeli przy odkręcaniu klucz by kliknął , to znaczy że przekraczam graniczny moment , i może dojść do ukręcenia świecy)
    Ponieważ niedawno stałem się posiadaczem drugiego klucza dynamometrycznego i oblookałem jeszcze jeden w sklepie, muszę Was ostrzeć że klucze dynamometryczne działają tylko przy zakręcaniu śruby, więc nic nie da ustawienie momentu np na 20Nm przy odkręcaniu, bo klucz nie kliknie jeśli ta wartość zostanie przekroczona. Być może są specjalne klucze do odkręcania, albo działające w obie strony... nie wiem.

    np z opisu klucza Proxxon:
    precyzyjny mechanizm grzechotkowy z przełącznikiem prawo - lewo, pomiar momentu obrotowego wyłącznie w prawą stronę,

    pomiar momentu w obie strony napewno można zrobić kluczem dynamometrycznym wychylnym, ale autorowi tematu nie o taki klucz chodziło. W wychylnym nie nastawiamy monetu, tylko obserwujemy wartość pokazywaną na skali.


    Do Moderatora: Myślę że jest to istotną informacją, gdyż zastosowanie się do wskazówek w opisie może skończyć się ukręceniem świecy... klucz nie zadziała.
    Ostatnio edytowane przez piotriix ; 02-02-2011 o 09:45

  3. #3
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Gryf
    Dołączył
    12 2010
    Auto
    stan przejściowy bez AR
    Postów
    48

    Domyślnie

    Być może dostane po uszach od moderatora za robienie niepotrzebnego OT.

    Pokazany na foto klucz wychylny marki TOPEKS posiada dużą tolerancje błędu. Jest to marketówka za średnio 20zł-35zł już w detalu. Nie nadaje się niestety do dokładnego wyznaczania tam małego momentu. Zwykle jest tak że posługując się tym kluczem "wskażnik nie zmienia położenia płynnie tylko podskakuje" - opiera się o tarczkę (to wycięcie). Jakiegoś certyfikatu zgodności wydanego przez UMiW też nie ma
    Więc panowie używać tego można ale z głową. Pozdrawiam

  4. #4
    kubaa83
    Gość

    Domyślnie

    Witam, służę pomocą przy wykręcaniu urwanych świec żarowych w Lublinie (bez zdejmowania głowicy), w razie pytań piszcie na cubuss83@wp.pl

  5. #5
    Użytkownik Romeo Avatar jaboleq
    Dołączył
    06 2010
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR 156 SW 1.9 16V powered by @sdero
    Postów
    5,131

    Domyślnie

    Instrukcja montażu wg NGK.de
    Podczas montażu przestrzegać następujących kroków:
    1. Świecę żarową można wymontować, gdy silnik jest ciepły.
    2. Ostrożnie poluzować świecę żarową.
    3. W razie potrzeby usunąć sprężonym powietrzem zaskorupienia i zabrudzenia.
    4. Wykręcić starą świecę żarową.
    5. EntUsunąć pozostałości w obszarze świecy żarowej - w razie potrzeby przy pomocy rozwiertaka.
    6. Ręcznie wkręcić świecę żarową do oporu.
    7. Ustawić na kluczu dynamometrycznym właściwy moment dokręcenia.
    8. Włożyć orzech klucza bezpośrednio na nakrętkę świecy żarowej i dokręcić mocno.
    ::::::: I am IN LOVE with trance! ::::::: Moja włoszka :::::::

  6. #6
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar Themark
    Dołączył
    07 2014
    Mieszka w
    Żary / Lubanice
    Auto
    Alfa 166 2,4 JTD 175KM w Automacie, Peugeot 207 1,4
    Postów
    121

    Domyślnie

    Witam
    ...i podpinam się pod temat. Koledzy, w mojej 2,4 JTD 20V też chcę wymienić "żarówki" (świece ) ale za cholerę nie mogę u siebie zdjąć tych fajek ze świec. Wyglądają tak jak na zdjęciach ale u mnie siedzą jak przysłowiowo przyspawane ?! mogę je pokręcić w kółko na świecach ale nie mogę ich zdjąć. Próbowałem lekko podważać kluczem płaskim ale siedzą nadal. Nie chcę za mocno ciągnąć bo boję się coś połamać.
    Może jakiś patent w tym temacie mi sprzedacie ? (no nawet nie czuję, kiedy rymuję )
    Pozdrawiam
    Marek

  7. #7
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar Themark
    Dołączył
    07 2014
    Mieszka w
    Żary / Lubanice
    Auto
    Alfa 166 2,4 JTD 175KM w Automacie, Peugeot 207 1,4
    Postów
    121

    Domyślnie

    Koledzy odnośnie kluczy dynamometrycznych o małych momentach ja zakupiłem taki klucz jak na Alledrogo i ma możliwość ustawienia momentu przy odkręcaniu . Cena jest spora ale klucz jest naprawdę dobry. Przed zakupem radzę tylko napisać maila o zapytanie czy klucz ma moment przy odkręcaniu. Ja tak zrobiłem i miałem pewność co kupuję.
    Myślę że Moderator nie da mi po uszach za jakąś reklamę bo nie to mam na celu. Chcę się podzielić tylko informacją, co i gdzie kupiłem.
    Pozdrawiam
    Marek

  8. #8
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar Themark
    Dołączył
    07 2014
    Mieszka w
    Żary / Lubanice
    Auto
    Alfa 166 2,4 JTD 175KM w Automacie, Peugeot 207 1,4
    Postów
    121

    Domyślnie

    Witam Kolegów. Ja także pozwolę sobie dołożyć swoje 3gr. do tematu a mianowicie dziś także wymieniałem świece żarowe w swojej AR166 2,4JTD 20V i przyznam że z dużym powodzeniem użyłem takiego klucza dynamometrycznego który ma także możliwość ustawienia momentu przy odkręcaniu . Myślę że moderator nie da mi po uszach za jakąś reklamę ale nie jestem wogóle powiązany z tą firmą. Tylko dokonałem u nich zakupu i stwierdzam że zakup był opłacalny.
    Link do aukcji. (przed zakupem warto zadzwonić lub napisać maila żeby upewnić się czy jest to klucz dwustronny. Ale ja mam dokładnie taki)
    http://allegro.pl/klucz-1-4-dynamome...545603940.html
    Myślę że może przydać się taka informacja o klucze dynamometryczne do odkręcania to rzadkość.
    Pozdrawiam
    Marek

Podobne wątki

  1. wymiana świec żarowych 1,9 jtd
    Utworzone przez talon w dziale 156
    Odpowiedzi: 51
    Ostatni post / autor: 27-02-2016, 00:32
  2. 1.9 jtd 8V - wymiana świec żarowych
    Utworzone przez kaliope w dziale Zrób to sam
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 02-10-2015, 12:33
  3. Wymiana świec żarowych w GT, 2004, 1.9
    Utworzone przez weronika_r w dziale GT
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 31-10-2014, 07:58
  4. Wymiana świec żarowych-problem
    Utworzone przez maxiking w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 20-09-2014, 14:34
  5. [147] Wymiana świec żarowych
    Utworzone przez Winters w dziale 147
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 26-09-2010, 16:41

swiece zarowe alfa 159

alfa romeo 2.4 jtd gdzie sa swiece zarowe

bravo ii 1.9 16v swiece zarowe

świece żarowe

klucz do swiec zarowych

wymiana świec żarowych alfa romeo 156 1.9 jtd

alfa romeo gdzie są świece żarowe

świece żarowe lublin III

przyrządy do urwanej świecy zarowej

świece żarowe jak mocno przykrecic

wymiana świeć 1.3 multijet

gdzie sa swiece zarowe fiorino

klucze do

co ile wymiana

jakom sila wkrecic swiece rzarowe alfa147 jtd

czas grzania swiec alfa

wymiana swiec fiorino 1.3

polozenie termostatu alfa 166 2.4jtd 20v

jak wymienic swiece zarowe alfa 156 2.4

p0683 fiatwykręcanie urwanych świec żarowychwymiana świec żarowych w lublinieświece żarowe alfa 156 wymianaalfa 166 wymiana świec zowycharalfa 166 wymiana swiec zarowych zrub to samalfa jtd - jak wykrecic overboostukrecone swiece zarowe wymianaświece żarowe bosch sposób montażuklucz dynanometreyczny do świec żarowychwyjmowanie urwanych świec żarowychwymian świecy żarowej multijetwymian świecy żarowej 1 9 multijetwymiana świec żarowych alfa romeo 156 jtd manualwymiana świec żarowych alfa romewogdzie wymienia swiece zarowe lublinjak usunąć świece żarowąklucze do świec żarowych opis1.3 jtd świece żarowe gdzie sąjak wykrecic swiece zarowe na zimnym czy ciepłym silniku alfa romeoświece żarowe beru rezystencjametoda na wykręcenie świec żarowych 156 2.4 jtd wymiana świec klucz dynamometryczny na odkrecanieświece żarowe jak wykręcićwykręcanie urwanych świec zarowych lublinczym oczyścić gniazdo świec żarowychświece żarowe na ciepłymjak prawidłowo dokręcić świece żarowąinstrukcja wymiany świec żarowych alfa romeo 156 1.9 jtdjak wymienić świece żarowe w silniku 1.3 multijet

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory lokalizacja pojazdów