Dobra, kolejne pytanie. Gdzie znajduje się przekaźnik od wentylatora chłodnicy? Skąd jest podpięta masa do czujnik temperatury w chłodnicy? Bo właśnie nie mam masy.
Dobra, kolejne pytanie. Gdzie znajduje się przekaźnik od wentylatora chłodnicy? Skąd jest podpięta masa do czujnik temperatury w chłodnicy? Bo właśnie nie mam masy.
Alfa Romeo rządzi i wymiata na ulicach świata. Gniecie diesle i auta D.
Alfa Romeo 155 2.0 16V TS '97 - była
Alfa Romeo 156 2.0 16V TS '98 - była
Renault Laguna III 2.0 T '08 - była
Dodge Caliber 2.0 CVT '07 - był
Renault Laguna 2.0 dCi '12 - jest
Lancia Delta 1.4 TB '09 - była
Alfa Romeo GT 2.0 JTS '04 - jest
Dokładnie tak jak Wujek mówi , tylko że drugi bieg przy normalnej jeździe załącza się niezmiernie rzadko (przynajmniej u mnie) .
Ale z innej beczki - mam ciekawą sytuację i nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie - czy to normalne lub coś się zepsuło ?
Odpalam samochód , włączam klimę i po najwyżej kilkunastu sekundach załącza się od razu 2 (drugi)bieg wentylatora . Może jestem niecierpliwy ale nie udało mi się wytrzymać na tyle długo żeby usłyszeć że się wyłacza ! Działa cały czas ... Po zastanowieniu - wydaje mi się że w zimie nie ma tego objawu i co więcej - wcześniej , pomimo upałów , nie było takich dziwnych sytuacji . Jak ktoś wcześniej zauważył jazda cały czas na 2 biegu wentylatora zalatuje obciachem , z czym się zgadzam i co coraz bardziej mnie denerwuje . Jeśli mieliście takie objawy - podajcie powód i ew. receptę na zaistniały problem lub jeśli podejrzewacie o co może chodzić - podpowiedzcie coś
bo w Kraku przy 50C nie da się jeździć !
Uprzedzając pytanie - chłodzenie wypada zadowalająco , nie mogę narzekać , a przegląd przeszła bez najmniejszych problemów wszystko inne działa idealnie - tak jak opisał Wujek , którego post przytoczyłem na początku . Tylko ta Klima ... Wkurzać mnie zaczyna![]()
Odgrzebie stary temat...
Mam właściwie taki sam problem...
... z małą różnicą.
Nie mam pojęcia czy chłodnice mam oryginalną czy nie - nie widzę tam nigdzie tej opornicy.
Do wentylatora dochodzi kostka od dołu i dwa przewody od góry.
Suma sumarum - metodą prób i błędów na kostce z przekaźnikami znalazłem wtyczki sterujące przekaźnikami jak i same zasilające ( jestem w stanie spiąć na krótka zarówno 1 jak i 2 bieg).
Problemem jest fakt iż "byli tu nasi" i zamiast dwóch przekaźników 20A jest jeden podłączony kabelkami...
Jedno wiem, działają dwa biegi na krótko - mam też napięcie sterujące przekaźnikami przy wyższej temperaturze (ok 97stp) - nie udało mi się znaleźć sterowania I biegiem.
Ktoś się orientuje jak to sterowanie jest realizowane?
Gdzie szukać źródła załączenia I biegu?
Będę wdzięczny za pomoc.
P.S.
Koledzy wcześniej debatowali o sensie "chodzenia" wentylatora po wyłączeniu silnika.
Sens JAK NAJBARDZIEJ JEST - po wyłączeniu silnika, przestaje działać wymuszony obieg płynu chłodzącego, co za tym idzie na krótki okres temperatura silnika mimo tego że jest wyłączony WZRASTA.
Działający wentylator przy wyłączonym silniku chłodzi ciecz będącą w chłodnicy a ta statycznie wymienia swoje "ciepło" z podgrzaną cieczą znajdującą się w bloku silnika.
w 156 za I bieg odpowiada opornik wentylatora chłodnicy ( zlokalizowany w obudowie wiatraka a nie w chłodnicy ) no i jest też przekaźnik od I biegu
ale w 99% powodem braku I biegu jest właśnie padnięty opornik
i w 155 jest chyba tak samo
do opornika wentylatora chłodnicy idą właśnie dwa przewody u góry obudowy wiatraka ( pisałeś że masz jakieś dwa u góry )
tu widać miejsce w którym powinien on być ( prawy górny róg na tym foto )
tu akurat inny róg bo i wentylator inaczej ułozony
ale widzę też że niektóre mają zaślepione to miejsce na opornik - więc sam nie wiem jak to jest w przypadku 155 ( czy miejsce tego opornika jest zależne od rodzaju silnika , rocznika czy czego tam jeszcze )
chłodnice/wentylator oglądałem już dwa razy - nie widzę u siebie takie fabrycznego miejsca na opornice...czy cos podobnego.
Patrząc na swoją chłodnicę z góry...widzę wtyczkę doprowadzoną od dołu (niestety ucieka gdzieś pod chłodnice-bez podnośnika nie zobacze) i dwa przewody idące do "czegoś" co wygląda conajmniej dziwnie i bliżej nie określono...od góry.
Mam jeszcze jeden pomysł, dziś sprawdzę.
Jeśli to coś będzie opornicą, to teoretycznie po zwarciu kabli odchodzących powinien włączyć się wentylator.
elektronika wentylatora kojarzy mi się z nastepującymi miejscami:
-bezpiecznik wewnątrz w skrzynce
-przekaźnik wewnątrz pod obudową
-bezpiecznik przy w komorze silnika między akumulatorem a kielichem
-bezpiecznik w czarnej skrzynce(dla wersji z klimatyzacja)
-przekaźniki w czarnej skrzynce(dla wersji z klimatyzacja)
wersje bez klimatyzacji mają to w okolicy akumulatora.
-czujnik temperatury
-czujnik biegów wentylatora.
Mi wentylator załącza się przy 100stopniach co mnie drażniło i przeciągnąłem dodatkowy kabel od czujnika do wewnatrz kabiny i podłaczyłem to pod przełącznik świateł przeciwmgielnych których i tak nie mami teraz sam sobie załączam wentylator bo chłodzenie nawet przy 90stopniach wentylatorem jest za słabe przy ostrzejszej jeździe. Przypominam że mam silnik Turbobenzynowy gdzie turbina chłodzona jest również wodą więc układ chłodzenia jest tutaj również istotny. Przy temperaturze 70-80stopni mamy lepsze parametry oleju, uszczelka głowicy również sie lepiej czuje niz przy ciągłej temperaturze 100stopni. Dlatego jak do ciekania to polecam taki patent. Twin sparki również zacierają się przy wysokich temperaturach ze względu na wysoką temperaturę oleju bo olej jest wtedy rzadki jak woda. Można również założyć czujnik o niższej temperaturze załączania wentylatora ale ja z tego zrezygnowałem bo w ogóle mam namieszane u siebie w elektryce troche. Podejrzewam że również powinny być 2 biegi wentylatora przy 90 i 100stopni a u mnie jest wentylator od GTV i nie ma tego czujnika w wentylatorze od biegów i chłodzi tylko jedną prędkością.
Ostatnio edytowane przez h0se166 ; 10-08-2010 o 10:48
OT
w turbinie na szczęście działa mi bez problemów... choć mam trochę modyfikacji i "in case of" jest dodatkowy załącznik wentylatora przy przeciążeniach.
EOT
Z elektryką sobie poradzę, czytaj wyprostuje wcześniejszy patent jeśli tylko zlokalizuje i naprawie wcześniejsze załączanie się wentylatora dla pierwszego biegu.
Tego też właściwie szukam.
Opornica przy wentylatorze...moim zdaniem służy tylko do regulowania predkości wentylatora - nie ma wpływu na czas załączenia.
Zatem od początku - muszą być dwie zmienne które mówią kiedy ma się załączyć I a kiedy II biegi (zmienne przypisane temp ok 92stp i ok 97stp) - szukam zmiennej "92stp".
![]()
już coś zaczyna świtać - choć opornika u siebie nie widzę...może jest ukryty gdzieś od dołu, ale wątpie.
Termistor już coś by wyjaśniał - jedno załączenie z czujnika np w bloku, drugie z termistora.
Sęk w tym że nie mogę znaleźć u siebie tego układu - oj szykuje się większe rozbieranie.
![]()
Alfa Romeo 75 Turbo 1987
alfa Romeo 75 Turbo America 1990
Alfa Romeo Giulietta 1.6 1983
Alfa Romeo 145 1.4 boxer 1997
Alfa Romeo 155 V6 1996
Alfa Romeo 155 V6 1993 3.0 12V przekładka do 1.8 8v 1995