niezły koleś

albo wiedział co mówi, albo kręcił z Ciebie BK...
Obieg chłodniczy w klimie to układ zamknięty i wentylator nic do cisnienia w układzie nie ma - bezpośrednio. Skraplacz klimy czyli to co nazywacie chłodnicą klimy to wymiennik ciepła: czynnik chlodniczy (R134a) - powietrze. Odparowany w parowniku czynnik po sprężeniu oddaje ciepło do otoczenia. Wentylator zwiększa przepływ powietrza, a tym samym ułatwia oddawanie ciepła. Jeśli auto stoi, to przepływ powietrza przez skraplacz może być za mały i przez to czynnik nie wychłodzi się wystarczająco, to powoduje wzrost cisnienia w układzie i może wywalić presostat czyli wyłaczenie awaryjne klimy z powodu zbyt dużego cisnienia w układzie. Na postuju wentylator może więc "zbijać" cisnienie zapewniając po prostu odbiór ciepła.
Zainteresowanym proponuje poszukać wykresów entalpii R134a dla lepszego zrozumienia tego co piszę.