Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 16

Temat: obrotowe tłoczki hamulcowe

  1. #1
    go_west
    Gość

    Domyślnie obrotowe tłoczki hamulcowe

    Witam,
    Stanąłem oko w oko z zupełnie nowym dla mnie zagadnieniem - 'obrotowych tłoczków hamulcowych'. Pierwszy raz mam do czynienia z takim pojęciem. Wcześniej reperowałem układ hamulcowy w innym aucie (tarczówki tylko z przodu) i konstrukcja była tam klasyczna (tłoczek w zacisku wypychany ciśnieniem płynu hamulcowego dociska klocki do tarczy). W Alfie podobno tylne hamulce mają własnie obrotowe tłoczki, które trzeba wkręcić a nie wepchnąć, żeby się cofnęły.

    Proszę o wyjaśnienie tego zjawiska

  2. #2
    wojtekml
    Gość

    Domyślnie

    Dokładnie jest jak piszesz. Jest pewnie jakiś specjalny przyrząd do "wkręcania" tłoczka. Domowym sposobem można to zrobić dociskając czymś tłoczek jak w klasycznych hamulcach i przekręcając go.

  3. #3
    Użytkownik Znawca Avatar wiedzmaak
    Dołączył
    05 2010
    Mieszka w
    Zabrze
    Auto
    Alfa Romeo 147 1.9 JTD M-Jet 16V------------------------ Alfa Romeo 159 2.0 JTDm 170 km
    Postów
    1,735

    Domyślnie

    Bardzo fajnie się go wkręca i wykręca kluczem do szlifierki kątowej . Pasuje idealnie

  4. #4
    go_west
    Gość

    Domyślnie

    a to ciekawostka, te tłoczki
    Ktoś może zna bliżej zasadę ich działania.. ? Tzn jeśli dobrze rozumiem, to wysuwając się (podczas hamowania) wykonują ruch obrotowy i 'wkręcają się' też w klocek, no nie? I płyn hamulcowy wypycha je tak samo jak zwykłe tłoczki (prostopadle do tarczy), czy jakoś inaczej - w kierunki ruchu obrotowego? W zacisku jest gwint przez całą długość tłoka, jak gęsty on jest?
    Nie znalazłem nigdzie zdjęć ani takiego tłoczka, ani zacisku, stąd wypytywanie się o wszystko na forum

  5. #5
    Użytkownik Fachowiec Avatar slavol
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Chodzież
    Auto
    Ford
    Postów
    2,191

    Domyślnie

    Cytat Napisał go_west Zobacz post
    Tzn jeśli dobrze rozumiem, to wysuwając się (podczas hamowania) wykonują ruch obrotowy i 'wkręcają się' też w klocek, no nie?
    Nie, jak hamujesz "hydrauliką" działa normalnie, przekręca się jak zaciągniesz ręczny żeby docisnął klocek do tarczy, nie masz wtedy ciśnienia płynu przecież a coś musi nacisnąć na klocek. Związane jest to tylko z działaniem ręcznego. Gdyby dodatkowo były szczęki lub dodatkowy zacisk to tłoczek działał by tak jak na przedniej osi. Niektóre auta mają "dodatkowy" ręczny.
    Mustang 2012 3.7 V6 , na razie musi wystarczyć...

  6. #6
    Łobuz
    Gość

    Domyślnie

    kolego w zacisku nie ma gwintu. Jest w nim taki pręt gwintowany w osi tłoczka wygląda to cos jak "ślimak" po którym tłoczek sie porusza

  7. #7
    Użytkownik Rowerzysta Avatar khropek
    Dołączył
    02 2010
    Mieszka w
    Bielsko-Biała SB....
    Auto
    Alfa Romeo 159 2.0JTDm 170KM 07/2009
    Postów
    327

    Domyślnie

    Generalnie zasada działania jest prosta. Pamiętacie w hamulcach bębnowych (z tyłu) takie triko jak samo-regulator?? wygląda to jak pręcik z gwintem i zapadką. Podczas hamowania i ścierania klocków rozkręca się przybliżając maksymalnie szczęki to bębna. Tak samo musi być w hamulcach tarczowych. podczas hamowania tłoczek się powoli wykręca przybliżając klocki do tarczy. Taki element jest zawsze przy hamulcu ręcznym.

  8. #8
    Użytkownik Quadrifoglio Verde
    Dołączył
    10 2007
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    AR156 1,6TS 1999 r.
    Postów
    5,304

    Domyślnie

    Cytat Napisał khropek Zobacz post
    Generalnie zasada działania jest prosta. Pamiętacie w hamulcach bębnowych (z tyłu) takie triko jak samo-regulator?? wygląda to jak pręcik z gwintem i zapadką. Podczas hamowania i ścierania klocków rozkręca się przybliżając maksymalnie szczęki to bębna. Tak samo musi być w hamulcach tarczowych. podczas hamowania tłoczek się powoli wykręca przybliżając klocki do tarczy. Taki element jest zawsze przy hamulcu ręcznym.
    Tłok się nie wykręca podczas hamowania tylko wysuwa.
    To jest konstrukcja taka, jak w była w fiatach 125 p.
    Wewnątrz tłoka znajduje się mechanizm samoregulacji. Podczas hamowania, w miarę zużywania się klocków, tłok wysuwa się coraz bardziej z zacisku, a mechanizm samoregulacji wewnątrz tłoka obraca się na gwincie sworznia.
    W ten mechanizm jest wkręcony gwintowany sworzeń służący do wywierania nacisku na tlok od dźwigienki hamulca ręcznego.
    Aby wymienić klocki trzeba wkręcić tłok, czyli z powrotem nakręcić mechanizm samoregulacji na sworzeń.
    Tłok i sworzeń wykonują podczas hamowania tylko ruch posuwisty.
    Takie rozwiązanie mają wszystkie samochody, które posiadają hamulce tarczowe kół tylnych, a nie mają dodatkowego ukladu dla hamulca ręcznego.
    W niektórych markach problem rozwiązano w ten sposób, że dla hamulca ręcznego przewidziano osobny hamulec bębnowy z niewielkimi szczękami.
    Ostatnio edytowane przez SG0240 ; 02-10-2011 o 08:11

  9. #9
    go_west
    Gość

    Domyślnie

    Szukam po internecie zdjęć tego ustrojstwa, ani w sklepach, ani w szukajkach grafik nie mogę znaleźć tylnych tłoczków, zacisków czy sworzni.

    Podsumowując - chcąc cofnąć tylny tłoczek (przy wymianie klocków) muszę go wkręcać (w prawo) a nie wciskać
    a mechanizm samoregulacji dotyczy tylko hamulca ręcznego i działa wewnątrz tłoka/zacisku tzn nie obraca samym tłokiem, a układ hydrauliczny dostosowuje się, rzecz jasna, sam.

  10. #10
    Użytkownik Quadrifoglio Verde
    Dołączył
    10 2007
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    AR156 1,6TS 1999 r.
    Postów
    5,304

    Domyślnie

    Tak, żeby cofnąć tłok w celu wymiany klocków, trzeba go wkręcać w prawo, najlepiej jednocześnie go wciskając, żeby pokonać opór, jaki daje pierścień uszczelniający.
    Są specjalne przyrządy, które pozwalają podczas wkręcania wywierać siłę wciskającą na tłok - wtedy idzie łatwiej.
    Oczywiście dotyczy to tyko hamulców kół tylnych.

Podobne wątki

  1. Zapieczone tłoczki AR 156 SPORTWAGON
    Utworzone przez gacuss w dziale 156
    Odpowiedzi: 24
    Ostatni post / autor: 19-07-2013, 21:15
  2. Tłoczki hamulcowe tył
    Utworzone przez Pa1n w dziale 156
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 16-09-2010, 14:20
  3. Zaciski(zapieczone tłoczki)-co i jak??
    Utworzone przez krzys-krzys w dziale 156
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 07-06-2009, 10:27
  4. [155] tłoczki tylnych zacisków
    Utworzone przez Wojtek Kotas w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post / autor: 15-12-2008, 14:43

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory