Mówiąc "błotko" miałem na myśli, że zgodnie z specyfikacją 10W60 względem 10W40 , ten pierwszy tworzy grubszy film olejowy, powoduje zwiększone opory w niskich temperaturach, ale poprawia smarowanie w tych wysokich. Stosuje się go w silnikach sportowych , ale także lekko zużytych (z opiniami o stosowaniu go w autach starych np . amerykańskich muscle carach spotkałem się na necie) nie mowa tu jednak o użytkowaniu go zamiennie z olejami mineralnymi stworzonymi do leciwych konstrukcji.
Ot Tyle
Źródło : (NIE SUGERUJĘ BY MU WIERZYĆ, WKLEIŁEM W ROLI WYJAŚNIENIA)
http://shellhelix.pl/shift.php?actio...produktu&id=15
Shell Helix Ultra Racing 10W-60
"Shell Helix Ultra Racing to unikalny, syntetyczny olej zapewniający najlepszą ochronę i znakomite osiągi silników najwyższej mocy benzynowych lub Diesla wykorzystywanych w pojazdach rajdowych, wyścigowych i terenowych. Powstały w wyniku połączenia technologii firmy Shell i wieloletnich doświadczeń na torach wyścigowych Formuły 1, Shell Helix Ultra Racing 10W-60 sprawdza się w najbardziej ekstremalnych warunkach jazdy. Jego dodatkową zaletą jest możliwość stosowania we wszystkich silnikach czterosuwowych starych , zabytkowych, chłodzonych powietrzem lub wymagających dużych dolewek, zapewniając ich właściwą pracę, doszczelnienie i wyciszenie"
Ostatnio edytowane przez Lucas83 ; 08-05-2013 o 22:19
Była AR 147 TS 1.6 105CV -2002r
Była AR 159 SW 1.9 JTDm 150CV - 2006/7
Jest Nissan Murano II 3.5L V6 258CV
Można polemizować - oczywiście z zasady masz racjęWg. producentów oleje te mogą powodować lekko zwiększone opory rozruchu w niskich temp
, ale nie miałem okazji tego sprawdzić
Ale who cares - doszliśmy do konsensusu
![]()
Była AR 147 TS 1.6 105CV -2002r
Była AR 159 SW 1.9 JTDm 150CV - 2006/7
Jest Nissan Murano II 3.5L V6 258CV
10W60 o których tu mowa, to oleje syntetyczne (selenia, liqui moly), 10W40 to najczęściej oleje półsyntetyczne (choć nie zawsze, są również pełne syntetyki 10W40). Syntetyczne pozostawiają mniej nagaru niż jakiekolwiek inne (mają również lepsze właściwości zmywające), dlatego 10W60 jest zalecany do np 2.0 JTS'a (problemy z nagarem).
Stawianie 'oporów' przez olej, pozostawię Panowie bez komentarza... jeżeli jakkolwiek by miało to mieć znaczenie, mimo tej samej liczby przed W, to olej syntetyczny będzie miał tu przewagę nad półsyntetycznym.
Ostatnio edytowane przez Kyokushin ; 14-05-2013 o 23:09
Lucas83 - masz już jakieś efekty zmiany?
Też o tym myślę. Ja zużycie mam bardzo duże i przymierzam się do takiej zamiany ale nie wiem czy jest sens. Teraz mam mobil 10W40 a myślę o castrol edge 10W60.
Różnica jest taka:
Mobil Super™ 2000 X1 10W-40 Lepkość kin., ASTM D 445 cSt w temp. 40şC 97 cSt w temp. 100ş C 14,4 Popiół siarczanowy, [w%], ASTM D 874 0,91 Fosfor 0,144 Temp. zapłonu, [°C], ASTM D 92 230 Ciężar właściwy w 15°C, [kg/l], ASTM D 4052 0,87 Temp. płynięcia, [°C], ASTM D 97 -30
Nazwa Metoda Jednostka Castrol EDGE 10W-60
Gęstość względna w 15°C ASTM D4052 g/ml 0.853
Lepkość kinematyczna w 100°C ASTM D445 mm²/s 22.7
Lepkość CCS przy -25°C (10W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 4879
Lepkość kinematyczna w 40°C ASTM D445 mm²/s 160
Indeks lepkości ASTM D2270 - 173
Temperatura płynięcia ASTM D97 °C -39
Temperatura zapłonu PMCC ASTM D93 °C 203
Popioły siarczanowe ASTM D874 % wt 1.29
Klasa jakości:
Mobil 10W40: ACEA A3/B3 API SL
Castrol 10W60: ACEA A3/B3, A3/B4 API SN/CF
Cena mobila 4l ok. 70 zł castrol 140 zł.
Po cenie to wymiana nie opłacalna - zużycie musiałoby spaść co najmniej dwukrotnie. Wygląda że castrol ma lepszą klasę jakości ale nie wiem jaką ma bazę.
Dla porównania selenia 10W50
Lepkość w 100 st - 17,5
Tak w ogóle to ile wchodzi oleju do alfy 147 1.6 TS? Będę zmieniał pierwszy raz. Filtr oczywiście knecht albo mann. UFI nie znalazłem.
Na pewno silnik będzie chodził ciszej ale to nie jest kluczowe. Słyszę różnicę gdy mam olej na min i w połowie. Jest ciszej gdy jest więcej oleju ale brzmienie silnika jest bardzo przyjemne tak czy inaczej.
Opory wewnętrzne silnika będą większe przy 10W60 stąd zapewne trochę wzrośnie spalanie paliwa.
Szukaj valvoline 10w60 jest tańszy i wyraźnie bardziej lepki po nagrzaniu od 10w40.
Valvoline wygląda interesująco ale gorzej dostępny w mojej okolicy niż castrol. Zastanowię się jeszcze. Ciekawe jaką ma bazę. Na opakowaniu Castrola jest fully synthetic. Valvoline ma API SL a Castrol trochę lepiej teoretycznie API SM.
VR1 Racing Motor Oil
Klasa lepkości SAE 10W-60
Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 şC ASTM D-445 23,0
Lepkość, mm2/s w temperaturze 40şC ASTM D-445 165
Wskaźnik lepkości ASTM D-2270 168
Lepkość, mPa.s –25°C. ASTM D-5293 <7000 TBN, mg KOH/g
ASTM D-2896 12,0
Temperatura krzepnięcia, şC ASTM D-5950 -39
Ciężar właściwy w temp. 15,6°C ASTM D-4052 0,864
Temperatura zapłonu, COC, şC. ASTM D-92 220
Hej wszystkim - ja do tematu wymiany oleju powrócę, odłożyłem go w czasie, ponieważ uparłem się (może przesadnie) na Liqui Moly, a one jest trudno dostępny czasem, jeśli go nie znajdę na "pewniaka" tj. dostępnego stale to przerzucę się na "Valvo" . Do tej pory zmiana z Valvoline Max Life na Liqui Molu 10 W 40 MOS2 przyniosła same pozytywne skutki (zmniejszenie apetytu na olej
![]()
Była AR 147 TS 1.6 105CV -2002r
Była AR 159 SW 1.9 JTDm 150CV - 2006/7
Jest Nissan Murano II 3.5L V6 258CV
To mogę robić za królika doświadczalnegokupiłem Castrol Edge 10W60 FST. Kupiłem u autoryzowanego dystrybutora zrobiłem tylko mały błąd że nie patrzyłem na ręce mechanikowi jak go wymieniał. Jednak to już by była przesada, chyba?
![]()
Liqui Moly jest na aukcyjnym portalu w dużych ilościach.
Castrol jest pełnym syntetykiem, stosowany w BMW M3 z uwagi na duży skok tłoka i temperatury w związku z tym. Najlepiej porównywać karty charakterystyki.
Nie zrobiłem płukanki chociaż się nad tym zastanawiałem. Bałem się o ewentualne skutki.
Innym pomysłem był Mobil 5W50. Teoretycznie bardziej praktyczny.
Mechanik straszył mnie (specjalista od ALFY) że do silnika 1.6 TS wchodzi 5l a 4l to za mało - poziomu jeszcze nie sprawdzałem. Czekam aż trochę się zasyfi żeby na miarce było widać.
Ostatnio edytowane przez Gianni ; 08-06-2013 o 09:47