Bardzo dobry olej kolego. Śmiało możesz brać
wysłane z WC
Bardzo dobry olej kolego. Śmiało możesz brać
wysłane z WC
[C
w kwestii doboru oleju do skrzyni w 1.9 JTD 16v i nie tylko, bo wg mojej książki poza V6 wszędzie jest zalecany TUTELA CAR ZC 75 Synth (75W80) GL5.
Większość, albo i wszystkie tu polecane oleje innych marek(Valvoline, Motul, Mobil itd.) to PÓŁSYNTETYKI, a w/w TUTELA jest olejem w pełni syntetycznym.
Ja wałkując temat rok temu znalazłem odpowiednik zalecanej TUTELI, a więc pełny syntetyk, 75W80, GL5 w postaci oleju FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80 i z tego co pamiętam, ale głowy nie dam sobie uciąć była to jedyna alternatywa o tych własnościach, a na pewno jedyna dostępna i nie droższa od TUTELI, choć tania też nie jest, a wcześniej markę FUCHS uważałem za raczej tanią.
Przed wymianą oleju biegi na ciepłym silniku chodziły dobrze, ale na zimnym, zwłaszcza w niższych temperaturach jedynka i dwójka haczyły.
Po wymianie na w/w olej Fuchs biegi na zimnym silniku i w niskich temperaturach zaczęły chodzić zdecydowanie lepiej.
www.pablogarage.pl - Serwis, części, holowanie
> PabloGarage Team < - kilka filmów na kanale - Z A P R A S Z A M Y
A jak olej drodzy koledzy polecacie do skrzyni w 2.5 V6? ; ) mam na mysli producenta oraz klasę lepkości ; )
dzięki, nie skorzystam. Nie jestem użytkownikiem ślepo patrzącym na wytyczne producenta, ale jednak staram się zachować choć podstawowe zalecane parametry przy doborze produktów zamiennych. Ten Millers jest olejem 75W90, a nie jak producent wskazuje 75W80.
Z mojej wiedzy najczęściej jest tak, że w olejach poprawiając własności zachowania się oleju w wyższych temperaturach (tutaj "80" na "90") jednocześnie obniża się własności oleju w niskich temperaturach(mimo, że ogólne oznaczenie jest takie same: tutaj "75W"). Można to zaobserwować na olejach tego samego producenta o klasach np 5W30 oraz 5W40. Olej 5W30 ma lepsze własności w niskich temp. niż olej 5W40, mimo, że oba mają oznaczenie "5W".
A ponieważ moim celem była poprawa parametrów pracy oleju w niskich temperaturach bezcelowe jest stosowanie oleju o lepszych własnościach w wysokich temperaturach, zwłaszcza z uwagi na powyższą zależność i fakt, że nie jeżdżę jakoś ekstremalnie szybko.
Pokusiłem się o porównanie własności fizycznych obu olejów:
MILLERS 75W90/ FUCHS 75W80
Lepkość kinematyczna przy 100C… 14,77 cSt / 9,4 mPas (lepsza wyższa)
Lepkość kinematyczna przy 40C… 90,6 cSt / 49,8 mPas (zależy od konstrukcji)
Indeks lepkości… 171 / 175 (lepsza wyższa=>oznacza mniejsze zmiany własności oleju przy zmianach temp. pracy)
Temperatura krzepnięcia… -48C / -48C
Temperatura zapłonu… 200C / 190C
Lepkość przy -40 C... (wg.Brukfield'a)138,000 cP / 37000 mPas(lepkość dynamiczna) (lepsza niższa) ( w tym parametrze są różne jednostki, które są sobie równe, ale prawdopodobnie oznaczają różne metody badań i zagadką jest przecinek w wartości 138,000. Wynik wg metody Brookfield'a powinien oscylować w tysiącach, a wiec przecinek prawdopodobnie nie oznacza rozdzielenia jedności od części jak to jest oznaczone wyżej przy lepkości, ale z drugiej strony zastanawia słaby wynik 138000 cP)
Co do jednostek:
1cSt=1mPas
1cP=1mPas
Millers lepiej smaruje przy wyższych temp., choć pytanie brzmi jaką lepkość przewidział konstruktor w optymalnych temp. pracy, bo nie koniecznie wyższa musi być lepsza dla danej konstrukcji.
W niskich temp. zaś wszystkie oleje mają niekorzystną lepkość i im mniejsza tym lepiej i tu wygląda na to, że Fuchs jest lepszy, choć nie do końca wiem, czy dobrze porównuje lepkość przy temp. -40st.C dla obu olejów, ale na pewno FUCHS mniej zmienia swoje własności przy zmianie temp(indeks lepkości 175)
PS. Widzę, że Millers ma też olej TRX 75W80 i taki wskazuje do Alfy JTD na stronie WWW w zakładce doboru oleju, ale poza wyższą temp zapłonu słabiej smaruje w wysokich temp. i jest gęściejszy w niskich od FUCHSA 75W80, a więc produkt słabszy niemal na całej lini.
O kurcze teraz patrzę, że może miałeś na myśli ten 75W80, a nie jak na początku błędnie założyłem 75W90, bo taki mi się wyśwetlił w wyszukiwarce po nazwie: .TRX Synth.
Ale nic to. W papierach olej FUCHS 75W80 jest zdecydowanie lepszy od Millersa TRX Synth 75W80 zarówno w wysokich temp., jak i w niskich(tu różnica wygląda na bardzo dużą), tak więc zastanawia mnie skąd Twoja pewność, że jest to SUPER olej.
Ostatnio edytowane przez Osek ; 30-09-2016 o 15:15
Ktoś pisał, że olej w skrzyni 75W90 w zimie pogorszył zmianę biegów i po zmianie na 75W80 wszystko wróciło do normy.
dla manualnej skrzyni producent zaleca pełny syntetyk 75W85 , GL4. (Alfowski to TUTELA CAR MATRYX), Wchodzi 2litry.
Na prędce znalazłem Castrola Syntrans 75W85 GL4 o parametrach:
Lepkość:
Kinematyczna: 64.6 mm2 /s (64.6 cSt) przy 40°C
Kinematyczna: 11.9 mm2 /s (11.9 cSt) przy 100°C
Temperatura krzepnięcia -60 °C
Temperatura zapłonu Tygla otwartego: 214°C
Niestety nie ma lepkości przy -40stC, ale bardzo niska temp krzepnięcia wróży dobrze w zimie, choć te dwa parametry nie zawsze idą ze sobą w parze.
Ostatnio edytowane przez Osek ; 30-09-2016 o 15:35
www.pablogarage.pl - Serwis, części, holowanie
> PabloGarage Team < - kilka filmów na kanale - Z A P R A S Z A M Y
To zapytam z innej strony. Czy porównywałeś TE oleje przekładniowe? Bo ja np. osobiście nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z Fuchs'em jak zapewne większość na forum, a akurat ten ich produkt zdecydowanie polecam, bo u mnie wyraźnie poprawił pracę skrzyni, zwłaszcza na zimnym silniku i w niższych temperaturach, a tutaj Millers jest dużo bardziej gęsty, a nie sądzę, że posługują się sfałszowanymi danymi.
www.pablogarage.pl - Serwis, części, holowanie
> PabloGarage Team < - kilka filmów na kanale - Z A P R A S Z A M Y