- pomiar kompresji jak wykonać, przeanalizować pomiary to chyba każdemu jest znany, przynajmniej ze słyszenia.
- próba olejowa na cylindrach to już trochę wyższa szkoła.
- wszystkie te pomiary odbywają się podczas krecenia rozrusznikiem, bez zapłonu.
- pomiary mogą być obarczone błędem , jeśli nie mamy naładowanego akumulatora.
- wykonanie pomiaru na wszystkich cylindrach zabiera trochę czasu.
- oprócz kompresji "statycznej" w mechanice jest także takie pojęcie jak kompresja dynamiczna.
- określenie wartości tej kompresji jest bardziej miarodajne w podaniu kondycji silnika, ponieważ jest wykonywane podczas normalnej pracy, po nagrzaniu i ustabilizowaniu warunków termicznych silnika.
- prosta i szybka metoda pomiaru tej kompresji to zastosowanie obróbki cyfrowej, komputera do jej pomiaru i podania wyników w postaci kolorowego wykresu.
- końcową analizę wykonuje obserwator wyświetlanego przebiegu.
- metoda pomiaru jest prosta: zapisujemy sygnał synchronizacji np. ze świecy 1 cylindra oraz sygnał z czyjnika położenia i obrotów wału korbowego CKP.
- po uruchomieniu silnika , 2-3 sekundy pracujemy na obrotach biegu jałowego, potem wolne podejście z obrotami do 3.000, bieg jałowy i dynamiczne dodanie gazu, pedał gazu w podłogę !!!!
- jak tylko obrotomierz osiągnie te 3.000 obrotów , wyłączamy zapłon i dalej , do końca aż silnik się zatrzyma trzymamy pedał gazu z podłodze !!!!
- otrzymamy dwie cześci wykresów.
1 cześć wykresu - to obroty biegu jałowego oraz praca ( efektywność ) poszczególnych cylindrów do tych 3.000 obrotów.
2 cześć wykresu - to efektywnośc cylindrów w dynamicznej pracy silnika oraz dynamika cylindrów po wyłączenie zapłonu, czyli praca bez mieszanki paliwowej i bez iskry.
- w tej drugiej cześci bez zapłonu widać mechanikę cylindrów, czyli graficznie zobrazowaną kompresję dynamiczną.
- cylindry na których ucieka kompresja ( z powodu podpalonych zaworów, nagaru na zaworach, uszkodzonych popychaczy hydraulicznych, pierścieni ) będzie miał przebieg szybciej opadający niż pozostałe cylindry.
- cały wykres przy okazji pokazuje także pracę wtryskiwaczy, jeśli jakiś cylinder ma efektywność poniżej swojej linii bazowej na całym wykresie to zwykle to jest efekt zabicia wtryskiwacza na tym właśnie cylindrze.
- dwa kolejne przykłady to zabite dwa wtryskiwacze oraz efekt czyszczenia tych dwóch wtryskiwaczy.
- zaleta to czas pomiaru, diagnozy w ciągu zaledwie 2 minut + 10 miut na rozciągnięcie kabli
--
--
--
- w poniższych przykładach pomiar kompresji statycznej był w normie.
--
--
--
--
--