Tak ma być, że po 2-3 min postoju, przy -3st na dworze, musi załączać się wentylator, żeby schłodzić silnik? To tak na chłopski rozum, w lecie przy +30st, wentylator będzie musiał się włączać na drugi bieg, 15 sek po zatrzymaniu... Poza tym w żadnym innym aucie, którym jeździłem takiego problemu nie było. W firmowym mogę nawet pół godziny stać w miejscu, a i tak wentylator się nie włączy. A świerszczenia szukam już od dłuższego czasu - wymienione rolki, napinacz, zregenerowany alternator, a hałas pozostał. Pozostała więc tylko pompa wody, albo sprężarka klimy.
2-3 min to nie jest dużo. Jak zgasisz gorący silnik, przy dopiero co włączonym wentylatorze, to po takim czasie może się włączyć ponownie. Zwróć uwagę, że czujnik temperatury jest w termostacie, a nie w chłodnicy.
Ewentualnie podłącz kompa i zmierz temperaturę.
A co się dzieje po 10 min postoju - też się włącza wentylator ?
Innymi samochodami się nie sugeruj - TS często załącza wentylator. Mój kolega miał escorta benzynowego, który też na postoju po 0,5 godz ani myślał o wentylatorze.
Co do świerczenia to może być też jakaś rolka w rozrządzie lub napinacz w balansie, bo widzę, że masz 2,0 TS.
Jeśli na osprzęcie jest dobrze to trzeba się dobrać do rozrządu, zdjąć pasek i wszystko sprawdzić dokładnie wraz z pompą, bo zaniedbanie tego może bardzo drogo kosztować, jak zablokuje się łożysko i zetnie zęby na pasku.
Wiesz, może chłodnica już nie ma takiej wydajności, jak nowa i stąd takie objawy.
U mnie też dość często włącza się wentylator. Wystarczy, że podjadę gorącym samochodem pod garaż i wysiądę, żeby go otworzyć i już po chwili słyszę, że włącza się wentylator.
No a z tym świerczeniem to musisz sprawdzic wszystko na osprzęcie i zrobić z tym porządek, żeby nie mieć kłopotów w drodze.
No to raczej masz układ w porządku - TS-y często załączają wiatrak.
Sprawdź jeszcze temperaturę i jak będzie OK to nie ma się co przejmować.