Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 18 z 18
  1. #11
    Użytkownik Znawca Avatar FXX
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    Wieluń/Gdynia
    Auto
    Alfa Romeo 159 2.4JTDm SW/ Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
    Postów
    1,391

    Domyślnie

    Małe felgi owszem, nie muszą wyglądać źle, ale to sprawa nie tylko doboru ich wzoru. Ważny jest jeszcze samochód, a w przypadku 159 imho felga 17 calowa to minimum dla dobrej prezencji.


    › Więcej...: Rozmiar kół - z innej beczki

  2. #12
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2017
    Mieszka w
    Oława
    Auto
    AR 159 1.9JTDm 8v 156km/332Nm
    Postów
    232

    Domyślnie

    @FXX +1

    Temat przerabiany przeze mnie we wcześniejszym aucie; jeżeli zależy Ci na dynamice i ekonomi (wiem, że to zestawienie się wyklucza ale nie do konca..) najważniejsze są opory toczenia - na które największy wpływ ma powierzchnia przylegania opony do jezdni (im szersza tym większy opór) oraz masa koła (dziwne że nikt nie podaje wagi alufelg).
    We wcześniejszym aucie miałem wąskie małe zimowki na których silnik1.4 był na prawdę silny i dynamiczny natomiast na 2"większych i szerszych kołach (zestaw alu o wiele cięższy od zimowych stalowek) auto ledwo ruszalo, paliło do 1,5l wiecej ale osiagalo większą prędkość maksymalna po "rozbujaniu" (które trwało wieki) jednak było bardzo słabe bo tam gdzie wjeżdżalem na 5tce (na stalowkach) teraz musiałem redukować na 4lub3 bieg.

    Imo najlepszym rozwiązaniem dla 159 na polskie drogi była by felga lekka(jakiś niemasywny wzór) wąska 7" i duża 18"
    Celowo pomijam kształt bieżnika i rodzaj gumy bo ekspertem nie jestem. I jedyne co znajduje takie to zestawy od opli i sabow..
    Dedykowane dla alfy zaczynają się od 7.5-8" mimo iż wg wszelkich tabel 225mm spokojnie założysz na7" (które mogą być lżejsze)
    Ostatnio edytowane przez AlfaOne ; 30-04-2017 o 08:24 Powód: Literowka - pisanie z gejfona..
    Samochód jest czymś więcej niż naszą własnością, jest cząstką nas, naszą wizytówką. Można powiedzieć, że jak piękna kobieta, zegarek czy nóż jest to kolejna "biżuteria" dla prawdziwego faceta..
    Alfa Romeo 159

  3. #13
    Użytkownik Znawca Avatar FXX
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    Wieluń/Gdynia
    Auto
    Alfa Romeo 159 2.4JTDm SW/ Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
    Postów
    1,391

    Domyślnie

    Tylko powiedz mi jakie różnice w dynamice będą w przypadku silnika 2.4JTDm 200/210KM przy zastosowaniu felg o szerokości 7 cali, a 8 cali?
    Albo przy zmianie średnicy na mniejszą w porównaniu do 18 cali?
    Imho będą tak znikome, że ich nie zauważysz.

  4. #14
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Statyczny
    Dołączył
    09 2016
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    Alfa Romeo Brera 2.2 JTS
    Postów
    318

    Domyślnie

    Waga nieresorowana ma spory wpływ na osiągi i spalanie, ale przy naszych ciężkich autach nie wiem czy zauważalne. Taka waga liczona jest razy 4 do wagi resorowanej, wiec komplet felg ważący na kole 5 kg mniej daje 20 kg wagi nieresorowanej, czyli jakieś 80 kg człowieka w środku na stałe.

  5. #15
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2017
    Mieszka w
    Oława
    Auto
    AR 159 1.9JTDm 8v 156km/332Nm
    Postów
    232

    Domyślnie

    Jak pisałem wcześniej -ekspertem nie jestem, opisałem tylko moje spostrzeżenia na temat różnic pomiędzy wagą i rozmiarem kół zauważony w trochę lżejszy aucie. Chociaż jak teraz pomyśle to przelicznik wagą/moc silnika jest podobny:
    1345kg/85km 1.4benzyna czy 1565kg/115km z 1.9jtdm
    Moim zdaniem nie ma znaczenia czy auto waży "mniej czy więcej" to jest fizyka i wszystko pod nią podlega i jeśli nie poczujesz spadku mocy na drodze to poczujesz to w portfelu na cpn i/lub u mechanika bo przecież silnik musi wykonywać większą pracę.
    Oczywiście nikt z nas nie jest w stanie przeprowadzić testów w warunkach laboratoryjnych (ten sam dystans przy identycznej predkosci, warunkach zewnętrznych -ciśnienie temperatura wiatru itp.) żeby sprawdzić jakie "oszczędności" daje inny zestaw kół ale raczej dyskusji nie podlega fakt że wyniki będą różne X ilość kilometrów w roku /spalanie X średnia cena paliwa...

    Żeby dobrać odpowiedni zestaw producenci musieli by podawać WAGĘ felg i opon, już to widzę jak zaczynają to produkować z coraz lżejszych i wytrzymalszych materialow i ile to kosztuje.. Więc na chwilę obecna pozostaje chyba tylko dobór niemasywnej wąskiej felgi czyli to co pisałem wczesniej.

    Edyta: jedyne co mi nie pasuje to "18'' na nasze polskie drogi" chodziło mi o dobre drogi a nie dziury itp
    Ostatnio edytowane przez AlfaOne ; 01-05-2017 o 09:20 Powód: Literowka i kulawe autouzupelnianie z gejfona
    Samochód jest czymś więcej niż naszą własnością, jest cząstką nas, naszą wizytówką. Można powiedzieć, że jak piękna kobieta, zegarek czy nóż jest to kolejna "biżuteria" dla prawdziwego faceta..
    Alfa Romeo 159

  6. #16
    Moderator Quadrifoglio Verde Avatar Belfer
    Dołączył
    01 2007
    Mieszka w
    Gorlice
    Auto
    Chwilowo: 156 GTA Q2, 159 TBI, 147 Ti, Lancia Phedra FL, 147 2,0 3D, 147 1,6 FL 5d LPG i GT Q2
    Postów
    7,188

    Domyślnie

    Ja zawsze z ciekawości ważę koła, które zakładam na moje auta. Czasem różnica może sięgać nawet 3,5 kg między różnymi rozmiarami felg i opon (zachowując tą samą lub zbliżoną średnicę opon). W 159 2,0 miałem na zimę 17'x7' z oponami 205/55/17 i jedno koło ważyło prawie 2,5 kg mniej niż 17'x7,5 i z oponami 225/50/17. Nie kupowałem specjalnie takiego zestawu dla mniejszej wagi i oporów toczenia, tylko trafiłem na nowe zimówki w tym rozmiarze a felgi akurat wybrałem z kilku zestawów, jakie mi zalegały.

    Ostatnio z Lancii ściągnąłem oryginalne koła zimowe w rozmiarze 16'x7 215/60 i założyłem 225/17 z felgą 7x17. Zestaw na 17' jest ponad 2 kg lżejszy od 16-tek... Wynika to głównie z bardzo masywnej budowy felgi i minimalnie wyższej opony w większym indeksie obciążenia (inna budowa kordu, ilość drutów itd). Zimówki mają indeks 102 a letnie 97.

    Ogólnie jest kilka czynników, które mogą pomóc w oszczędzaniu paliwa i uzyskaniu lepszej dynamiki. Opór toczenia można sobie wyczytać z tabel dostępnych do każdej opony a wynika on nie tylko z twardości ścianki bocznej a przede wszystkim od budowy bieżnika. Utrzymująć odpowiednie ciśnienie na równym asfalcie, nie ma dużych ugięć opony i praktycznie tylko szerokość i wzór bieżnika oraz twardość mieszanki jest odpowiedzialny za opory toczenia.

    Dużą rolę odgrywa też stan opon. Jeśli bieżnik jest wyschodkowany/wyząbkowany to opony gorzej trzymają na mokrym oraz stawiają większe opory toczenia, jednocześnie szumiąc niepotrzebnie.

    Masa całego koła ma głównie wpływ na przyspieszanie i hamowanie. Oczywiście odbija się to na spalaniu ale ma też wpływ na trwałość zawieszenia.

    Więc każdy musi sobie odpowiedzieć co jest dla niego ważniejsze i analizować każdy zakup pod kątem swoich upodobań i stylu jazdy. Ale pierwszy post proponował bym zmienić bo strasznie dużo tam błędnych teorii.
    Ostatnio edytowane przez Belfer ; 01-05-2017 o 20:58

  7. #17
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar epsonix
    Dołączył
    10 2011
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Auto
    Giulia Veloce 2.0T Q4 i Giulietta 1.4TB
    Postów
    6,694

    Domyślnie

    ja tylko dodam ze porownywanie samej masy kola to duze uproszczenie, bo liczy sie glownie moment bezwladnosci (odpowiednik masy w ruchu obrotowym) a ta zalezy od rozkladu masy wg osi obrotu, moze się więc okazac teoretycznie ze ciezszy zestaw bedzie mial mniejszy moment bezwladnosci zatem jako obciazenie dla silnika bedzie mniejsze. ale to takie akademickie dywagacje. dlatego tez jako pewne uproszczenie podaje sie ze masa kol przeklada sie powiedzmy 3-4 krotnie na sama mase tzw nieresorowana.

    wieksza srednica to wiekszy moment bezwladnosci (masy rozlozone dalej od osi).

    generalnie lzejsza opona osiagniemy lepsza poprawe momentu bezwladnosci niz o tyle samo lzejsza felga, znow decyduje odleglosc od osi.

    a sama masa ma tylko znaczenie liniowe (mam na mysli nie zwiazane z rozkladem mas w kole) w czesci zwiazanej z przesuwem jej w kierunku jazdy, natomiast jak pisalem moment bezwladnosci i tak jest odpowiedzialny za wieksza czesc bezwladnosci calkowitej.
    Ostatnio edytowane przez epsonix ; 01-05-2017 o 10:27

  8. #18
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2017
    Mieszka w
    Oława
    Auto
    AR 159 1.9JTDm 8v 156km/332Nm
    Postów
    232

    Domyślnie

    Dzięki @Belfer za info nie sądziłem że aż tak duże różnice wagi mogą występować pomiędzy zestawami liczyłem raczej na 1 max 1,5kg, myślałem że producenci musza mieć na to jakieś wewnętrzne normy czy coś że że przy takim rozmiarze felga nie powinna przekraczać jakiejś tam masy w końcu tyle trąbi się o ekologii :0
    Też chciałbym żeby mi jakieś "felgi zalegały" zwłaszcza 7j17 i 7j18 ;p Zastanawia mnie jak się ma waga felgi z cienkimi szprychami(czesto widzianymi na naszych alfach) do 5 ramiennej (popularnej w oplach) - sprzedawcy raczej nie ważą tego i nie odpisują...

    @epsonix cały czas staram się zwizualizować twój post o masach bezwładności i wpływ na układ napędowy i silnik -wychodzi na to że duża waga jest niewskazana jeśli jeździmy w mieście, na dłuższych trasach większa waga może wręcz w pewnym sensie "odciążać" silnik..?
    Ostatnio edytowane przez AlfaOne ; 01-05-2017 o 10:59
    Samochód jest czymś więcej niż naszą własnością, jest cząstką nas, naszą wizytówką. Można powiedzieć, że jak piękna kobieta, zegarek czy nóż jest to kolejna "biżuteria" dla prawdziwego faceta..
    Alfa Romeo 159

Podobne wątki

  1. troszeczke z innej beczki
    Utworzone przez kubusar146 w dziale 156
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 07-01-2016, 20:18
  2. Z innej beczki - zszywacz tapicerski
    Utworzone przez Wicked w dziale Styling - Body Kit
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 06-11-2012, 19:08

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory Hamulce