Mocno przesadzasz, ja się ludziom nie dziwie, nie tak dawno r134a kosztował w serwisie 10 zł za 100g (i to z ponad 100% biciem), potem zaczęło się SZTUCZNE zawyżanie ceny aby r1234yf się chciał sprzedawać (oficjalnie oczywiście przyczyną jest ekologia).
W pewnym momencie cena r134a grubo przekroczyła 2500 netto za butlę 12KG. Dziwnym trafem zbiegło się to z masowym wprowadzaniem r1234yf oraz wygaśnięciem ochrony patentowej dla r134a.
Teraz znacznie spadła, miedzy innymi z powodu ogromnej skali przemytu czynnika z kierunku wschodniego.
Czynniki r600a (izobutan) i r290(propan) to
PEŁNOPRAWNE CZYNNIKI CHŁODNICZE!
W UE się ich nie używa w samochodach, bo są palne, ale r134a zmieszany z olejem PAG jest tak samo palny!!!
Mało tego nowy czynnik r1234yf podczas pożaru i gaszenia wodą wydziela kwas fluorowodorowy (to dopiero jest straszny syf).
W USA i Australii ludzie jeżdżą na takiej mieszaninie (nazywa się Care30) od lat i nic złego się nie dzieje (nawet robili badania i wyszło im że ma to pomijalny wpływ na bezpieczeństwo).
Nawet jeden z większych dostawców gazów technicznych w UE - Linde,
ma tą mieszaninę w ofercie
Mieszanina ta jest zamiennikiem dla r134a jeśli chodzi o właściwości termodynamiczne potrzebne dla pracy klimatyzacji.
Na samym R600a nie będzie działać (za wysoka temperatura wrzenia).
Aby całość pracowała należy użyć mieszaniny r600a i r290 w proporcjach 50/50 (wagowo) i podać jej do układu w ilości 30-32% r134a.
Najpierw podajemy r600a a następie r290. Gdy najpierw podamy r290, to r600a już nam "nie wejdzie" do układu.
Trzeba mieć takiego typu manometry z wężami:
Załącznik 269730
Przydaje się też pompa próżniowa.
Dla przykładu, w układ wchodzi 550g czynnika r134a.
Podajesz 85g r600a, a następnie 85g r290.
Czy to jest bezpieczne odpowiedzcie sobie sami. Na pewno będzie to działać.
Klika słów do zagorzałych przeciwników tego rozwiązania
"bo wybuchnie": Dla powyższego przykładu w układzie jest tylko 170g mieszanki propanu i izobutanu, a jeśli takie samo auto ma w bagażniku butlę LPG w której jest ok
25000g (25kg to ok. 50L) takiej mieszaniny to nie macie z tym problemu.
Przypominam że mówimy o czystych czynnikach chłodniczych a nie o LPG z dystrybutora gdzie nie do końca wiadomo co siedzi i w jakich proporcjach.