Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 13 z 13

Temat: R600a czy można nabić klimatyzację w aucie

  1. #11
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar MikeDraven
    Dołączył
    05 2016
    Mieszka w
    Bogatynia
    Auto
    brak
    Postów
    793

    Domyślnie

    Właśnie dwa dni temu byłem na serwisie klimatyzacji. 200 g czynnika i ozonowanie - kwota 200zł. Rzeczywiście jest to ogromny koszt w perspektywie roku lub dwóch lat... Zresztą, każdy robi w swoim aucie co uważa za słuszne. Powiem tylko,że nabijanie klimy LPG, uważam za skrajną i dalece nieodpowiedzialną głupotę. Pozdrawiam wszystkich forumowiczów.
    Ostatnio edytowane przez MikeDraven ; 30-05-2020 o 07:22
    "Nie możesz nazywać siebie prawdziwym miłośnikiem motoryzacji jeśli nigdy nie miałeś Alfy Romeo" - Jeremy Clarkson

    Pomogłem? Dodaj punkt reputacji (gwiazdka pod postem)

  2. #12
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar piotraskvw
    Dołączył
    01 2019
    Auto
    147 1.6 TS 105KM + była 159 2.0 JTDm 170KM, jest rodzinny autobus
    Postów
    583

    Domyślnie

    Zgadzam się, że ładowanie do klimy LPG to głupota!!

    Będę jednak powtarzał jak mantrę Care30 (mieszanina R290+R600a) TO NIE JEST LPG!!

    LPG to mieszanina R290 (propan) i R600 (butan) w ZMIENNYCH proporcjach + THT (nawaniacz) + kij wie co jeszcze (kto ma auto na LPG te wie ile tam syfu jest). Nie wiadomo jakie właściwości termodynamiczne ma taka mieszanina!

    Care30 to mieszanina CZYSTYCH czynników R290 (propan) i R600a (izobutan) w proporcjach dokładnie 50/50 (wagowo), w mieszaninie tej nie ma innych składników. Właściwości termodynamiczne tej mieszaniny są znane.

    Jak ktoś nie widzi różnicy, to niech żyje dalej w swojej ignorancji.

    Cytat Napisał MikeDraven Zobacz post
    Właśnie dwa dni temu byłem na serwisie klimatyzacji. 200 g czynnika i ozonowanie - kwota 200zł.
    Czy warsztat usunął przyczynę dużego ubytku czynnika (pow. 40g) w układzie klimatyzacji?
    Warsztaty nie mają prawa uzupełniać nieszczelnych układów klimatyzacji bez wcześniejszego naprawienia takiego układu!
    Cena 200zł zdecydowanie sugeruje, że takiej naprawy nie było wiec wysoce prawdopodobne, że warsztat złamał przepisy.

    Te same przepisy mówią, że "Kowalski" nie może już sam kupić r134a i mówią, że r1234yf jest cacy

    EDIT:
    Ciekawostka:
    Reszta świata dalej płaci jakieś grosze za czynnik r134a (~450 zł w detalu za 12kg), nawet nie opłaca się go podrabiać, bo jest tak tani.
    Poza UE raczej ciężko spotkać samochody, z klimą która nie będzie pracować na r134a.
    Nowe auta na rynki poza UE mają klimatyzację, która dalej może pracować na r134a.
    Tym sposobem pod płaszczykiem pseudoekologii jesteśmy dojeni z kasy, przez "widzi mi się" unijnego urzędasa, za 100g czynnika płacimy 40zł zamiast 5zł.
    Ostatnio edytowane przez piotraskvw ; 30-05-2020 o 08:25

  3. #13
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2024
    Auto
    Espace IV
    Postów
    1

    Domyślnie

    Cześć.
    1. Co się stanie jeśli dam więcej r290 niż r600, powiedzmy r290 60-70/40-30 r600. Będzie mocniej chłodziło, aż zamrozi parownik?
    2. Jeśli jest wyciek, to najpierw ucieknie r290, a później r600, czy uciekają po równo (r290 bardziej się rozpręża).

    Cytat Napisał piotraskvw Zobacz post
    Mocno przesadzasz, ja się ludziom nie dziwie, nie tak dawno r134a kosztował w serwisie 10 zł za 100g (i to z ponad 100% biciem), potem zaczęło się SZTUCZNE zawyżanie ceny aby r1234yf się chciał sprzedawać (oficjalnie oczywiście przyczyną jest ekologia).
    W pewnym momencie cena r134a grubo przekroczyła 2500 netto za butlę 12KG. Dziwnym trafem zbiegło się to z masowym wprowadzaniem r1234yf oraz wygaśnięciem ochrony patentowej dla r134a.
    Teraz znacznie spadła, miedzy innymi z powodu ogromnej skali przemytu czynnika z kierunku wschodniego.

    Czynniki r600a (izobutan) i r290(propan) to PEŁNOPRAWNE CZYNNIKI CHŁODNICZE!

    W UE się ich nie używa w samochodach, bo są palne, ale r134a zmieszany z olejem PAG jest tak samo palny!!!
    Mało tego nowy czynnik r1234yf podczas pożaru i gaszenia wodą wydziela kwas fluorowodorowy (to dopiero jest straszny syf).
    W USA i Australii ludzie jeżdżą na takiej mieszaninie (nazywa się Care30) od lat i nic złego się nie dzieje (nawet robili badania i wyszło im że ma to pomijalny wpływ na bezpieczeństwo).
    Nawet jeden z większych dostawców gazów technicznych w UE - Linde, ma tą mieszaninę w ofercie
    Mieszanina ta jest zamiennikiem dla r134a jeśli chodzi o właściwości termodynamiczne potrzebne dla pracy klimatyzacji.




    Na samym R600a nie będzie działać (za wysoka temperatura wrzenia).

    Aby całość pracowała należy użyć mieszaniny r600a i r290 w proporcjach 50/50 (wagowo) i podać jej do układu w ilości 30-32% r134a.
    Najpierw podajemy r600a a następie r290. Gdy najpierw podamy r290, to r600a już nam "nie wejdzie" do układu.

    Trzeba mieć takiego typu manometry z wężami:

    Załącznik 269730

    Przydaje się też pompa próżniowa.


    Dla przykładu, w układ wchodzi 550g czynnika r134a.
    Podajesz 85g r600a, a następnie 85g r290.

    Czy to jest bezpieczne odpowiedzcie sobie sami. Na pewno będzie to działać.

    Klika słów do zagorzałych przeciwników tego rozwiązania "bo wybuchnie": Dla powyższego przykładu w układzie jest tylko 170g mieszanki propanu i izobutanu, a jeśli takie samo auto ma w bagażniku butlę LPG w której jest ok 25000g (25kg to ok. 50L) takiej mieszaniny to nie macie z tym problemu.
    Przypominam że mówimy o czystych czynnikach chłodniczych a nie o LPG z dystrybutora gdzie nie do końca wiadomo co siedzi i w jakich proporcjach.

Podobne wątki

  1. [159] Klimatyzacja w trybie FULL AUTO przestawia się w obieg zamknięty - trzeba nabić?
    Utworzone przez nicki w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 22
    Ostatni post / autor: 31-07-2012, 16:05
  2. Jak wyłączyć klimatyzację na dłużej
    Utworzone przez matusca w dziale GT
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 11-06-2012, 18:56
  3. Jak samemu nabić klimę ?
    Utworzone przez FacesOfDeath w dziale 156
    Odpowiedzi: 31
    Ostatni post / autor: 05-07-2011, 22:50
  4. [159] Pytanie o Klimatyzację
    Utworzone przez eilat1 w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 02-06-2011, 22:17
  5. SZCZECIN: gdzie sprawdzić i nabić KLIMĘ ?
    Utworzone przez Koleopter w dziale Zachodniopomorskie
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 02-04-2008, 22:04

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory