Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 27

Temat: Homologacja opon a ubezpieczalnia

  1. #1
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2024
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Auto
    '24 Stelvio Tributo Italiano
    Postów
    18

    Domyślnie Homologacja opon a ubezpieczalnia

    Cześć,

    Zakładam taki temat, bo nigdzie nie widziałem podobnego, chociaż temat samej homologacji jest poruszany tu i ówdzie.
    Chodzi mi mianowicie o homologację opon i podejścia do niej przez ubezpieczalnie.

    Przechodząc do konkretu, moje Stelvio ma takie parametry wpisane jako opcjonalne (podstawa to 21'', które odpada na zimę):
    255/45/20 105W XL 8,5Jx20-31
    235/55/19 101V 8Jx19-34 lub 235/55/19 101Y 8Jx19-34

    Byłem w stanie znaleźć aż 1 gumę, która kwalifikuje się pod parametry 20'' i w zasadzie 2 (nie liczę Scorpiona z lat 22-23) pod 19''.
    Natomiast, jest wiele opon - w szczególności 19'' - które mają wyższa/lepszą nośność niż homologacja, konkretnie 105 zamiast 101. Praktycznie wszystkie z nich są również wzmocnione (XL).
    Mówimy tutaj o oponach z półki premium.

    Czy spotkaliście się z problemami - zapewne najbardziej prawdopodobny scenariusz to ubezpieczenie przy okazji wypadku - gdy opony z lepszymi parametrami zostały zakwestionowane jako niezgodne z homologacją?

    Pozdrawiam,
    Kuba

  2. #2
    Użytkownik Maniak resoraków
    Dołączył
    01 2009
    Mieszka w
    mazowieckie
    Auto
    Giulietta 1.4 MA
    Postów
    740

    Domyślnie

    Cytat Napisał yak Zobacz post
    Cześć,

    Zakładam taki temat, bo nigdzie nie widziałem podobnego, chociaż temat samej homologacji jest poruszany tu i ówdzie.
    Chodzi mi mianowicie o homologację opon i podejścia do niej przez ubezpieczalnie.

    Przechodząc do konkretu, moje Stelvio ma takie parametry wpisane jako opcjonalne (podstawa to 21'', które odpada na zimę):
    255/45/20 105W XL 8,5Jx20-31
    235/55/19 101V 8Jx19-34 lub 235/55/19 101Y 8Jx19-34

    Byłem w stanie znaleźć aż 1 gumę, która kwalifikuje się pod parametry 20'' i w zasadzie 2 (nie liczę Scorpiona z lat 22-23) pod 19''.
    Natomiast, jest wiele opon - w szczególności 19'' - które mają wyższa/lepszą nośność niż homologacja, konkretnie 105 zamiast 101. Praktycznie wszystkie z nich są również wzmocnione (XL).
    Mówimy tutaj o oponach z półki premium.

    Czy spotkaliście się z problemami - zapewne najbardziej prawdopodobny scenariusz to ubezpieczenie przy okazji wypadku - gdy opony z lepszymi parametrami zostały zakwestionowane jako niezgodne z homologacją?

    Pozdrawiam,
    Kuba
    Problemem byłoby zastosowanie opon z nośnością niższą, niż homologowana. W drugą stronę nie ma problemu.

  3. #3
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    01 2024
    Mieszka w
    Lublin
    Auto
    Subaru OBK 3.6 MY12, Giulia 2.0T MY23
    Postów
    192

    Domyślnie

    Myślę, że za grubo kombinujesz
    Homologacja służy w zasadzie tylko do wprowadzania nowego pojazdu na rynek, ciebie nie obchodzi. Ciebie obchodzą wymagania techniczne, które opona z wyższą nośnością spełnia.

  4. #4
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2024
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Auto
    '24 Stelvio Tributo Italiano
    Postów
    18

    Domyślnie

    Cytat Napisał mareksz159 Zobacz post
    Problemem byłoby zastosowanie opon z nośnością niższą, niż homologowana. W drugą stronę nie ma problemu. .
    Powiedz mi proszę, czy wiesz że tak jest, czy też myślisz/uważasz, że tak jest ?

    Cytat Napisał jo_gurt Zobacz post
    Myślę, że za grubo kombinujesz
    Homologacja służy w zasadzie tylko do wprowadzania nowego pojazdu na rynek, ciebie nie obchodzi. Ciebie obchodzą wymagania techniczne, które opona z wyższą nośnością spełnia.
    Zaufaj mi, że myślałbym tak samo, gdyby nie rozmowa z rzeczoznawcą przy okazji niedawnej szkody całkowitej (zalanie samochodu).
    Wprost mi powiedział, że zna przypadki, gdzie niehomologowane opony były podstawą do odrzucenia roszczenia i braku wypłaty odszkodowania.

  5. #5
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    01 2022
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR Stelvio 2.0 280KM Veloce MY2021
    Postów
    1,714

    Domyślnie

    Im bardziej gówniany ubezpieczyciel tym bardziej absurdalne preteksty. Jakby opony były homologowane to by wymyślili coś innego...

  6. #6
    Użytkownik Pasjonat
    Dołączył
    02 2014
    Mieszka w
    RZ
    Auto
    Stelvio 2018 Sport TI
    Postów
    3,567

    Domyślnie

    to co podaje producent w kwestii indeksu prędkości nośności to parametry minimalne. Jeśli chodzi o rozmiar to założenie innego rozmiaru opon niż zalecane przez producenta mogą stanowić podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania- po prostu auto nie spełnia warunków technicznych. nie nazywałbym tego absurdem bo nawet czasem minimalna zmiana parametrów opon diametralnie zmienia zachowanie auta.
    nierozumie kombinowania z oponami- narawdę dedykowanych od stelvio od 18 do 21 jest masa.

  7. #7
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    01 2022
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR Stelvio 2.0 280KM Veloce MY2021
    Postów
    1,714

    Domyślnie

    Oczywiście, że nie uważam za absurd zakładanie rozmiaru spoza zalecanych. Ale jeśli rozmiar jest prawidłowy i opona jest dopuszczona na rynek to chyba już powinno wystarczyć. Ja się przynajmniej tego trzymam a nie że dany producent opon nie jest na liście Alfy (ktoś jest poza Pirelli zalecany przez Alfę?).
    Może kwestia farta, dwa lata temu miałem w firmie szkodę całkowitą i bez mrugnięcia Allianz wypłacił kwotę zgodną z tym co było w doku ubezpieczeniowych (btw: znacznie wyższą niż wartość rynkowa). Więc dlatego uważam że dziadoscy ubezpieczyciele wymyślają co się da żeby ofiarę zdołować, jak nie homologacja to coś innego się wymyśli.

  8. #8
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2024
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Auto
    '24 Stelvio Tributo Italiano
    Postów
    18

    Domyślnie

    Cytat Napisał Dareek Zobacz post
    to co podaje producent w kwestii indeksu prędkości nośności to parametry minimalne. Jeśli chodzi o rozmiar to założenie innego rozmiaru opon niż zalecane przez producenta mogą stanowić podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania- po prostu auto nie spełnia warunków technicznych. nie nazywałbym tego absurdem bo nawet czasem minimalna zmiana parametrów opon diametralnie zmienia zachowanie auta.
    nierozumie kombinowania z oponami- narawdę dedykowanych od stelvio od 18 do 21 jest masa.
    No właśnie "dedykowanych", czytaj dokładnie spełniających homologację są bodajże 1-2 modele dla 19'' i 20'', stąd ten wątek i zagwozdka.
    Z czego każdy z tych modeli, to są gumy już albo nieprodukowane albo produkowane, ale technologicznie/wydajnościowo przestarzałe w dniu dzisiejszym, a co dopiero za kilka lat.

  9. #9
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    11 2021
    Auto
    Giulia Sprint
    Postów
    124

    Domyślnie

    Cytat Napisał yak Zobacz post
    No właśnie "dedykowanych", czytaj dokładnie spełniających homologację są bodajże 1-2 modele dla 19'' i 20'', stąd ten wątek i zagwozdka.
    Z czego każdy z tych modeli, to są gumy już albo nieprodukowane albo produkowane, ale technologicznie/wydajnościowo przestarzałe w dniu dzisiejszym, a co dopiero za kilka lat.
    Poszukaj w internecie czym różnią się dedykowane opony do aut. Minimalnie bieżnikiem w tym samym rozmiarze

  10. #10
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2024
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Auto
    '24 Stelvio Tributo Italiano
    Postów
    18

    Domyślnie

    Cytat Napisał SE7 Zobacz post
    Poszukaj w internecie czym różnią się dedykowane opony do aut. Minimalnie bieżnikiem w tym samym rozmiarze
    Nic konkretnego nie znalazłem, ale ok, użyłem nieprecyzyjnego sformułowania.
    Przed "dedykowane", miałem na myśli spełniające dokładne parametry homologacyjne, podane przeze mnie w pierwszym poście.
    Pytałem w ASO ostatnio i AR nie poleca/sugeruje żadnego konkretnego producenta/modelu (nawet wspomnianego tutaj Pirelli), odesłali mnie właśnie do danych homologacyjnych i tyle.

    Na ten moment mój wniosek jest taki:
    Z racji braku, a jeśli już to starego wieku modeli opon, które spełniają wymagania homologacyjne, to najsensowniej będzie kupić ten sam rozmiar, który sugeruje producent, ale o wyższych/lepszych parametrach.

Podobne wątki

  1. [159] z homologacja
    Utworzone przez Dzixon w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 30-01-2011, 18:46

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory