Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10

Temat: Klimatyzacja - Kilka Pytań !

  1. #1
    enzo_pl
    Gość

    Domyślnie Klimatyzacja - Kilka Pytań !

    Witam,

    Jestem przed uszczelnianiem sprężarki klimy. Ale zanim to zrobię, chciałem się dowiedzieć kilku faktów

    Moja klimatyzacja chodziła "dziwacznie" - wiem że istnieje taki moduł, co klimę włącza zaraz po odpaleniu. Ale u mnie to działa jeszcze inaczej.

    Klima załączała się po odpaleniu auta, i chodziła cały czas... naciskanie przycisku - nie działało zupełnie !!! tzn. kiedy ustawiłem wentylator na 0 - i wcisnąłem przycisk klimy, to wtedy powietrze samo leciało jak na 1, ale tak pozatym to nie było różnicy, na wyłączonej klimie, było bardzo zimno w aucie... a Jak zajrzałem pod maskę to, sprzęgło kręciło się cały czas, pomimo wyłączania klimy przyciskiem.

    Czy to normalne ?? Zakładam że nie... i to właśnie ta usterka, spaliła mi sprzęgiełko i całą reszte w napędzie klimy.

    Dodatkowo chciałem zaznaczyć, że kiedy z klimy uciekł cały czynnik, to ona nadal załączała sprzęgło..., teraz ją odłączyłem (tzn. kompresor), ale to co mnie dziwi, to fakt że nie mruga mi kontrolka klimatyzacji w aucie.

    Proszę o fachową pomoc, jak powinna działać prawidłowo. Ponieważ nie będę jej uszczelniał, jeżeli to wina kompresora.

  2. #2
    Keeperek
    Gość

    Domyślnie

    Skoro sprężarka potrafiła wychłodzić to jest ok. Natomiast problem może być ze zbyt cisno spasowanym sprzęgiełkiem które ją załącza. Gdy na cewke sprężarki nie jest podawane napięcie sprzęgiełko powinno stać w miejscu. W momencie podania 12V na cewke sprzęgiełko zostaje przyciągnięte i zaczyna obracać się. Nie wiem jak to wytłumaczyć, ale stosuje się specjalne dystanse (tzn w miare zużywania się tarczki wyciąga się podkładke żeby się sprzęgło nie ślizgało. Może ktoś kiedyś przy tym grzebał i nie założył podkładek.

    Najpierw sprawdz w ten sposób : odłącz zasilanie od sprężarki i zobacz czy dalej się kręci. Jeśli tak to 100% wina sprzęgiełka. Jeśli nie to znaczy że problem z elektryką (tutaj bym zwrócił uwage czy w jakimś przekaźniku sie styki nie skleiły.

    PS piszesz że Ci się sprzęgiełko spaliło, a zapewne spaliła się cewka a nie sprzęgiełko. W takim wypadku wogóle nie da rady załączyć tej sprężarki. Zmierz rezystancje cewki, jeśli będzie Nieskończoność to znaczy że spalona. (Jedna sonda miernika do obudowy, druga do wtyczki przy sprężarce). Zazwyczaj nie pali się sama cewka tylko bezpiecznik temiczny (wygląda jak dioda czy rezystor) . Przy określonej temperaturze przerywa obwód cewki. Koszt takiego w elektronicznym to 2 zł . W większości przypadków wymiana pomaga.
    Ostatnio edytowane przez Keeperek ; 08-09-2010 o 17:36

  3. #3
    enzo_pl
    Gość

    Domyślnie

    Błagam... nie rozpisuj się na temat działania klimy, bo to wszystko wiem.
    Wymieniałem w tym kompresorze cały napęd - o czym zresztą pisałem.
    Jest nowe sprzęgiełko, koło pasowe, cewka.

    Ja nie pytam jak działa klima i kiedy przyciąga - bo takową wiedzę posiadam.

    Pytam, czy to normalne w tej wersji alfy, że klima załącza cały czas sprzęgiełko. Chyba że je odłącze od prądu. Ale podłączone działa cały czas, nawet jak wyłącze na konsoli przycisk.

    Takiej potrzebuję pomocy. I jeżeli ktoś wie... to co jest odpowiedzialne za puszczanie prądu do cewki, jak tym reguluje. Tak abym mógł dojść co jest nie tak. Po ponowne podłączenie układu, prędzej czy później spoowduje tą samą awarie.

  4. #4
    Keeperek
    Gość

    Domyślnie

    Ze niby skąd miałem wiedzieć że wymieniłeś cały napęd? Nie napisałeś tego więc stąd moje rady jak to sprawdzić. Jeśli jesteś przekonany że cały napęd jest OK, to powinieneś sprawdzić presostat, on powinien rozłączyć sprężarkę gdy nie ma czynnika w środku. Tylko tyle mi do głowy przychodzi. Niech ktoś jeszcze sie wypowie

  5. #5
    enzo_pl
    Gość

    Domyślnie

    Sprawdzę prestostat. Sprawdzałem klimę na komputerze w ASO - i wszystko było ok.

    Gdzie znajdę ten prestostat i jak to sprawdzić ? spiąć rozpiąc itd. ?

    Trochę to dziwnie wygląda, bo jak podłącze prąd do cewki, to kręci sprzęgłem ale nie włącza wiatraków. Presostat gdyby czuł wysonie ciśnienie w układzie (a tak pewnie myśli bo puszcza sprzęgło) to włączał by również i wiatraki. Czekam na podp. jak sprawdzić ten presostat a potem polecimy dalej.
    Ostatnio edytowane przez enzo_pl ; 10-09-2010 o 17:35

  6. #6
    Keeperek
    Gość

    Domyślnie

    Ten cały presostat to poprostu wyłącznik ciśnieniowy potrójnego działania. Jest to wyłącznik ciśnieniowy minimalny i wyłącznik wentylatora skraplacza umieszczony w jednej obudowe. Gdy ciśnienie w układzie spada odpowiednie styki się rozwierają, sprężarka sie zatrzymuje. Gdy ciśnienie jest za wysokie rozłącza odpowiednie styki i sprezarka sie zatrzymuje, natomiast gdy ciśnienie wzrasta ponad określoną wartość presostat załącza wentylatory skraplacza. Znajdziesz go na jednej z rurek od sprężarki lub wkręcony w filtr-osuszacz. Nie umiem Ci na chwile obecną powiedzieć jak go sprawdźić, musiałbym zajrzeć do schematów, przedewszystkim musze wiedzieć jaką masz klime ( automatyczną, manualną czy automatyczna dwustrefową bo są różne schematy)

  7. #7
    enzo_pl
    Gość

    Domyślnie

    Mam 156 2.4 jtd, 2000 r. , wtedy była tylko jedna klima Czyli manualna.

    Co do modelu to Denso (lub jako Nippon-Denso) 7SBU6C

  8. #8
    Keeperek
    Gość

    Domyślnie

    A więc sprawa nie jest zbyt skomplikowana jakby sie to mogło wydawać.
    Schemat znalazłem w programie eLarn http://www.forum.alfaholicy.org/zrob...szych_alf.html
    Sposób sterowania wygląda tak, że ten panel od klimy po włączeniu na pinie 11 (kolor kabla wg schematu HB szaro-biały) daje sygnał (chyba 12V) na pin 1 presostatu (kolor HB szaro-biały) potem jeśli ciśnienie jest ok to presostat "puszcza" czyli zwiera styki i na pinie 2 presostatu (kolor zielono-biały) pojawia sie napięcie które idzie do pinu 40 w sterowniku silnika (centralka wtrysku kolor zielono-biały).

    Chodzi o to że w ten sposób sterownik silnika wie czy moze włączyć kompresor.

    dalej:

    Sterownik silnika puszcza pinem 7 (kolor niebiesko-biały) "mase" na cewke przekaźnika od klimy (jeden z przekaźników który znajduje się przed akumulatorem). Ten przekaźnik ma na stałe podłączony +12V (po przekreceniu kluczyka) na jednym z końców cewki, jeśli się pojawi "-" na drugim końcu to przekaźnik zwiera styki i sprężarka ma ruszyć.
    I oto całe sterowanie pracą sprężarki, nie wnikając w logike sterowania przez centralke wtrysku.

    Jak zobaczysz schemat to zrozumiesz o co tam chodzi.

    Pozostałe 3 piny presostatu służą do sterowania pracą wentylatorów.

    Zatem moje podejrzenia są takie :
    1. Uszkodzony włącznik klimy, cały czas podaje pinem NR 11 : 12V
    2. Sklejone styki przekaźnika od klimy (najlepiej wymienić przekaźnik )
    3. Uszkodzony sterownik silnika który cały czas podaje mase pinem 7 (najmniej prawdopodobne)
    4. zwarcie na kablu od cewki spreżarki z innym kablem ktory ma 12V -to już wogóle małoprawdopodone ale trzeba wykluczyć wszystko

    Pozatym myśle że presostat jest tak czy siak uszkodzony. Ale nawet jak ma sklejone w środku styki to i tak nie powina się włączyć sprężarka

    Mam nadzieje że choć troche to było zrozumiałe, radze zaglądnąć w schemat i pytać

  9. #9
    enzo_pl
    Gość

    Domyślnie

    przekaźnik jest wspólny dla klimy i komputera - jak odłączę to wyłącza auto Przełożyłem z przekaźnikiem od drugiego biegu wentylatora i dalej było tak samo.

    Pozostaje pewnie presostat - nie wiem co z tym zrobić ? Wykręcić ? Włożyć inny ?
    A co do włącznika klimy ?? masz na myśli ten panel ? bo w nim się dioda świeci jak kliknę, nie pali się cały czas, ponadto - jak mam ustawione zero na wentylatorze i kliknę klimę, to daje lekkie powietrze (tak jakby było na 1 - wiem że tak powinien robić, zgodnie z instrukcją) więc chyba ten przycisk działa prawidłowo ?

    Czekam na pomysły... narazie muszę dojść do tego aby sprzęgło załączało się kiedy klikam na przycisk klimy. Jak to się uda - to dopiero uszczelnię sprężarkę i napełnie czynnikiem.

  10. #10
    Keeperek
    Gość

    Domyślnie

    Co do przekaźnika to na pewno nie ten sprawdziłeś. Masz tu dwa schematy. Na pierwszym masz schemat elektryczny, a na drugim lokalizacje elementów. Wg mnie powinieneś sprawdzić najpierw przekaźnik J20, on jest tylko od sprężarki.
    http://img832.imageshack.us/img832/1521/lastscano.jpg
    http://img69.imageshack.us/img69/4448/lastscan2o.jpg


    Co do presostatu to sie wstrzymaj, to że nie steruje wentylatorami to oczywiste bo nie ma gazu(nie ma ciśnienia), być może on nie pozwala włączyć sprężarki z powodu zbyt małego ciśnienia, ale sprężarka i tak jest włączona bo przekaźnik jest zklejony.

    Druga opcja jest taka, że ten panel od klimy jest uszkodzony, mimo tego że sie dioda nie świeci to puszcza cały czas napięcie na pinie 11. To akurat mógłbyś sprawdzić (kabel szaro-biały) wtedy do tego doszedłby uszkodzony presostat.

    Presostat wymienia sie prosto, wkręcasz i wykręcasz. Zapewne jest pod spodem wentylek, więc nawet jak jest gaz w środku można go wymienić. Możesz go jeszcze sprawdzić. Skoro nie ma gazu to między pinem 1 a 2 nie powinno być przejścia.
    Ostatnio edytowane przez Keeperek ; 12-09-2010 o 11:37

Podobne wątki

  1. Kilka pytań, kilka problemów.
    Utworzone przez redek83 w dziale GT
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 06-11-2013, 14:18
  2. Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 02-09-2012, 07:46
  3. Kilka problemów i Kilka Pytań ALFA 147 1.6 TS
    Utworzone przez michasecp w dziale 147
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 19-02-2012, 20:48
  4. Kilka pytań
    Utworzone przez michal0401090 w dziale 147
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 17-12-2011, 12:50
  5. [147]Kilka pytań.
    Utworzone przez Zarkan w dziale 147
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 28-11-2010, 13:24

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory