Podczas rutynowego sprawdzenia silnika, w celu diagnozy zwiększonego zużycia paliwa natknąłem się na kilka problemów:
Uszkodzenie EGR
Nieprawidłowo działający Przepływomierz
Zwiększone zużycie
Moc zmienna w zależności od temp.
A więc od początku, podczas kontroli zużycia przy pomocy FES sprawdziłem masę powietrza dostarczaną do silnika. I tak jak przypuszczałem:
Zadana: 290kg/h
Odczytana 540kg/h
Przy wyższych obrotach:
Zadana: 540kg/h
Odczytana 290kg/h
Podejrzenie uszkodzenia => wymiana => odczyt => tak samo...
Kiedyś na zlocie we Wrocku, pan od Examinera powiedział że EGR nie działa prawidłowo, tzn że na wysookich obrotach jest otwarty na max, kiedy powinien być zamknięty, na biegu jałowym pokazuje zmienne wartości jak przy obciążeniu itp. pewnie dlatego został zaślepiony.
Postanowiłem go odślepić i co się okazało, przepływomierz pokazał zgodne wartości, ale na wyższych obrotach EGR 100% i całe ciśnienie uciekało do wydechu...
Co więcej zużycie paliwa na biegu jałowym
Przy nie zaślepionym EGR 3,70mg/j
Przy zaślepionym 4,10-4,30mg/j
Na logikę skoro komp widzi większą masę powietrza musi podać więcej ropy.
Pardzo prosiłbym o sprawdzenie was moi drodzy jak zachowuję się u was EGR, przepływomierz i ilość Gazolu jaką podaje FES podczas biegu jałowego i obciążenia.