Witam!
Temat przewijał się kilkukrotnie, ale nie znalazłem jednoznaczniej odpowiedzi. A mianowicie od ostatniego czasu zauważyłem ze czy zatrzymuje się na światłach lub czy wracam z jakiejś trasy 40 km, temperatura lubi rosnąć powyżej magicznego punktu 90 stopni. Może to wyda się głupie ze panikuje czy coś, ale nigdy wskazówka tak nie falowała. Dzieje się to tylko gdy samochód stoi i nie jest zależne od temperatury na zewnątrz. Zdaje sobie sprawę ze wskaźnik może oszukiwać, ale wydaje mi się ze trochę za duże są te skoki. Dodam ze termostat był wymieniany 17 tys KM temu na Vernet'a. Płyn chłodzący wymieniony razem z rozrządem jakoś po ostatnich wakacjach na texaco. Nie ubywa go i jest na stałym poziomie. Zauważyłem ze wentylator włącza się dopiero jak wskazówka idzie do góry. Pochodzi chwilkę 30 sekund i coś klika przy stacyjce (zawsze tak było po wyłączeniu wentylatora) po czym dopiero po jego wyłączeniu tempterarura spada do magicznego punktu 90. Pompy wody i te sprawy razem z rozrządem i płynem chłodzącym.
Dzieje się tak tylko przy postoju lub wolnej jeździe w korku (Wtedy własnie powinien włączać się wentylator.). Na autostradzie przy 140 bez zmian 90 cały czas.
Wyczytałem także takie coś:
Silnik 1.6 TS
samochody bez klimatyzacji:
93C
samochody z klimatyzacją:
I bieg 93C
II bieg 98C
Termostat
temperatura otwarcia 81-85C
temperatura pełnego otwarcia: 101-105C
Skoro i bieg włącza się przy 93C to wskazówka w kabinie powinna przesunąć się max o 1 mm ze względu na skalę 90 - 130.
I teraz mam pytania:
1. Który element silnika jest odpowiedzialny włączanie biegów wentylatora?
2. Jak sprawdzić czy oba biegi wentylatora działają poprawnie? (gdy na postoju włączy się wentylator i włączę w tym momencie klimę powinien przełączyć się na drugi bieg?) rozumiem ze jeśli nie będzie zmiany prędkości wentylator chodzi wtedy na 2 biegu.
3. Czy od tych biegów wentylatora są jakieś bezpieczniki, oporniki?
4. Czy ewentualne uszkodzenie któryś z tych elementów zostanie wykryte gdy podłącze samochód pod kompa? (którego nie mam)
5. Rozumiem ze zapowietrzenie układu od razu odrzucamy bo płynu jest zawsze na odpowiednim poziomie i dzieje się tak tylko na postoju?
6. Jakie jest wasze zdanie w tym temacie?
pozdrawiam!
Niżej załączam trochę zmodyfikowaną fotkę, bo nie udało mi się uwiecznić najwyższego stanu wskazówki.
![]()