Najczęstszą usterką po stronie EGR bywa właśnie wejście spalin do powietrza w momencie, gdy w ogóle nie powinno ich tam być (np. powyżej 2500 obr/min). Jest to spowodowane np. uszkodzeniem zaworu dozującego spaliny (90% przyczyn), a niekiedy złymi wskazaniami przepływomierza. Piszemy o tym niemal w co drugim wątku.
I to jest przyczyną zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy silnika, szarpania, a nawet nieoczekiwanego gaśnięcia.
Natomiast jeśli EGR jest zaślepiony, to wprowadzone zostaje zakłócenie w proporcji paliwa, powietrza i spalin. Wówczas nie zgadzają się po prostu komputerowi słupki w matrycy wtryskowej. Jest to traktowane jako poważna usterka silnika i w konsekwencji komputer wprowadza po pewnym czasie "tryb awaryjny pracy", czyli celowo zdejmuje za kierowcę nogę z gazu.
Jednak nie rzutuje to absolutnie na wzrost zużycia paliwa. Wręcz przeciwnie, dawka wtrysku paliwa jest drastycznie zmniejszana, o czym mowa i silnik staje się "mułowaty", itd.
Dlatego radzę przede wszystkim zdiagnozować silnik w teście globalnym przy użyciu "markowego skanera zewnętrznego", ponieważ wysokie zużycie paliwa może być spowodowane np. uszkodzeniem wtryskiwaczy i/lub układu wtryskowego. Również apetyt na paliwo zwiększa silne zapchanie katalizatora i generalnie układu wydechowego, w tym filtra FAP. To tak jakbyśmy po prostu wsadzili kartofla do rury wydechowej i sprawdzili wtedy, ile motor pali.