- auto ma okres gwarancji za sobą, dlatego też dalsza diagnostyka będzie odbywała się poza siecią ASO.
- co będzie na początek potrzebne:
1. - interfejs ELM 327 wersja 1.4b.
2. - oprogramowanie MES , obecnie wersja 1.3.
3. - dodatkowo oprogramowanie Scan XL, aktualna wersja 3.51.
- oprogramowaniem MES , na zimnym silniku ściagamy logi poprzez wybranie skrótu klawiszem A, chwilę czekamy a potem skrót klawiszem N.
- program MES zapisuje nam wszystkie , kolejno odczytane parametry z ECU silnika.
- kolejno jak już bedziemy mieli rozgrzany silnik w ten sam sposób odczytujemy parametry silnika na biegu jałowym.
- logi z tych pomiarów znajdziemy w katalogu domowym oprogramowania MES.
- poniżej zrzut wyrywkowy z logów
Kod:
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 16V
Magneti Marelli IAW 8GMF CF5/EOBD Injection (1.4 16V)
--------------------------------------------------------------
ECU ISO code: 7A 07 1F 8A 7F
FIAT drawing number: 51896767
Hardware number: MM8GMFHW503
Hardware version: 00
Software number: 3S21DC54
Software version: 0000
Homologation number: 8GMFA9
Functioning time (EEPROM): 21920
Operating time: 21923
READING ERROR CODES:
No fault codes
READING PARAMETERS:
Battery voltage: 11,84 V
Odometer: 17250,0 km
Odometer at last programming: 12450,0 km
Overrev count: 0
Max. engine speed time: 0,00 sec
Maximum RPM operation: 0 rpm
Number of rewrites: 1
Vehicle speed (from CAN): 0,0 km/h
Engine speed: 0 rpm
Engine temperature: 1 °C
Air temperature: 3 °C
Engine oil temperature: 2 °C
- z tego dość prostego pomiaru można na poczatek wyciągnąć wnioski że ECU nie posiada błędów ale za to ma kłopoty z układem start-stop, z powodu zbyt małego napięcia akumulatora.
- i tak jest w rzeczywistości dla tego egzemplarza auta.
- kolejny punkt diagnostyki to odczyt modułów wraz z ewentualnymi błędami.
- ten pomiar robimy dwa razy , pierwszy raz po podłączeniu interfejsu ELM 327 bezpośrednio.
- w ten sposób odczytamy moduły silnika, sterowanie modułem kierownicy oraz ABS.
- drugi odczyt modułów robimy z interfejsem ELM 327 podłączonym poprzez interfejs typ 3.
- ten typ połączenia odczyta resztę modułów CAN podłączonych do CAN low.
- program MES odczytuje kolejne moduły oraz podaje spis błędów przyporządkowanych do poszczególnych modułów.
- w ten szybki sposób mamy przegląd błędów tymczasowych zarejestrowanych przez poszczególne moduły.
- poniżej zrzuty ze skanowania modułow.
- testowo załączono także logi z testu OBD, czyli z testu podczas jazdy z RPM == 3000 obr/min.
- test taki wykonano dwa razy, w trybie N (normal) oraz w trybie D (dynamic).
- w oprogramowaniu Scan XL dla tego modelu nie mozna było wybrać sondy pre-cat, tylko sonde post-cat.
- wartośc parametru short była dziwna, zaś parametr Long dla banku 1 nie udało się zalogować.
- na tych logach, wykresach widać ze auto ma kłopoty z termostatem, stała temperatura + 79 st C. !!!
P.S.
- po wymianie termostatu na typ 80C BEHR dalej ma tylko 78 - 80 st C, po dłuższej trasie testy katalizatora zostają zaliczone.