Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Temat: Interpretacja dokręcania śrub na moment

  1. #1
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    02 2016
    Auto
    brak
    Postów
    11

    Domyślnie Interpretacja dokręcania śrub na moment

    Cześć,

    Zabieram się za wymianę wahaczy przednich w Alfie 159.

    Jak mam dokręcać śruby według Elearna z monentem np 15.8 (znak plus/minus) 19.3 + 45 stopni?

    Mam to robić na 3 etapy? Pierw 158 nm, później 193 nm i jeszcze obrót o 45 stopni?

    Pozdrawiam
    Dzieki

  2. #2
    Administrator Quadrifoglio Verde Avatar Piotriix
    Dołączył
    10 2005
    Mieszka w
    PL
    Auto
    Alfa psuje się w dniu zakupu i ten stan trwa aż do dnia sprzedaży.
    Postów
    7,449

    Domyślnie

    Cytat Napisał ziomus1987 Zobacz post
    Mam to robić na 3 etapy? Pierw 158 nm, później 193 nm i jeszcze obrót o 45 stopni
    Tak masz robić
    Ps.Swoją drogą, która to śruba ma być dokręcona tak mocno?
    Kto chce szuka sposobu,
    kto nie chce szuka powodu.
    155 V6 LPG-163 KM-była
    156 V6 LPG-190 KM-była
    147 2.0TS 150 KM Selespeed LPG.-była
    166 2.0 V6 TB -215 KM- LPG-była
    Giulietta 1.4 TB -207KM -LPG -jest

    Lancia Delta 1.8 TBI 283KM -jest

  3. #3
    Użytkownik Znawca Avatar bobby
    Dołączył
    10 2014
    Auto
    Franny 159 2.4 JTDm 06'
    Postów
    1,216

    Domyślnie

    to jakaś śruba M16 lub grubsza? bo dla śrub M14 granice* to około 200 Nm. (Po dokręceniu na 190Nm + 45stopni na pewno przekroczy się tą wartość)

    dodatkowy kąt po dokręceniu na moment znaczy z reguły że to śruba typu "torque to yield" i te są jednorazowe, bo są dokręcane poza granice elastyczności.

    Generalnie jeśli nie wiadomo jak mocno dokręcać to przy metrycznym gwincie i klasie śrub 10.9 można przyjąć (dla zwykłych śrub, nie tych dokręcanych 'plastycznie'):

    M8 - 35Nm
    M10 - 70Nm
    M12 - 120Nm (popularny rozmiar w kółkach)
    M14 - 190 Nm
    M16 - w teorii około 300 Nm


    (*do granic elastyczności śruby jest jeszcze 15-20% zapasu, ale nie dokręca się tak mocno)
    Ostatnio edytowane przez bobby ; 30-11-2023 o 17:48
    ... large brakes, turbos, alu rims, aero…everything large as if there was something small to compensate for.

  4. #4
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    02 2016
    Auto
    brak
    Postów
    11

    Domyślnie

    Cytat Napisał Piotriix Zobacz post
    Tak masz robić
    Ps.Swoją drogą, która to śruba ma być dokręcona tak mocno?
    Tuleja przednia ramienia wahacza dolnego zawieszenia przedniego Śruba (do wymiany) M14 (Po stronie podwozia) 15,8 ÷ 19,3 +45°

    A właśnie ta. Dzieki za odpowiedz

  5. #5
    Użytkownik Znawca Avatar bobby
    Dołączył
    10 2014
    Auto
    Franny 159 2.4 JTDm 06'
    Postów
    1,216

    Domyślnie

    Możesz zrobić zdjęcie albo screena tego elearna?

    15,8 ÷ 19,3 +45°

    Symbol między dwoma pierwszymi liczbami z reguły oznacza zakres. Chyba że jest tam jakiś inny, albo legenda / stopka mówi że oznacza coś innego, np. najpierw x Nm później y Nm, później jeszcze o 45 stopni.
    Możesz dla porównania zerknąć do tego elearna na dokręcanie głowicy. Tam się robi na 100% w kilku etapach i porównasz sobie w jaki sposób jest to opisane.
    W jakich jednostkach masz tam podane wartości?


    Edit:

    Najpewniej wartości masz podane w daNm - czyli decy Niutonometrach. To znaczy że masz wziąć środek tego zakresu, pomnożyć razy 10. Wyjdzie Ci wtedy 175 Nm. Na tyle masz dokręcić w pierwszym etapie.

    Na drugim etapie masz obrócić o 45 stopni i KONIEC.
    Nowe śruby koniecznie.


    Gdybyś potrzebował innych momentów to polecam stronę:

    https://4cardata.info/elearn/939/2/9...0001/939003332


    Ps. Pamiętaj by na początku wkręcać wszystkie śruby delikatnie żeby nie obrobić gwintu wkręcając pod kątem. Biorąc pod uwagę położenie i miejsca mocowania tego wahacza to dość łatwo o taką pomyłkę.
    Ostatnio edytowane przez bobby ; 13-12-2023 o 02:17
    ... large brakes, turbos, alu rims, aero…everything large as if there was something small to compensate for.

  6. #6
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    02 2016
    Auto
    brak
    Postów
    11

    Domyślnie

    Cytat Napisał bobby Zobacz post

    15,8 ÷ 19,3 +45°

    Symbol między dwoma pierwszymi liczbami z reguły oznacza zakres. Chyba że jest tam jakiś inny, albo legenda / stopka mówi że oznacza coś innego, np. najpierw x Nm później y Nm, później jeszcze o 45 stopni.
    Możesz dla porównania zerknąć do tego elearna na dokręcanie głowicy. Tam się robi na 100% w kilku etapach i porównasz sobie w jaki sposób jest to opisane.
    W jakich jednostkach masz tam podane wartości?


    .
    Właśnie o to mi chodzilo dokladnie tak jest to napisane. Dzieki jeszcze raz za pomoc.

Podobne wątki

  1. [Giulietta] Moment dokręcania tylnej piasty
    Utworzone przez tzebrowski w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 01-09-2020, 13:50
  2. [33] Moment dokręcania korbowodów
    Utworzone przez Piotrek98 w dziale 33/164
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 14-04-2016, 21:05
  3. [159] Moment dokręcania śrub od dwumasy
    Utworzone przez MadSkillz w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 13-03-2016, 23:06
  4. V6 barany - moment dokręcania
    Utworzone przez ozman w dziale 166
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 02-12-2012, 10:53
  5. Moment dokręcania tylnych piast
    Utworzone przez ol3j w dziale 147
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 17-03-2011, 22:43

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory