jakaś mega głowa, pewnie tylko pod osiąganie niższych CO2/spalania w sztucznych testach wymyśliła, że jak aku jest naładowany powyżej 75% to zmniejszą obciążenie silnika i obniżają ładowanie liniowo aż go nie ma w ogóle jeśli IBS ocenia aku na 85%. ładowanie wraca tylko jak hamujesz.
Może na torze by się to sprawdziło, ale w trasie nie naładujesz aku. Efekt że jeździsz stale z tak sobie naładowanym no i aku szybciej się starzeje/traci parametry, co tylko pograrsza sprawę i łatwiej potem o sytuacje <50% naładowania. A wtedy masz kolejny pokaz geniuszu inżynierów FCA - włączasz sobie grzanie tylnej szyby, kontrolka pokazuje że działa, ale nie grzeje - wymyślili ze to chyba za duży pożeracz prądu i teraz czas na lepsze ładowanie. Bzdury totalne porobili.
W efekcie zamaist efektu ekologicznego i ekonomicznego (tylko w teorii) który za pewne stał u podstaw decyzji o takim rozwiązaniu, jest efekt antyekologiczny i antyekonomiczny - ludzie przedwcześnei wymieniają aku generując problematyczny odpad i bulą kasę, a część w międzyczasie też jeździ do ASO i im tyłek zawraca i marnuje swój czas.
A wystarczyło zostawić ładowanie cały czas na 14.5V jak to w dawnych czasach bywało i kiedy aku starczał na 7-10 lat.
Z tego co zauważyłem to faktycznie jest jak mówisz ale tylko przez jakiś czas po włączeniu silnika (nie wiem przy ilu % naładowania ani nie ustaliłem czy chodzi o czas czy km, z grubsza było to jakieś 5min lub 5km - po mieście), po czym napięcie ładowania powoli rośnie do 14.5 i jest cały czas a nie tylko na hamowaniu. Po czym jeśli zadziała SS to od nowa jest kibel - ładowanie tylko na hamowaniu.
Czyli co, start stop powoduje wzrost % i dlatego brak ładowania? Przecież napewno nie. Cała ta logika jest totalnie debilna.
U mnie gdy podłączam MESA do auta pokazuje napięcie 12,0-12,1 V, czyli rozładowany akumulator. To normalne? Start-stop działa cały czas (jeśli zapomnę wyłączyć), akumulator AGM. Robię długie trasy, więc nie powinno trzymać tych 80% naładowania? Miernikiem raz sprawdziłem i napięcie się zgadza.
Zastanawia mnie fakt, że akumulator spadł na 3V (aku ma około roku eksploatacji), pewnie to już szrot ale reanimowałem go ładowarką w trybie regeneracji akumulatorów kompletnie rozładowanych i akumulator na razie funkcjonuje jak dobry, to znaczy trzyma prąd przez 2 dni ale ze spadkami chociaż pobór bierny wacha się od 0,04-0,07A.
Poboczny temat to problem z podnoszeniem klapy bagażnika gestem nogi nie mogę się dogadać chociaż wykonuję procedurę po rozładowaniu akumulatora albo przepaleniu bezpiecznika czyli: zamknąć wszystkie drzwi i bagażnik wcisnąć na pilocie zamknij i potem otwórz i nic otwieranie z kluczyka albo przyciskiem, gest nogą nie działa.
Generalnie przedstawiłem problem w serwisie i jestem umówiony na środę (mam nadzieję, że dotrę o własnych siłach a nie na lawecie). Idealnie było by gdyby mieli program, który ładował by akumulator ze stałym napięciem 14,4 V ale to raczej jest sfera życzeń i marzeń bo raczej takowego nie wgrają.
Odezwę się jak będę po
podłączałeś MES przy włączonej stacyjce a i jeszcze nie wiadomo jak światła mioałeś ustawione. To nie jest miarodajne. z grubsza można powiedzieć bez obciążenia tylko po otwarciu auta po dłuższym postoju - wtedy te tabelki SoC vs napięcie w miarę się zgadzają. Inna sprawa że 12.1V przy włączonej stacyjce też tyłka nie urywa.
Przy AGM jest pewien szkopuł jednak, on jest mocno nieliniowy powyżej 70% naładowania - daje wyższe napięcie niż EFB, i stąd IBS myśli że ma bardziej naładowany aku, czyli tym wcześniej odcina. Jak Ci pokazuje np 85%, to raczej masz 75%.
Mój device tester/faker będzie miał tryb korekcji dla AGM aby oszukać BCM i ładować poprawniej a i też wyświetlić prawdziwy SoC przeliczony na AGM.
Nie zrobią - musieliby na nowo wszystkie testy WLPT robić bo by im wzrosło pewnie 1-2g CO2/km. to, tak jak i S&S to fake tylko po to żeby mniej bulić opłat.
Poprawka będzie ode mnie na jesień. Śledzić shop.stuff4car.com albo facebooka Stuff4car.
- - - Updated - - -
po starcie też zaczyna od niższego, ale potem zachowuje się jak napisałem w zależności od SoC ocenionego przez IBS i wyliczonego na bieżąco (całkowanie) podczas pracy.
Ok, to w takim razie to co zauważyłem zgadza się z Twoimi wnioskami.
Raz też zaliczyłem mocny zjazd ale to do ok 7V, podczas pierwszych zabaw z audio, nie wziąłem od uwagę szybkości rozładowywania. Ale po ładowaniu, żadną magiczna ładowarką tylko zwykłym zasilaczem z ogr prądowym, aku wstało i trzyma dookoła 13.80V. Teoretycznie 3V to mogiła, a praktycznie nie na 100%. Ale jeśli Ci wymienią to tylko lepiej oczywiście.
Też to mam i nigdy nie działa kiedy potrzebuję. Wyparłem więc fakt posiadania tego wspaniałego feature'a i już nawet nie próbuje machać nogą żeby się ze mnie ludzie na parkingu nie śmieli...
Gorąco polecam urządzenie kolegi epsonix wyłączajace S&S. Od blisko dwóch lat używam. Zamontowałem chyba po dwóch miesiącach po odebraniu Stelvio z salonu i zero problemów, o których czytam w różnych wątkach od tych dwóchlat, kiedy jestem na forum i jeżdżę Alfą. Mam świadomość, że akumulator po prostu raczej wcześniej niż później, po prostu się skończy :-(
Byłem w serwisie Alfy:
Co do ładowania akumulatora to nie wgrają już nic co jest już wgrane, czyli trzeba zapomnieć o stałym ładowaniu w okolicy 14,4 V - dokładnie tak jak napisał epsonix,
Akumulator sprawdzają dedykowanym urządzeniem cyfrowym, który tylko symuluje obciążenie (urządzenie jest wyznaczone przez centralę alfy i na jego podstawie jest uznawane czy aku jest do wymiany) a nie testerem akumulatorów z fizyczną opornicą. Chociaż mój aku sprawdzali też testerem z opornicą (bo mają taką na stanie dla sprawdzenia tego elektronicznego testera) i wyszło, że aku jest sprawny mimo, że spadł na 3V, ciekawe co.
Tak, że kurde ekologia z tym ładowaniem.
Ale gacie mi spadły jak przy omawianym problemie słabego ładowania został zahaczony temat ze słabym smarowaniem silnika na biegu jałowym. Nikt nie robił testów ale są takie sugestie, że silniki się przycierają na wolnych obrotach a długotrwałe pyrkanie na postoju może znacznie skrócić żywotność silnika, czyli jest jeszcze lepszy temat od słabego ładowania
Aha kolego netzmark klapa bagażnika na razie śmiga za każdym razem uruchamiana gestem, czyli naprawili ale stresik mały jest czy zadziała jak ktoś patrzy![]()