Strona 1 z 4 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 38
  1. #1
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    01 2016
    Auto
    mercedes 300 SE, Fiat MW 2,0 20v
    Postów
    265

    Domyślnie Kierunki rozwoju motoryzacji.

    Światowe zasoby ropy topnieją, jakie są zatem perspektywy rozwoju motoryzacji? Póki co staczamy się w kierunku elektromobilności, ale te rozwiązania mają zdaje się równie wiele zalet, co i wad. Czy zatem możliwe są inne koncepcje?

    Pan Cezary Łazaj skonstruował i użytkuje auto napędzane wodorem i benzyną. Pojazd powstał na bazie forda Ka i posiada benzynowy silnik 1,3 l spalający niecałe 3 l PB na 100 km. To już drugi jego produkt, bo wcześniej miał Forda Probe z 3 litrowym V6 (spalał 7 litrów). Generator wodoru (własnej produkcji) zamontowany w samochodzie podnosi dość znacznie moc silnika i zdecydowanie obniża apetyt na benzynę. Jak twierdzi konstruktor, jego wynalazkiem interesują się nie tylko koncerny samochodowe, ale także energetyczne, bowiem zaprojektowany przez niego generator wodoru można skonfigurować nie tylko z silnikami benzynowymi. Auto - być może - mogło by kandydować do miana najbrzydszego pojazdu na świecie, ale zdaniem konstruktora jest to działanie zamierzone, mające na celu zwrócenie uwagi na produkt. A ten - pomimo kliku lat użytkowania - sprawuje się bezawaryjnie.
    W silniku zasilanym jednocześnie wodorem i benzyną, temperatura spalania jest nieco niższa niż na samej benzynie, bo silnik dostaje zmniejszoną dawkę Pb, rekompensowaną dawką wodoru, który - choć ma wśród paliw najwyższą wartość energetyczną (w stosunku do swej objętości) - pozwala obniżyć temperaturę pracy silnika. A przyrost mocy jest znaczący (ze standardowych dla forda Ka 60 KM uzyskuje 104 KM) i to przy zmniejszonej o połowę dawce benzyny. Zbiornik (42 l) paliwa i 1,5 l wody destylowanej pozwala na pokonanie dystansu około 1500 km.
    Z relacji konstruktora wynika, że eksperymentuje także z hybrydą silnika diesla wspomaganego generatorem wodoru. Jak to zwykle bywa wynalazca był dość "oszczędny" w kwestii szczegółów budowy i działania urządzenia, ale co nieco podpatrzyłem. Ustrojstwo jest podłączone do jakiejś prądnicy zasilającej wyłącznie generator. Przyrost obrotów np. podczas przyspieszania, powoduje zwiększony przepływ prądu przez generator, a to skutkuje przyspieszeniem procesu elektrolizy. Podejrzewam, że ten generator zawiera jakiś katalizator, wszak nawet utleniające się w wodzie aluminium powoduje wytwarzanie wodoru, gdyby dodać do tego jakiś inny metal i wytworzyć tzw. mostek elektrolityczny, lub użyć gotowego elektrolitu, to zapoczątkujemy reakcję, pozwalającą parametrami dostarczanego prądu w miarę precyzyjnie regulować ilość wytwarzanego wodoru. Wytworzony wodór nie jest nigdzie magazynowany, a jego ewentualny nadmiar uchodzi do atmosfery. Według konstruktora koszt montażu generatora niewiele przekracza koszt instalacji LPG.


    › Więcej...: Kierunki rozwoju motoryzacji.
    Załączone obrazy Załączone obrazy Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	65111.jpg
Wyświetleń:	0
Rozmiar:	80.7 KB
ID:	279776  
    specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  2. #2
    ViP Znawca Avatar cinas
    Dołączył
    04 2008
    Mieszka w
    Tomaszów Maz. czasem Piła
    Auto
    Alfa 159 SW -> 2007->1.9 16v JTD->136KM
    Postów
    1,613

    Domyślnie

    Fakt jest jeden - co by nie pisać, mówić i myśleć to na naszych oczach motoryzacja którą obecnie znamy przechodzi powoli do lamusa. Cieszy fakt, że są ludzie którzy mają wizję, pasję by zmieniać motoryzację. Czy zmiana będzie na lepsze czy na gorsze to czas pokaże.

    Wysłane z mojego SM-A705FN przy użyciu Tapatalka

    Było Skromne 156 1.8 TS 144 km i mniej skromne 156SW 2,5 V6 i były powody do mruczenia
    Jest
    klekot 159 SW 1.9 JTD i 136 km i nie ma powodów do mruczenia
    ALFA-i każdy dzień jest inny

  3. #3
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar alfist
    Dołączył
    09 2016
    Mieszka w
    Lublin
    Auto
    156 1.8 i GT3.2 Q2
    Postów
    785

    Domyślnie

    Ekoterroryści zabijają powoli współczesną motoryzacje, nowe samochody dają coraz mniej radości z jazdy, obecna jest tendencja do zmniejszania i większego wysilania silników. Ograniczone zasoby ropy nie są problemem- już dawno znane są paliwa alternatywne, które mogą ją zastąpić, jednak nie ma to miejsca z powodów cenowych- ropa jest dalej najtańszym paliwem. Zaostrzające się normy spalin i koszty paliwa powodują że zachodzą zmiany jakie widzimy, moim zdaniem z pewnością spowodują one że jazda autem i samo auto będą coraz droższe. Gdy ceny dojdą już do pewnego poziomu, okaże się że producenci silników spalinowych, potrafią za tyle zrobić silniki o dopuszczalnej emisji spalin (są już nawet bezemisyjne), silnik spalinowy wcale nie odejdzie do lamusa, jak niektórzy sadzą. Prawdziwym przełomem byłoby wynalezienie ogniw o większej pojemności i mniejszej masie- to mogłoby wyeliminować silniki spalinowe, jednak jak na razie nic takiego nie powstaje. Mnie trochę martwią zmiany w stylistyce- moda na pokraczne SUV-y, oraz brzydkie kształty nowych aut.

  4. #4
    Moderator Quadrifoglio Verde Avatar magil
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    LHR
    Auto
    Bravo T-jet, Chevy TB
    Postów
    13,134

    Domyślnie

    To co się dzieje z motoryzacją, nie ma zbyt wiele wspólnego z ekologią. W większości to slogany bez poparcia w faktach. Sterowane przez high tech biznesowe lobby (te wszystkie śmieszne normy spalin, w zasadzie o kant dolnej części ciała potłuc, tyle to warte) kreujące modę na pezpłciowość i elektryfikację motoryzacji.
    Czy idzie w dobrym kierunku? Moim zdaniem nie, ale ja jestem typowym petrolheadem - delektuję się hałasem silników, ich charakterystyką pracy. Fajnie, że są osoby jak pan Cezary, których działania zdają się sprawiać rzeczywiste korzyści. Szkoda tylko, że zapewne pozostanie to w sferze ciekawostek, ponieważ nie przyniesie to korzyści korporacjom.
    159 1.9 JTDm 16V '06 => 2.2 JTS '07 => 1750 TBi '09 => 3.2 JTS Q4 '06 => Nuova Bravo 1.4 T-Jet i jakiś Chevrolet...

  5. #5
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    01 2016
    Auto
    mercedes 300 SE, Fiat MW 2,0 20v
    Postów
    265

    Domyślnie

    Pan Cezary nie jest jedynym rodzimym wynalazcą.
    Jan Gulak przerobił swojego mercedesa W 124, montując do niego instalację wtryskową... wody. Dotrysk wody został opatentowany, a tu krótki opis: "woda miedzianą rurką dochodzi do kolektora wydechowego. Tam zostaje ona ogrzana do około 150-160 stopni i zamienia się w parę wodną. Ona z kolei przechodzi dalej miedzianymi rurkami do kolektora ssącego i stamtąd dostaje się wprost do komory spalania. Podczas wybuchu paliwa, dochodzi do rozbicia pary wodnej na wodór i tlen, które są wybuchową mieszaniną, dzięki temu auto zużywa 35 procent ropy i 65 procent... wody."
    specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  6. #6
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar alfist
    Dołączył
    09 2016
    Mieszka w
    Lublin
    Auto
    156 1.8 i GT3.2 Q2
    Postów
    785

    Domyślnie

    "Podczas wybuchu paliwa, dochodzi do rozbicia pary wodnej na wodór i tlen"- jakim cudem?

  7. #7
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    01 2016
    Auto
    mercedes 300 SE, Fiat MW 2,0 20v
    Postów
    265

    Domyślnie

    Cytat Napisał alfist Zobacz post
    jakim cudem?
    Mnie nie pytaj. Nie jestem fizykiem. Skoro jednak ustrojstwo zostało opatentowane, to musiało działać! Pomysł nie jest zresztą nowy, bo niektóre koncerny wykorzystują wtrysk wody do kolektora ssącego silnika. Tam wprawdzie chodzi o skuteczniejsze chłodzenie, ale przy okazji uzyskano zarówno przyrost mocy, jak i mniejsze zużycie paliwa (rozwiązania stosowane przez BMW i Porsche).W przypadku instalacji pana Gulaka, do silnika dostaje się już para wodna, co przy zdecydowanie większym stopniu sprężania silnika diesla może skutkować rozbiciem cząstek wody na tlen oraz wodór i zapłonem takiej mieszanki.
    specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  8. #8
    ViP Znawca Avatar cinas
    Dołączył
    04 2008
    Mieszka w
    Tomaszów Maz. czasem Piła
    Auto
    Alfa 159 SW -> 2007->1.9 16v JTD->136KM
    Postów
    1,613

    Domyślnie

    Tak trochę z innej beczki - zauważcie, że we mgle jadąc auto staje się znaczniej żwawsze Kierunki rozwoju motoryzacji.

    Wysłane z mojego SM-A705FN przy użyciu Tapatalka

    Było Skromne 156 1.8 TS 144 km i mniej skromne 156SW 2,5 V6 i były powody do mruczenia
    Jest
    klekot 159 SW 1.9 JTD i 136 km i nie ma powodów do mruczenia
    ALFA-i każdy dzień jest inny

  9. #9
    Użytkownik Znawca Avatar Kurynio
    Dołączył
    01 2019
    Mieszka w
    Lublin
    Auto
    Stelvio 2.0 280KM
    Postów
    1,811

    Domyślnie

    Cytat Napisał magil Zobacz post
    To co się dzieje z motoryzacją, nie ma zbyt wiele wspólnego z ekologią. W większości to slogany bez poparcia w faktach. Sterowane przez high tech biznesowe lobby (te wszystkie śmieszne normy spalin, w zasadzie o kant dolnej części ciała potłuc, tyle to warte) kreujące modę na pezpłciowość i elektryfikację motoryzacji.
    Czy idzie w dobrym kierunku? Moim zdaniem nie, ale ja jestem typowym petrolheadem - delektuję się hałasem silników, ich charakterystyką pracy. Fajnie, że są osoby jak pan Cezary, których działania zdają się sprawiać rzeczywiste korzyści. Szkoda tylko, że zapewne pozostanie to w sferze ciekawostek, ponieważ nie przyniesie to korzyści korporacjom
    Podpisuję się pod tym obiema ręcyma. Nie wiem czy pamiętacie, był kiedyś koleś, który zaprojektował rewolucyjny zderzak, który zamieniał energię kinetyczną w obrotowy ruch koła zamachowego. Maluch walił w latarnię z gościem na pokładzie i nie dość że się nie odształcał to kolesiowi też nic w środku nie było. Też temat nie ruszył bo kto miałby na tym zarobić. Prawda jest taka, że koncerny mają w dupie ekologię czy życie i zdrowie człowieka, liczy się kasa

  10. #10
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    01 2016
    Auto
    mercedes 300 SE, Fiat MW 2,0 20v
    Postów
    265

    Domyślnie

    Cytat Napisał Kurynio Zobacz post
    Nie wiem czy pamiętacie, był kiedyś koleś, który zaprojektował rewolucyjny zderzak,
    Pamiętamy, a jakże. A pamiętacie, albo wiecie, że Pan Kazimierz Hołubowicz jest konstruktorem "kanonierki" "Co to jest „kanonierka” („Gun-Engine”)? Jest to silnik spalinowy o nowoczesnej konstrukcji, i niesamowitej sprawności, ponad 4–krotnie wyższej, niż sprawność silników obecnie używanych — a, co za tym idzie, o nadzwyczaj niskim zużyciu paliwa (można je szacować na ok. 0,5 l/100 km, gdy chodzi o nieduży samochód osobowy).„Kanonierka” akceptuje właściwie dowolny rodzaj paliwa ciekłego lub gazowego: benzynę, acetylen, wodór... Paliwo mieszane jest z wodą w proporcji 8 części wody na 1 część paliwa. Woda pełni 2 istotne funkcje: po pierwsze w trakcie odbierania ciepła od spalanego paliwa (gdy następuje eksplozja) ulega przemianie w parę, zwiększając w ten sposób nacisk na tłok — i umożliwiając wtedy odebranie dodatkowej pracy użytecznej, a po drugie: odbierając — jak wspomniano — ciepło ze spalanego paliwa, utrzymuje silnik w niskiej temperaturze, eliminując w ten sposób potrzebę stosowania jakiegokolwiek w ogóle układu chłodzenia. Dodatkowo: zbędne stają się wszelkie katalizatory czy innego rodzaju filtrowanie spalin, gdyż nie zawierają one żadnych substancji toksycznych.". Tu trochę o tym: http://www.gun-engine.pl/suzuki.html
    Ostatnio edytowane przez hak64 ; 21-07-2021 o 20:46
    specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

Podobne wątki

  1. [155] Jedna z gwiazd motoryzacji lat 90 w Polsce
    Utworzone przez 75andrew155 w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 27-04-2015, 07:46
  2. Historia motoryzacji
    Utworzone przez k2compl w dziale Forum ogólne o Alfa Romeo
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 17-09-2012, 13:52
  3. Ciekawa inicjatywa: porozmawiaj z szefem ds rozwoju Alfy!
    Utworzone przez Tuti w dziale Forum ogólne o Alfa Romeo
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 15-12-2009, 18:41
  4. Strona dla koneserów motoryzacji
    Utworzone przez fiergloo w dziale Hyde Park
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 14-07-2007, 08:53

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory