Hahahaha :) Proszę Cię.
Dawno się tak nie uśmiałem :D
Printable View
To jak porównanie prawdziwej Coca Coli i innej coli "z marketu". Różnicę w smaku czuć, a czasem w kolorze widać gołym okiem :) Nie robiłem porównania, ale oryginalna faktycznie bardzo dobrze odrdzewia.
Ruskie i ich testy :D
To również jest bardzo dobry olej.
Dodano po 6 minutes:
Nie rozumiesz, po prostu konstrukcja silnika JTD 16v wymaga olejów 5w.
Ja do swojego starego 2.4 10v zalewam Millersa XFD 5w40, ponieważ pracuje zdecydowanie lepiej niż na olejach 10w40, na których silnik pracował od nowości do 176 kkm. Od tamtej pory tylko i wyłącznie 5w40.
Jeśli chcesz, możesz zalewać nawet 15w40, Twoja sprawa, ale nie jest to niestety dobre dla silnika.
Dodano po 6 minutes:
Ja też mogę zrobić odpowiednie testy.
Pablo Ty na powaznie piszesz bo inni mi odradzali i jechali po tym oleju??Czyli to znaczy, ze moj wybor byl calkiem niezly??
Solidny pòłsyntetyk (HC) - na pewno lepszy od Long Life'a.
zawsze tak wymieniam.Teraz sie zagapilem troszke.Na ktorym nikt nie pisze, ze to syntetyk??Na tym Valvolinie DuraBlend??
Tak ku prawdzie na żadnym Valvoline nie powinno już pisać - nawet SynPower ma już domieszki HC w bazach olejowych :(
Podobnie jak u Motula 300V.
Księgowi rządzą już prawie wszędzie.
Co nie zmienia faktu, że to dobre oleje w swojej klasie.
Taaak, te ich "technologie" syntetyczne z produktów mineralnych :)
Mam pytanie co sądzicie na temat oleju Motul 8100 x-cess 5w40?
Obecnie silnik 1.9JTDm zrobiony na 190KM, DPF out mam zalany Motulem, wcześniej miałem Gulf'a G 5w40 i Kager'a 5w40.
Różnice jaką zauważyłem to, że na oleju Motul silnik dużo ciszej pracuje jak na wcześniejszych olejach.
Teraz niewiem czy pozostać przy x-cess, który bardzo poleca mój mechanik, czy wybrać LM Synthoil High Tech 5w40.
rozumiem ze auto bez DPF ? jak tam to LM. Mechanik dobrze radzi.
Pytanie do Artih i Pablo - co z półki Petronasu polecacie do 2.4 + virus ?
http://www.pli-petronas.pl/Browse.aspx?sezione=48
Czy odpuścić temat i zalewać LM Diesel Synthoil 5W/40 ?
Czyli co ? Przykładowo motul eco energy 0w30 tez jest na bazach mineralnych ?
http://allegro.pl/motul-8100-eco-ner...225574852.html
to ze 5w40 od motula jest HC np. taki.
http://allegro.pl/motul-8100-x-cess-...276569962.html
to wiedziałem ze szału nie robi ale myslalem że rzadsze (0w30 i 0w20) sa jednak w pełni syntetyczne?
http://allegro.pl/motul-8100-eco-lit...231553565.html
http://allegro.pl/motul-300v-high-rp...292563714.html
(linki trochę off topic bo nikt nie zalewa 0w20 do 159 ale chciałem się upewnić :P
Zmieniać na full syntetyka - czyli Liqui Moly.
Zalewać Liqui Moly Diesel SynthOil.
Oznacza to tyle, że około 2 lat temau tak uznani producenci jak Motul, Valvoline poszli drogą Castrola, Mobila, Shella, Total'a i zaczęli dodawać do baz syntetycznych domieszki baz mineralnych po HC (wychodzi dużo taniej).
Przy tym nie zmienili nazewnictwa.
Teraz przy zmianie brandingu produktów podobnie choć nie na taką skalę poszedł tą drogą Millers (Long Life'y na przykład).
Także mimo, że Motul 300V czy Valvoline SynPower to dobre oliwy, czasem nawet bardzo dobre porównując je do konkurencji (która także już dano jest HC) to ja uczciwie nie nazywam ich już 100% syntetykami (bo i z jakij racji skoro baza olejowa tworzy 80-85% produktu a 20 czy 30% tej bazy ma już pochodzenie mineralne).
Taaa, chłopaki z tematu olejowego (ogólnego) spultali się na Pabla, że skoro prowadzi sklep to (mimo doświadczenia i wiedzy w temacie) nie ma prawa doradzać/odradzać :)
Inaczej, nikt na siłę nikomu żadnego oleju do silnika nie wlewa ;)
ok to żeby było dla potomnych. Jak ktoś chce pełen syntetyczny w 100% olej:
10w40
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-0-946l-detail
5w40 z dpf to taki:
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-3-784l-detail
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-0-946l-detail
5w40 bez dpf to taki:
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-0-946l-detail
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...port-5l-detail
5w30 z dpf:
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-3-784l-detail
5w30 bez dpf:
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...port-5l-detail
0w30 z dpf i bez
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-3-784l-detail
0w20 żeby były wszystkie lepkości omówione :
http://www.zmienolej.pl/oferta/produ...-3-784l-detail
http://www.zmienolej.pl/oferta/produ...port-5l-detail
Rozumiem ze Millersy z serii long life już maja hc ? :( Motule nawet z serii 300v i Valvoline (nawet fst) tez już nie sa w 100% syntetyczne ?
Chodzi mi o olej w 100% syntetyczny, bez zadnych domieszek mineralnych.
I jeszcze jedno pytanko odnośnie Millersa cfs. Ponieważ nie znam zadnej osoby która by go uzywala to Pablo wg twojego rozeznania po jakim okresie używania należałoby go wymienić przy użytkowaniu w aucie cywilnym ? U mnie standardowy "syntetyk" ala shell 5w40 (czyli HC plus polepszacze) wytrzymuje 12-13k wiec domniemuje ze millers cfs szybciej się nie posypie ?
Z góry dziekuje za odpowiedz :P
Teoretycznie przy Motulu niemiecka wersja WWW powinna dawać rozstrzygnięcie (nie sądzę, żeby sprzedawali niezgodnie z opisem w tym akurat kraju), ale nikt mi nie odpisał explicite, że niemieckie "Vollsynthetisch" nie oznacza oleju w 100% syntetycznego (a odpowiedzi nie-wprost dają takie właśnie rozstrzygnięcie).
Pisałem to już w innym temacie i powtórzę tutaj.
Jeśli mamy normalne, nie modyfikowane, cywilne auto. Poruszamy się nim normalnie, bez nadmiernego wysilenia, zmieniamy olej max. co 15 kkm, to wystarczy każdy olej spełniający minimalne zalecenia producenta pojazdu.
Jeśli mamy natomiast auto modyfikowane, nawet zrobiony SOFT, wtedy zalecenia producenta możemy włożyć między bajki i wypadało by stosować oleje lepsze niż zalecane minimum producenta pojazdu.
Millersa CFS ja użytkuję i kilku moich znajomych w swoich autach. Olej zmieniamy co 8-10 kkm.
CFS uratował już w naszym przypadku 2 mocno nadwyrężane silniki. Jeden to B16 HONDY, gdzie wybiła się panewka na torze, a auto samodzielnie na kołach wróciło prawie 120km, ponieważ właściciel nie wiedział co mu tam stuka. Po rozebraniu silnika wymieniliśmy panewki i auto śmiga dalej do tej pory. Wał nie został naruszony, olej ściekał po zdjęciu miski 3 dni, i przy składaniu dalej na wale był film olejowy.
Drugi przypadek, to moja 156 SW 2.4 JTD , ale nie będę opowiadał tej przygody, ponieważ i tak nikt by nie uwierzył.
Ja i chłopaki u nas widzimy co się dzieje w silnikach po ich rozebraniu, i to co ja tutaj piszę, to są przykłady z życia wzięte, a nie zasłyszane, lub przeczytane w necie bzdury.
Napiszę tylko, że takiego syfu jak Selenia wymieniana wg. zaleceń producenta nie zostawia chyba żaden inny olej. Nie odradzam jednak nic nikomu.
W ofercie mam większość olejów oficjalnie dostępnych w PL, do wyboru, do koloru.
W razie wątpliwości mogę również każdemu indywidualnie doradzić co do jakiego silnika zalać, ale to na PW.
Pozdrawiam.
Dodano po 3 minutes:
Nie wiem jak jest z MOTULem, ale Castrol w DE ma 3 różne oznaczenia tego samego produktu.
Nie wiadomo nawet z jakiego powodu.
Mini poradnik olejowy, który napisałem dla forum KA głównie z naciskiem na oleje jeszcze w 100% syntetyczne.
Nie jest jeszcze skończony.
MINI poradnik olejowy.
Jako, że zostałem poproszony o napisanie takowego dla portalu KA wrzucę też na nasze rodzime forum bo troszkę pracy zebranie tego wszystkiego kosztowało.
Na wstępie uczciwie napiszę, że posiada on oczywiście elementy subiektywne - jakkolwiek staram się zawsze w tym temacie być jak najbardziej obiektywny - pewnie jednak w 100% się nie da.
Dyskusja mile widziana - mogę o czymś zapomnieć bo rynek jest bardzo obszerny.
Na początek główne PRAWDY:
• nic nie zastąpi częstej wymiany oleju ! (i tu proszę o nie podawanie argumentu "producent zaleca wymianę co np. 35 000 km - to marketingowa bzdura) - optymalnie ? 10 000-12 000 km, jeśli ktoś jeździ tylko trasy/autostrady można wydłużyć do 15 000 km
• lejemy olej o klasie lepkościowej, którą zaleca producent silnika ! (tu wyjątkiem jest oczywiście nietypowe użytkowanie auta - upalanie na torze itd.)
• olejem syntetycznym nazywamy oleje, które posiadają bazę olejową grupy IV (polialfaolefinową czyli PAO) lub grupy V (estrową) - najczęściej to oleje poliestrowe (PAO+domieszki estrów)
• nie patrzymy co było wlewane do "auta używanego" wcześniej - stosujemy płukankę i zalewamy najlepszy olej o klasie lepkości rekomendowanej przez producenta silnika !
• oleje o "rozszerzonej klasie lepkości" (5W50, 10W60) znacznie różnią się parametrami w niskich temperaturach od "standardowych" olejów - wymagają do optymalnej pracy optymalnej temperatury, nie są zbyt dobre do codziennego użytkowania w cywilnych autach jeżdżonych w większości po mieście
• jakość olejów spada z roku na rok od ładnych paru lat - liczy się powoli tylko zysk koncernów
Wyższość olejów syntetycznych nad olejami półsyntetycznymi (czyli na bazie mineralnej lub bazie mineralnej po hydrokrakingu - HC):
• wyższa stabilność lepkości (ciśnienia oleju) z racji mniejszej ilości nietrwałych modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy lepkości
• lepsza płynność - pompowalność oleju w ujemnych temperaturach
• wyższa wytrzymałość w wysokich temperaturach oraz niższa parowalność (mniejsze ubytki i mniejsza skala gęstnienia oleju po pewnym czasie - czyli trzymanie parametrów fabrycznych)
• wyższa czystość, niższa emisja związków szkodliwych i popiołów
• dla diesla oleje poliestrowe są bardziej odporne na mieszanie z ON - np. podczas oczyszczania filtrów DPF
Najczęściej powtarzane bzdury:
• jeśli wlewany był olej o wyższej klasie lepkości (15W40, 10W40) to nie można wlać oleju o niższej klasie lepkości (5W40) bo coś się rozszczelni
• oleje 15W40 to oleje mineralne, 10W40 to półsyntetyki a 5W40 to syntetyki
• płukanka do silnika zepsuje/wypłucze/rozszczelni silnik
• olej 10W60 będzie zawsze lepszy od 10W40 a 5W50 lepszy od 5W40
• oleje do silników benzynowych i diesla są takie same (w ramach jednego producenta, różnią się tylko naklejką)
Polecane marki - ogólnie:
Nie ma takich - każdy prawie producent ma w swojej ofercie oleje o słabych parametrach w swojej klasie lepkości, prawie każdy ma też jakieś perełki w ofercie.
Pisałem już o brzydkiej tendencji u producentów - wmawiania klientom od kilku lat, że oleje półsyntetyczne (czyli wszystkie z bazą olejową HC, wykonane w "technologii syntetycznej" itd.) są tak samo dobre jak 100% syntetyki.
Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że wyprodukowanie oleju na bazie w 100% syntetycznej jest dużo droższe niż takiego na destylatach ropy naftowej. Wiele olejów półsyntetycznych (HC) ma bardzo dobre parametry = to bardzo dobre oleje - ale w zdecydowanej większości nie tak dobre jak oleje poliestrowe (100% syntetyczne).
Polecane modele olejów (będzie uzupełniane):
Silniki benzynowe:
15W40
• Mobil 1 15W50 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 125,0cSt; indeks lepkości 153; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 9,0)
• Motul 300V 15W50 (olej półsyntetyczny (EST+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 122,9cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,2)
• Petronas Syntium 1000 15W50 (olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 120,9cSt; indeks lepkości 157; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 8,9)
10W40
• Amsoil ECF 10W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 91,7cSt; indeks lepkości 164; temperatura płynięcia -47°C; Liczba zasadowa TBN - 12,1)
• Millers CFS 10W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 103,0cSt; indeks lepkości 161; temperatura płynięcia -??°C; Liczba zasadowa TBN - ??,?)
• Royal Purple 10W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 94,0cSt; indeks lepkości 148; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)
• Petro-Canada Duron XL 10W40 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 96,5cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 9,1)
5W40
• Amsoil ECF 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,3cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1)
• Elf Synthese 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)
• Liqui Moly Synthoil High Tech 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 86,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 11,2)
• Ravenol VSI 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,6 cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0)
• Royal Purple 5W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,7cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 93,7cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0)
• Shell Helix Ultra 5W40 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,3cSt; indeks lepkości 187; temperatura płynięcia -42°C; Liczba zasadowa TBN - 12,7)
• Statoil LazerWay 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,4cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 85,7cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 10,7)
• Texaco Havoline Synthetic 5W40 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 15,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 97,3cSt; indeks lepkości 165; temperatura płynięcia -56°C; Liczba zasadowa TBN - 8,8)
0W40
• BP Visco 7000 0W40 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,9cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 74,0cSt; indeks lepkości 177; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,3)
• Casrtol EDGE Sport 0W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 76,0cSt; indeks lepkości 171; temperatura płynięcia -60°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5)
• Elf Synthese 0W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -51°C; Liczba zasadowa TBN - 8,7)
• Liqui Moly Synthoil Energy 0W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 181; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)
• Mobil1 SuperSyn 0W40 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 80,0cSt; indeks lepkości 187; temperatura płynięcia -54°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8)
• Ravenol 0W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,7cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -46°C; Liczba zasadowa TBN - 10,5)
• Royal Purple 0W40 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 79,9cSt; indeks lepkości 182; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 11,0)
5W50
• Elf Synthese 5W50 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 110,0cSt; indeks lepkości 185; temperatura płynięcia -48°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)
• Mobil1 SuperSyn 5W50 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 17,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 108,0cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 11,8)
• Valvoline VR1 Racing 5W50 (olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 18,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 109,0cSt; indeks lepkości 183; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 11,4)
10W60
• Castrol RS Racing 10W60 (olej syntetyczny (PAO+EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,5cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 154,0cSt; indeks lepkości 175; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 10,1)
• Gulf Racing 10W60 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 173,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -33°C; Liczba zasadowa TBN - 11,4)
• Liqui Moly Synthoil Race Tech 10W60 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 24,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 163,0cSt; indeks lepkości 179; temperatura płynięcia -35°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5)
• Orlen Platinum Rally Sport 10W60 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 22,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 156,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -49°C; Liczba zasadowa TBN - 10,0)
• Valvoline VR1 Racing 10W60 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 23,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 165,0cSt; indeks lepkości 168; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 12,0)
Silniki diesla:
5W40
• Liqui Moly Diesel Synthoil 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 14,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 92,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 12,8)
0W40
• Castrol EDGE Professional 0W30 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,1cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 69,0cSt; indeks lepkości 184; temperatura płynięcia -57°C; Liczba zasadowa TBN - 11,5)
Silniki z filtrem cząstek stałych:
Oleje Low/Mid-SAPS spełniające normę C3.
5W30 / 5W40
• Amsoil ECF Low-SAPS 5W30 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,2cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,4cSt; indeks lepkości 158; temperatura płynięcia -44°C; Liczba zasadowa TBN - 5,8)
• Eneos Sustina Low-SAPS 5W30 (olej syntetyczny (EST), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,3cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 75,3cSt; indeks lepkości 180; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,6)
• Fuchs Titan GT1 Pro 5W30 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 71,1cSt; indeks lepkości 155; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 6,9)
• Liqui Moly Top Tec 4600 5W30 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 11,6cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 64,0cSt; indeks lepkości 178; temperatura płynięcia -36°C; Liczba zasadowa TBN - 7,6)
• Lotos Traffic Pro Thermal Control 5W40 (olej półsyntetyczny (HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 82,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -40°C; Liczba zasadowa TBN - 7,3)
• Ravenol VMO 5W40 (olej syntetyczny (PAO), lepkość kinetyczna w 100°C | 13,8cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 83,0cSt; indeks lepkości 170; temperatura płynięcia -39°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7)
• Valvoline SynPower MST 5W30 (olej półsyntetyczny (PAO+HC), lepkość kinetyczna w 100°C | 12,0cSt; lepkość kinetyczna w 40°C | 70,0cSt; indeks lepkości 169; temperatura płynięcia -45°C; Liczba zasadowa TBN - 7,7)
Aby wszystko było jasne - powyżej wymienione zostały oleje godne polecenia, w większości oleje w 100% syntetyczne (lub półsyntetyczne HC - nie ma półsyntetyków tych z typowo mineralną bazą olejową).
Pamiętajmy, że jeśli polecony jest olej np. Mobil 1 5W40 to nie oznacza to, że każdy Mobil 1 5W40 jest godny polecenia (a tylko ten konkretny olej) - producenci mają teraz czasem po kilkanaście modeli oliw o tej samej klasie lepkości w ofercie.
* - dlaczego tak mało Millers'ów - tłumaczę - ta firma nie lubi się za bardzo "chwalić" parametrami swoich olejów, nie podaje w kartach temperatury płynięcia olejów, nie podaje zasadowości (liczby TBN, która wskazuje na parametry i dodatki czyszczące zawarte w oleju). W związku z tym dość ciężko jednoznacznie stwierdzić czy dany olej Millers'a faktycznie wybija się swoimi parametrami spośród konkurencji - w tym wypadku mamy na forum Pablo, którego o każdego Millers'a możecie zapytać. Na pewno seria CFS tego producenta robi wrażenie.
Artih,
Po twoim poscie temat do zamkniecia :P Ewentualnie możesz jeszcze uzupelnic o lekkobiezne 0w20/0w30. Sporo japonczykow na tym jeździ, a do alfy ostatnio 0w30 zawital wiec ekologia nas nie ominie prędzej czy później :P
Temat mozna by przykleic i dac info w temacie ze FAQ w pierwszym poscie i post Artiha wkleic na poczatku zeby za miesiac nie zginal jak to sie zwykle dzieje z wartosciowymi informacjami i potem znowu rodzi sie kolejna dyskusja;)
I tak znajdzie się ktoś, kto nie przeczyta :P Ten post powinien być na stałe przyklejony do końca wątku :D
A co do benzyn, w których producent zaleca 5w30? Nie ma tego w Twojej rozpisce, a nie ukrywam, że taka wiedza byłaby przydatna ;)
W każdej bezynie, która nie wymaga oleju C3 oleje 5W30 można stosować zamiennie z 5W40. To nawet w naszej strefie pogodowej lepsze rozwiązanie.
A jak jest wymagane C3 to co ze zmianą klasy lepkości?
Pytam bo w żony Giuliettcie 1.4 TB 120KM, potrzebuję wkrótce zmienić olej. Auto użytkowane w 80% na krótkie i bardzo krótkie dystanse, stoi "pod chmurką", więc zimą odpalanie całkowicie zimnego silnika, dojazd na miejsce często silnik nie złapie 50st C. Do tego raz na 2 tygodnie jakieś 20-100km traska. Podejżewam że takie użytkowanie wymaga lepszej jakości oleju, a może i zmiany klasy lepkości?
Instrukcja zaleca 5W40 ACEA C3 dla tego silnika, choć od niedawna (maj 2014) dla wersji Multiair 170KM (a to przecież prawie ten sam silnik, poza turbiną i układem Multiair), zalecają 0W30 (wcześniej było też 5W40). Może również do wersji 120KM lepiej zalać 0W30 ACEA C3 prawdziwy syntetyk - z tego co zrozumiałem czytając ten i inne wątki, to łatwiej będzie "kręcił" na mrozie i szybciej się grzał. No chyba że jakiś inny byłby odpowiedniejszy (np. 5W30?)
Możesz iść zarówno w stronę 0W30 jak i 5W40.
Niestety prawie wszystkie oleje z normą C3 mają domieszki HC więc to nie prawdziwe syntetyki.
Ale czy któryś z tych 2 klas SAE nie byłby bardziej odpowiednio do takiego użytkowania auta?
Wiem, większość olejów to raczej pseudosyntetyki, mimo że nazywane są syntetykami.
W listach olejów jakie przytaczałeś zainteresował mnie ten olej:
http://sklep.ravenol.pl/oleje-silnik...nSynto-1L.html
Ma być niby na PAO, ale nie wiadomo ile tego tam jest, i czy dodatków nie pożałowali - cena jest dość niska (np. porównując do Liqui Molly TopTec 4100, który mi wyskoczył jako odpowiedni do mojego auta, a który z tego co mi się wydaje jest też olejem HC, tylko pewnie z tych lepszych). Znasz tego Ravenola z praktyki, używałeś Ty czy Twoi koledzy, czy tylko znasz go ze specyfikacji?
I jeszcze jedno pytanko, może coś podpowiesz. Gość z pomocy technicznej przedstawiciela Millers Oils proponuje mi przede wszystkim EE Longlife 5W30 ze względu na dodatki ponoć korzystne przy częstych startach silnika. Tylko MO mają też wersję tego oleju 5W40, a jednak odeszli od zaleceń instrukcji. Zastanawiam się czy to błąd w ich wyszukiwarce czy faktycznie 5W30 mógłby być najodpowiedniejszy?
Przeczytałem 2 wątki o olejach na alfaholikach i teraz już nic nie wiem:) Kiedyś żyłem w błogiej nieświadomości i zalałbym pierwszy lepszy 5W40 wg instrukcji z jakiś w miarę znanej firmy jaki akurat mechanik miałby w beczce, a teraz nie jestem w stanie wybrać oleju. Może byłbyś w stanie przytoczyć jakieś ogólne zasady kiedy i jak można zmieniać klasę zimową a kiedy letnią oleju i w jaką stronę przy pewnych warunkach (klimat - np. zimne Suwałki czy góry albo bardziej łagodne temperatury w zimie nad morzem/samochód garażowany lub nie, krótkie/długie dystanse itp.)
Ten Ravenol jest zdecydowanie lepszy od LM 4100.
Konkurentem tego Ravenola może być co najwyżej LM 4600.
Ravenol to bardzo solidna, niemiecka marka olejowa. Produkują jedne z najlepszych na świecie oliw do skrzyń biegów (automatycznych i manualnych) oraz oliwy do przemysłu.
Parametry ich olejów (papierowe) nie są jakieś powalające ale już skład i dodatki olejowe stosowane przez tą firmę to "top sort".
Jak popatrzysz na ruskie strony z rozebranymi silnikami to te po Ravenolach NIGDY nie wyglądają nawet średnio.
Oleje mało popularne szczególnie w Polsce - zero reklamy ale podobnie było kiedyś z Motul'em czy Fuchs'em.
Przy Twoim użytkowaniu auta lał bym prawdziwego syntetyka i wymieniał co 10-12 000 km. Lepkość 5W40, ew. 5W30.
Nie schodził bym do 0W.
Dzięki. A z ciekwaości, czy zwracać uwagę na to że olej oficjalnie podaje że spełnia normę Fiat 955535-S2, czy to nie ma większego znaczenia? Ravenol VMO spełnia, ale LM TT4600 nie wymienia tej normy (za to LM TT4100 wymienia, i pewnie dlatego wyszukiwarka na stronie LM mi go właśnie "poleciła")
Jak nie jest to zbyt rzadka norma to lepiej, żeby olej ją miał - ale zdecydowanie nie powinien to być priorytet.
Producent oleju za każdą taka "normę" musi wkleić niezłą sumkę producentowi auta - dla każdego modelu oleju z osobna.
Więc często lepsze oleje normy nie mają zaś popularne, takie w dobrych cenach a i owszem - ale to tylko marketing.
Jak czegoś nie napisano należy czytać - nie ma się czym chwalić.
Dla mnie Twoje tłumaczenie jest bez sensu ! Podanie parametrów olejów jest najważniejszą informacją jaką oczekuje się od producenta.
Zeby było jasne to nie jest jakiś atak personalny na Ciebie, bo masz dużą wiedzę w tym temacie.
Ja po prostu myślę pragmatycznie.
ps.
Prośba do kolegów podających linki do olejów z allegro.
Co jak co ale olej winno się kupić u autoryzowanego dystrybutora bądź ze sklepu, do którego mamy pełne zaufanie.
Temat rzeka. Jakość markowych olejów jest bardzo zbliżona, ja kieruję się przy wyborze zasadą cena/jakość/renoma/, wybór padł na Motul 8100 X-Clean 5W40 C3. Nie chce mi się za dużo kombinować i tak nie mam możliwości sprawdzenia tego czy faktycznie, dane z etykiety są w 100% wiarygodne...przy sprzedaży liczy się ,,efekt placebo'' . Silnik działa, nic mu się nie pogorszyło ani nie polepszyło...
Zdrowy rozsądek najważniejszy, historie o ściekającym oleju 3 dni, tłukących panewkach i cudownych ozdrowieniach nie dla mnie, chyba dlatego, że nie raz ,,grzebałem'' przy swoim aucie, czy motocyklu i wiele już widziałem, więc ja akuratna Millersa się nie skuszę.
Jakość jedynie olejów z normą C3 jest zbliżona. Ale i tu masz kilka 100% syntetyków, których przewaga nad pozostałymi jest oczywista (choćby starzenie się oleju i dużo późniejsza utrata parametrów) i zwykłe oleje HC, do których należy choćby Twój Motul.
W pozostałych olejach zaś - nawet uznanych producentów - rozstrzał jakościowy jest tak ogromny jak sam temat olejowy ("jak to określiłeś - "temat rzeka").