No i zapadła taka znacząca cisza. Człowieku, podziel się wiedzą, inni czekają :)
Printable View
No i zapadła taka znacząca cisza. Człowieku, podziel się wiedzą, inni czekają :)
Hej,
Niestety nie miałem czasu aby dostać się pod deskę i porobić zdjęci. Natomiast rozwiązaniem jest założenie dodatkowego przekaźnika pomiędzy rozrusznikiem a przewodem zasilającym rozrusznik (+) - ten przewód wychodzi z bodycompa. Tam jest jakiś sterownik od zapłonu do którego idą sygnały z IMO, Czujnika pod pedałmi, itd. Nie wiem jak to lepiej wytłumaczyć. Ten sterownik gubi prąd - albo inaczej podaje za mały do rozrusznika. Stąd efekt pykania. Najłatwiej zdiagnozować to poprzez dodanie dodatkowego plusa na rozrusznik lub pomiar napiecia na rozruszniku w chwili zaplonu.
1) Ciagniesz GRUBY plusowy przewód od plusa w AKU (trzeba to zrobić w dwie osoby) w chwili jak jedna naciska start w aucie trzeba przyłożyć plus do plusa na rozruszniku, u mnie odpalało auto tak za każdym razem
2) Można też zmierzyć napięcie na przewodach wchodzących na rozrusznik w chwili zapłonu - w rozruszniku minus (-) to obudowa.
Nie wiem jak to prościej opisać ale podobno kazdy szanujący się elektryk jak mu się powie że potrzebny dodatkowy przekaźnik do odpalenia na rozruszniku będzie wiedział o co chodzi.
Maksymalny koszt 100 PLN.
Póki co odpala Brera mi jak złoto za każdym razem na dotykniecie, nie ważne czy zimny czy ciepły itd.
Jak się wymieni rozrusznik i nadal ma się ten sam objaw to sugeruję nie naprawiać ponownie rozrusznika tylko poprosić elektryka o diagnozę - jedna uwag nie każdy warsztat zna się na elektryce :)
Mo że w weekend uda mi się coś więcej wrzucić.
Rozumiem to tak, że z przekaźnika sterującego elektromagnesem w rozruszniku jest podawane za niskie napięcie (czego przyczyną pewnie jest częściowe zużycie styków tego przekaźnika) na cewkę elektromagnesu. A rozwiązaniem jest zasilić z niego cewkę innego przekaźnika (np: RM-83Z o mocniejszej obciążalności styków) a stykami tego przekaźnika sterować elektromagnesem w rozruszniku...?
Możesz teraz zrobić reklamę Panu elektrykowi, który pomógł Ci ogarnąć sprawę :) Pewnie nie jeden alfaholik skorzysta :)
Nie prościej wymienić to uszkodzone "coś" (z tego niejasnego opisu domyślam się, że chodzi o przekaźnik?) zamiast rzeźbić z dokładaniem kolejnych kabli i przekaźnika? Bez urazy, ale ta metoda wg mnie wygląda na druciarstwo ;)
Jeśli to jest kwestia przekaźnika zintegrowanego z innym modułem (a z wcześniejszych postów tak można wywnioskować), który z jakichś powodów nie jest w stanie uciągnąć odpowiedniego prądu, to może to być kwestia wydania tysiąca versus wydania 100 PLN. I akurat zrobienie tego poprzez kolejny przekaźnik (bez jakichś karkołomnych obejść) jest dość eleganckim rozwiązaniem problemu :)
- - - Updated - - -
Cytat:
Sam sterownik jest niestety trudno dostępny a w ASO niebotycznie drogi.
W takim razie jestem ciekaw dokładnie który to sterownik.
Hej,
Nie wiedziałem, że aż takie zamieszanie to wywoła :) . Trochę czasu temu zagadnieniu poświęciłem jak pisałem wcześniej ( nie lubię jako coś nie działa). Mój elektryk faktem zna się na rzeczy. Nie jest alfistą ale ma długoletnią praktykę w dużym serwisie który zajmuje się tylko elektryką, elektromechaniką i elektroniką. Przekaźnik jest zintegrowany ze sterownikiem - dlatego został dodany dodatkowy przekaźnik z kostką , wtyczką itd. Druciarstwem bym tego nie nazwał, bo jest zrobione full profeska :) Faktem że, sam nie lubię niczego co nie jest oryginalne w aucie. Ale w tym przypadku koszta wymiany całego sterownika - są niewspółmiernie większe. Dodatkowo, jak łatwo się domyśleć problem jest powszechny więc używka średnio by się opłacało zakładać. Dodatkowo - co jest ciekawe to rozwiązanie wyeliminowało mi błąd ( nie świecił się Check), odnośnie wysokiego ciśnienia paliwa - czasem mi się zapisywał w kompie że niby sygnał nie ciągły ciśnienie paliwa za niskie na pompie vacu. Ten temat też przerobiłem (sądziłem że to może być przyczyna złego odpalania), wymieniłem nawet czujnik ciśnienia paliwa i regulator ale nic to nie dało - obstawiałem nawet pompę. Ale teraz tego błędu nie mam.
Jak już wcześniej mówiłem w weekend wrzucę fotki i dokładnie sprawdzę o który sterownik chodzi.
Chodzi o sterownik silnika, tzw. ECU?
Jeśli mówimy o części pod tytułem „wyłącznik zapłonu”, to Fiat Auto Parts pokazuje cenę na poziomie 2500 PLN ;)
wpiszcie nr aukcji na allegro
6767666814
czy to jest to ustrojstwo?
Gdzie to jest dokladnie w aucie i czy nie da sie tego tego naprawić?
- - - Updated - - -
nei no zle wylacznik zaplonu to to co wchodzi karta a my szukamy jakiegos modulu z przekaznikiem, gdzie go szukac?
Gdzie i w ktorej skrzynce jest przekaznik od rozrusznika?
- - - Updated - - -
albo tu i jednak chodzi o ta stacyjke...kurde pomocy
Sprawdzałeś czy są błędy w body komputerze albo czytniku teg?
były jakieś pojedyńcze błędy imo, mechanik mi skasował i dzisiaj pojade zobaczyć czy nie wróciły, ale ktoś wyżej napisał, że jakby to tego to by się kontrolki nie zaplalały, a u mnie się zapala tylko nie zapala zawsze od razu jak się zagrzeje, cyka cyka aż załapuje. Ale z kolei przecież nie każde uszkodzenie będzie takie samo, może coś się tam zwiera w tym teg-u i jak się rozgrzeje to rzeczywiście ten plus jest słaby. Brakuje mi koncepcji, chciałem sam to ogarnąc ale chyba będzie potrzebny porządny elektryk.
puscilem dzisiaj dodatkowy plus na rozrusznik i jest to samo. Co ciekawe jak sie rozgrzeje do 90 stopni gasze i odpala za kazdym razem jak troche ostygnie, to 1-2-3-4 razy nei zapali pozniej 3 razy tak pozniej znowu cisza. Niby regenerowany ten rozrusznik ale coraz wieksze mam zastanowienie czy go nei wyjac i na krotko nei sprawdzic na drigim czy tez bedzie cykal co ktorys raz ale w sumie to hmm ja go nei rozgrzeje takim pykaniem. brak pomyslow
Skoro miałeś błędy od imo to może warto iść w tym kierunku. Rozrusznik oczywiście zawsze warto zregenerować.
Tylko, że to nie jest takie odciecie jak przy uwalonym imo, żewciskasz przygasa i cisza, tu cyka rozrusznik.
Tak patrzena te kable i tak, od aku idzie do rozrusznika + grubym kablem, tam spotyka się z drugim grubym kablem czyli plusem alternatora.
Ale na rozruszniku mamy jeszcze jeden chudszy przewód czyli masa jak dobrze rozumuje i ona idzie gdzieś w peszlu i znika w większym pewnie idąc do kompa.
A może to masę trzeba oddzielnie na krótko puścić i zobaczyć co się wydarzy? Zaraz jade do mechanika zobaczę czy błedy wracaja od imo
To nie masa, to plus na elektrowłacznik. Za masę robi w tym wypadku silnik. Możesz podać 12V na ten elektrowłącznik, ale moim zdaniem najlepiej zdemontować rozrusznik i obejrzeć to oraz sprawdzić na stole. Jeśli nie był ruszany to po 10 latach niektóre elementy mogą wymagać wymiany.
Wlasnie to skumalem:) ze to plus na automat a mase bierze z budy:) no wlasnie tak jak pisalem w swoim temacie o problemie on byl u elektryka regenerowany. Podam ten plus i zobacze co dalej
Mam bledy kluczyka 9005
I imo 9002 9016
- - - Updated - - -
Dodam tylko, ze z godzine wczesniej odpinalem aku wiec moze to jakieś bledy z tego wynikające
Rozwiazanie coraz blizej.
Zrobilem tak. Podpialem kabel pod plus akumulatora. Zagrzalem auto i czekalem na wystapienie efektu cykania. Wtedy wlaczylem tylko zaplon i dotknalem drugim koncem kabla sruby automatu rozrusznika i auto odpala, dodam ze nie wciskam w tym momencie pedalow no wszystko jest ominiete i na krotko, ale po odpaleniu chcac zgasic komp nie zarzadzil odpalenia i czasami nie zatrybia podczas gaszeniem i trzeszczy jak to po przekreceniu kluczyka na odpalonym:) aby nie bylo ze to przypadek to odplalem ze 20 razy i od dotniecia kablem odpala. Jak robie z przycisku to odpala i przestaje wtedy stosuje kabel i zapala. Czyli jest gdzies problem z tym plusem ale ja jak Ty kolego Magil lubie jak nie ma dodatkowych przeróbek wiec chcialbym to naprawic a nie tylko usprawnić aby dzialalo.
W tym temacie kolega songokudj napisal ze problemem okazal sie "problem okazał się sterownik z przekaźnikiem znajdujący sie w okolicy kolumny kierowniczej"
Wiec moze kojarzysz o co chodzilo? Co za sterownik i jakis jego numer. Ja go dopadne bo chce miec jak fabryka przykazala.
- - - Updated - - -
Ew ostateczności prosze o info jaki przekaznik gdzie dokladnie go zalozyc i jak, jakimis zlaczkami kostkami. Chociaz wolal bym wymienic co uwalone
Załącznik 228240
zasadniczo eper za duzo nie pokazuje przy rozruchu silnika
Wkleję poniżej opis z eLearna angielskiego i pdfa ze schematem, może się przyda w zrozumieniu co i jak, generalnie 3 zdanie dużo wyjaśnie.
tak w skrócie, jak zrozumiałem rozwiązanie problemu kolegi wcześniej to chodzi o sterowanie elektromagnesu rozrusznika przez moduł blokady kierownicy - że ono coś kuleje a najprawdopodobniej przekaźnik w tym module. jeśli się ktoś nie orientuje w schematach, to juz tłumaczę (choć proszę sprawdzić po mnie, na szybko luknąłem, za szkody ewentualnie nie odpowiadam) - ono wychodzi na pinie B8 tego modułu. luknąłem do modułu (bo mam jeden po wymianie u brata), i jest tam przekaźnik którego jeden pin idzie właśnie na B8, może ten przekaźnik szwankować.
najpierw sprawdzić czy to moduł - zewrzeć B8 i B7 i spróbować zapalić. jeśli będzie działać tip-top, to najprawdopodobniej wina przekaźnika zużytego. nie nadużywać tego sposobu zapalania - po coś jest przekaźnik, pewnie oszczędza styki wyłącznika, albo kable do (może są cienkie?)
jeśli wyjdzie że działa tak dobrze to albo naprawiać moduł (znaleść pasujący przekaźnik i przelutować), albo wymieniać moduł(ale chyba trzeba przeprogramować immobilizer, poza tym moduł nowy kosztuje majątek). możnaby niedomagający sygnał z B8 puścić tez na jakiś zewnętrzny przekaźnik, a ten zasilić sobie z tego kabla który idzie choćby na pin C1 modułu (bo to jest zasilanie które pośrednio przez wyłącznik START/STOP i przekaźnik w module wychodzi na B8) - tylko takie małe druciarstwo, ale do zaakceptowania bo oszczędność wielka.
widzę tez jeszcze jedno miejsce gdzie może być problem - mianowicie sam przycisk start/stop- tam jest podwójny wyłącznik, ale jeśli oba się zużyły to może szwankować. myślę że zanim wymieni się czy naprawi sam moduł blokady kierownicy, to też warto sprawdzić rozruch gdy zrobi się obejście przycisku kabelkiem z jakimś innym pewnym wyłącznikiem pomiędzy np pinem B6(lub B7) a A8 (lub B2) - startujemy nowym/tymczasowym wyłącznikiem nie przyciskiem start/stop. jeśli to będzie działać pewnie, to przycisk start/stop do wymiany (albo próbować może się da jakimś kontakt sprayem coś do środka napryskać)
tu pdf ze schematem:
Załącznik 228269
aha, jeszcze jedno - moduł jest przykręcony pod kolumną kierownicy na bodajże 3 śrubach z zerwanym łbem. ja dremelkiem z przedłużką i mini tarczką zrobiłem nacięcia na płaski śrubokręt i odkręciłem od spodu. trzeba parę rzeczy wyciągnąć, min poduszke kolanową kierowcy wcześniej (przy wyłączonym zapłonie!)
FUNCTIONAL DESCRIPTION
The START/STOP button H2 receives a power supply - pins 3 and 5 - from the steering lock control unit M89, which "relays" the direct power supply coming - at pin C1 of M89 - from the line protected by fuse F3 of the engine compartment junction unit B1.
The lighting for the button is guaranteed by the ignition-controlled line (INT) protected by fuse F49 of the junction unit under the dashboard B2.
When the button is pressed, "AVV" signals are sent from pins 4 and 6 of H2 to M89 - pins B6 and B7; tha latter supplies the electromagnet winding - from pin B8 - pin 50 of the starter motor A20 - connector B.
The supply and control signals for button H2 are "redundant" (two identical duplicate signals) for safety reasons, the wish of the user is recognized by means of the presence of only one of the two signals.
The steering lock control unit M89 provides this power supply after a series of controls and checks.
See E7065 ELECTRIC STEERING LOCK
In particular, the TEG inserted status is sent by the TEG Reader H3 via the CAN - pins 3 and 8.
The same signal is sent in a redundant manner to the steering lock node M89, form pin 2, and the latter, in turn, forwards it via the CAN.
The starting go ahead only takes place if the clutch or the brake pedal is pressed: the control unit M89 receives the signal coming from the clutch switch I31 at pin A5 and the two brake pedal signals I30; the N.A. contact (pedal pressed) at pin C4 of M89 and the N.C. contact (pedal released) at pin C7 of M89.
On versions with automatic transmission, when the gearbox is not in Park or Neutral, the starting of the vehicle is inhibited: a signal is sent from pin 5 of connector A of the automatic transmission control unit M55 to pin B4 of the steering lock control unit M89.
Pin 30 of A20 - connector A - i.e. the actual motor, receives a power supply with the voltage coming directly from the battery A1.
The continuous current produced by the alternator A10 (pin B+) - connector B - is sent to the battery A1, passing through the motor A20.
These two lines are always supplied and not protected by fuses; they are however controlled by the automatic "battery disconnection" device located in the fuse box on the battery B99: if the inertia switch I50 intervenes, a signal is sent to connector F of B99 which "opens" the device, thereby removing the power supply from the motor A20 and the alternator A10.
When the alternator does not turn and therefore does not recharge the battery, an earth signal is sent from pin D+ - connector A - of A10 to the Body Computer M1 - pin 19 of connector A: this is connected via the CAN line to the instrument panel E50 and manages the switching on of the recharging warning light in the instrument panel as described above.
no to do dziela heh
dziekuje zapewne sie przyda
wyjąłem to, z tymi śrubami pierdzelenia co nie miara. nacinalem malym brzeszczotem. Rozpialem znaczaco skrzynke i poduszke na kolana aby bylo lepiej sie dostac - teraz zamontuje normalne sruby
Zaraz zawioze to elektronika. Co to jest ten pitek na srodku on taki sprezynujacy
Załącznik 228356
blokada kierownicy, bo to modul blokady + cześć immobilizera
Mam nadzieje ze bedzie to juz to
Nadzieja matka glupich. Ten sterownik sprawny, sprawdzil wszystko co sie dalo, przekazniki. Poprawił luty. Wxponiedzialek zloze.
Gdzie teraz kierowac swoje kroki ? Przycisk? TEG?
Cos gubi plusa to juz wiemy tylko gdzie?
Bledy jakie mam 9002, 9005, 9016
Cos przy imo i kluczyku
- - - Updated - - -
A czy pczycisk start stop ew stacyjka nie laczy sie,z tym plusem na elektrowlacznik?
Moze jeszcze jedno i drugie wyjac i oddac do sprawdzenia?
czytales mojego posta dokladnie? wrzucalem Ci schemat i co jeszcze i jak spróbować, przycisk tez byl na liscie podejrzanych.
Zaczalem od najgrubszego na co wskazywal kolega songokudj ale jak sie okazuje jego elektryk sie pomylil bo to zly trop. Moim zdaniem i zgodnie z Twoim zaleceniem plus moze gubic przycisk skoro pomijajac go na krótko pali za kazdym razem a i zdarza sie ze jak odpale na krotko i chce zgasic przyciskiem to zamiast zgasic reaguje jakbym chcial dokrecic odpalone auto. Zamowie drugi i jazda heh
Tylko mnie zastanawia skoro kolega songokudj mial ten sam problem wrecz identyczny a pomoglo wstawienie przekaznika (nie mam pojecia jak to dziala skoro wstawia sie przekaznik na potencjalnie walniety kabel i nagle sie naprawia?) a przycisk potencjalnie mial walniety wiec jak to sie naprawilo? Mogl reaktywowac jakos kabelek ale nie przycisk. Nie mniej jednak sprobuje.
A skoro jestes dosc ogarnięty w schematach to podpowiedz mi gdzie pod maska wychodzi plus ze stacyjki:)
Przemyslen ciag dalszy. Patrze w elearnie i nie wiem czy dobrze czytam ale stacyjka daje sygnal na pedal sprzegla gdzie jest wiadomy czujnik, ale czy on nie daje plusa na automat?
Pomijajac go (ale i w zasadzie start/stop tez) na krotko auto pali. Ten czujnik jest dwupinowy? Jakby zrobic zworke to mozna chyba przetestowac?
NIe wiemy jaki dokładnie obwód zrobił elektryk koledze songokudj, czy ciągnął nowe kable pod rozrusznik itp.
wytłumacz dokładnie co znaczy 'pomijałem go na krótko' masz na myśli to co wczesniej pisałeś że bezpośrednio łączyłeś się na rozrusznik z +12V czy jeszcze robiłeś jakieś obejścia bardziej lokalni wokół przycisku albo modułu? popróbuj różne opcje i zawęzisz problematyczne miejsce.
wstawianie swojego przekaźnika może mieć pewne wady - zależy jak się podłączysz - np ominiesz część zabezpieczeń - pewnie obecnie moduł blokady po odpaleniu auta blokuje możliwość dalszego użycia przycisku start, jak to ominiesz to będziesz mógł sobie zgrzytnąć - kto wie może nawet przy zwykłym gaszeniu przy użyciu przycisku zdąży zgrzytnąć? to taki przykład, zależy jak się podłączysz.
a propos pedału sprzegła to wiem że coś tam się nie zgadzało z pinoutem przynajmniej (numery) w elearnie - wiem bo miałem gdzieś uszkodzony kabel i robiłem nowe połączenie - okazało się że połączenia u mnie zgadzały się z innymi schematami np z Fiata Stilo... Czujnik pedału sprzęgła przywiera do masy - przecież widać jasno na schemacie.
Do testowania załóż sobie choćby wyłącznik monostabilny, choćby jak w domu do dzwonka.
sprawa wygląda tak, podjechałem do łebskiego kolegi sprawdził na aucie pod obciążeniem że ten sterownik ma jednak problemy (ten co miał być sprawny sprawdzany na stole)
Powiedział, że ten przekaźnik jest bardzo mały jak na taką płytkę. Wstawił drugi większe iiiiiiiiiiiiiiiii i nic nadal to samo. Gość uparty to szukał dalej. Coś przy tym module ma problem stąd jakieś tam błędy na imo, ale nie sam sterownik, a problem z zasilaniem do niego. Da się to zrobić ale nie jest to warte zachodu jak da się to zrobić prosto, gdyż trzeba by było wybebeszyć całą wiązkę aby znaleźć ten kabel.
Więc co robić...dodatkowy przekaźnik, ale rzeczywiście nie jest to żadna rzeźba. Przy samej skrzynce pod maską montuje się przekaźnik wcinajac się w kabel zasilający automat, do plusa i masy, wkłada się do pod skrzynkę i działa bez problemu. Zrobione jest tak, że nikt w życiu by nie wpadł na to, że coś było robione.
Jak ktoś będzie potrzebował to zrobię zdjęcia gdzie co i jak trzeba zrobić jak ma się ten sam problem.
Załącznik 228604
AlfaR159 mam ten sam problem ze swoją AR 159 1.9 JTS. Mógłbyś dodać te zdjęcia, o których piszesz?
U mnie auto na zimnym odpala bez problemu jednak jak przejadę ok 30km i stanę na kilka minut to czasem jest problem. Wciskam sprzęgło, start/stop a pod maską słychać tylko klik. Raz zdarzyło się, że odpaliła nawet bez wciśniętego sprzęgła.
magil a masz jakiś pomysł od czego takie dolegliwości? Dziś stanąłem zatankować, zalałem do pełna, zapłaciłem i wróciłem do auta. Niestety już nie halo. Za 15 razem odpaliła. Wciskam na przemian pedał sprzęgła i hamulec. I wciskam guzik START/STOP. Aż do skutku.
Macie jakąś radę?
Dziwna sprawa. Zmierzyłbym, czy 12V dociera do elektrowłącznika na rozruszniku. Bo jeśli nie, to wiadomo gdzie szukać przyczyny. A jeśli dociera to też wiadomo ;)
Witam, ostatnio nabyłem alfę 2.2 JTS, fajna furka. jeździłem nią tylko dwa dni i dwa razy nie odpaliła, dokładnie z takimi samymi objawami jak wasze, myślałem na początku że to przez to że bawiłem się nią chwilę na włączonym zapłonie (sprawdzałem różne rzeczy), później pojechałem jakieś 15 km wyłączyłem samochód wróciłem odpaliła normalnie, zrobiłem znów z 5 km zgasiłem wróciłem po 15 min odpaliła dobrze ale przy ruszaniu dwa razy ją "przydusilem" i zgasła za trzecim razem gdy próbowałem odpalić pojawił się ten problem, przy dziesiątej próbie odpaliła normalnie.Na drugi dzień paliła od strzała kilka razy a później znów raz ten sam objaw, odpaliła za 3 razem jak zgasiłem klimę i wyłączyłem radio i światła, przynajmniej tak mi się wydaje, że to dzięki temu, myślałem że to wina akumulatora, albo alternator nie ładuje dobrze lub rozrusznik się przycina ale widzę że to szerszy problem. Może moje okoliczności tego przypadku nakierują jakiegoś magika i wpadnie na jakiś pomysł :) To moja pierwsza alfa, póki co podchodzę do niej z dystansem, ale chciałbym żeby została ze mną na dłużej, w sobotę jak wrócę spróbuję swoich sił, o ile będzie na to czas :)
Wysłane z mojego MotoG3 przy użyciu Tapatalka
Może kolega "songokudj" da radę jeszcze wrzucić te zdjęcia, ponieważ mam ten sam problem ;) (Alfa 159 2.2 jts przed liftingiem). Pozdrawiam
Odnoścnie cykania rozrusznika na ciepłym silniku: Wymiana rozrusznika na inny rozwiązuje problem, z tego co się dowiedziałem problemem jest uzwojenie silnika elektrycznego w rozruszniku, nie da się tego zregenerować a jeśli się da to się raczej nie opłaca z tym bawić, używki w dobrym stanie na allegro są od 50 do 200 zł, u mnie rozwiązało problem z cykaniem na ciepłym silniku, od roku mam radość z odpalania rozgrzanego silnika nawet na 35 stopniowych upałach od strzała :)