Z tymi 5W50 uważajcie trochę bo one potrafią mieć większą lepkość w niskich temperaturach od 10W40 ;)
To przeważnie oleje stworzone do jazdy z mocno ciepłym silnikiem (jak 10W60) i wtedy pokazują swoją jakość.
Printable View
Z tymi 5W50 uważajcie trochę bo one potrafią mieć większą lepkość w niskich temperaturach od 10W40 ;)
To przeważnie oleje stworzone do jazdy z mocno ciepłym silnikiem (jak 10W60) i wtedy pokazują swoją jakość.
Z tego co zauważyłem to w tych temp. różnice są już praktycznie niezauważalne natomiast temperatura płynięcia -25 a -40 to jednak spora różnica.
Sorka, ebłem się - dla tego Motula podają -30*C co przy wczorajszych, przygruntowych dochodzących miejscami do -29*C ma znaczenie te 10*C różnicy jeśli auto parkuje się pod chmurką.
Ja opieram się na doświadczeniach organoleptycznych - skoro 2 lata temu przy -25*C silnik pracował po odpaleniu jak sieczkarnia i aż człowieka dreszcz przechodził to znaczy że można poszukać czegoś lepszego i to sprawdzić.
No w życiu bym nie zalał dobrowolnie na zimę silnika olejem 15W50. Może Twój silnik jest wyjątkowy Andrzej ale na dłuższą metę to nie może się skończyć niczym dobrym. Oby nic nie wyszło w przyszłości.
BTW, jak już wymienię to wystawię oba na noc za okno i nagram filmik jak się zachowują, pewnie efekt będzie taki jak niżej:
http://www.youtube.com/watch?v=wkgxQeekNFk
No i mając na uwadze ten filmik wyobraź sobie, jak zachował by się jeszcze bardziej lepki 15W50 :)
Motul jest bardzo "tajemniczy" ostatnio w swoich kartach charakterystyki (podaje coraz mniej informacji) ale choćby ta mówi wszystko o tym oleju w zimie:
Lepkość w 40 st.C.
Motul 300V Competition 15W50 - 125.4 mm˛/s r 40°C (temp. płynięcia - Motul nie podaje)
Gulf Tec Plus 10W40 - 90.2 mm˛/s r 40°C (temp. płynięcia - 33 st.C)
Liqui Moly Top Tec 4100 5W40 - 85.0 mm˛/s r 40°C (temp. płynięcia - 39 st.C)
Porównałem tutaj najlepszego Motula 15W50 (300V) bo już np. model Motul 6100 Synergie 15W50 ma 155.6 mm˛/s r 40°C :)
To oleje do pracy w zdecydowanie w wysokich temperaturach.
W 2006 roku jezdziłem Argentą zalaną olejem mineralnym lotosem i były u nas mrozy dochodzące do 30 stopni. Nigdy mi panewki nie obróciło ani też nie miałem żadnych niepokojących objaw. Silnik po remoncie jezdzi w Polonezie do tej pory. Co do Motula 15W50 to według mnie gdyby nie mogły pracować w tak ujemnych temperaturach , to pewnie producent by o tym poinformował. Panowie 30 lat temu były jeszcze większe mrozy i auta też jezdziły na dużo gorszych olejach.
.Od ponad dwudziestu lat jeżdzę na oleju 15W50 i nigdy nie miałem problemów w zimie a były różne i takie gadanie że się nie nadaje to bzdura. Może na hydropopychaczch to ma znaczenie ale w mechanicznych nic dzwonić nie będzie
Ok, a jeśli mogę zapytać - skąd ten kierunek na 15W- 50 dla TS-a 8v? W sensie ten silnik jest luźno spasowany i takiego oleju nie pali?
Dlatego że silnik gdy jest lużno pasowany to ten olej jest właśnie przystosowany dla takich silników które mają tendencję do brania oleju. Olej 15W50 Motula zachowuje właściwości smarne nawet gdy jest podlewany paliwem z niespalonej mieszanki
Ok, dobra rada. Od razu powiem, że 10W60 nie sprawdził się w mojej TS. Piła go jak wściekła. Może jakiś błąd przy remoncie silnika, ale jakoś na 10w40 zużycie oleju bardzo się uspokoiło.
Faktycznie jest co porównywać ... olej do płynu chłodzącego ...
No tu mogę się zgodzić bo regulacja luzów zaworowych następuje poprzez szybkie napełnienia hydropopychacza ale nie znaczy, że nie ma smarowania. Nie ma problemu gdy zawory regulowane sa ręcznie lub za pomocą płytek
Możliwe, że w porównaniu do Twoich niezrównanych wręcz doświadczeń dziesiątek lat ze mnie tylko teoretyk ... za to nie wmawiam komukolwiek, że białe jest czarne i odwrotnie jak sam masz czasem w zwyczaju.
No i nie jestem fanboyem żadnej marki oleju (czytaj nie jeżdżę z naklejką Motula jak Ty) ;)
Jasne, mój braciak jeździł na mixie 5/10/15W40 i nic się nie stało, oczywiście nie różniły się tylko cyferkami - były to full/semi/non-syntetic:) Powodem była kwestia utylizacji zlewek pozostałych z innych aut.
Naprawdę Andrzej, to że Ty nie rozumiesz co jest napisane w karcie charakterystyki nie oznacza, że nikt tego nie jest w stanie zrozumieć.
Zaś Twoje doświadczenia dotyczące olejów (bo przecież jesteś bardzo, bardzo doświadczony bo kilka silników rozebrałeś) i fakt, że silnik nie wybuchł po wlaniu tego a tamtego możesz sobie wiesz gdzie ... wlać.
Cenię Twoją pozostałą wiedzę odnośnie aut czy w szczególności Alfy 155 - ale te brednie, które wypisujesz czasem na forum w temacie olejów nie mieszczą się kumatym w tym temacie w głowie. A jakim "etykietkowym" znawcą olejów ja jestem popytaj w Bydgoskim klubie AR - ludzi którzy znają mnie na żywo, a nie tylko z forum ;)
Jeszcze się okaże, że Ci się głupio zrobi.
---
Co do zlewania różnych olejów - nie jest to przeważnie niebezpieczne ponieważ wszystkie te wymienione oleje maja bazę mineralną.
Popularne oleje 15W to przeważnie typowe minerały, oleje 10W mają (poza 2-3 wyjątkami na rynku) bazę mineralną a dodatków syntetycznych jak na lekarstwo. Większosć olejów 5W to także "półsyntetyki" na bazie mineralnej więc zlanie takich olejów niczym nie grozi.
Co innego gdy wymieszało by się jakiegoś prawdziwego syntetyka (np. z bazą poliolifenową) z pozostałymi ww.
Proszę bardzo przykład pierwszy lepszy co etykiet robią ludziom w mózgach twoim też, niby te same charakterystyki a olej przy temperaturze -40 st płynie inaczej
http://www.youtube.com/watch?v=Y8WMITGPGW4#t=154
czy warto do końca wierzyc napisom na etykiecie ale producencji i ty lepiej wiesz co wypisują na nalepce produktu
Wkurza mnie to że czytając etykietę motula odrazu klepiesz głupoty że to słaby olej i raczej podrabiany
- - - Updated - - -
No to napisałem że takim znawcą jesteś
Chyba jednak mogę odnieść się do personalnych zarzutów ?
No i mamy tu dowód Andrzeju (nie gniewaj się), że nie wiesz nawet o czym piszesz. Olej jednego producenta 5W30 od drugiego też 5W30 może się DIAMETRALNIE różnić parametrami. Mylisz parametry oleju z karty charakterystyki (którą ma każdy produkt szczegółówo opisującą jego parametry) z ogólną klasą lepkości (np. 5W30 w tym wypadku).
Więc co niby ten film udowadnia ?
Dopiero jak zajrzał byś do karty charakterystyki jednego i drugiego produktu dowiedział byś się, że np. temperatura płynięcia tego Mobila to - 45 st.C a oleju porównywanego ... nie wiadomo (bo marki oczywiście nie przedtawiono).
Załóżmy jednak, że był to np. LOTOS Quazar C4 5W30 z temperaturą płynięcia - 33 st.C. Czy teraz rozumiesz dlaczego np. w - 35 st.C. Mobil będzie płynny a Lotos nie ? Dalej w -38 czy - 42 st.C. będzie tak samo.
I teraz - wybierając olej do swojego silnika kupisz raz jeden, raz drugi (Ty kupisz Motula - wiadomo ;) ) żeby się przekonać który jak się zachowuje w zimie przy - 35 st.C. i przetyrasz na jednym swój silnik czy może ... niczym "etykietowy znawca" łatwiej zajrzeć do karty charakterystyki i wlać od razu olej lepszy ?
Ja rozumiem, że Cię to wkurza jako fana tej marki. Ale przypomnę - ten producent robił oleje o świetnych parametrach jeszcze 4 lata temu (tak, już byłem "etykietowym znawcą") ;)
Następnie poszedł drogą wielu i parametry olejów z roku na rok spadały (to też mogłeś zauważyć tylko w kartach charakterystyk produktów, których przecież nie czytasz - a tam sam producent (!) się do tego przyznaje - bo musi).
Obecnie to w każdej klasie lepkościowej bardzo średnie produkty niczym nie wyróżniające się na tle konkurencji (ściślej - ani lepkością kinetyczną w wysokich temperaturach (40, 100 st.C), ani lepkością strukturalną w niskich temperaturach (-30st.C), ani liczbą zasadową TBN, ani temp. zapłonu czy ogólnym indeksem lepkości).
Osobiście nic nie mam do tego producenta - nie kłam też, że ZAWSZE piszę że to podróba. Faktem jest jednak, że obecnie (po Mobilu i Castrolu) to chyba najczęściej podrabiany olej.
Mam nadzieję, że nikt tego jednak nie wykasuje (i się nie obrazi) bo chyba w końcu mamy jasność sytuacji.
Więcej o olejach jeśli kogoś to interesuje (a mogę godzinami z racji zainteresowań i wykształcenia) na PW lub przy okazji jakiegoś zlotu ... mam nadzieję.
Nie no ręce opadają ... sugerujesz, że każdy olej 5W30 (czy o innej klasie lepkości) każdego producenta jest taki sam ?
To dlaczego nie lejesz tańszego Lotosa 10W40 tylko Motula 10W40 skoro muszą być takie same, bo to samo mają na etykiecie ?
Zajrzyj chociaż do kart swojego ulubionego Motula, mocno się zdziwisz. Przecież nawet ten producent produkuje kilka odmian omawianego tu 15W50, które znacznie między sobą różnią się parametrami (w tym temperaturą płynięcia).
Ocknij się i przyjmij do wiadomości, że to właśnie takie filmiki robią wodę z mózgu znawcom-praktykom a nie karty charakterystyki produktu ;)
---
Ok, jak już chcesz na Motulu.
Motul 8100 X-Cess 5W40
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 170
Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C
Temperatura zapłonu ASTM D92 230°C
Motul 8100 X-Clean 5W40
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 172
Temperatura płynięcia ASTM D97 -39°C
Temperatura zapłonu ASTM D92 234°C
Tutaj sam Motul Ci sugeruje, że X-Cess przy - 37 st.C nie będzie już płynął podczas gdy X-Clean nadal będzie.
Różnic jest znacznie więcej (także w wysokich temperaturach) ale żeby Ci nie zamazywać sensu dałem tylko 3 parametry.
To sie sam ocknij bo chyba tobie robią wodę z muzgu czemu nie przyjmujesz tezy że to ten olej nie był porównywalny z Mobilem1
16) Elf Evolution SXR 5W-30
SAE: 5W-30
API: SL/CF
ACEA: A5/B5
Gęstość 15 st.C: 0,855
temp. płynięcia: -45
temp. zapłonu: 236
Wskaźnik lepkości: 168
lepkość w 100 st. C: 9,84
lepkość w 40 st. C: 51
TBN: ?
certyfikacja Energy Conserving (EC): Tak
Czytaj więcej na: http://www.autocentrum.pl/forum/olej...#ixzz2rdqLNFY1
Ja nigdy nie twierdziłem że olej o tej samej lepkości musi mieć taką samą temperaturę płynięcia czy parametrów pracy przy wysokich temperaturach. Po co porównywac oleje o innych parametrach w takichg testach skoro z założenia maja inne charakterystyki
Ja swoją kartę znam i dla mnie ona jeswt wystarczająca i najlepsza jaka mi jest potrzebna
choć cytowac jej nie będę z pamięci bo nie pamiętam ale poszukam i wstawię
http://www.motul.com/system/product_...pdf?1329125523
i na kut mi lepsze parametry, na syberii nie jestem ani po pustyni sahara też nie śmigam.
Tak z pewnością powinienem się cieszyć że mi silnik nie wybuchł tak jak to wywróżył kolega
Ale zaraz ?! To wracasz do tego filmu z YT ?
Na prawdę mamy się tutaj bawić we wróżkę co to za olej porównywali z Mobilem ?
No na zdrowy rozsądek - zapewne nie z tym Elfem bo nie było by efektu :) Ten Elf jak sam widzisz zapewne też by płynął :)
Jak na moje to mogli tamtego Mobila porównywać (dla pewności że konkurent nie popłynie) nawet i z Lotosem 15W40 :)
W końcu to filmik marketingowy a Ty tu go dajesz jako wykładnię wszystkiego ... oni chcieli Ci tylko pokazać jaki ten Mobil jest hiper super fajowy ;)
A Twój Motul poza tym, że w temperaturach poniżej 100 st.C. (i w niej też) jest cholernie lepki ("gęsty") to wygląda ok (poza niskim TBN).
Na pewno daleko mu do popularnych ostatnio olejów "oszczędzających paliwo" (wysokie opory wewnętrzne ze względu na lepkość) :)
Panowie moja 164 jest zalana Motulem 4100 15W50 i przy temperaturze -21 stopni zapaliła i nic się nie stało:). Co do jakości oleju to jak się silnik rozbierze wyjmie wał i panewki i zobaczy w jakim są stanie to wtedy będzie wiedział czy miał dobry olej. To tak w skrócie . Niema sensu taka dyskusja. Andrzej ma rację broniąc Motula na którego już i Niemcy się przeżucają:) Motul 300V jest jednym z najlepszych olei i nie ma sensu tego podważać.
Ale pod jakim względem ?Cytat:
Napisał andrzej1980
Jest najlepszy bo lubisz jego nazwę, bo jego jako pierwszego kupiłeś czy może dlatego, że ma najładniejsze butelki ?
A może dlatego, że 3 czy 4 lata temu miał jedne z lepszych parametrów ?
Bo przyjdzie ktoś inny i napisze, że Elf jest jednym z najlepszych olei, inny powie że Total ... i będzie miał taką samą rację jak Ty :)
-----
Ten Twój Motul 4100 15W50 to też "topowy" olej - chyba zupełnie zimowy, bo temp. płynięcia ma zaledwie - 30 st.C. :)
U Ciebie na pewno będzie ok i przy - 40 st.C. - nie wątpię.
Ale jak popatrzysz na wszystkie jego dane (w porównaniu do wyśmiewanego często Lotosa 10W40):
Motul 4100 15W-50
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 19.7 mm²/s (bardzo "gęsty") - Lotos 14,3 mm²/s
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 154 mm²/s (bardzo "gęsty") ---
Viscosity index ASTM D2270 147 (słabiutki) - Lotos 150
Pour point ASTM D97 -30°C / -22°F (słabiutka) - Lotos - 39°C
Flash point ASTM D92 230°C / 446°F (normalna) - Lotos 225°C
TBN ASTM D2896 8.0 mg KOH/g (średnia) - Lotos 7,9 mg KOH/g
Po prostu mizeria. No ale na pewno wiesz lepiej, jest idealny do Twojego, konkretnego silnika.
A czy przypadkiem nie jest tak że im wyższa Viscosity przy 100 tym lepiej?? Bo wg mnie tak.
Tak, dlatego nie określiłem tych parametrów jako "słabe" tylko w kontekście zimowego użytkowania. Parametry te ogólnie właśnie próbuje określić (lepkością) producent silnika zalecając olej np. 10W40 do danego silnika.
Niestety obecnie - co łatwo udowodnić, oleje w jednym przedziale lepkości mają tak różne parametry, że o te (zalecenia) znacznie trudniej.
Oleje XW50, XW60 ewidetnie są przewidziane do pracy w wysokich temperaturach - później ją też osiągają przez co nie są najlepsze na okresy zimowe - co od początku rozmowy próbuję udowodnić.
W takim razie zapytam inaczej, z drugiej strony - czym byś zatankował TS'a 8V??
Jeżdżonego całorocznie, nie patrząc na koszta ?
Amsoil 10W40 (pełen syntetyk - baza PAO+Estry).
Lepkość kinematyczna przy 100° C, cSt (ASTM D-445).............................................. 14,5
Lepkość kinematyczna w temp. 40° C, cSt (ASTM D-445)..........................................91,7
Wskaźnik lepkości (ASTM D-2270)............................................. ..............................164
CCS Lepkość, cP @ °-25 C (ASTM D-5293)............................................. ...................5638
Temperatura zapłonu ° C (° F) (ASTM D-92)............................................... .............230
Punkt płynięcia ° C (ASTM D-97)............................................... ...............................-44
Odparowanie Noack, utrata masy% (g/100 g) (ASTM D-5800).......................................6,7
Całkowita liczba zasadowa TBN............................................... ...........................................12,6
HTHS (cP) (ASTM D-4683)............................................. ..........................................4,3
Ludzie był wątek na temat olejów to został zamknięty.Teraz tu się młyn zaczyna.Niech każdy sobie leje co uważa za stosowne i będzie po problemie.
Tu się możesz spodziewać oleju który będzie płynął w-50st i komu to potrzebne jak w naszym klimacie bardzo rzadko zdarzają się temperatury poniżej - 30 st. Na każdy zaproponowany olej można podać kilka innych o lepszych parametrach tylko po co.
Przeciez to każdy normalny człowiek wie, dlatego nie zmienia się sezonowo oleju z15W50 na 0W30 bo nie ma takiej potrzeby. Auto moje jest dość mocno eksploatowane i parametryMotula 15W50 300v są dla tego silnika bardzo dobre a nie średni czy słabe jak to kolega chce udowodnic
- - - Updated - - -
No nie mam pytań olej ani na zimę ani na lato a upalaniu zapomnij. Olej raczej do ecojazdy w mieście