-
Selespeed
Witam wszystkich. Pragnę się z Wami podzielić tematem Alfy 147 jak wpadła mi w ręce z uszkodzonym selespeedem.
Auto zostało do mnie przywiezione na kołach bez możliwości odpalenia auta. Na desce rozdzielczej wyświetlony 1-wszy bieg i nie da się zakręcić rozrusznikiem, pompa selespeed-a załącza się cyklicznie - ciśnienie jest właściwe 45-55. Brak możliwości włączenia ''N'' - brak błędów w kompie.
Zabrałem się za pracę. Zdemontowałem nastawnik na skrzyni biegów by go przejrzeć dokładnie. Zdemontowałem wszystkie zawory by wykluczyć ich zacięcie (np . paproch ), przemyte, sprawdzone oporności cewek i zasilone 12 v by zobaczyć czy ładnie cykają bez zacięć i sprawdzone o-ringi. Zdemontowałem potencjometry by sprawdzić ich stan tj. oporność na poszczególnych pinach jak i szumy sygnału oscyloskopem w całej skali pracy potencjometru. Wszystkie 3 w dobrej kondycji więc przy montażu dokonałem ich rotacji względem siebie ( wszystkie są takie same ) dlatego by jeśli okazało się że np. po nagrzaniu się jakiś zaczął fiksować widzieć w tym jakąś logikę.
Tłoków sprzęgła jak i wybierania biegów nie rozbierałem - przesuwały się one bez zacięć i nie było widać śladów wycieku oleju na zewnątrz. Akumulator (grucha) sądzę że jest dobry gdyż w trakcie wyciągania jednego ze zaworów obrzygał mnie dość znaczną ilością oleju gdyż nie odprężyłem układu przed jego wymontowaniem.
Filtr siatkowy był czysty, naciągnąłem troszkę bardziej sprężynkę potencjometru wybieraka góra-dół by mieć pewność że potencjometr nadąża za jego ruchami gdyż wydawała mi się zbyt słaba tj. w dolnym zakresie pracy praktycznie nie dociskała dźwigienką wybieraka biegów. Przed montażem z powrotem wkręciłem dłuższą śrubę M 8 w wystający sworzeń ze skrzyni biegów by jak wajchą pomachać i sprawdzić manualnie czy wszystkie biegi skrzyni dają się włączyć bez zacięć i było ok i ustawiłem go do montażu nastawki w pozycji ''N''.
Zamontowałem zalałem rekomendowaną Tutelą ( wcześniej był jakiś inny olej- czerwonawy dlatego też demontaż układu i jego czyszczenie )
i odpowietrzyłem układ. Pojawiły się korzystne zmiany, auto dało się odpalić iii tyle dobrego. biegów nie daje się włączyć, słychać wybieranie
1 bądź 2 lub R ale wraca zraz do "N".
Zająłem się elektryką układu, sprawdzone wszystkie masy zasilania przekaźniki wiązki wtyczki. Tester KTS-Bscha w łapę i szukanie przegląd wszystkich parametrów i wysterowanie nastawników. ( znawcy tematu wiedzą o czym mowa ).
Wnioski : 1- ktoś wydłubał buzer z przekaźnika alarmowego ( pewnie zapiszczywał swojego poprzedniego właściciela na śmierć ) i po wysterowaniu go z testera zapisywał się w kompie przyległy mu błąd.
2-pompa nie rusza po otwarciu drzwi kierowcy mimo że sterownik skrzyni widzi ich otwarcie.
3-sprzęgło 28 mm.
I tu stanąłem - może błąd buzera blokuje skrzynie, może KTS jest za lichy na Alfę -więc ściągnąłem Alfa Diaga i idzie do mnie kabel. I stało się coś czego jeszcze nie było a mianowicie system zaczął "wariować". Po włączonej stacyjce biegi zaczęły się zmieniać same ale nie do końca, po prostu nastawka zaczęła klekotać brzęczeć z różną częstotliwością, nawet po wyłączeniu stacyjki, pompa pracuje cały czas a płyn w zbiorniczku wykipiał. Proces ten dało się zatrzymać jedynie poprzez zdjęcie klemy z akumulatora, a na pracującym silniku dzieją się takie rzeczy że lepiej dla bezpieczeństwa go zgasić.
Po rozmowie z właścicielem okazało się że tez tak wcześniej się działo ( ot tak zapomniało mu się o tym wspomnieć ).
Zamówiony został nowy komputer i buzer przy okazji, wszystko zamontowane iiii eureka - działa. KTS w łapę (kabel do Alfadiaga jeszcze nie doszedł) błędów "0", buzer działa, generalnie wszystko ok a więc jazda.
I tu kolejne schody, w tym momencie liczę na waszą pomoc.
Auto zmienia biegi lecz pomija 2-kę tzn. myśli trochę i dalej idzie 345, jako ciekawostka przy redukowaniu 2-ka jest 54321 ok, od 2-ki w górę 2345 też ok, przy redukcji 54321 i w górę 1345 pomija po trudnościach 2-kę.
Na zgaszonym silniku idzie wybierać biegi lecz nadal pomija 2-kę.
Oto moja przygoda.
Piszcie co wy na to.
-
Zrob jeszcze kalibrację ale pomijanie dwójki to dziwne,o ringów nie dawałeś nowych?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
[QUOTE=darek2116;1889821]Zrob jeszcze kalibrację ale pomijanie dwójki to dziwne,o ringów nie dawałeś nowych?
Nie, nie dawałem nowych oringów i demontowałem tylko elektrozawory.
Nie robiłem "kalibracji", może inaczej- w moim testerze jest naprawdę wiele opcji w tym temacie, ale nie ma żadnego słowa związanego z kalibracją, dlatego też jestem w trakcie pozyskiwania AlfaDiaga i tu ewentualnie upatruję jakiegoś rozwiązania.
-
Ten alfadiag to tak nie do końca pewny temat -zlap sobie multiecuscan i elm327
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Ja swojego sele zrobiłem wzdłuż i wszerz co do oringow i jeździ jak na razie,generalnie jest tak ze jeżeli masz aktywator ok to problem tkwi w skrzyni.Jak zdemontujesz aktywator zobacz jak wchodzą biegi ręcznie jeżeli ok to moze któraś przesuwka jednak ma problemy.Teflonow na nich nie wymienisz ale oringi tak,dodatkowo jak sie owy aktywator ma na zewnątrz to nic mu tak dobrze nie zrobi jak pożądane czyszczenie w zakamarkach no i po montażu musisz mieć kalibrację i podregulowac sprzęgło potem tez je skalibrować i ma grać
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Ja swojego sele zrobiłem wzdłuż i wszerz co do oringow i jeździ jak na razie,generalnie jest tak ze jeżeli masz aktywator ok to problem tkwi w skrzyni.Jak zdemontujesz aktywator zobacz jak wchodzą biegi ręcznie jeżeli ok to moze któraś przesuwka jednak ma problemy.Teflonow na nich nie wymienisz ale oringi tak,dodatkowo jak sie owy aktywator ma na zewnątrz to nic mu tak dobrze nie zrobi jak pożądane czyszczenie w zakamarkach no i po montażu musisz mieć kalibrację i podregulowac sprzęgło potem tez je skalibrować i ma grać
Nie długo biorę sie za aktywator w 159 ss bo nie ma wstecznego
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Newsy w temacie.
Byłem autem u właścicela, okazało się że tak miał już wcześniej. Zademonstrował mi też w jaki sposób włącza 2-gi bieg, a mianowicie mocno kręci auto na obrotach
tzn. 1-dynka 5000-5500 rpm i kolejny bieg 2-gi wchodzi. Na spokojnie jak miałem okazję nim jeździć nie.
I jeszcze jedno, przy redukcji na 1 zgrzytnie.
Klient podejmuje decyzję o wymianie skrzyni na inną ( nastawka zostaje ). Podobno działo się też sporadycznie że wyskakiwała 2-jka
Czekam na opinie a sam też się pochwalę jak temat się rozwinął ( nie ja będę zmieniał skrzynię )
A o tym że na sucho ręcznie dało się zmieniać biegi bez nastawki piałem na samym początku
-
A nie masz informacji jak jest ze sprzęgłem?czy było wymienione?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Rozmawiałem na ten temat z właścicielem już wcześniej, kiedyś tam wyciągali skrzynie i przy okazji oglądali sprzęgło i było ok ale to było kilka tysi temu.
-
Bo to tez moze tak być,ja ostatnio przypalilem i czasem na zimno jak redukuje z 3 na 2 to jest trzask poza tym ok i tak zaczynam myśleć o sprzęgle powoli
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Darek dobrze ci podpowiada .Sprzęgło lub sama skrzynia.Stan oleju oraz jaki jest olej zalany mocno wpływa na pracę SS
Huawei P9
-
Ja mam zalany shella klasa dexron 3 syntetyk i jest ok,mineralny moze być za gesty,słynna tutela to tez dexron 3
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Ale mii chodzi o olej w skrzyni a nie SS
Huawei P9
-
W skrzyni powinien być 75w90 i taki mam
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Firma.
Ja 3 przetestowałem i niestety gromiona tutella okazała się najlepsza
Huawei P9
-
Dostałem kabel
Mam też AlfaDiaga i połączyłem się nim z 147
Ale pobrałem sobie MES-a i powiem że jestem pozytywnie zaskoczony tym programem, to co robiłem swoim programem KTs firmy bosch to tak naprawdę 60% no może 70
Wreszcie zobaczyłem upragnioną autokalibracje i przeprowadziłem ją.
Procedura trwała kilka minut, układ cyklicznie włączał poszczególne zawory ucząc się ich skrajnych położeń i od tego momentu datuję prawidłowe zmiany biegów.
Pięcie się po biegach do góry jak i redukcje przebiegają prawidłowo, no po za tym że jedynka czasem zgrzytnie na synchronizacji jak idzie z wyższych obrotów ale to już było i raczej dotyczy samej skrzyni.
Troszkę nie podoba mi się praca zapinania sprzęgła pomiędzy pierwszymi biegami, czuć szarpnięcia tak jak by brak delikatności w jego puszczaniu.
Niby robiłem kalibrację sprzęgła, ale nie wiem czy przeprowadzam ją prawidłowo tzn. załączam procedurę stacyjka off potem start włączam 2-bieg i startuje do 3000rpm
No i nie wiem czy to już koniec, bo nie mam żadnego potwierdzenia.
Opiszcie proszę jak to wygląda u was
-
Mnie to sie wydaje ze kończy ci sie sprzęgło-na marginesie mnie powoli tez ,zatem chętnie sie podszkole w temacie,mnie zgrzytanie przy redukcji na 2 ale tez moze to być temat samej skrzyni i ma to prawo bo nowe to nie jest ale jeszcze musze przeregulowac palec od sprzegla ma być 28,4 a mam 28,1 choć to nie powinno mieć aż takiego wpływu-mozesz sie jeszcze tym zając bo masz już program a to jest dosyć proste.Luzujesz nakrętkę i patrzysz w programie na kompie na parametr odniesienie tarczy sprzegla aż osiągniesz 28.4 i dokrecasz nakrętkę po czym mozesz zrobic sobie kalibrację sprzegla i wio do przodu -działaj,ja nie długo biorę sie za te 159 SS i tez moze cos wrzucę w temacie następnej generacji
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Ta odległość jednak ma znaczenie.Po każdej regulacji poklikaj biegami i sprawdz jeszcz raz czy jest te 28,4.
Huawei P9
-
Witajcie
Mam pytanie , Wróciła do mnie 147 ma problem z włączaniem 3-jki ( pomija - męczy pomija i włącza np.5 ) Dziwne że da się zredukować na 3 z 4-ki.
Na wyłączonym silniku włączonej stacyjce i nacisniętym pedale hamulca też idzie zmieniać biegi lecz ten nieszczęsny 3-ci nadal pomija i włącza 5 i też potem da się redukować na 3-jke
Siły mi opadają i nie mam pomysłu co dalej z tym począć.
Proszę o podpowiedź