Witam, jak w temacie, posiadam subwoofer (głośnik) 12" o mocy 1200w / 350 rms, ilu watowy wzmacniacz mam dobrać żeby to jakoś w miarę dobrze grało, chodzi o wzmacniacz 1/2 kanałowy, tylko do subwoofera
Printable View
Witam, jak w temacie, posiadam subwoofer (głośnik) 12" o mocy 1200w / 350 rms, ilu watowy wzmacniacz mam dobrać żeby to jakoś w miarę dobrze grało, chodzi o wzmacniacz 1/2 kanałowy, tylko do subwoofera
Im więcej tym lepiej.
A co znaczy w miarę dobrze? Co to za "miara"?
Ma być, czy grać dobrze?
Co to za głośnik? Ważne bo peyning to nie scanspeak a mocy mogą mieć tyle samo.
Jaka obudowa?
To wszystko ważne sprawy.
Głośniki 4X Alpine SPG na drzwiach, podłączone pod wzmacniacz 4 kanałowy Sony XM 504X, subwoofer (głośnik FLI FLAP) ma być bez paczki, zamierzałem go zainstalować pod tylnią półką, radio Alpine IVE W585BT, wiem że mogę go zmostkować z wzmacniaczem i pod głośniki, ale radio ma dodatkowe opcje pod sam subwoofer i wtedy ich nie uruchomię, radio ma dodatkowe wyjście pod subwoofer i dlatego potrzebuję dokupić drugi wzmacniacz specjalnie pod głośnik
Nie no, jest to dosyć proste, wcześniej głośnik był w obudowie w bagażniku, ale alfa ma metalowy stelaż za siedzeniem i półką, i nie było go w ogóle słychać oprócz mulenia, zamierzam sam głośnik zamontować pod półką, a połączenie, standartowe, tak jak w radiu, 4x głośniki pod 4 kanałowy wzmacniacz, i "aktywny" subwoofer (czyli głośnik basowy w półce z wzmacniaczem) + dodatkowe połączenie z radiem do drugiego wzmacniacza basowego, i to mi da pełną regulację w opcjach audio w radiu jak i do 4 głośników jak i do subwoofera, ( a głośniki na drzwiach i tak se mogę zmostkować ze subem, żeby przeniosło trochę basu na nie, tylko nie wiem o jakiej sile musi być ten wzmacniacz (1/2 kanałowy) żeby dzwięk był naprawdę zadawalający, nie jakieś mulenie,
a więc 1200W 350RMS - podłączenie pod głośnik 12" - o jakiej mocy wybrać wzmacniacz pod ten głośnik ? !!!
Ja wiem doskonale co chcesz zrobić. Tylko robisz źle.
Głośnik powinien grać w obudowie. Montując go w półkę z bagażnika robisz obudowę "prawie" zamkniętą, a powinna być super szczelnie zamknięta. Powietrze w niej ma robić za amortyzator tylnej strony membrany.
Dobry głośnik tej wielkości zagra poprawnie w 20 litrach, słabszy jakościowo potrzebuje do 30-40 litrów, a u Ciebie będzie 400??? To nie może grać jakikolwiek wzmacniacz kupisz.
Gdybyś miał normalną skrzynię to doradziłbym 30-50% mocniejszy wzmacniacz niż moc głośnika w rms, czyli około 500 wat rms.
A zabudowany bagażnik i problem z basem to mit. 156-tka sedan którą miałem też ma jak 159-tka i nie było żadnego problemu z basem.
Warunek to niewielka skrzynka, odpowiednie ustawienie, moc i strojenie.
Nie do końca się zgodzę. Głośnik wcale nie musi mieć skrzyni :P Mało tego, otwarta konstrukcja ma swoje plusy. Słyszałem kilka droższych konstrukcji hi-fi o konstrukcji open baffle i miażdzyły suty ;)
Skrzynie stosuje się po to, żeby podbić efektywność i odpowiedni zakres częstotliwości. Bez skrzyni po prostu potrzeba sporo większego głośnika o odpowiednich parametrach i potężnego wzmacniacza z bardzo wysokim współczynnikiem tłumienia, żeby uzyskać taki sam efekt.
W samochodzie gra nie warta świeczki. Już lepiej zastosuj 2x20 cm woofery. One bez skrzyni świetnie sobie radzą, ale nie licz wtedy na bardzo nisko schodzący bas.
No właśnie ja też, nie do końca bym się z tym zgodził że subwoofer w skrzyni ma lepszy efekt, na ogół ma tendencje do mulenia dzwięku, bo był słyszalny z bagażnika, nie znam się za bardzo na tych parametrach odnośnie subwoofera, dlatego stąd to pytanie, w mojej byłej 156 też miałem ten sam zestaw głośników i subwoofera, z tym że głośnik basowy przykręciłem do otworu tam gdzie jest podłokietnik w tylnej kanapie, oczywiście od str bagażnika ;) zmostkowałem go z przednimi głośnikami na drzwiach w podanym jak wyżej wzmacniaczu i powiem - rewelacja, było czuć tak zwany wiaterek basu, ale miałem innne radio (też alpine 1Din) one niestety nie miało dodatkowych wejść na subwoofer aktywny i też ani opcji dodatkowych dla niego, dlatego spróbuje zrobić tak jak myślałem sugerując się wypowiedzią kolegi "slavol: że "30-50% mocniejszy wzmacniacz niż moc głośnika w rms, czyli około 500 wat rms" .
Jeżeli zamontuje 12''tke pod tylnią półką to on i tak jakiś tam rezonans będzie miał po między metalowym stelażem a półką, wiem, koledze chodziło o odbicie dzwięku z suba w skrzynce tego efektu nie będzie bo magnes będzie w wewnątrz bagażnika, ale efekt będzie odwrotny z drugiej strony, zobaczymy, dam znać.
wzmak dobiera się na zasadzie +25% , czyli ok 400W w Twoim przypadku , wiążę się to z "kontrolą głośnika"
- - - Updated - - -
po drugie nie każdy głośnik nadaje się do tzw " Free Air" , producent powinien podać parametry do skrzyni typu closed, bass reflex lub band pass
jeśli nie masz takich danych to skrzynkę można obliczyć
Tak są jeszcze elektrostaty i głośniki plazmowe, membrany ceramiczne i ręcznie klejone sreberka görlich-podzsus. Tylko co to ma do rzeczy?
Głośnik kolegi to nie freeair, oby w półce nie rozklepał sobie karakasu cewki ;) i duży df wzmacniacza nic nie pomoże.
Oczywiście można sobie zasymulować zachowanie głośnika w programie ( o ile są jakieś wiarygodne dane głośnika - śmiem wątpić) i bardzo chciałbym zobaczyć wartość impulsu w dziurawej 400-stu litrowej paczce ;)
To dopiero mulenie, co najmniej na pół sekundy :)
Obudowa nie jest do odbijania dźwięku, to integralna część głośnika tylko producent pozostawia pewną dowolność w dostosowaniu użytkownikowi i nie daje jej w każdym przypadku.
I taki oklepany frazes...... na pewno nie słyszałeś jak może grać muzyka w aucie, bo nie byłoby takich pomysłów.
podstawowe pytanie to ma grać , przez duże "G" , czy robić hałas na pół dzielnicy ,