Witam, mam krótkie pytanie. Padł mi głośnik w lewych przednich drzwiach (strona kierowcy), czy muszę szukać konkretnie na tą stronę drzwi, czy we wszystkich drzwiach są takie same (lewa, prawa, przód, tył, polift , przedlift itp.) ?
Printable View
Witam, mam krótkie pytanie. Padł mi głośnik w lewych przednich drzwiach (strona kierowcy), czy muszę szukać konkretnie na tą stronę drzwi, czy we wszystkich drzwiach są takie same (lewa, prawa, przód, tył, polift , przedlift itp.) ?
Są takie same, bez względu na stronę
lepiej kup dystanse od basser.pl troche mat wugluszajacych gms07 i 02 i jakies wysokoskuteczne ale plytkie glosniki yak zeby radio uciaglo np audison prima ap6.5. zrobisz tylko przod i za 500zl bedziesz mial audio duzo lepsze. no chyba ze ci nie zalezy a jestes z ojolic bielska to zapraszam, dam ci za free sprawny ori glosnik
Jak blizej Ci na Dolny Śląsk to tez mam takie glosniki w ilosci 2szt :-) tez oddam za free:-)
Ja też mam komplet do oddania za "dziękuję":) Tylko pamiętaj, że przednie są nieco inne niż tylne. Różnią się wielkością magnesu i mocą.
Może ktoś już je wymieniał i włożył takie jakie kupił:-)
Mam właśnie plan aby wymienić głośniki w przednich dziwach. Pytanie, jak poznam który kabel głośnikowy jest ( + ), a który ( - ) ?
u mnie ani w 159 ani w giulietcie nie bylo oznaczen na ori glosnikach (standardowe audio). ja sprawdzilem uzywajac baterii paluszka, porownujac w ktora strone jest ruch membrany.
Zawsze można też jakimś małym LEDem sprawdzić
LEDem albo zwykłą diodą - LED zaświeci (chociaż nie wiem czy napięcie nie bedzie za małe nawet dla jakiegoś mikro-leda) a dioda puści prąd tylko w jedną stronę, można stwierdzić gdzie jest + a gdzie - na tej podstawie.
No, albo użyć po prostu multimetra a nie cudować ;)
ale przeciez na glośniki podawane jest napięcie zmienne i żadnym sposobem o którym piszesz się nie kapniesz, bo polaryzacje się zamieniają stale (nie wiem jak to prościej określić Tobie). oznaczenia +/- na zaciskach są po to żeby nie podlaczyc różnych głośników w aucie na odwrót, bo wtedy ciśnienia akustyczne będą się znosiły i będzie słaby bas (bo to głównie dotyczy basu - długość fali decyduje, przy wysokich nie ma znaczenia bo długości fal są już znacznie krótsze niż odległości między głośnikami więc i tak już jest tak sobie), a +oznacza się bodajże ten terminal który po wysterowaniu wyższym napięciem niż - wychyli membranę do przodu. FYI w normalnym radiu oba terminale dla danego głośnika są na plusie wg masy auta, a tylko pracują różnicowo wg siebie (raz jeden jest bardziej dodatni a raz drugi, działają lustrzanie wg jakiegoś raczej środkowego napięcia).
wracając do metody sprawdzenia, na chwilke (ułamek sekundy) słabą bateryjkę się podłącza do głośnika(żeby nie uszkodzić głośnika bo on nie może pracować z prądem stałym bo się spali) i trzeba porównać głośniki ze sobą (kierunek wychylenia się membrany) żeby zidentyfikować który to + gdy na jednym z głośników jest nieoznaczony.
Że polaryzację ustawia się po to, żeby głośniki były w tej samej fazie i nie wygaszały się nawzajem to wiem - natomiast zupełnie umknął mi rodzaj prądu jaki przez nie płynie i faktycznie, w świetle tego, nie ma większego sensu to co napisałem wyżej :)
Prościej koledzy będzie sprawdzić kolory kabli w elearn :)
nie pisalem o tym bo wiekszosc forumowiczow ktorzy zadaja takie pytania nie ma elearna i nawet o nim nie słyszało. o ile pamietam to tez na schemacie nie jest oznaczone ktory jest + a ktory -, wiec trzebaby jeszcze otworzyc rozpiske zlacza w elearnie.inna mozliwosc to wyjac radio i looknac po nopisie na naklejce na radiu, z tym ze tez nie kazdy ma klucze do wyjmowania radia. dlatego najszybszy i najpewniejszy sposób dla kazdegi to z bateria paluszkiem i 2 kabelkami- sam taki stosuje mimo ze mam elearna jak i klucze do wyjmowania radia - jest najszybszy.
Rzeczywiście sposób jest dobry, sam też go kiedyś stosowałem:)
Dzięki za podpowiedz z paluszkiem - też o tym myślałem, ale trochę się bałem upalić cewki..
W ELearn próbowałem rozkodować kolory kabli i wyszło mi dla przodu: drzwi lewe (+) niebieski, (-) niebesko-czarny; drzwi prawe (+) pomarańczowy, (-) pomarańczowo-biały.. ale kto to wie czy pod koniec produkcji 159tki czegoś nie zmienili..
Najlepiej zawsze sprawdzić z wyjściem z radia, ale jakoś mi nie poszło jego wyjmowanie przy pomocy śrub M4..
kto to pamieta teraz jak to bylo w 159. mam caly warsztat w piwnicy a wkretow i srub w roznej srednicy i dlugosci do wyboru do koloru. jakies wkrety poszly tam bo na pewno nie wyjmowalem gniazd wkretow. natomiast w giulietcie gdzie robilem kilka miesiecy temu wymiane, tam stosowalem normalne sruby chyba m4, ale tam nie bylo gniazd tylko nity w ori glosnikach.
poszukam wieczorem jakis fotek moze znajde odpowiedz