Witam, mam takie pytanko czy może ktoś probował zalożyć opony 225/50/16 w zamian za oryginalne 205/55/16, zawieszenie fabryczne.
Printable View
Witam, mam takie pytanko czy może ktoś probował zalożyć opony 225/50/16 w zamian za oryginalne 205/55/16, zawieszenie fabryczne.
dlaczego chcesz poszerzać gumy nie zmieniając średnicy felgi?
...generalnie zmieni się średnica całego koła in plus...
U mnie przy 205/55/16x6.5 ET 40.5 nie mogę wcisnąć całego palca pomiędzy oponę a zwrotnicę z przodu. Centymetr w każdą stronę i mógłby być problem (chyba że masz mniejsze ET). No i spalanie by wzrosło...
dzięki za odpowiedzi, chciałem takie bo mam okazję kupić w dobrej cenie, 2 cm na tej samej feldze co 205 spokojnie da radę ale faktycznie przy 205 nie wchodzi palec między amortyzator a oponę tak więc po temacie
Witam :)
Chciałem spytać, czy może ktoś zakładał zimówki 195/65/15? Interesuje mnie czy przy skręcaniu nie będą obcierać...
Ja mam u siebie akurat 185/65R15 ale rozmawiałem z gościem który miał 195/65R15 i nie zgłaszał jakichś problemów z obcieraniem tak więc luz.
A ja mam 225/55/16 na tyle i fajnie śmiga, trochę jak dragster od tyłu wygląda ale jest ok:)
Odnośnie zimówek:
Nie będą obcierać, sam na takich jeżdżę i jest ok, nawet na śniegi to jak dla mnie lepsze bo autko wyżej stoi:)
No to super. Dzięki panowie :beer:
Przypadkowo, ale dobrze, że znów trafiłem do tego wątku:) Glovash, springi eibacha -30mm już czekają na wymianę (serio jest ponad -45mm? :)). Powoli już rozglądam się za zimówkami, więc po zmianie sprężyn chyba nic obcierać nie będzie... Latam obecnie na 205/60/15 :P
Ps. Powiedz mi, w tej Alfie to jakieś sportowe amorki są ?
195/65/15 są za wysokie, może ocierać, na zimę rozmiar nieco tańszy od fabrycznego 195/60/15 to 185/65/15. Takie opony mają akceptowalną cenę i nie powinny sprawiać absolutnie żadnych problemów :)
Chciałbym przypomnieć jedno: węższa opona to gorsza przyczepność.
Mam 225/45/17 i obciera mi przy max skręcie bo jest obniżona o 30mm ale lekko i wątpię żeby przy R16 to się działo.
- - - Updated - - -
Szersze opony znacznie lepiej hamują, za to węższe są cichsze, bardziej komfortowe i później wpadają w aquaplaning
więc zależy gdzie mówisz o przyczepności.
Zauważyłem dziwną tendencję na forum- "na zimę 15'' i tym samym wąskie opony". Akurat na śnieg czy lód szersze gumy spisują się lepiej.
chyba odwrotnie na zimę mniejsze zeby lepiej sie przez snieg przecinały i mniejszy opór stwarzały
Ja zakupiłem daytony 185/65/15 196 zł szt nowe na zimę
A na lato założę też daytony tylko że 195/55/15
Obecnie moja Ala stoi na 185/65/15 przód a tył 195/65/15 i wszystko jest oki
Na lodzie to ona może mieć 240 i dużo to nie pomoże
Jakie są konsekwencje używania węższych opon?
PLUSY MINUSY lepsza przyczepność na śniegu dłuższa droga hamowania mniejsze ryzyko aquaplaningu gorsza przyczepność na zakrętach
aquaplaning- od tego jest bieżnik, jak jest zjechany to można i kolarką wyrżnąć się na mokrym,
lepsza przyczepność na śniegu- bajka
No właśnie nie zawsze tak jest:) Na szerszej oponie gdy będzie sucho, możesz szybciej pokonywać zakręty, prędzej przejedziesz przez głęboki śnieg niż na wąskich, bo się możesz zakopać. Można to myślę porównać, jakbyś założył narty na taki śnieg, a potem łyżwy...lub teraz na lód założyć łyżwy, a później narty, chyba dobrze to ująłem :) Węższa znowu lepiej przebija się przez błoto pośniegowe do asfaltu i lepiej odprowadza wodę. Na węższych szybciej ruszysz, bo mają większy nacisk jednostkowy, za to znowu droga hamowania się wydłuży, bo mają mniejszą powierzchnię styku. Generalnie imho, to trzeba dobrać takie gumy, w zależności od tego gdzie się mieszka i jakie warunki głównie panują w zimę w danym miejscu zamieszkania.
Teraz czego nie jestem do końca pewny, to systemy typu ABS/ASR i ich zachowanie w zależności od zmiany opon/kół od tych zalecanych przez producenta. Jedni twierdzą, że profil/obwód koła ma wpływ na działanie w/w systemów, drudzy, że producentom chodzi o to, żeby prędkościomierz nie przekłamywał albo...może przytoczę cytat:" czujniki te nie mierzą sił i obciążeń między oponą a samochodem, a jedynie prędkość obrotową kazdego z kół i porównują te prędkości między sobą w relacji do położenia kierownicy i toru jazdy auta (bezwładność) " i "Generalnie wszystkie te systemy opierają się na zliczaniu obrotów kół (prędkości obrotowej) i rozmiar opony średnica/profil jest dla tych systemów zupełnie nieistotna". A jeśli jednak to ma wpływ, to czy dałoby się...przeprogramować(?) moduły ASR/ABS dla takiego rozmiaru opon jaki chcemy mieć ?:)
W instrukcji mojej Belli nominalny rozmiar opon to 195/60/15, opon 185/65/15 jako zamiennik w ogóle nie uwzględniono dla tego silnika. Dalej, mamy 205/55/16 i tak się zastanawiam czemu nie podano 195/55/16, pierwsze mają średnicę większa o 2.67%, drugie zaś o 0.95%, a chyba chodzi o to, żeby zamiennik był jak najbliższy średnicy opony nominalnej...? To takie moje małe zamyślenia.
Przy obecnej glebie, na dedykowanych może być za nisko jak na zimę, 205/55/16...no deczko za niski profil np. na te dziury, które później będą się pojawiać jak co roku :unsure:...,więc może w końcu wezmę te, na których teraz pociskam - 205/60/15... :) Dobrze, że do zimy jeszcze trochę jest, bo do tego czasu raczej znajdę odpowiedzi na kilka niejasności i wybiorę odpowiednią gumę ;)
Te systemy same się programują w zależności od opony.
Instrukcja zaleca po zmianie z dojazdówki na zwykłą oponę jazdę przez jakiś tam czas beż używania tych systemów aby zaprogramować rozmiar i inne dane koła.
- - - Updated - - -
Powtórzyłeś po mnie..... Oprócz śniegu.
zimie jest lepsza cieńsza szybciej zgarnia śnieg i ściera do asfaltu. a szersza zanim odciągnie śnieg i dojdzie do asfaltu to trochę potrwa.
Przypominam że w zimie nie jeżdzimy 150 czy 120 ale z mniejszymi prędkościami. Co do przyczepności w śniegu nie będziesz miał jej nigdy bieżnik powoduje że opona przy hamowaniu odprowadza śnieg i w wyniku tego szybciej dostaje się do asfaltu. Tak samo w czasie jazdy bieżnik wżyna się w śnieg powodując większe opory i lepsze prowadzenie. Zastanówcie się po co są łańcuchy i jak działają.
Między innymi dlatego ABS jest często nie chwalony ponieważ przerywa moment w którym opona dociera do szorstkiej nawierzchni i uzyskuje tarcie bo w śniegu o takim czymś nie ma co mówić śnieg Ci nie hamuje na śniegu nie uzyskasz czegokolwiek. Temat długi. I każdy kto zna zasady fizyki panujące podczas hamowania w śniegu wie o co chodzi.
Są specjalne opony do jazdy po lodzie cienkie jak cholera ale pewnie to większości nie przekona.
- - - Updated - - -
I mi się przypomniało co szybciej wyhamuje na śniegu na prostej powierzchni narty czy sanki z cienkimi płozami.
Zimowe opony nie mają zadania przebijać się przez śnieg do asfaltu, bo nigdy nie złapałyby przyczepności. One mają się czepiać śniegu. Po to są na nich zygzakowate nacięcia. Tu decyduje łączna długość tych nacięć. Która opona ma ich więcej? No chyba nie wąska. I to się tyczy i startu, i zakrętów, i hamowania.
Już mówiłem, że aquaplaning niwelowany jest przez kształt bieżnika. W identycznym modelu opon ten bieżnik, w różnych szerokościach nie jest tylko odpowiednio większy/mniejszy, ale odpowiednio zmieniony. Czas potrzebny to odprowadzenia wody/mazi jest podobny.
Inaczej bo każdy w pewnym sensie z nas ma rację ja mówię o swoich warunkach drogowych a Ty zapewne o swoich:D
NA dowód ciekawy artykuł. http://eksploatacja-auta.wieszjak.pl...y-na-zime.html
- - - Updated - - -
I myślę że on pomoże w wyborze odpowiedniej:D i rozwieje wątpliwości
...tak się jeszcze zastanawiam, jak np. średnica koła A jest o 2cm większa od koła B, to auto będzie wyżej stało o 2cm i przybliży się do nadkola o 2cm czy te wartości będą o połowę mniejsze?