Mam pytanie, 2,5A przy kickdown do jakich obrotów dociąga wam wasza alfa, u mnie zapuszcza się daleko w czerwone pole 7100-7200 i potem zmiania, jak to u was wygląda?
Printable View
Mam pytanie, 2,5A przy kickdown do jakich obrotów dociąga wam wasza alfa, u mnie zapuszcza się daleko w czerwone pole 7100-7200 i potem zmiania, jak to u was wygląda?
To zależy jak naciskasz pedał gazu :)
Ale jak jest "do dechy" to mi zmieniał w chwili jak wskazówka obrotościomierza dotykała czerwonego pola.
Przy zwykłej jeździe zmieniał w okolicy 2500rpm albo i niżej.
Jeżeli pedał gazu w podłodze to 6500obr/min.
Delikatna jazda to 2000obr/min
dołączam sie do tego pytania i mam jeszcze jedno : a mianowicie czy jest jakaś znacząca różnica w spalaniu pomiędzy automatem a manualem ?Cytat:
Napisał rkarol
pozdrawiam!
To zależy od kierowcy. Jak jest dobry kierowca, tzn. wie kiedy zmieniać biegi to w manualu na pewno spalisz mniej paliwa, ale nie liczyłbym na jakieś straszne oszczędności.Cytat:
Napisał szdar77
Automat mi działał bardzo fajnie, bo dostosowywał zmiany do tego jak wcisnąlem pedał gazu, tzn. zwykle tak jak smuz mówi ~2000rpm sobie zmieniał. Wydaje mi się że manualnie robiłbym podobnie. Tutaj raczej chyba kluczowe jest to że automat ma 4ry biegi a manual miał 5 lub 6 zależnie od wersji silnika. I tutaj chyba należy się dopatrywać różnic, bo jak masz na ten przykład 6 biegów, to lepiej dostosujesz obroty do prędkości niż jak są tylko 4ry. Bo będziesz go mniej musiał kręcić na każdym z biegów.
A jaka jest różnica konkretnie? Trudno stwierdzić, TUTAJ możesz raporty spalania przejrzeć i po komentarzach coś wywnioskować.
No tak, ale przy jakich obrotach Wam odcina przy pełnym gazie i czy to normalne, że zapuszcza się głęboko na czerwony obszar do 7200. Na jakiej wysokości wy macie odcięcie?
Nie powinno być możliwości dokręcenia do odcięcia.Cytat:
Napisał rkarol
Nawet w trybie sekwencyjnym po przekroczeniu pewnych obrotów skrzynia samo powinna zmienić przełożenie. Takie zabezpieczenie dla silnika od strony skrzyni.
Chyba nie.Cytat:
Napisał rkarol
tak jest to normalne że zmienia biegi przy 7200 jak dociśniesz ...
a tak ogólnie to w naszych bellach są skrzynie ZF 4HP20 i są to bardzo dobre skrzynie wspomagane elektroniką. Posiadają oprogramowanie które adaptuje się do stylu jazdy kierowcy. Podstawowe dwa tryby to sportowy wtedy właśnie skrzynia ciągnie do końca i ekonomiczny wtedy skrzynia zmienia bieg przy 2000-2200 obrotów
jednak jesli jeździsz cały czas ostro lub używasz tiptronika to skrzynia zacznie ustawiać się pod taki tryb uznając że jeździsz zwykle dynamicznie i inaczej będzie pracowała. Jesli zaś długo bedziesz jeździł spokojnie skrzynia ustawi się tak że będzie zmieniać bieg już przy 1800 obrotów.
jeśli chodzi o spalanie to zwykle w automatach takich jak nasze czyli 4 biegowe jest ono wyższe o około 1 do 1,5 litra na 100km i wynika z tego że gdy stoisz skrzynia ciągle pracuje jak puścisz pedał hamulca to auto jedzie więc trzymając auto na biegu na światłach część energii marnuje się praca idzie w hamulce można powiedzieć :-) dlatego warto na dłuższych zmianach świateł zluzować skrzynię wrzucając N a jesli chodzi o trasy to w manualu jest 6 biegów więc prędkość obrotowa silnika przy powiedzmy 90-100km/h jest nieco mniejsza więc można zaoszczędzić nieco paliwa w manualu.
ja w mieście osiągam spalania ok 18 litrów na klimie ... ale jest to jazda po łodzi gdzie komputer pokazuje średnią prędkość 15km/h i auto nieustannie stoi w korkach. Ale kiedy przemieszczam się np w sobotę czy niedzielę na tej samej trasie zrobię 15,5l na setkę natomiast trasa ... kiedy jadę spokojnie czyli tak do 120 km/h bez zbędnego naciskania silnika i niepotrzebnego przyspieszania to zchodzę do 9l ale gdy już na autobanie leciałem 220 - 230 przez jakieś 250km to średnia wychodziła 17,4 litra później po zjechaniu z autostrady i dalej kontynuowaniu po normalnej drodze tak do 120 średnia po przejechaniu 470km wyszła 15,2
Moim zdaniem jednak nie. Było by to bez sensu ze względu na przebieg momentu i mocy maksymalnej. Wydaje się, że jednak 6500obr/min jest bardziej optymalne.Cytat:
Napisał blackalfa166
Raczej z większy oporów wewnętrznych skrzyni. Część energii marnuje sie w postaci wydzielanego ciepła.Cytat:
Napisał blackalfa166
kmito polecam lekturę instrukcji skrzyni 4HP20 lub wizytę w autoryzowanym serwisie
Podaj linka lub zacytuj coś co by podważało moją opinię.Cytat:
Napisał blackalfa166
Po co? Żeby dowiedzieć się, że skrzynia jest bez obsługowa. A oleju się nie wymienia.Cytat:
Napisał blackalfa166
To ja również bym chętnie się zapoznał, zapodasz jakiegoś linka?Cytat:
Napisał blackalfa166
jeśli sądzisz że skrzynia jest bezobslugowa to życzę dużych przebiegów :)
a jesli chcesz zglębić wiedzę na temat tej skrzyni nie konsultując się z mechanikami którzy mają pojęcie na temat tej skrzyni to polecam lekturę
http://oto.to/schematy/automat/4HP20%20diagnostyka.pdf
http://oto.to/schematy/automat/4HP20...r%20manual.pdf
dowiesz się tam między innymi, że z tą bezobsługowością nie jest tak różowo.
CO 60tys KM NALEŻY SPRAWDZAĆ POZIOM OLEJU BAGNETEM NA SKRZYNI I JEŚLI SĄ UBYTKI UZUPEŁNIAĆ
olej ten ze skrzyni jak większość cieczy posiada wlaściwości chociażby odparowywania
co się zaś tyczy prędości obrotowej to jesteś pierwszą osobą, od której słyszałem że zmiana biegu przy maksymalnym naciśnięciu nastpuje przy 6500obr.
Najlepiej niech inni użytkownicy automatów tez się wypowiedzą jak to jest u nich w 4 alfach które znam zmiana następuje w tych samych granicach obrotowych.
z ciekawości wysmaruję maila do centrum szkoleniowego FIATa w bielsku wraz z kumplem kóry jeździ taką samą alfą i pracuje w autoryzowanym serwisie. Ciekaw jestem co odpiszą ... jak będę miał odpowiedź to dam jakiegoś screena
Nie dokładnie zrozumiałeś moja wypowiedź. Właśnie chciałem zwrócić uwagę na fakt, że nie jest bezobsługowa. A ASO twierdzi odwrotnie. Nie wiedzą jaki jest typ skrzyni, nie znają procedury wymiany oleju, nie wiedzą nawet jaki olej zastosować etc.Cytat:
Napisał blackalfa166
A to ciekawe!!! A gdzie ten bagnet jest?Cytat:
Napisał blackalfa166
Bagnet to był w wersji dla Citroen, Peugeot i Renault.
W alfie poziom oleju można sprawdzić tz. korkiem przelewowym od spodu skrzyni.
Poza tym co 60tyś to wypadało by wymienić olej a nie tylko sprawdzić poziom.
Co do tych sławnych 6500obr/min to nie twierdzę, że tak powinno być. Tak jest u mnie.
I wydaje mi się, że jest to logiczne ze względu na parametry silnika.
Materiały które podałeś są mi znane. Nigdzie nie ma tam informacji na temat przy jakiej prędkości obrotowej powinien zmieniać biegi.
Przy okazji podaj mi obroty silnika jakie masz w Swojej powiedzmy przy prędkości 90km/h na 4 biegu. (przy jednostajnej jeździe) Chcę zdiagnozować czy u mnie prawidłowo włącza sie blokada konwertera.
Pozdrawiam
jak dzisiaj będe wracał do domu to zobaczę te obroty przy 90km/h i napisze jutro
a co do tych 6500 i zmianie biegu to nie jest nigdzie napisane w manualach faktycznie ale prawdopodobnie będzie mozna jakies info uzyskac z urządzeń diagnostycznych po podpięciu ale mniejsza z tym zobaczymy co odpiszą "fachowcy" którzy odpowiedzialni są za szkolenia w bielsku :)
CZAPKA Z GŁOWY ...
szacuneczek dla kmito
u mnie i innych testowanych alfach zmiana biegu następuje przy 6500obr.
pisząc z pamięci wydawało mi się że czerwone pole zaczyna się przy 7000 ... i palnąłem babola
generalnie w mojej zawsze się zmienia bieg przy 6500 jak docisnę na maxa u kumpla i u ojca też jest taka sama wartość.
a co do prędkości obrotowej przy 90km/h to jest we wszystkich tych tech alfach również taka sama i wynosi 2250obr
No przecież pisałem, ktoś spojrzał gdzie się czerwone pole zaczyna? 6500rpm :roll:Cytat:
Napisał ozzy
Dzięki z informację. U mnie tak samo.Cytat:
Napisał blackalfa166
Mega odgrzeje kotleta: Spieram się z kolegą, który ma 166 w 2.4 JTDm w manualnej na temat wersji V6 w automacie (4HP20).
Chodzi o obroty silnika na ostatnim biegu skrzyni przy prędkościach 100-120-140 i 160km/h. Spieramy się, ponieważ miałem następce tej skrzyni (DP0/AL4) w Xsara 2.0 HDi i przy 140km/h było głośno (skrzynia miała krótkie biegi, silnik mial 3500obr/min ryczącego diesla), a przy 160 miało się wrażenie, że osiągamy prędkość WARP1 (dokładnie nie pamiętam, ale na pewno powyżej 4000obr/min i o komforcie można było pomarzyć).
Czy szczęśliwy posiadacz poliftowej 166 V6 3.0 z automatyczną skrzynią 4biegową 4HP20 mógłby podać obr silnika dla wymienionych prędkości i odnieść się do wrażeń dźwiękowych przy tych prędkościach?
Qrcze zabij mnie, nie pamiętam dokładnie, chociaż właśnie wróciłem z trasy, ale.. o ile dobrze pamiętam to przy 3500 obr na 4 mam 150km/h. Z tym że na pewno jest inaczej w 3.0 i inaczej w 2.5. Automat zmienia zawsze przy 6500 obr, w 2.5 na dójce jest wtedy 120km/h, a w 3.0 jest 130km/h. Tak samo przy 3 odpowiednio: 180 i 190km/h.
Co do wrażeń dźwiękowych to przy 130km/h można komfortowo rozmawiać.
Dzięki! Przy 150km/h bardziej słyszysz silnik? Czy szumy powietrza/opon?
PS: 3500obr/min w przyjemniej brzmiącej benzynce (V6, V8) przy 150km/h wydają się brzmieć rozsądnie w porównaniu do tarabanienia klekokta R4.
PPS: Będę bardzo wdzięczny, jak podpowiesz, przy mniej więcej jakich obr/min i którego biegu używa skrzynia w mieście przy prędkościach 40-60km/h. Moja poprzednia Xsara II 2.0 HDi miała zmianę biegów ustawioną na 55km/h - było to bardzo okrutne :-) (albo wyło, albo się dusiło)
Przede wszystkim trzeba zaznaczyć że z V6 pracuje ZF (4 biegi) a z dieslem AISIN (tylko po lifcie 5 biegów). Jeżeli mówimy o benzynie i ZF`ie to przy mułowatej jeździe ostatni bieg 4 wskakuje krótko przed 60km/h. Z AISIN`em jest inaczej. Tam 4 wskakuje chyba koło 90km/h.
Poza tym kultura pracy V6 jest taka, że mam wrażenie że za szybko przekłada bo nie słychać gangu silnika :) jednak pamiętaj że prędkość przy jakiej skrzynia przekłada zależy od stylu jazdy. Jak mocno depczesz to przekłada wyżej. A jak ospale jedziesz to biegi wskakują przy około 1300obr/min.
Nie ma sprawy :)
Praktycznie od 140-150 wzwyż bardziej słychać szum powietrza niż silnik. Troszkę silnika/wydechu gdzieś tam jest (może też przez sportowy wydech) ale generalnie ginie to w szumie powietrza. Czasem się zastanawiam czy nie mam coś źle z uszczelkami, bo mam wrażenie, że w poprzedniej 166 mniej szumiało.
Tak jak Marek pisał, spokojna jazda 40-60km/h to 3-4 bieg.
Owszem, w Alfie tak, w Xsarze miałem 4biegowego AL4 i było jak pisałem w poprzednim poście. (diesel jest "krótki" na zakresie użytecznych obrotów, stąd 4 biegowa skrzynia oznacza głośno powyżej 130-140)
Ok ok, mi nie chodziło, jak skrzynia zachowuje się podczas wyprzedzania (kick-down) czy łagodniejszym rozpędzaniu, ale jakie obr. silnika 3.0V6 są przy 120,140,150km/h stabilnej jazdy - "przelotowej" na trasie.
Ta skrzynia ma tryb lock-up sprzęgła hydrodynamicznego? To taki tryb, w którym nie ma uślizgu, niektóre skrzynie mają go tylko na ostatnim biegu, niektóre na wszystkich, kiedy załącza się parę chwil po zmianie biegu (i powyżej 35-40km/h). Dla odmiany skrzynia w nissanie pathfinder R51 ma ten tryb na ostatnim biegu, na pozostałych biegach jedzie non stop na uślizgu przekładni hydrokinetycznej.
Nie spotkałem się z takim określeniem ani nie wiem jak je "z identyfikować" w alfie.
cra3y - jechalem jako pasazer w 166 z ZFem i nie wydalo mi sie by to zjawisko nastepowalo, natomiast w moim 6 biegowym aisinie w 159 na pewno tak jest do 3ciego biegu. 3ka zapinana jest bardzo szybko jak auto jest juz rozgrzane i ladnie sie tam slizga na tym biegu, a zapina dopiero przy odpowiedniej prędkości.
Mam też 159. Jak rozpoznajesz to zjawisko bo nie widzę różnic w pracy skrzyni 159-166 (pomijając różnice w silniku i ilości biegów).
Normalnie jedziesz wolno w automacie i wrzuca ladnie w gore do 3ciego biegu, oczywiscie mowie o predkosci ponizej 50 km/h. Jak naciskasz gaz to nie robi kicka na 2gi bieg tylko obroty sie podnoszą do około 2500 obr/min i nie pamietam mniej wiecej jak dojdzie do 50 km/h zapnie bieg - jak sie jedzie delikatnie i obserwuje to mozna to poczuc - tzw lockup sie robi i wtedy juz sprzeglo hydrokinetyczne nie "slizga".
PS
Jak wlaczysz "manualna" zmiane tez mozesz sobie sprawdzic - wrzuc szybko po ruszeniu na 3ci bieg, bo do tego ci pozwoli i operuj gazem.
Fragment z dokumentacji do cadillaca srx: "The AF40-6 uses a six-element, dual-stage torque converter with a lock-up clutch that helps optimize fuel economy."
aro_1977, tak dokładnie to wygląda. ZF 4HP20 ma lock-up na 2,3 i 4 biegu (strona 9ta)
http://www.matrasport.dk/Cars/Espace...0_training.pdf
http://www.prnd.pl/automatyczna-skrz...n-ag,4,32.html
marek230482, nie każdy, zwłaszcza amerykańce nie mają (w większości) lock-up'u (do roku 2004-2006) lub występuje tylko na ostatnim biegu.
Może większość z Was nie poczuło jego działania :-)
PS: Lock-up może nie działać lub działanie jest mocno upośledzone, jak olej jest bardzo przepracowany i zawór sterujący lock-upem nie pracuje w pełnym zakresie (będzie cały czas poślizg). Lock-up nie załącza się również wtedy, gdy temperatura oleju w ASB jest za niska (tak też miałem w Xsarze).
PPS: to dajcie tylko znać, jak tam z obrotami silnika 3.0V6 przy 120, 140 i 160km/h
To w końcu lock-up to oznacza że jest to uślizgiwanie czy właśnie go wtedy nie ma?
lock-up oznacza, ze przekazanie napędu z wałka silnika (via konwerter) do przekładni odbywa się bez uślizgu (elementy ruchome konwertera momentu są spinane na stałe za pomocą dodatkowego sprzęgła, sterowanego osobnym elektrozaworem)
http://www.automaty.neostrada.pl/tro...utomatach.html
http://www.prnd.pl/automatyczna-skrz...0-al4,4,3.html
PS: Skoro już rozmawiamy o 166 V6 w automacie, to jest może Ktoś z lubuskiego? Chętnie bym się przejechał w tej konfiguracji (oczywiście, odpowiedni załącznik byłby dla osoby chętnej :o ).
pisz do kolegi: http://www.forum.alfaholicy.org/uzytkownik/31707.html
tu piszą, ze ta skrzynia (4HP20) ma ten ficzer (na 2,3 i 4 biegu)
http://flegentov.name/2011/03/27/aakpp-zf-4hp20/
a tu, że 166tka ma to
http://www.alfaowner.com/Forum/4349037-post4.html
i w dodatku zaimplementowane w postaci 9 krzywych 8-punktowych (9-punkt określa włączenie kick-down)
criss2007, dzięki za namiar.Kod:For each main group there are a further 15 additional operating curves for adjustment to the operating situation:
3 up-shift programmes for changing to a higher gear
3 down-shift programmes for changing to a lower gear
9 lock-up management programmes (2 - 3 - 4)
Lastly, each lock-up programme possesses a further eight data points and an additional kick-down point.
Faktycznie, jedynka w ZF`ie jest taka "sztywna" ale na reszcie biegów można się poślizgać.
O ile dobrze kumam, to w trybie sport lock-up jest stale włączony w 4HP20. To dlatego nie ma odczucia "międzybiegów" jak na D.
Panowie czy wy też macie u siebie w automacie podczas zmiany z R nad D i odwrotnie takie lekkie uderzenie?