Co to jest i do czego służa ?? Wystepuja w Alfie 145?? :) Jakie sa skutki i objawy ich zepsucia??
Printable View
Co to jest i do czego służa ?? Wystepuja w Alfie 145?? :) Jakie sa skutki i objawy ich zepsucia??
To jest żart czy egzamin ? nie wierzę że nie wiesz co to jest panewka :mrgreen:
Panewki to inaczej ułożyskowanie wału. Poniżej opisałem mniej wiecej jak wygląda tzw. "dół silnika"
http://img259.imageshack.us/img259/8...rys12xi.th.jpg
Panewka wygląda tak:
http://www.apmotorsport.pl/tuning/panewki.jpg
Ona ślizga się po czopach wału. Nie dotyka go lecz ślizga sie po cieńkiej warstwie oleju która jest powmiedzy czopem a panewka. Do tej Panewki korbowej przymocowany jest korbowód z tłokiem. Natomiast panewki główne łożyskują wał na uchytach w skrzyni korbowej.Pierwszym objawem że z panewkami jest cos nie tak to gdy po odpaleniu zimnego silnika słychać delikatne klekotanie przez 2 sekundy(dopóki nie pójdzie ciśnienie oleju). Gdy sprawa jest juz poważniejsza przy dodawaniu gazu słychać klekotanie panwewek.
Występują one napewno w Alfie 145, a także w pozostałych modelach Alfy jak i w każdym innym samochodzie.
No proszę to się nazywa EKSPERT od panewek :D
Dzieki Majkel :) Lepsze to pogadanie tutaj jak czytanie cos na sucho w googlach. Pytam bo poza wariatorem jak odpale silnik to jak wariator ucichnie to caly czas slysze taki klekot jakby i nei wiem cyz to normalne czy nie...
Jak sie biegało z mikrometrem i wszedzie sie wsadzało paluchy to troche w głowie zostało :D
Panewki bedą miały taki metaliczny stuk. Na zimnym silniku słychać je chwile po rozruchu. Potem cichną. Jeżeli, tak jak wspomnialem wcześniej, przy dodawaniu gazu słychać klekot to tez wskazanie na panewki. Jeżeli jest cykanie, to wtedy podejrzenie pada na zaworki. Jednak to takie delikatne cyk cyk. Stuk taki bardziej głuchy to może być jeszcze popychacz zaworowy. Na zdjęciu poniżej popychacz hydrauliczny zaworowy. Są różne wzory popychaczy jednak kształty są zbliżone.
http://img119.imageshack.us/img119/3...full9xj.th.jpg
Ale na dobry początek warto sprawdzić czy wszytskie świece są dokręcone. Niedawno miałem sytuacje że z Andrzejem myśleliśmy co to tak głucho stuka. Podejrzenia padały na popychacz, a tu sie okazało ze świeca nie była dostatecznie dokręcona i ją poddmuchiwało i stukała(głucho).
To od tego trzeba zaczynać , o co właściwie chodzi :idea:
No to jest taki kelkot kurde. Takie jakby cos uderzalo o cos. klap klap klap klap i tak do znudzenia. Moze to normalne, nie mam porownania :<
Zmien olej, mi tez klekotalo, zmienilem i pomoglo - po tym wnioskowalem ze to wariator :)
Pierwsza sprawa to wymiana oleju ,na jakim oleju pomykasz?
No nie wiem na jakim bo po kupnie auta jeszcze nie wymienialem. Wariator slysze, ale za chwile ucicha i zostaje to cos. I duze spalanie :( Pomozcie cos ze spalaniem. Temperatura mi bardzo powoli idzei do gory. Musze bardzo hartowac auto zeby sie cos podnioslo. Przy normalnej jezdzie nie ma szans zeby doszlo do 80
Więc warto zmienić olej...Ja powiem Valvoline Maxlife 10W40...Za chwilę Andrzej powie Motul 10W60 :P Oba wybory beda trafne. Jeśli bedziesz chciał troche poczytać o olejach to zamieszczam link do tabeli.
http://www.leszekknorps.republika.pl/oleje.html
Co do temperatury. To obstawiam termostat. Cały czas jest otwarty co uniemożliwia szybkie nagrzanie. Ma to wpływ na spalanie. Z takich dodatkowych rzeczy któe mają wpływ to: przybrudzony przepływomierz, przypchany filtr powietrza, wadliwa sonda lambda, przypchany katalizator(odczuwalny również spadek mocy na niskich obrotach), świece...
Ja powiem Motul ale 15W50 . 10W60Motula takiego nie znam i nigdy nie używałem to chyba olej do auta wyczynowego
Wiedziałem że Motul....pomyliły sie numerki :-) Jednak mimo to z tych olei bedziesz zadowolony. Mobil, Castrol i inne....Made in Poland omijam z daleka.Moge polecic jeszcze PetroCanada 10W40, ale jest drogi bardzo. Jednak nie zajmujmy sie tutaj olejem, bo na forum jest oddzielny temat do tego. Przejrzyj ta liste która podsłałem a coś wybierzesz.
Spadku mocy nie odczuwam, filtr powietrza mam nowy,na komputzerze jeszcze nie bylem zeby mi sonde zbadali i swiec tez nie. ALe co maja swiece do spalania??
Elektrody świec mogą być np. nadtopione, czy juz po prostu mało efektywne. Przez to mieszanka może być gorzej spalana.Nie wpływa to znacząco na wzrost spalania, ale w niewielkim stopniu może je powiększyć.
Odstęp między elektrodami może sie tez zwiększyć, a to wpływa na delikatną zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu.
a ciekawe dlaczego zamiast panewek nie stosuje sie łozysk kulowych np
Dobre pytanie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Obciążenia....
dolozylbym do majkela ,,dynamiczne,, a olej troche to kasuje
No i ile by sie pojezdziło na takich łożyskach. Skoro na rozrządzie wytrzymuje ono mało, to co dopiero na wale.
bo wlasnie widze taki model w materialach ktore powiniennem miec w glowie na jutrzejszy exam i mnie zaciekawilo.. chociaz cos :mrgreen:
Zwróć uwagę na to że jest to jeden cylinder. W silnikach motocyklowych, dwu suwowych, małej mocy, jest stosowane takie rozwiązanie(Trabant i surenka miały łożyska toczne). W silnikach wiekszej mocy, występują łożyska ślizgowe(panewki, półpanewki).Łożyska toczne, robione są ze stali stopowej ŁT43. JEst to stal wytrzymała jednak przy takich obciążeniach zużyłaby sie po ok 70tys. km. Tylko jak włożyć łożysko toczne w wał, który jest odkówką w trzech, czterech miejscach podparty.
Jest bardzo dobra stara książka bodajże ostatnie wydanie było w 1967r. "Tłokowe silniki spalinowe" Niewiarowski. Tam znajdziesz wszytsko szczegółowo opisane, wyliczone. Kompendium wiedzy :D
Na allegro książka ta jest w granicach 40 złotych(1120 stron)
Cytat:
Napisał Konrado
U mnie np klekocze zepsute sprzeglo :) Pozdrawiam
mozliwe, ze panewki odzywaja sie raz na jakis czas?
bo mi cos dzwoni raz na jakis czas, na wolnych obrotach na rozgrzanym silniku...
podzwoni z 10 sekund i przestaje. po chwili znowu... dzisiaj probowalem to nagrac ale nie dzwonilo ;/
nie jest to glosne dzwonienie, slychac tylko jak sie wyjdzie z auta, albo otworzy szybe.
Panewki raczej nie dzwonią...One stukają.... Ja nagram może i wtedy wrzucę na forum.
A piszcza? :)
Bo w sumie to brzmi troche jak piszczenie, bzyczenie, ale takie metalowe...
Mam nadzieje ze to jakas glupota, musze pojechac na kanal i popatrzec od dolu...
Nie piszczą....terkoczą... :D
Kurde ale macie dyskusje :twisted: co do lozysk szlo by dobrac takie ktore by przenosily takowe obciazenia kwestia doboru tylko czy to by mialo sens ?? podejrzewam ze nie bardzo bo nie chcialbym wiedziec co by sie stalo gdyby tak lozysko sie syplo. Teraz odniose sie do tego co napisal Konrado a mianowicie: U mnie spalanie tez nie jest calkiem male a filtr powietrza to nie jest bo mam wymienione nastepujace czesci i inne oleje :D Filtr powietrza, olej, termostat rozrzad tez wymienilem bo jak kupilem swoja pieknosc :) to nie wiedzialem kiedy byl wymieniany mechanizm zmiany biegow i powiem tak spalanie mialem okolo 15 l w cyklu mieszanym spadlo mi do 12 ale i tak podejrzewam ze jeszcze cos jest nie tak i stawiam na sonde ale to sie zobaczy w poniedzialek lub wtorek zalezy kiedy wyplata wplynie na konto :( bo chce jechac na komputer zeby go podpiac. A teraz pytanie z innej beczki bylem sie pytac u znajomego w sklepie o sondy nowka orginal ponad 300 zl a z boscha ponoc tez dobra ( nawet w euromocie uzywana ) kosztuje 150 zl i zastanawim sie czy ta boscha sie jakos spisuje ?? wie ktos ??
Więc zgodnie z obietnicą wstawia dźwięk. Dziś w godzinach wczesno rannych... 3:00 nagrałem. Dobre warunki akustyczne, bo wkoło cicho :P Tylko podgłosnijcie sobie troszku
http://files.filefront.com//;6964528;;/
Tak piękny dzwiek panewek a jak pokazuje ciśnienie oleju?
Ciśnienie na zimnym, na wolnych obrotach - Ponad 4
Ciśnienie na rozgrzanym, na wolnych obrotach (olej 80stopni) - Delikatnie poniżej 2
To normalka ale tak tylko z ciekawości zapytałem , widziałem prawie całkiem zdarte panewki a ciśnienie było w normie
pod koniec miesiąca ściągne miche i zobacze jak to tam wygląda. Tylko u mnie korek od miski sie nie chce odkręcić. Jak poprzednio zdejmowałem to razem z olejem w środku - ale były akrobacje :P :P
tobie teraz tak walą te panewki?? i jezdzisz z tym??
Jak na zimnym silniku odpale to tak zastuka przez chwile. Potem cisza. Narazie jeżdże do końca miesiąca. Potem sie zabiore za to. Nie wysilam silnka - jeżdze do 2500-3000obr.
co do panewek to ja tez mialem podobne objawy w boxerku panewki byly zdarte calkowicie a cisnieni bylo caly czas nawed na rozgrzanym silniku na wolnych obrotach ale trzy dni zabawy i juz wszystko ok :wink:
Witam, ja mam objawy stukania rano jak odpalam auto przez około 1-2 sekundy po rozruchu silnika coś stuka, nie wiem czy to panewki czy może popychacze zaworów, odrazu po rozruchu jak tylko olej rozprowadzi sie po silniku ustaje i nic nie stuka.
Mam wlany olej "Mobil S" 10W40 i zrobione na nim około 1500 km.
Dodam jeszcze że objawy wyrzej opisane nie wystepuja co rano bywa że jeden lub dwa w tygodniu, a reszta rannych rozruchów silnika jest okej, bez żadnych odgłosów.
Na ciepłym silniku na niskich i wysokich obrotach nie słysze nic niepokojącego, dodam że silnik ma 157 tys km przebiegu.
Jeśli ktos ma albo mial podobnie to chetnie poczytam co ma do powiedzenia na ten temat.
Pozdrawiam ;)
porównaj z załączonym pare postów wcześniej dźwiękiem. Wtedy już będziesz wiedział. Ten odgłos jest charakterystyczny.
Dzwien podobny, ale u mnie nie aż taki głośny i zdarza sie sporadycznie, czasami rano przy odpalaniu a czasami wogóle nie słychać, nie wiem co jest.
A tak z ciekawości zpaytam, jaki jest koszt wymiany panewek chodzi o robicizne materiały i co tam sie jeszcze napatoczy.
Pozdrawiam
W Boxerze koszty nie będą duże. Same panewki(korbowe i główne) to koszt ok. 200zl. Jednak trzeba przy okazji wymiany panewek sprawdzic stan wału i dokonac ewentualnego szlifu. Przy okazji także wymienic można siemeringi po obu stronach wału. Myśle ze w 500zl. można sie w zamknąc.