Dziwna sprawa, bo przepływka zaczęła mi zawyżać wartości.
Zobaczcie na wykres. Jaja jakieś, bo jakby coś po prostu doliczało ok +100. Zabrudzona ?
Załącznik 59787
Printable View
Dziwna sprawa, bo przepływka zaczęła mi zawyżać wartości.
Zobaczcie na wykres. Jaja jakieś, bo jakby coś po prostu doliczało ok +100. Zabrudzona ?
Załącznik 59787
Dziwna sprawa z tymi przepływkami, ja mam podobnie tylko w drugą stronę. W każdym punkcie -200/300 różnicy między oczekiwanym a mierzonym...
Układ dokładnie sprawdzony ciśnieniowo, szczelny w 100%
Tego typu przepływomierze działają na zasadzie pomiaru prądu potrzebnego do rozgrzania elementu grzewczego do odpowiedniej temperatury. Temperatura jest mierzona termistorem. Im bardziej powietrze owiewa element grzewczy schładzając go, tym więcej prądu potrzeba by go podgrzać.
Ja podejrzewam, że u mnie zasyfił się termistor, przekłamuje pomiar elementu grzewczego zaniżając temperaturę. W związku z tym element grzewczy faktycznie rozgrzewa się do wyższej temperatury niż powinien. ECU widzi większy prąd potrzebny do rozgrzania i w związku z tym myśli, że jest dużo większy przepływ powietrza niż faktycznie. Ty za to możesz mieć zasyfiony właśnie element grzewczy. Trudno go schłodzić, a więc mniejszy prąd jest potrzebny na jego rozgrzanie, a co za tym idzie ECU rozumie, że mniej powietrza przepływa. Stąd te wartości są stałe, bo oba elementy są po prostu oblepione. Na elemencie grzewczym brud czasami może się skrystalizować. Podobno docelowa stała temperatura to coś koło 200 stopni C.
Jak będę miał czas, to przed czyszczeniem zrobię dodatkowe pomiary. Ot, tak z ciekawości, bo na 90% jestem pewny powyższej diagnozy.
- - - Updated - - -
W twoim przypadku też wykres jest taki jakby równo odcięty ?
No to się pomyliłem, bo to jest efekt zamknięcia EGR o czym oczywiście zapomniałem.
Ale i tak przepływka mi dawała co jakiś czas dziwne odczyty. I wreszcie powiedziała - dość.
Samochód totalnie zamuliło. Max 100 km/h i jak dodawałem gazu, to masa mierzona spadała zamiast się zwiększać. Czyli typowy objaw padniętego czujnika.
Logu nie robiłem z padniętej przepływki, bo sam poniższy odczyt mówi wszystko ;)
Obroty silnika: 849 obr/min
Oczekiwana masa powietrza: 308,0 mg/w
Zmierzona masa powietrza: 8,8 mg/w
Obroty silnika: 2421 obr/min
Oczekiwana masa powietrza: 470,6 mg/w
Zmierzona masa powietrza: 2,8 mg/w
Ale błędu przepływki nie miałem. Trochę kaszana z reakcją ECU, bo tak niski parametr powinien być traktowany jako błąd
Po wymianie nie tylko wszystko wróciło do normy ale nawet jest znacznie lepiej niż po czyszczeniu.
Dzisiaj też porobiłem pomiary mas powietrza..ta sama sytuacja przy zaślepionym całkowicie EGRze.Trochę się wystraszyłem że różnica na wolnych obrotach jest taka..ale właśnie..Twój post mnie uspokoił / gdzieś już to też czytałem / że przy wywalonym programowo egrze tak ma być :). Choć przy wysokich trochę mało mi podaje tego powietrza szczególnie w momentach przegazowania / pikach / . Walczę już kilka miesięcy z czarnymi bąkami.Wszystko wydaje się sprawdzone..szczelność , turbo po regeneracji , silnik po remoncie, doładowanie ok.A szczególnie na zimnym lubi przykopcić.
Może ktoś zerknie :)
http://uplodzik.pl/download.php?uid=XIPEKARY
Tak, w moim przypadku wykres jest równo odcięty, EGR czysty. Aktualnie próbuję załatwić jakąś przepływkę na podmiankę i zobaczymy jaki będzie efekt :-)
andrzejm36 - Przepływka całkiem ładnie chodzi. Nigdy nie będzie idealnie podążał za tym co chce komp.
Czwarty wtrysk coś za mało podaje. Dolej sobie jakiegoś środka do czyszczenia wtrysków diesla. Wyjeździj na tym bak i zrób sobie korekty ponownie. Ciężko tu się czegoś czepić.
Kiedy pokazują się te czarne bąki ? W momencie dodawania gazu, czy odejmowania ? Jeśli w czasie dodawania, to jest to jednorazowe i krótkie czy trwa to jakąś dłuższą chwilę ?
- - - Updated - - -
Ale tylko od dołu, czy cały wykres jest cięty o tą stałą ?
Bp jak cały, oprócz samej przepływki możesz mieć jakąś nieszczelność.
[QUOTE=@sdero;912279]andrzejm36 - Przepływka całkiem ładnie chodzi. Nigdy nie będzie idealnie podążał za tym co chce komp.
Czwarty wtrysk coś za mało podaje. Dolej sobie jakiegoś środka do czyszczenia wtrysków diesla. Wyjeździj na tym bak i zrób sobie korekty ponownie. Ciężko tu się czegoś czepić.
Kiedy pokazują się te czarne bąki ? W momencie dodawania gazu, czy odejmowania ? Jeśli w czasie dodawania, to jest to jednorazowe i krótkie czy trwa to jakąś dłuższą chwilę ?
Czwarty wtrysk ma największe wartości ..do 1,7...czyli podaje najwięcej.Bąki czarnej sadzy są w momencie przegazowania,kiedy np. na 4 biegu ciągnę od 1500-4000 obr. z nogą w podłodze to bąków nie ma.Jutro podmienię przepływkę bo moim skromnym zdaniem w momentach nagłego przegazowania masa powietrza dostarczonego jest za mała
Ogólnie wygląda to tak, że "zmierzona wartość powietrza" jest kilka razy mniejsza od "oczekiwanej wartości powietrza". Kształtem wykresy tych parametrów wyglądają podobnie, jednak dzieli je rząd wielkości. Nie znam się na tym w takim stopniu, żeby coś jednoznacznie określić, ale oglądając wykres wydaje mi się, że przepływomierz nie działa prawidłowo....Cytat:
Ale tylko od dołu, czy cały wykres jest cięty o tą stałą ?
Bp jak cały, oprócz samej przepływki możesz mieć jakąś nieszczelność.
Nieszczelności - jak pisałem wcześniej wykluczam. Cały układ turbina-IC oraz wszystkie wężyki miałem sprawdzane ciśnieniowo....(trochę się zawiodłem, bo liczyłem, że wymienię dziurawą rurę i wszystko już będzie załatwione... :P
[QUOTE=andrzejm36;912416]To nie jest masa powietrza dostarczonego na zasadzie wpychania go na żądanie. To jest rzeczywisty pomiar, a więc nie za każdym razem powietrze dostarczone będzie się równało powietrzu żądanemu. Przepływka dochodzi do zadanych wartości. Nie obstawiał bym jej jako prowodyra tych bączków. Raczej szukaj nieszczelności, bo popatrz dobrze na ciśnienie doładowania.Zawsze jest lekko niższe. Albo nieszczelność albo czujnik ciśnienia doładowania zabrudzony. Przeczyść go. Przepływke też możesz podmienić, bo a nuż ja się mylę.
Czwarty, to nawet 2 dobija. Tylko przy obrotach rzędu 3k możesz zapomnieć o korektach ;) Tam już nawet przedwtrysków nie ma.
- - - Updated - - -
Wykluczasz nieszczelności ? - EGR ci się nie domyka. EGR, jak pisałem wyżej ma wpływ na masy powietrza.
Co do przepływomierza, to faktycznie wygląda, że coś jest nie tak nawet biorąc pod uwagę ten EGR. Ciężko wnioskować czy jest to zabrudzenie czy elementy pomiarowe straciły swoje właściwości. Musisz go wyczyścić. Inaczej to będzie takie gdybanie co jest powodem. To 30 minut pracy. Tylko delikatnie...
Zatkaj EGR, przeczyść przepływomierz i mam nadzieję, że będzie ok ;)
(Nie wiem czemu te pierwsze wykresy jakoś mi się rozjechały - może dla tego, że używam openoffice)
Nieszczelności w sensie braku pęknięć / dziur w rurach :-) Co do zaworu EGR nie posiadam wiedzy, która pozwoliłaby mi na określenie jego prawidłowego działania - dlatego dziękuję za cenne uwagi :)
Rozumiem, że ma on działać w pełnym zakresie 0-100% ?? I co zrobić,żeby dokładnie go zdiagnozować, tzn. jak zmusić ten zawór do pracy w pełnym zakresie, bym mógł to zarejestrować w FESie?
Już wcześniej zastanawiałem się nad zaślepieniem EGR, najpierw jednak chyba go wyczyszczę, dla sprawdzenia jaki to będzie miało wpływ :)
(u mnie w excelu wykresy wyglądają dobrze, załadowane do FESa tez, może to rzeczywiście niuanse Open Office'a )
A jesli u mnie z noga w podlodze przy logowaniu, oczekiwana masa jaka podaje ECU od pewnych obrotow do konca juz pokazuje 1200 caly czas ,to wina lezy tylko po stronie ECU ? ,czy mozne ma na to wplyw uszkodzony jakis element silnika ,inny niz ECU ?
- - - Updated - - -
u mnie to samo ,sprawdzilem i wymienilem wszystko do okola (nowy egr ,przeplywka overboost wezyki dolot czyszczone turbo) ,nie dotykalem wtryskow (nie liczac srodka do czyszczenia wtryskow ,na ktorym przejezdzielm cala zime ,co miesiac bak w bak to lalem...spadlo mi tylko spalanie srednie na pokladowym i ogolnie chyba tez) dziwne to i chyba beda tu winne wtryski ,bo jak pojezdze dluzej ,dajmy na to dwa dni, po miescie bez mocnego wciskania gazu i wyjade za miasto ja przegonic to wali czarnym dymem ,po tym zabiegu nie ma juz czarnej chmury ,wraca znowu przy jezdzie w miescie...przy logowaniu jednak i tak widac delikatne kleby czarnego dymku za zderzakiem ,ledwo widoczne ale sa...jesli to nie wtyski to mozliwe ze moje ECU , bo oczekiwana masa pow. nie moze wynosic 1200 ;/ i stad moze ten czarny dym ,tylko dlaczego nie ma go caly czas w takim razie skoro ta masa caly czas wynosi 1200 ? Ehhh tutaj logi http://uplodzik.pl/download.php?uid=0PIGXSR3
Tak ma działać w pełnym zakresie. Ale moja dobra rada, to po prostu go zaślep i nie będziesz miał kłopotów. W twoim samochodzie nie trzeba wycinać go z ECU, więc robota prawie żadna. Wydaje mi się, że odczujesz poprawę. Potem dopiero zobacz na wykresy z przepływki. Jak będą podobne, to ja wyczyść.
- - - Updated - - -
peenbe Odpisywałem Ci w tym temacie http://www.forum.alfaholicy.org/147/73986-jtmm_kopci_bardzo-3.html#post910431 Miałeś zrobić logi i fotkę.
tak tak ,zrobie na pewno ,tak tylko napisalem informacyjnie...
Pewnie będę musiał rzeczywiście rozprawić się z tym EGRem... Sam nie czuję się na siłach by się podjąć tego zadania, może zlecę to mechanikowi przy wymianie rozrządu, która nieubłagalnie się zbliża :). Odnośnie zaślepiania zaworu EGR, mam jeszcze kilka pytań:
1) zaślepka powinna być pełna, czy częściowa przy silniku 1.9 JTD 8V?
2) czy EGR ma wpływ na wartości przepływki, które odczytuję w FESie?
3) czytałem w innych postach, że po zaślepieniu EGR pojawi się błąd ECU. Czy wykasowanie tego błędu w FES załatwia sprawę?
Nie, no nie przesadzaj, to zdjęcie pokrywy silnika i odkręcenie może z czterech śrubek ;)
Czytaj tutaj: http://www.forum.alfaholicy.org/147_...rculation.html
ad 1. Pełna.
ad 2. Tak ma. Po zaślepieniu parametry na wolnych obrotach są zawyżane, bo nie ma dodatkowego powietrza z recylkulacji spalin (EGR). Poza tym wszystko pozostaje tak jak było. Nie powoduje to jednak żadnego problemu. Poza tym, że jak o tym zapomnisz, tak jak ja tutaj, to wpadasz w panikę :D
ad 3. Tak, błąd się pojawia ale w silnikach 16V. Tam trzeba to zrobić programowo. Właściwie wtedy zaślepki nie trzeba. Ustawia się histerezę RGR na 0. EGR wtedy niby działa ale się nie odmyka.
@sdero , dziękuję za dokładne objaśnienie tematu i odpowiedzi na moje pytania. Jeśli będę miał jeszcze jakieś pozwolę sobie napisać :) Teraz tylko muszę zamówić odpowiednią zaślepkę i przymierzyć się do tematu :-) Wiem, że to kilka śrubek, ale jednak wolę bawić się w elektronikę/elektrykę ;) Bardzo mnie ciekawi jakie wyniki pokaże mi FES po zaślepieniu EGRa.
Będą zawyżone. Dokładnie o wartość procentową planowanego otwarcia zaworu EGR. Czyli będzie się to pokrywać z mapą recyrkulacji spalin w ECU.
http://uplodzik.pl/download.php?uid=F7FWZXNA , http://uplodzik.pl/download.php?uid=LXJRMNYO , http://uplodzik.pl/download.php?uid=MUBPDSSO ,
a tutaj http://uplodzik.pl/download.php?uid=UDXFNNHY filmik z okolic wtryskow i miejsce gdzie slysze delikatny szum jakby uciekajacego powietrza ,ale mozliwe ze tylko mi sie wydaj ,chyba ze tam ma byc slychac delikatny swist pow. jest to w ololicy filtra paliwa i jego lewej strony stojac z przodu aurta...gdzies w glebi ale blizej strony rozrzadu
http://uplodzik.pl/download.php?uid=0ASNNWQM , http://uplodzik.pl/download.php?uid=1ELLMWEB , http://uplodzik.pl/download.php?uid=NVA8RFAX a tutaj fotki wtryskow
Jeszcze małe pytanie techniczne - montując pełną zaślepkę przy 1.9 JTD 8V wystarczy zwyczajnie ją tam włożyć i skręcić wszystko śrubami, czy też należy ją uszczelnić np. siliconem wysokotemperaturowym? :)
Pierwsze linki do niczego nie prowadzą.
Na fotkach wtrysków widać, że są w okolicy przyżółcenia, a jeszcze jak słyszysz cykanie powietrza z okolic wtrysków (1 i 3 ?), to znaczy, że dmuchnęło podkładki uszczelniające wtryski. Czy na tym zbliżeniu widać jakby pod wtryskami było mokro ? Zobacz na te moje wypociny http://www.alfaclub.pl/forum/viewtopic.php?t=32594
Na czwartym wtrysku dociśnij sobie wtyczkę i żółte zabezpieczenie ;)
Cykanie z tyłu może oznaczać uchodzące powietrze lub spaliny z EGR-u. Tak samo nieszczelność dolotu. Uszczelki dolotu ? Ciężko powiedzieć.
- - - Updated - - -
Możesz dać tego silikonu. Ale z rozsądkiem ;)
Byle to nie był uszczelniacz do kominków ! Bo już coś takiego widziałem :D
prowadza ,tylko trzeba skopiowac adres ,a nie klikac w niego ,bo zlaczyly mi sie dwa linki w jeden.
to nie cykanie, tylko ciagly odglos "syczenia" delikatnego...jakby gdzies w okolicy sciany grodziowej
nie jest mokro, to tylko brud, jakis kurz i drobne listki...
o jakie uszczelki chodzi ,miedzy ktorymi rurami...sprawdze je sobie...
Dzieki, uszczelki sprawdze jak bede mial sprawne obie rece...a co do 1200 mg/i docelowej masy powietrza, to winy szukac tylko w sterowniku, czy wlasnie moze przeplywka cos zle mierzy albo inny diabel gdzies ? wydaje mi sie ze to moze byc powod mojego MCSF ,bo blad jaki mam P1238 ma zwiazek z iloscia powietrza...byc moze tez dlatego cisnienie doladowania tak szwankuje w okolicy 2500obr. ,ale ja tylko gdybam bo nie mam pojecia o mechanice pojazdowej ,a moze jest tu ziarno prawdy...
Warto by sprawdzić co tak naprawdę jest w tym sterowniku. Czy ten sterownik jest oryginalnie od tego silnika. Czy IMA wtrysków zgadzają się z tym co jest w sterowniku. Wreszcie jak wyglądają połączenia elektryczne sterownika i czujników. Głownie połączenia masy.
Odłącz ten przepływomierz i zobacz co będzie. Chociaż to ECU daje cały czas 1200 ale nie szkodzi sprawdzić...
Witam po dłuższej przerwie :)
Zebrałem się w końcu i udało mi się zaślepić zawór EGR. Nie sprawdziłem jeszcze jak to wygląda od strony FES (chwilowy brak interfejsu), ale zauważyłem wyraźne zmiany - na plus oczywiście :)
1) samochód przestał kopcić, wreszcie!
2) mam wrażenie, że stał się bardziej dynamiczny.
Witam a czy nie w pełni sprawna przepływka ma wpływ na wieksze spalanie bo cos jak by mi więcej palił