Szanowni,

samochód mam od 5lat, 1,9jtdm, 2007r, automat, od roku zaczęły pojawiać się błędy jak w temacie.
Błędy pojawiają się zawsze w okresie wyższej temperatury na zewnątrz, gdy samochód jest rozgrzany przy ok. 91stC temp. wody, 102stC skrzyni.
99% sytuacji to sytuacje w korkach, zdarzyło się także w trakcie jazdy w górach.

Wiązka sprawdzona, bez uwag, masa poprawiona.
Alternator sprawdzony, spadki napięć do 13,8V w BODY i w ECU, w trakcie pracy.

Zastanawia mnie natomiast spadek napięcia "po stacyjce".
Zasilanie to jest realizowane w module elektrycznym blokady kierownicy (NBS). Część obwodów "po stacyjce" jest wykonywana poprzez przekaźniki zewnętrzne w skrzynce bezpieczników wewnątrz auta, są to obwody np:

F52 - Gniazdo prądowe
F44 - Zapalniczka
F43 - Wycieraczki szyby przedniej
F41 - Podgrzewana szyba przednia/dysze spryskiwaczy
W powyższych obwodach napięcie jest porównywalne z napięciem bezpośrednio na akumulatorze, ok 13,8V w trakcie pracy,

ale są też obwody "po stacyjce" zasilane bezpośrednio z blokady kierownicy (poprzez przekaźnik wewnętrzny w module):
F50 - poduszki
F42 - zasilanie punktu odgałęzienia ABS/VDC
F35 - tempomat
F49 - Radionawigacja
F37 - Bixenon
W wyżej wymienionych obwodach napięcie jest wyraźnie niższe, ok. 13,3 - 13,4V.


To co budzi moją wątpliwość to różnica napięć mierzona na bezpiecznikach w skrzynce wewnątrz auta, pomiędzy wyżej wymienionymi grupami obwodów.
Obwody realizowane poprzez przekaźnik wewnętrzny w module blokady kierownicy są o 0,3V do 0,5V niższe od pozostałych.

Obwody zasilane poprzez przekaźnik wewnętrzny blokady kierownicy również znajdują się w skrzynce bezpieczników obok akumulatora, są to:
F16 - wtrysk
F24 - skrzynia automatyczna
Na tych obwodach również mam napięcie niższe nawet do 0,5V od pozostałych.

Powyższe powoduje, że w trakcie jazdy, już po mocnym nagrzaniu, kiedy przy 91stC już załącza się co chwila wentylator (rocznik 2007 wiec 2 stopnie pracy bez PWM), napięcie w ECU spada czasem do 13,7V, natomiast na obwodach zasilanych przekaźnikiem w blokadzie kierownicy, w tym także zasilanie skrzyni biegów schodzi do 13,2V.

Obawiam się, że to może być powodem błędów z szyną CAN (u1601 i pozostałych), dlatego zwracam się do Was z prośbą i pytaniem, czy też macie taką różnicę napięć na obwodach zasilanych bezpośrednio z blokady kierownicy w porównaniu do pozostałych obwodów?

Z góry bardzo dziękuję za pomoc i ewentualną dyskusję.

Pozdrawiam