Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 23

Temat: MultiAir - jak uzytkowac silnik

  1. #1
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Imć
    Dołączył
    04 2011
    Mieszka w
    WJ
    Auto
    Giulietta MA TCT, Giulia 2.0T Veloce, Spider 916 1.8 TS
    Postów
    520

    Question MultiAir - jak uzytkowac silnik

    Mam kilka pytan odnosnie tego silnika, manual do Julki czytam, ale tam niektore kwestie sa poruszone dosc lakonicznie.

    Docieranie/ukladanie
    Mowi sie, ze te silniki nie wymagaja docierania. Ale zaleca sie nie wykorzystywac pelnej mocy etc. (tyle znalazlem w instrukcji od Julki).
    Zamierzam jezdzic moim nowym MultiAirem korzystajac z zalecen z instrukcji obslugi Skody (ogolnie innych VAG tez), bo wydaja mi sie one rozsadne, cytujac z manuala do Yeti:
    "W ciągu pierwszych 1 500 kilometrów silnik musi zostać dotarty.
    Do 1 000 kilometrów
    – Nie przekraczać 3/4 maksymalnej prędkości jazdy na każdym biegu, tzn. 3/4
    dopuszczalnej prędkości obrotowej silnika.
    – Nie wciskać pedału przyspieszenia do końca.
    – Unikać wysokich prędkości obrotowych silnika.
    – Nie ciągnąć przyczepy.
    Od 1 000 do 1 500 kilometrów
    – Można stopniowo zwiększać prędkość jazdy, aż do osiągnięcia maksymalnej
    prędkości na każdym biegu, tzn. maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
    Podczas pierwszych godzin pracy silnik ma większe tarcie wewnętrzne niż pó-
    źniej, gdy wszystkie ruchome części już się wzajemnie dopasują. Sposób jazdy
    podczas pierwszych 1 500 kilometrów decyduje o jakości procesu docierania."

    Czy ktos z kolezenstwa ma jakies sugestie w tej materii?

    Rozgrzewanie MultiAira
    Od 9 lat jezdze turbo klekotami, wiec rozgrzewanie, turbina etc obce mi nie sa. Ale praktycznie nie mam doswiadczenia w turbo benzynach. A w benzynach jedynie Cinquecento z silnikiem od kosiarki po zrobieniu prawka oraz troche hamerykanskich atmosferycznych silnikow o pojemnosci parudziesiecu litrow...

    Obecnie w TeDI zanim olej nie osiagnie 60 stopni nie przekraczam 2000 rpm (staram sie). Do 70 stopni nie przekraczam 2500rpm. A potem to nie przekraczam 4500rpm, bo sie wiecej nie da Ogolnie, zalezy jak zwawo chce przyspieszyc. Moment w moim TeDI jest od ok m/w 1700rpm.

    Jak to jest w MultiAirach? Nie ma tam temperatury oleju, jedynie chlodziwa... Jak to rozgrzewac bezpiecznie?

  2. #2
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    06 2012
    Auto
    Giulietta 1.4 MA TCT
    Postów
    176

    Domyślnie

    Cytat Napisał Imć Zobacz post
    Mam kilka pytan odnosnie tego silnika, manual do Julki czytam, ale tam niektore kwestie sa poruszone dosc lakonicznie.

    Docieranie/ukladanie
    Mowi sie, ze te silniki nie wymagaja docierania. Ale zaleca sie nie wykorzystywac pelnej mocy etc. (tyle znalazlem w instrukcji od Julki).
    Zamierzam jezdzic moim nowym MultiAirem korzystajac z zalecen z instrukcji obslugi Skody (ogolnie innych VAG tez), bo wydaja mi sie one rozsadne, cytujac z manuala do Yeti:
    "W ciągu pierwszych 1 500 kilometrów silnik musi zostać dotarty.
    Do 1 000 kilometrów
    – Nie przekraczać 3/4 maksymalnej prędkości jazdy na każdym biegu, tzn. 3/4
    dopuszczalnej prędkości obrotowej silnika.
    – Nie wciskać pedału przyspieszenia do końca.
    – Unikać wysokich prędkości obrotowych silnika.
    – Nie ciągnąć przyczepy.
    Od 1 000 do 1 500 kilometrów
    – Można stopniowo zwiększać prędkość jazdy, aż do osiągnięcia maksymalnej
    prędkości na każdym biegu, tzn. maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
    Podczas pierwszych godzin pracy silnik ma większe tarcie wewnętrzne niż pó-
    źniej, gdy wszystkie ruchome części już się wzajemnie dopasują. Sposób jazdy
    podczas pierwszych 1 500 kilometrów decyduje o jakości procesu docierania."

    Czy ktos z kolezenstwa ma jakies sugestie w tej materii?

    Rozgrzewanie MultiAira
    Od 9 lat jezdze turbo klekotami, wiec rozgrzewanie, turbina etc obce mi nie sa. Ale praktycznie nie mam doswiadczenia w turbo benzynach. A w benzynach jedynie Cinquecento z silnikiem od kosiarki po zrobieniu prawka oraz troche hamerykanskich atmosferycznych silnikow o pojemnosci parudziesiecu litrow...

    Obecnie w TeDI zanim olej nie osiagnie 60 stopni nie przekraczam 2000 rpm (staram sie). Do 70 stopni nie przekraczam 2500rpm. A potem to nie przekraczam 4500rpm, bo sie wiecej nie da Ogolnie, zalezy jak zwawo chce przyspieszyc. Moment w moim TeDI jest od ok m/w 1700rpm.

    Jak to jest w MultiAirach? Nie ma tam temperatury oleju, jedynie chlodziwa... Jak to rozgrzewac bezpiecznie?
    Co do modły z docieraniem, to pewnie dobrze robisz . Co do rozgrzewania, jak tylko wskazówka chłodziwa ci drgnie, to wydaje mi się, że można już bardziej go pociskać Zapewne co użytkownik to inaczej, w benzynie wszystko nagrzewa się szybciej, bo wyższa temp. spalania niż w dieslu. Może ktoś mądrzejszy w tym temacie ode mnie się wypowie?

    To samo tyczy chłodzenia turbiny, chłodzimy czy nie? mi s&s zazwyczaj prawie zawsze wyłącza sam silnik więc zakładam, że mogę robić tak samo. Oczywiście staram się tego nie robić po "zabawie"

  3. #3
    Użytkownik Dwusuwowiec
    Dołączył
    02 2012
    Mieszka w
    3miasto
    Auto
    156 2.4 JTD
    Postów
    123

    Domyślnie

    ale turbina w benzynach chyba jest też chłodzona płynem chłodniczym, więc raczej nie ma ryzyka przegrzania.

  4. #4
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    06 2012
    Auto
    Giulietta 1.4 MA TCT
    Postów
    176

    Domyślnie

    Cytat Napisał matias21 Zobacz post
    ale turbina w benzynach chyba jest też chłodzona płynem chłodniczym, więc raczej nie ma ryzyka przegrzania.
    póki co ta informacja zaliczana jest do legend miejskich, bo wizualnie to to niczym się to turbo nie różni od klasycznych a specjalnego "wężyka" też jakoś na nim nie widać. Bynajmniej nie przypominam sobie . Aczkolwiek jeżeli to prawda i ktoś to na 100% w końcu potwierdzi (pojawiało się to info w wielu wątkach), to super Tu chyba nie chodzi o przegrzanie, a możliwość schłodzenia metodami zaprojektowanymi (czyli poniekąd przewidywalnymi), a nie naturalnymi (wiatr/zima/etc).

  5. #5
    Użytkownik Maniak resoraków
    Dołączył
    01 2009
    Mieszka w
    mazowieckie
    Auto
    Giulietta 1.4 MA
    Postów
    740

    Domyślnie

    Cytat Napisał buczo Zobacz post
    póki co ta informacja zaliczana jest do legend miejskich, bo wizualnie to to niczym się to turbo nie różni od klasycznych a specjalnego "wężyka" też jakoś na nim nie widać.
    Zaglądałeś kiedyś pod maskę?

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	ma.jpg
Wyświetleń:	295
Rozmiar:	63.1 KB
ID:	118736
    Ostatnio edytowane przez mareksz159 ; 21-01-2014 o 12:47

  6. #6
    Użytkownik Romeo Avatar Andy1970
    Dołączył
    05 2011
    Mieszka w
    Płaza/Chrzanów/Małopolska
    Auto
    164 V6
    Postów
    696

    Domyślnie

    W Subaru turbina jest chłodzona płynem chłodniczym - nie wiem jak w Alfie.
    AR 164 3.0 V6 Super 200 KM 1995 http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...12v_super.html - ciągle w odbudowie
    AR 156 2.5 V6 - sprzedam części
    AR 164 3.0 V6 - sprzedam części

  7. #7
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar jarecki_68
    Dołączył
    01 2013
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Auto
    Mazda 6 2.5 SkyPassion ... była Giulietta 170 MA
    Postów
    148

    Domyślnie

    Napisał Imć

    Docieranie/ukladanie

    Mowi sie, ze te silniki nie wymagaja docierania. Ale zaleca sie nie wykorzystywac pelnej mocy etc. (tyle znalazlem w instrukcji od Julki).
    Zamierzam jezdzic moim nowym MultiAirem korzystajac z zalecen z instrukcji obslugi Skody (ogolnie innych VAG tez), bo wydaja mi sie one rozsadne, cytujac z manuala do Yeti:
    "W ciągu pierwszych 1 500 kilometrów silnik musi zostać dotarty.
    Do 1 000 kilometrów
    – Nie przekraczać 3/4 maksymalnej prędkości jazdy na każdym biegu, tzn. 3/4
    dopuszczalnej prędkości obrotowej silnika.
    – Nie wciskać pedału przyspieszenia do końca.
    – Unikać wysokich prędkości obrotowych silnika.
    – Nie ciągnąć przyczepy.
    Od 1 000 do 1 500 kilometrów
    – Można stopniowo zwiększać prędkość jazdy, aż do osiągnięcia maksymalnej
    prędkości na każdym biegu, tzn. maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
    Podczas pierwszych godzin pracy silnik ma większe tarcie wewnętrzne niż pó-
    źniej, gdy wszystkie ruchome części już się wzajemnie dopasują. Sposób jazdy
    podczas pierwszych 1 500 kilometrów decyduje o jakości procesu docierania."

    Czy ktos z kolezenstwa ma jakies sugestie w tej materii?


    Też miałem taki dylemat po przeczytaniu instrukcji i właściwie mogę powiedzieć, że traktowałem silnik tak jak to opisałeś, czyli jeżdziłem raczej "dziadkowo" i korzystałem z podpowiedzi kompa co do zmiany biegów. Nawet wykombinowałem sobie dłuższą trasę (2x600 km) żeby sobie silnik dłużej popracował. Tak dojechałem do 4-5 tys. i potem zacząłem traktować go trochę bardziej zdecydowanie, aż do pierwszej wymiany oleju, która miała miejsce przy prawie 9 tys. Przy okazji wymieniłem też filtr powietrza na wkładkę K&N. Od razu słychać, że auto "oddycha".
    Ostatnio edytowane przez jarecki_68 ; 21-01-2014 o 14:48

  8. #8
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar Maciek-156
    Dołączył
    05 2007
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
    Postów
    8,623

    Domyślnie

    Cytat Napisał buczo Zobacz post
    .... Aczkolwiek jeżeli to prawda i ktoś to na 100% w końcu potwierdzi (pojawiało się to info w wielu wątkach),...).
    Żadna legenda, turbina jest chłodzona cieczą.
    A odnośnie docierania to ja jestem zwolennikiem docierania na ostro (termin mozna sobie wygooglować, choc dotyczy głównie motocykli) zapewnia to właściwe ułożenie piercieni i brak zaokraglenia ich krawędzi - oczywiście silnik musi byc nagrzany. No i wymiana oleju po pierwszych 7-10tys km. Moj silnik po 60tys km zachowuje się wzorowo po takim docieraniu
    Ostatnio edytowane przez Maciek-156 ; 21-01-2014 o 15:19
    AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
    Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
    Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
    AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
    AR156 1.6TS 2000
    Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)

  9. #9
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar jarecki_68
    Dołączył
    01 2013
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Auto
    Mazda 6 2.5 SkyPassion ... była Giulietta 170 MA
    Postów
    148

    Domyślnie

    Co widać na załączonym powyżej przez Mareksz159 obrazku.
    Ostatnio edytowane przez jarecki_68 ; 21-01-2014 o 15:21

  10. #10
    Użytkownik Dwusuwowiec
    Dołączył
    02 2012
    Mieszka w
    3miasto
    Auto
    156 2.4 JTD
    Postów
    123

    Domyślnie

    w mini 1.6 turbo jest tak, że jak sie wyłączy silnik odrazu to elektryczna pompka pompuje płyn i chłodzi turbinke, a tutaj nie wiem zakładam, że tak powinno być.

Podobne wątki

  1. [MiTo] MultiAir objawy
    Utworzone przez adekt w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 113
    Ostatni post / autor: 19-09-2024, 23:42
  2. [MiTo] MultiAir
    Utworzone przez andkula w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 46
    Ostatni post / autor: 29-02-2020, 10:00
  3. [Giulietta] Serwisowanie MultiAir
    Utworzone przez kobe83 w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 27-09-2014, 20:15

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory