Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 39

Temat: eksploatacja silnika MultiAir 1.4 dla początkujących

  1. #11
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Giulietta 1.4 TB MA 2010
    Postów
    2,091

    Domyślnie

    Cytat Napisał euroscan Zobacz post
    dużą część ciepła odbiera płyn chłodniczy
    dokładnie - krąży jego w turbinie kilkukrotnie więcej niż oleju i dodatkowo jest chłodniejszy od oleju o te ~10*C już po kwadransie jazdy w obecnej temp zewn.

    Nie mam manuala serwisowego do Julki ale w TB innej marki w temp 80*C wydajność pompy oleju jest na wolnych rpm niecałe 5L/min a pompy wody 20L/min, przy wysokich rpm olej dochodzi do 50L/min a woda do 200L/min. Pojemność układu chłodzenia w Julce jest ponad 2 litry większa niż układu smarowania a do tego coolant jest znacząco niższej lepkości i łatwiej go wystudzić.
    Zobaczymy jak będzie latem w korkach ale na razie jestem pod wrażeniem wydajności układu chłodzenia - logowałem ostatnio prawie godzinny przejazd (tryb N ale używając turbiny, temp zewn ok. +10*C) i coolant trzymał ~80*C a olej nie przekroczył 90*C. Przy ekonomicznej jeździe olej potrafi utrzymywać praktycznie temp chłodziwa a max +5*C wyższą.
    Innego dnia podczas 'harców' na Dynamicu na 4-ce >4k rpm olej dociągnąłem do 95*C ale coolant tylko do 81*C a podczas szybszych odcinków (>140kmh) spadał nawet do 77*C podczas gdy olej nadal trzymał 95*C - wg mnie super jeśli wentylatory włączają się wg kwitów dopiero przy temp płynu 97*C - spory zapas na lato jest.

  2. #12
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Imć
    Dołączył
    04 2011
    Mieszka w
    WJ
    Auto
    Giulietta MA TCT, Giulia 2.0T Veloce, Spider 916 1.8 TS
    Postów
    520

    Domyślnie

    Cytat Napisał wlyszkow Zobacz post
    Innego dnia podczas 'harców' na Dynamicu na 4-ce >4k rpm olej dociągnąłem do 95*C ale coolant tylko do 81*C a podczas szybszych odcinków (>140kmh) spadał nawet do 77*C podczas gdy olej nadal trzymał 95*C - wg mnie super jeśli wentylatory włączają się wg kwitów dopiero przy temp płynu 97*C - spory zapas na lato jest.
    To bardzo malo. Jestem ciekaw jaka by byla temperatura oleju przy 140kmph, pod gorke i przy temperaturze powietrza > 41C.

  3. #13
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Jabolek
    Dołączył
    02 2011
    Mieszka w
    Zandvoort, Oleśnica
    Auto
    AR Giulietta (SAVALI) 2.0 TCT 215KM 405 Nm
    Postów
    623

    Domyślnie

    przylaczam sie do tematu bo nie bede otwieral nowego...

    Za tydzien odbieram TCT JTDM i mam podobne pytanie jak traktowac najlepiej na poczatku...

    z tego co kojarze to po odbiorze pierwszej 1.4TB jezdzilem na niskich obrotach jak komputer pokazywal i pamietam ze bardzo zle robilem bo z 4 lub 5 juz przy bardzo niskich predkosciach rozpedzalem auto dosc szybko bez redukcji.
    Dopiero po jakims czasie i robieniu tak okolo 30k dowiedzialem sie ze to zle dla silnika i nie tylko...

    Dlatego teraz nie chcialbym popelnic juz takich samych bledow chociaz tu juz bedzie automat wiec on chyba juz jest odpowiednio ustawiony...
    Jak najlepiej jezdzic na samym poczatku i czy powinienem jakos ten silnik rozbujac czyli przejechac jakis maly dystans? po jakim dystansie moge juz docisnac na max speed?
    Ostatnio edytowane przez Jabolek ; 05-05-2014 o 23:46
    2010 Giulietta 1.4 TB progression + dodatki + SAVALI tuning 144KM / 257Nm

    2014 Giulietta 2.0 JTDM 175KM TCT Exlusive + (sportiva QV, premium, pakiet wlokna weglowego, dodatkowe spoilery)

  4. #14
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Giulietta 1.4 TB MA 2010
    Postów
    2,091

    Domyślnie

    Diesele dociera się stopniowo i dłużej niż benzyniaki, które dociera się wg zasady - "docieraj tak jak będziesz jeździć" czyli jeśli sport to na ostro albo nawet na hamowni (takie docieranie wymaga więcej wymian oleju).
    Diesele niestety potrafią układać się nawet 30-50tkm i nie jest to nic złego ani dziwnego.

    W manualu jest zapis:
    W pierwszym okresie użytkowania samochodu silnik znajduje się w fazie docierania, dlatego zużycie oleju silnikowego powinno ustabilizować się po przejechaniu pierwszych 5000÷6000 km.

    Ten okres potraktowałbym jako normalne docieranie do przeciętnej jazdy i po tym wykonałbym 1 wymianę oleju i filtra oleju (nawet z płukanką silnika). W tym czasie ja nie wybierałbym się w długie trasy autostradami z gazem w podłodze (szczególnie na oleju fabrycznym) - raczej jazda mieszana na różnych rpm ale ani bardzo niskich ani bardzo wysokich.

    W taki sposób niedawno obsłużył mój kolega nowego TDCI i pieje z zachwytu bo w pierwszej długiej trasie (4kkm) na nowym syntetyku kultura pracy bez porównania lepsza niż na fabrycznym oleju, spalanie dużo niższe a temp oleju niższa o ~10*C nawet pod obciążeniem (na fabrycznym oleju pod obciążeniem od 100kmh silnik dzwonił a temp oleju dochodziła do 110*C - teraz jest cisza i nie udaje się dociągnąć oleju do 100*C a trasa była do Włoch gdzie było cieplej niż u nas).

  5. #15
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar dobryalf
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    giulietta serie 1 1,4TB MultiAir 16v 170KMTCT Excl
    Postów
    675

    Domyślnie

    No właśnie start stop nie czeka tylko działa . Dzisiaj licznik kilometrów w aucie pokazał 67km, silnik zaskakuje kulturą pracy ale boję się go depnąć by zobaczyć co potrafi. Ile km jeździć grzecznie nówką.

  6. #16
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    01 2014
    Auto
    .
    Postów
    451

    Domyślnie

    M-Air 170KM to taki trochę kosmiczny silnik ale z kilkoma udogodnieniami. Wysoko oktanowe paliwo jest zalecane zazwyczaj w przypadku silnikow z bezpośrednim wtryskiem w Alfie to będzie MA 1750 ccm a 1,4MA ma wielopunktowy wtrysk i nie ma problemu aby jezdzic na 95. W kwestii turbawki to ta jest chlodzona ciecza i w porownanu do siostrzanych kontrukcji T-Jet poddatnosc na negatywne skutki obciążenia turbiny nieporównywalnie spada, ale ja i tak bym po dluzszej jeździe odczekal ta minute dwie przed zgaszeniem silnika.

  7. #17
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    11 2011
    Auto
    ​​​​
    Postów
    1,822

    Domyślnie

    Cytat Napisał fan Zobacz post
    M-Air 170KM to taki trochę kosmiczny silnik ale z kilkoma udogodnieniami. Wysoko oktanowe paliwo jest zalecane zazwyczaj w przypadku silnikow z bezpośrednim wtryskiem w Alfie to będzie MA 1750 ccm
    1750 to nie jest MA, chociaż nie wiem czy to dobrze czy źle
    Ostatnio edytowane przez tx555 ; 06-05-2014 o 22:35

  8. #18
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Giulietta 1.4 TB MA 2010
    Postów
    2,091

    Domyślnie

    Najgrubsze dotarcie masz za sobą.
    Poprzednie auto po odebraniu z salonu toczyłem 100km i wylałem olej i filtr z płukanką. Następnie zalałem 10W-40 półsyntetyka full saps z wysokim TBN i poziomem cynku/fosforu (nie miałem wtedy dostępu do dobrego oleju dotarciowego) i pałowałem przez weekend ile fabryka dała (ale bez odcinek) tyle, że krótko - przyspieszając na każdym biegu poza miastem a następnie hamując silnikiem i od nowa - super zabawa ale teraz myślę że lepiej było poświęcić 1 cały dzień / bak niż sob-nd aby zlać kolejny olej świeżo po dotarciu gorący a nie odpalać zimnego silnika w nd na brudnym oleju z pływającymi metalami!
    Robiłem analizy oleju i wyniki pokazały, że te pierwsze 100km (praktycznie dojazd do domu, tankowanie z czyścikiem wtrysków i sprawdzenie czy wszystko działa OK bardzo spokojnie niedaleko domu), dało 3-4x wyższe zużycie silnika niż to pałowanie przez weekend - o dziwo!
    Potem poszedł już olej na trasę zgodny z rekomendacją i poziomy zużycia po kilku kkm (na wszystkich kolejnych olejach) były symboliczne w porównaniu do tych 2 na początku. Sprzedałem auto po kilku latach z silnikiem w stanie idealnym bez dolewek nawet na 'ultra cienkich' olejach.
    Polecam tę stronkę dla zainteresowanych: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
    Giulietta fabrycznie nie jest zalana olejem dotarciowym a Selenią C3 zgodną z rekomendacją + wypłukanym silikonowym smarem montażowym. Do dotarcia w stylu turlania przez 5-6kkm pewnie wystarczy ale mając 170 koni to ja bym docierał 'na ostro' ale do tego to olej C3 ma wg mnie za mało dodatków.
    Serdecznie pozdrawiam,
    PW znów dostępne ale najlepiej: wlyszkow@vp.pl
    ANALIZY OLEJU

  9. #19
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar Maciek-156
    Dołączył
    05 2007
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
    Postów
    8,623

    Domyślnie

    Cytat Napisał dobryalf Zobacz post
    .... Ile km jeździć grzecznie nówką.
    Ja jestem zwolennikiem "docierania na ostro" - wpisz termin w google to zorientujesz się o co chodzi
    AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
    Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
    Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
    AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
    AR156 1.6TS 2000
    Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)

  10. #20
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    03 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Giulietta 1.4 TB MA 2010
    Postów
    2,091

    Domyślnie

    No chyba nie masz na myśli, że docierania wymagają tylko silniki po remoncie i to sportowe a nowe fabryczne nie.. bo sam producent w książce pisze, że przez 5-6kkm silnik jest w fazie docierania

    Za dużo widziałem analiz olejów fabrycznych po roku i 20kkm albo więcej z opisami labu informującymi, że bardzo podwyższone poziomy zużycia silnika wynikają z jego docierania a dobrą praktyką jest nie jeździć na oleju silnikowym, w którym poziom żelaza przekracza 50ppm bo wtedy taki olej dostarcza podwyższonego zużycia zamiast przed nim chronić.
    Giulietta TB MA na fabrycznym oleju po roku i 20kkm bez problemu osiąga >100ppm Fe i jeszcze dodatkowo więcej aluminium z tłoków. Stawiam bańkę dobrego oleju, że min. połowy tego zużycia podczas 1 roku można uniknąć świadomie docierając i wymieniając olej fabryczny wcześniej.
    Serdecznie pozdrawiam,
    PW znów dostępne ale najlepiej: wlyszkow@vp.pl
    ANALIZY OLEJU

Podobne wątki

  1. [Giulietta] Dynamika silnika MultiAir 170 KM przed vs poliftowa
    Utworzone przez Roman35 w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 32
    Ostatni post / autor: 25-09-2015, 19:16
  2. [MiTo] 1.4 MultiAir 77KW - montaż turbo czy SWAP silnika?
    Utworzone przez Edluk w dziale Tuning mechaniczny
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post / autor: 27-08-2014, 06:02
  3. [Giulietta] obsługa silnika 1,4 Multiair
    Utworzone przez zari w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 06-05-2014, 09:17
  4. Magneti Marelli ME110T - tuning silnika MultiAir
    Utworzone przez radosuaf w dziale Tuning mechaniczny
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post / autor: 08-07-2013, 15:50
  5. Chip tuning dla początkujących
    Utworzone przez Foxtrot w dziale Tuning mechaniczny
    Odpowiedzi: 17
    Ostatni post / autor: 19-06-2010, 09:02

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory