U mnie były zmiany po 5 tys., 10 tys. 20 tys., 30 tys. i 45 tys. Następna wymiana po 60 tys.
U mnie były zmiany po 5 tys., 10 tys. 20 tys., 30 tys. i 45 tys. Następna wymiana po 60 tys.
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
Całkiem, całkiem ale ja bym się jednak trzymał 10kkm jak w instrukcji przy trudnych warunkach - szczególnie, że te silniki raczej oleju nie biorą (brak dolewek świeżego oleju). Niektórzy producenci oleju z założenia uznają, że olej w silniku TB pracuje w 'trudnych warunkach' i powinien być min. 2x częściej wymieniany niż w silnikach NA.
Instrukcja nigdzie nie wspomina o wymianie co 10 tys. km - jest tylko napisane: "W przypadku używania samochodu przeważnie w mieście lub przy przebiegu rocznym w kilometrach poniżej
10.000 km konieczna jest wymiana oleju silnikowego i filtra co 12 miesięcy.". Ja robię przebiegi około 20 tys. km rocznie, więc wymiana wypada co 9 miesięcy, a po mieście mam stosunkowo małe przebiegi (pewnie <20%).
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
Przy 20kkm na Selenii STAR PE C3 praktycznie nie ma ochrony antykwasowej TBN. Trudno powiedzieć o ile wcześniej się kończy bo to zależy też od ilości spalonej benzyny i trochę od jej jakości (poziomu siarki, który nadal na niektórych stacjach wg UOKiK bywa wyższy od norm EU 10ppm). Zakładając, że katalogowo Julka pali 6,4 L/100km benzyny 10ppm siary max i olej wtedy ma wystarczyć na 30kkm to kalkulując sam TBN używanie Dynamica lub jazda miejska skutkujące średnim spalaniem np. 10L/100km skraca interwał dostępności TBNu do 20kkm.. To tylko patrząc na sam TBN.
Ciekawostka wyszła mi kiedyś z analiz oleju pewnego t-diesela CR z DPF - wymiana co 15kkm nie zużywała TBNu do końca ani TAN (zakwaszenie/utlenienie) tego oleju też nie był ponad normę. Zużycie tego silnika było jednak min. o 50% wyższe po wymianie po 15kkm w porównaniu do sumy zużycia z dwóch wymian oleju i filtra oleju co 7,5kkm. Niestety nie udało mi się dotąd przetestować tego silnika wymieniając sam filtr oleju po 7,5kkm chociaż tak samo łatwo go wymienić jak w Julce - od góry. Znani mi właściciele tych aut stwierdziwszy niższe zużycie wymieniają 6L oleju i filtr co 7,5kkm.
Nasze TB MA to nie jest ciasnawy CRD, w którym poziom sadzy i zabrudzenia filtra oleju może być bardzo istotny dla tarcia/zużycia i przepływu oleju podczas zimnych rozruchów ale u nas całkiem możliwe jest zjawisko 'przypalania' oleju w turbinie i możliwe, że drugie 7,5-10kkm jeździmy na często otwartym by-passie czyli zanieczyszczonym oleju.
Wymiana oleju u nas to sporo pracy i wymaga demontażu osłony po silnikiem co DIY nie każdy da radę ale wymiana samego wkładu filtra i uszczelki gumowej na spokojnie na zimnym silniku zajmuje kilka minut (niedawno przetrenowałem montując filtr Sędziszowa na testy - bez wymiany oleju bo całkiem świeży) a podkładając szmatę w okolice chłodnicy oleju niczego nie zabrudzimy podczas wyjmowania (w obudowie filtra są resztki oleju a z wyjmowanego filtra kapie olej). Sam filtr kosztuje grosze - może warto więc sprawdzić czy to nie pomoże ograniczyć zużycia silnika/turbiny - zwłaszcza pamiętając o porwanych filtrach w śrubach turbo...![]()
Odnosząc się do powyższych obliczeń - u mnie spalanie średnie 8.2 litra / 100km, czyli wychodzi 23 tys. km. Wymieniając co 15 tys. mam 35% zapasu.
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
Jeśli paliwko tylko bezsiarkowe![]()
Zdaje się jedyne bezsiarkowe sprzedawali kiedyś na Statoil, ale już zaprzestali, jeśli się nie mylę... Zasadniczo w 95% przypadków leję Shell FuelSave.
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
Nie mam nic przeciwko Statoil i czasami u nich tankuję ale sama nazwa to nie wszystko bo ta benzyna po prostu spełniała normy, które musiała spełniać już od lat tj. max. 10ppm siary jak w normie EN 228
Specyfikacja Supremy 98 spełnia wymagania europejskiej normy EN 228 oraz jest zgodna z krajowymi standardami
W praktyce obecnie wygląda to mniej więcej tak: Raport UOKiK 2013 - nie jest tak źle z siarką ale skąd te 50% za dużo siary w Śremie albo Janowie Lubelskim? Kontrola obejmowała kilka-kilkanaście % stacji w poszczególnych województwach. Te przekroczenia poziomu siarki pokazują, że benzyna zasiarczona nadal do PL dociera... ;(
W 2012 UOKiK znalazł 8 stacji z zasiarczoną benzyną.
W trącając swoje 3 grosze benzynowe zauważyłem że Julka znakomicie przyswaja Pb98 z dodatkiem bioetanolu - takie mam na stacji przy supermarkecie w cenie zwykłej PB95 na stacjach markowych. Osiągi i spalanie jest o niebo lepsze niż na V-power shella
AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)
to "lepsze" spalanie można dwojako zrozumiećPowiedz czy widzisz róznice miedzy 95 a 98 z tej samej stacji? Zakładam że zawartość bioetanolu mają taką na tym samym poziomie