Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 21

Temat: Zatarta sprezarka klimatyzacji, a wiatrak chlodnicy/skraplacza?

  1. #1
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    06 2016
    Auto
    Alfa Romeo 159SW 1.9 jtd 8V 120km 2010
    Postów
    6

    Domyślnie Zatarta sprezarka klimatyzacji, a wiatrak chlodnicy/skraplacza?

    Witam Was,
    Jest to pierwszy moj post na forum, dlatego iz tez jest to moj pierwszy wielki problem z moja Alfa. Dwa tygodnie temu zatrzymal sie kompresor klimatyzacji zaraz po uruchomieniu silnika. Spowodowalo to spalenie sprzegla klimatyzacji, wiele dymu i smrodu unoszacego sie spod maski. W zasadzie, gdyby nie ten dym to nawet nie zorientowalbym sie, ze cos sie stalo bo pasek nawet nie zapiszczal.
    Diagnoza: zatarta sprezarka klimatyzacji.
    Zdecydowalem sie na kompletny remont ukladu przez maly, ale profesjonalny zaklad w Krakowie. Wymieniono: sprezarke, skraplacz, osuszacz, zawor rozprezny, plukanie calego ukladu. Udalo sie to zamknac w kwocie ok. 3000PLN.
    Przyczyna: przycznya zatarcia jest niejasna. Uklad byl czysty.
    Podejrzenia: w moim samochodzie do sterowania wentylatorem chlodnicy uzywany jest modul elektroniczny, ktory sterowany jest sygnalem PWM
    z ECMa. Regulacja obrotami jest plynna. Jest problem z jego testem w FESie dlatego, ze test ten nie dziala (tam sa tylko opcje z 1szym i 2gim biegiem).
    Pytania do Was:
    - U mnie wentylator chlodnicy nie zalacza sie po zalaczeniu klimatyzacji, czy u Was w rocznikach 2009 i pozniejszych (wersje gdzie rezystory zastapiono modulami PWMa) tez tak jest?
    - Czy ktos z Was mierzyl cisnienie klimatyzacji przy samochodzie stojacym w temperaturze zewnetrznej ok. 20-25Cdeg? U mnie utrzymuje sie w okolicach 19BAR (FES + skorelowanie z manomentrem) co jest wartoscia za wysoka i mogl byc przyczyna zatarcia klimatyzacji. Cisnienie mozna zlogowac FESem po podlaczeniu do ECMa. Po przekroczeniu cisnienia 18 bar regulator plynnie startuje utrzymujac je w okolicach 19 bar. Moglbym Was prosic o sprawdzenie jak jest u Was?
    - Po podlaczeniu oscyloskopu do kabla miedzy ECMem a sterownikiem wentylatora widac plynna regulacje PWMem, po odlaczeniu czujnika temperatury cieczy chlodzacej silnik od razu przechodzi w tryb awaryjny i zalacza wentylator z pelna moca -> wentylator dziala, tylko czy prawidlowo i czy nie za slabo?

    Bardzo zalezy mi na pelnym zdiagnozowaniu tego systemu, zeby uniknac ponownego remontu klimatyzacji.

    Pozdrawiam

  2. #2
    Użytkownik Rowerzysta Avatar michuw81
    Dołączył
    08 2015
    Mieszka w
    Manchester - Nysa
    Auto
    159 SW 2.0 170 Ti
    Postów
    269

    Domyślnie

    Pytanie. Jaki przebieg? i ile latek. Moglo to byc poprostu zurzycie sie materialu (zakladajac ze jezdzisz na auto)

    U mnie sprzeglo tez sie zatarlo w zeszlym roku, ale podczas jazdy (Zorientowalem sie dopiero na stacji benzynowej smrodem i klekotaniem). Mialem diagnozowany uklad, ale juz nie pamietam wartosci niestety, ale byly w normie) Wentylator zalacza sie po chwili u mnie. Zbyt wysokie cisnienie moze byc spowodowane, ze jest za duzo gazu w ukladzie. 550 zamiast 460. Gaz sie rozszerza wtedy po wyzej 2X*c i zalacza sie uklad bezpieczenstwa.

    Mialem podobny problem ze 156 (nie zatarlem wtedy sprzegla) bylo to przez to, ze bylo za durzo gazu to przy temperaturze powyzej 25*c zalaczal sie cigle zawor bezpieczenstwa. Klimatyzacja przestawala chlodzic po 2h (automat do nabijania pokazywal swoje, a ksiazki odnosnie wartosci swoje)

    Wracajac do 159. Jako powod podano albo zurzycie materialu/przebieg (200k) oraz (lub) brak lub zbyt mala ilosc oleju dodanego podczas nabijania AirCon. (Pamietam, ze odwiedzony "tani serwis" mial olej ponizej min w buteleczkach i to byl ostatni raz kiedy robilem "garazowe" nabijanie klimy.
    Ostatnio edytowane przez michuw81 ; 17-06-2016 o 09:08
    Always Loking For A drive

  3. #3
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    06 2016
    Auto
    Alfa Romeo 159SW 1.9 jtd 8V 120km 2010
    Postów
    6

    Domyślnie

    Witaj,
    Przebieg jest maly i pewny: 150 000. Ilosc czynnika i oleju nie ma w tym wypadku znaczenia. Bylo to kontrolowane dosc czesto i nigdy w kiepskich zakladach.
    Cisnienie jest identyczne i za wysokie nawet jesli upusci sie gazu do 350g - byl taki eksperyment zrobiony. Ilosc gazu wynosi w moim przypadku 460g. Zostaly oczyszczone chlodnice i wymienione filtry wiec nie jest to problem z odbiorem ciepla/zimna do otoczenia.
    U mnie nie zatarlo sie sprzeglo tylko sprezarka. Bez wzgledu jaki byl powod, cisnienie w ukladzie jest za wysokie. Narazie radze sobie z sytuacja tak, ze w korkach, stojac na postoju klimatyzacje wylaczam, podczas jazdy cisnienie jest zbijane przez ped powietrza natychmiast do wartosci "normalnych": 10-12bar.
    Pozdrawiam

  4. #4
    Użytkownik Znawca Avatar kobe83
    Dołączył
    02 2009
    Mieszka w
    Gliwice
    Auto
    AR 159 2.0 JTDM 170KM/ 156 1.9 JTD115KM była
    Postów
    1,469

    Domyślnie

    Porobię jeszcze testy ale FES u mnie też pokazuje te 19 bar, wiatrak się kręci. Odpala się po pewnym czasie od uruchomienia klimatyzacji ale nie od razu. Mam 2010 rok też sterowany wiatrak modułem. Przebieg 130 tyś.
    Właśnie się zdziwiłem, że FES nie uruchamia testu wentylatora. Dając test na pierwszym biegu piszę wykonano ale nie kręci się, na drugim w ogóle nie możliwe.
    Zainteresowałem się tym, bo napełniając klimę mechanik stwierdził, że nie mam pierwszego biegu wentylatora bo jest za duże ciśnienie. Gazu mi wbił 460g.
    Ten moduł jest dosyć drogi, żeby go w ciemno wymienić. Może presostat ma coś do rzeczy?
    Włoski geniusz, włoska technologia, włoska pasja.

  5. #5
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    06 2016
    Auto
    Alfa Romeo 159SW 1.9 jtd 8V 120km 2010
    Postów
    6

    Domyślnie

    Generalnie test w FESie 1szego biegu dziala - mialem podlaczony oscyloskop i widzialem ze na chwile zwiekszyl wypelnienie PWMa, ale na tak krotka chwile, iz wentylator nie zdazyl ruszyc. Nie sadze ze jest jakikolwiek sens zmieniac modul bo Twoj wydaje sie dzialac dokladnie jak i moj. Przeszulalem juz wiele watkow, nawet angielskojezycznych i nie ma za duzo informacji na ten temat, zeby nie powiedziec w ogole.
    Podsumowujac:
    - mamy takie samo zachowanie w dwoch samochodach: wentylator nie startuje od razu, cisnienie w klimatyzacji utrzymuje sie duze - 19bar (potwierdzone FESem i manometrem). Jeszcze dodatkowo jezeli zmusi sie wentylator do pracy z wieksza moca (mozna to zrobic poprzez odpiecie czujnika temperatury w termostacie), to cisnienie w klimatyzacji ladnie spada.
    Ja mam 100% nowych czesci w klimatyzacji (wszystko oprocz parownika, ktory nie ma tutaj nic do rzeczy) wobec czego nie sadze, aby miala znaczenia tutaj awaria jakiegokolwiek komponentu.
    Pozostaje pytanie czy cisnienie na poziomie 18-20 barow jest akceptowalne permanentnie w ukladzie dla samochodu ktory stoi i to we wcale nie duzej temperaturze otoczenia. Dla mnie jest to za duzo.

  6. #6
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Harvaster
    Dołączył
    03 2015
    Mieszka w
    Częstochowa
    Auto
    była 159 2.0 jtdm 170km, była Giulietta 1.4 MA 170km, jest Giulia Super 2.0T
    Postów
    308

    Domyślnie

    Dziś sprawdzałem ciśnienie na postoju - temp. silnika 90, temp. powietrza 26, klima ustawiona na 18,5 stopnia. Klika dni temu była dobijana (całość odessana i nabita 460 albo 560 gram).
    Co ciekawe to przy wyłączonej klimie ciśnienie według MES to 12190 mBar, po włączeniu klimy ciśnienie wzrasta nawet do 29000mBar i spada gdy tylko włączy się wentylator chłodnicy do 22000-24000mBar. Jak wyłącza się wentylator znowu wzrasta do 29000 aż wentylator się włączy i znowu spada do 22000. Dziś jadąc autostradą AC Auto 18,5 stopnia włączyła się tzw. wiertarka - po odpuszczeniu gazu znikła. Za jakiś czas znowu się pojawiła. Moje pytanie czy ciśnienia jaki podałem nie są za duże i co może być tego przyczyną? Klima chłodzi bardzo dobrze - tylko co jakiś czas pojawia się ten dźwięk wiertarki.

  7. #7
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar mklimko
    Dołączył
    04 2011
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Volvo XC60; była Alfa 159 SW
    Postów
    513

    Domyślnie

    Miałem ostatnio może i podobny problem z klimą u siebie. Poddał się opornik odpowiedzialny za pierwszy bieg wentylatora. Z tego co się dowiedziałem przy działającej klimie pierwszy bieg chodzi cały czas o drugi dołącza się w miarę potrzeby. Po uwaleniu się tego opornika i praktycznie ciągłym załączaniu się drugiego biegu ciśnienie w klimie w końcu na tyle rosło że zawór rozprężny upuszczał gaz. Może u Was też problem tkwi w źle działającym wentylatorze?

  8. #8
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Harvaster
    Dołączył
    03 2015
    Mieszka w
    Częstochowa
    Auto
    była 159 2.0 jtdm 170km, była Giulietta 1.4 MA 170km, jest Giulia Super 2.0T
    Postów
    308

    Domyślnie

    U mnie słychać wentylator na postoju, nie jestem pewien 1 biegu ale drugi z pewnością co chwile się włącza. Druga sprawa, że "wiertarka" pojawiła się przy jeździe autostradowej, więc sam pęd powietrza powinien zapewnić wystarczające warunki do schłodzenia układu. Samochód nie jest wyeksploatowany ma tylko 100 tyś przebiegu (realny i potwierdzony), dlatego raczej odpuszczam kwestie związane ze zużyciem kompresora. Chłodnice mam czyste. Zastanawia mnie jakie Wy macie ciśnienie w układzie przy wyłączonej klimie?

  9. #9
    Użytkownik Pasjonat Avatar jahu
    Dołączył
    04 2008
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    Giulia Veloce Q4, GT 1300 Junior (1.75)
    Postów
    3,428

    Domyślnie

    Cytat Napisał mklimko Zobacz post
    Miałem ostatnio może i podobny problem z klimą u siebie. Poddał się opornik odpowiedzialny za pierwszy bieg wentylatora. Z tego co się dowiedziałem przy działającej klimie pierwszy bieg chodzi cały czas o drugi dołącza się w miarę potrzeby. Po uwaleniu się tego opornika i praktycznie ciągłym załączaniu się drugiego biegu ciśnienie w klimie w końcu na tyle rosło że zawór rozprężny upuszczał gaz. Może u Was też problem tkwi w źle działającym wentylatorze?
    Kolega, który założył wątek, ma auto z końca produkcji, gdzie (o ile dobrze go zrozumiałem?) nie było opornicy tylko sterowanie wentylatora modułami PWM.

    Odnośnie ciśnienia 29 bar – to dużo. Moim zdaniem sterownik klimatyzacji powinien wyłączyć sprężarkę przy takim odczycie z presostatu (tutaj pojawia się pytanie czy MES nie ma jakiegoś błędu u kolegi który to sprawdzał...). Ja w dokumentacji 159 przedliftowej znalazłem informację, że robocze ciśnienie to 10-17 bar. Ale nie znalazłem informacji o tym jakie ciśnienie wyłącza klimatyzację. U mnie praktyka pokazywała, że jest to około 18-19 bar, ale też nie jestem tego 100% pewien.

    Odnośnie tego, że zawór rozprężny upuszczał gaz.... rozumiem, że jest to jakiś skrót myślowy? Generalnie w aucie bez pierwszego biegu wentylatora klimatyzacja jest wyłączana przez sterownik klimatyzacji po odczycie zbyt wysokiego ciśnienia przez presostat.

  10. #10
    Użytkownik Pasjonat Avatar jahu
    Dołączył
    04 2008
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    Giulia Veloce Q4, GT 1300 Junior (1.75)
    Postów
    3,428

    Domyślnie

    Jeszcze odnośnie zatartej sprężarki... jaki był jej producent? Jaki model?

    Z mojego doświadczenia – jak mamy pecha to zatrze nam się nawet japońska sprężarka. Ot tak bez przyczyny, ze starości, tuż po gwarancji samochodu. Jak mamy szczęście to i pół miliona przejedzie. U mnie pękł wał, więc nie miałem opiłków w układzie i obeszło się bez płukania układu i wymiany większości części.

Podobne wątki

  1. [159] rurka skraplacza klimatyzacji odprowadzająca wode - gdzie ?
    Utworzone przez matt79 w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 12-07-2015, 17:06
  2. pytanie zwiazane ze sprezarka klimatyzacji
    Utworzone przez karsto1982 w dziale 156
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 26-04-2011, 12:05
  3. Kontrolka wtrysku i wiatrak chlodnicy?
    Utworzone przez selius w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 21-12-2009, 21:15
  4. Chodzacy wiatrak chlodnicy
    Utworzone przez DeeS w dziale 156
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 02-11-2009, 11:31
  5. [156] nie dziala wiatrak chlodnicy
    Utworzone przez RogerIZ28 w dziale 156
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 09-11-2008, 22:00

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory