Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 27 z 27

Temat: Homologacja opon a ubezpieczalnia

  1. #21
    Użytkownik Fachowiec Avatar FXX
    Dołączył
    07 2012
    Auto
    Peugeot 508 II / Peugeot 308 T9
    Postów
    2,636

    Domyślnie

    Cytat Napisał yak Zobacz post
    Cześć,

    Zakładam taki temat, bo nigdzie nie widziałem podobnego, chociaż temat samej homologacji jest poruszany tu i ówdzie.
    Chodzi mi mianowicie o homologację opon i podejścia do niej przez ubezpieczalnie.

    Przechodząc do konkretu, moje Stelvio ma takie parametry wpisane jako opcjonalne (podstawa to 21'', które odpada na zimę):
    255/45/20 105W XL 8,5Jx20-31
    235/55/19 101V 8Jx19-34 lub 235/55/19 101Y 8Jx19-34

    Byłem w stanie znaleźć aż 1 gumę, która kwalifikuje się pod parametry 20'' i w zasadzie 2 (nie liczę Scorpiona z lat 22-23) pod 19''.
    Natomiast, jest wiele opon - w szczególności 19'' - które mają wyższa/lepszą nośność niż homologacja, konkretnie 105 zamiast 101. Praktycznie wszystkie z nich są również wzmocnione (XL).
    Mówimy tutaj o oponach z półki premium.

    Czy spotkaliście się z problemami - zapewne najbardziej prawdopodobny scenariusz to ubezpieczenie przy okazji wypadku - gdy opony z lepszymi parametrami zostały zakwestionowane jako niezgodne z homologacją?

    Pozdrawiam,
    Kuba
    Przede wszystkim temat powinieneś zgłębić od strony samej homologacji, a dokładnie co ona określa.
    W przypadku opon, zgodnie z Regulaminem EKG ONZ, określone w homologacji są minimalne i maksymalne wartości indeksów prędkości i nośności. Jeżeli producent nie podaje dla każdego z indeksów 2 wartości, to podana w homologacji wartość jest wartością minimalną, więc wszystko co powyżej tej wartości, jest wartością spełniającą wymagania homologacji.

  2. #22
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    01 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Alfy Romeo MiTo; Alfa Romeo 159sw; Alfa Romeo Gulia Super
    Postów
    1,310

    Domyślnie

    Szanowni Alfaholicy, dokladnie tak jak podaje @FXX w homologacji punkt 52 podane są rozmiary opon, wartości indeksów prędkości i nośności i to są parametry dla danego typu (modelu).
    Rekomendacje nie mogą być niższe i nie są wykładnikiem dla służb czy ubezpieczyciela.
    Jakiś czas temu byłem świadkiem kontroli na niemieckiej autostradzie gdzie kontrolowali stan fizyczny opon oraz rozmiar felg i szerokość opon. Pomagałem w tłumaczeniu rodakowi gdyż miał felgi większe (w BMW) niż te podane w ich komputerze ( mieli w komputerze karty homologacyjne typu po VIN). Sprawa zakończyła się serwisem i kwotą około 3K euro nie licząc mandatu 400 Euro.
    Ostatnio edytowane przez Marek156/159sw ; 21-10-2024 o 18:53

  3. #23
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    02 2013
    Auto
    Giulia 200 my22
    Postów
    409

    Domyślnie

    Jak większe felgi? To jakbym sobie założył do Giulii 20 cali z profilem opony 30, właściwym et itd to by mi cokolwiek zrobili? Bez żartow, coś tam najwidoczniej innego się nie zgadzało.

  4. #24
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    10 2021
    Auto
    Były 159-ki
    Postów
    1,354

    Domyślnie

    Jak najbardziej to mogło być przyczyną mandatu. Na niemieckim przeglądzie kontrola rozmiaru opon to standard. Nie ma na liście homologowanych - nie ma przeglądu. Masz opony starsze niż 6lat - nie ważne w jak dobrym stanie to samo.
    U nas zwłaszcza ubezpieczyciele też już zwracają uwagę, jakie opony są zgodne wg homologacji. Zdarzy się szkoda z AC - jest pretekst, żeby robić pod górkę.
    Ostatnio edytowane przez Machaju ; 21-10-2024 o 20:45

  5. #25
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2024
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Auto
    '24 Stelvio Tributo Italiano
    Postów
    18

    Domyślnie

    FXX, Marek156/159sw, dzięki serdeczne, o takie info mi chodziło.

  6. #26
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Giorgio
    Dołączył
    01 2018
    Auto
    Stelvio First Edition
    Postów
    394

    Domyślnie

    Mieszkam w Bawarii od 17 lat i mogę potwierdzić.... nie ma szans aby opona czy felga o nie takim rozmiarze jak w papierach samochodu przeszła kontrole. Niektóre odstąpienia od normy są możliwe ale tez trzeba uzyskać na nie odpowiednie dodatkowe dokumenty albo wpis w dowód rejestracyjny. Kary solidne i kontrole na drogach czasami bywają szczegółowe. Nie raz widziałem jak policjant wczołgiwał się pod auto aby zajrzeć po cos tam. Generalnie jest tak.... jak dodasz cos do auta to musi być na to odpowiedni papier. Mnie raz oglądali dokładnie plastikowe nawiewki na drzwiach/szybach bocznych aby ustalić czy dozwolone. Mialem od ClaimAir papierek i się usatysfakcjonowali tym. Innego czasu mój VW nie przeszedł kontroli technicznej bo jedna z kilku a plastikowych śrubek/zatrzskow trzymająca od dołu oslone zderzaka odpadła. Musiałem dodać. Szkiełko na światełku podświetlającym tabliczkę rejestracyjna było pęknięte..... ale cale. Tez do wymiany. Nie wiem czy wszystkie auta tak dokładnie sprawdzają ale moje tak...Ją nie narzekam na takie kontrole bo wiem ze jak one są to teoretycznie samochody w ruchu są w dobrym stanie i bezpieczne. Dlatego można jeździć bezpieczniej (i szybciej). Chociaż ostatnio zlecam kontrole techniczna w ręce dilera który to załatwia i nie mialem żadnych kłopotów.

  7. #27
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    01 2024
    Mieszka w
    Lublin
    Auto
    Subaru OBK 3.6 MY12, Giulia 2.0T MY23
    Postów
    180

    Domyślnie

    No dobra, ale inny rozmiar to trochę co innego niż większa niż wymagana nośność, nie?

Podobne wątki

  1. [159] z homologacja
    Utworzone przez Dzixon w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 30-01-2011, 18:46

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory