Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Temat: Stuki z okolic silnika 2.0T 280KM - zależne od obciążenia, temp, zmniejsza objawy

  1. #1
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2023
    Auto
    Alfa Romeo Stelvio
    Postów
    9

    Question Stuki z okolic silnika 2.0T 280KM - zależne od obciążenia, temp, zmniejsza objawy

    Cześć,

    mam problem z nietypowym stukaniem w okolicach silnika w Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280KM z 2017 roku (przebieg 90 tys. km) - moje własne auto.
    Poniżej szczegóły, które udało mi się zebrać - może ktoś spotkał się z czymś podobnym?

    Dźwięk przypomina rytmiczne klepanie, czasem lekko metaliczne, i zmienia się wraz z obrotami silnika.

    Objawy:
    - Na zimnym starcie (na jałowym) stuków nie słychać – mimo że silnik przez chwilę pracuje nierówno na bogatej mieszance.
    - Zaraz po odpaleniu i zejściu obrotów stuki się pojawiają – włączenie klimatyzacji potęguje ich intensywność.
    - Stuki pojawiają się przy lekkim przyspieszaniu w zakresie ~1200–2000 rpm, najczęściej przed zmianą biegu.
    - Przy mocniejszym wciśnięciu gazu dźwięk zanika lub staje się tak szybki, że przestaje być słyszalny.
    - Po pełnym rozgrzaniu silnika (zwłaszcza w upale) stukot często ustępuje całkowicie lub niemal całkowicie.
    - W trakcie jazdy po wbiciu biegu neutralnego i dodaniu gazu – **stuków nie ma**.

    Co zostało sprawdzone / zaobserwowane:
    - Silnik nie traci mocy, nie zużywa oleju.
    - Czujniki stukowe nie wykrywają spalania stukowego – brak jakiejkolwiek redukcji wyprzedzenia zapłonu.
    - Multiair działa (pozornie) prawidłowo – czasy pracy solenoidów są symetryczne.
    - Brak błędów OBD.
    - Wastegate pracuje skokowo – z 0% na 100% bez płynnego przejścia (lub tak to raportuje).
    - Pojedyncze pomiary z czujników miały anomalie (np. spike w knock sensorze), ale ECU nie zareagował - raczej błąd pomiaru.
    - Ciśnienie oleju prawidłowe.
    - Lambda, korekty paliwowe, zapłon – wszystkie parametry w normie.

    ---

    Pytania:

    1. Czy ktoś miał podobny problem?
    2. Czy Wastegate może być źródłem mechanicznego stukania (luźne cięgno, rezonans, zużyty siłownik)?
    (To nie jest "cykanie", tylko bardziej "klepanie")
    3. Jakie inne elementy układu dolotowego / wydechowego mogłyby rezonować przy częściowym obciążeniu?
    4. Ktoś poleci specjalistę/warsztat w okolicy Szczecina (jestem z Goleniowa)

    Mam alfaOBD na Android i załączam log z wykonanego dziś rano testu

    Z góry dzięki za każdą sugestię!
    Pozdrawiam
    Attached Files Attached Files
    Ostatnio edytowane przez borgran ; 03-06-2025 o 15:46

  2. #2
    Użytkownik Maniak resoraków
    Dołączył
    02 2020
    Mieszka w
    Turek
    Auto
    Stelvio FE LPG; Giulia Veloce `17 LPG
    Postów
    554

    Domyślnie

    Zdarzały się poluzowania śrub mocujących turbo i luzujaca się śruba od koła przy rozrzadzie. Nie wiem czy może występować korelacja z temperaturą, na moje oko nie ale to jedyne co przychodzi mi do głowy.

  3. #3
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2023
    Auto
    Alfa Romeo Stelvio
    Postów
    9

    Domyślnie

    Dziś dosłyszałem po drodze do pracy, że częstotliwość stukania choć wzrasta z obrotami to się z nimi nie pokrywa, choć przyspiesza to jest wrażenie, że nie nadążą.
    Wg moich spostrzeżeń oznacza to, że nie powinno być to nic związane z bebechami silnika, a raczej będzie to klapka wastgate, która rezonuje wg spalin.

    Poszukuję teraz zestawu naprawczego do wastgata w turbosprężarce.

  4. #4
    Użytkownik Pasjonat
    Dołączył
    02 2014
    Mieszka w
    RZ
    Auto
    Stelvio 2018 Sport TI
    Postów
    3,566

    Domyślnie

    sprawdź najpierw czy nie masz luzu na dźwigni wastegate- jak lata to masz przyczynę- możesz spróbować obrócić zabezpieczenie na dźwigni(taki półksiężyc- lekko go przekręcić o jakieś 45stopni- może pomoże. Jeżeli jest spory luz możesz próbować wymienić sama dźwignie- na grupie FB jest gośc co dorabia. Zestaw naprawczy wastegate nie występuje - zamienniki sieja błędami. albo szukanie używki w db stanie albo zakup nowego razem z ..turbiną.
    jeszcze co mi przychodzi do głowy sprawdź dolot- tj ta rure co doprowadza powietrze z filtra na wysokości opaski na turbo- rura powinna być dociągnięta max do tyłu
    Ostatnio edytowane przez Dareek ; Wczoraj o 07:48

  5. #5
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    07 2023
    Auto
    Alfa Romeo Stelvio
    Postów
    9

    Domyślnie

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Cięgno wymienię nawet jeśli nie ma luzu - zaraz szukam kontaktu.

    Drugą możliwą jeszcze opcją, którą niebawem sprawdzę to poluzowana śruba na kole pompy oleju.

    Pozdrawiam serdecznie
    Ostatnio edytowane przez borgran ; Wczoraj o 16:46

  6. #6
    Użytkownik Jestem NOWY - nie krzyczcie!
    Dołączył
    03 2022
    Auto
    Alfa Romeo Stelvio 2.0 201km
    Postów
    12

    Domyślnie

    Witam mam ten sam problem który opisujesz stuka klepie tak samo ,jeździ chyba drugi rok i nikt nie potrafi tego namierzyć .Byłem w Italiano Garage pan Adrian powiedział że po osłuchaniu wychodzi jakby klepało z multiair jeździć obserwować ,byłem u Pablo Garage śrubę pompy sprawdził w porządku , powiedział że tak jakby pompa paliwa jeździć obserwować
    błędów brak jeździ normalnie ,na wolnych obrotach silnik tak jakby nie pracował równo nie jest to praca na 3 cylindrach bardziej coś jak zły skład mieszanki czuć to na nogach jak się siedzi wewnątrz szczególnie kiedy klepie po rozgrzaniu jest dużo lepiej praktycznie mało słyszalne .

Podobne wątki

  1. [159] AR 159 2.4 JTDM Metaliczne Dźwięki Stuki z Okolic Osprzętu Silnika
    Utworzone przez d2dgsm w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 04-04-2020, 10:34
  2. [159] stuki z okolic alternatora
    Utworzone przez jackblackxxx w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 01-11-2017, 11:03
  3. Pomocy !!ogrzewanie, temp silnika, wspomaganie, i stuki
    Utworzone przez lukas1989 w dziale 147
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 02-01-2016, 13:23
  4. Stuki z okolic silnika przy obciążeniu elektrycznym
    Utworzone przez Łysy0800 w dziale 156
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 19-12-2010, 16:08
  5. [156] temp cieczy chłodzącej a temp rzeczywista silnika
    Utworzone przez b.pawelek w dziale 156
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 31-05-2008, 17:31

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory