W mokrej misce olejowej zbiera się olej zwłaszcza po wyłączeniu silnika, następnie zasysa go pompa, olej przepływa przez filtr, dalej wykonuje swoje zadanie czyli smaruje elementy pracujące silnika, a następnie najczęściej spływa bezpośrednio do miski.
W suchej misce olejowej, która nawiasem mówiąc, nie jest do końca sucha, olej zbiera się w minimalnych ilościach. Z miski olejowej olej jest natychmiast zasysany przez tak zwaną pompę osuszającą, która tłoczy go do oddzielnego zbiornika. Tam olej przechodzi przez filtr, a także jest chłodzony, po czym z niego jest zasysany przez właściwą pompę tłoczącą (taką jak w przypadku normalnej miski mokrej) i tłoczony do kanalików doprowadzających olej już do samego silnika. Pompa osuszająca musi mieć wydajność 50-100 % większą od pompy tłoczącej, gdyż spływający olej z elementów silnika jest spieniony i zawiera w sobie pęcherzyki powietrza.